رفسنجانی ریاست مجلس خبرگان


هاشمی رفسنجانی ریاست مجلس خبرگان را از دست داد

نوشتۀ ناصر اعتمادی
درپی اعلام نامزدی آیت الله مهدوی کنی برای ریاست مجلس خبرگان رهبری، علی اکبر هاشمی رفسنجانی ازنامزدی خود برای ابقای خود دراین مقام صرف نظرکرد و به این ترتیب ریاست مجلس خبرگان رهبری را ازدست داد.
علی اکبر هاشمی رفسنجانی ریاست مجلس خبرگان رهبری را ازدست داد. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام پیش از این گفته بود که درصورت نامزدی آیت الله مهدوی کنی برای به دست گرفتن ریاست این مجلس مجداً نامزد مقام خود نخواهد بود. درهفته های گذشته شخصیت های اصولگرا گفته بودند که درجلسۀ آتی مجلس خبرگان که از جمله وظایفش تعیین رییس جدید این مجلس است، علی اکبر هاشمی رفسنجانی رأی لازم را برای ماندن در مقام خود به دست نخواهد آورد و به جای او آیت الله مهدوی کنی بر کرسی ریاست مجلس خبرگان تکیه خواهد زد. تا آخرین لحظه علی اکبرهاشمی رفسنجانی خود را نامزد ریاست مجلس خبرگان رهبری اعلام کرده بود و طرفداران وی صریحاً می گفتند که رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام از نامزدی خود صرف نظر نکرده و اینکه او سیاستمداری مجرب و نامزدی اصلح برای ریاست بر مجلس خبرگان رهبری است.

هاشمی رفسنجانی، درآغاز نشست انتخاباتی مجلس خبرگان رهبری، دربخشی از سخنان افتتاحیه خود به اوضاع درکشورپرداخت و دراین باره گفت: درحال حاضر اخلاق درجامعه ما آسیب دیده و دروغ درسطوح رسمی و غیررسمی وجود دارد وتهمت وفریب و ریاکاری دیده می شود که مغایربااسلام است.وی افزود: درکشورما خانواده آسیب پذیرشده وآمارطلاق افزایش و ازدواج کاهش یافته و موضوع دختران فراری که نمی خواهیم خیلی آن را مطرح کنیم، جدی شده است و وضعیت خیابان ها نیز اخلاقی نیست و موضوعاتی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به خصوص درزمان جنگ مردم رعایت می کردند، رعایت نمی شود.هاشمی رفسنجانی درادامه سخنان خود افرود: اصلاح جامعه با زورو تهدید صرف امکان پذیرنیست و در اسلامدرکنارمجازات دیده شده و باید مردم ابتدا تربیت و انسان هائی معتقد شوند و اعتلای جامعه به تربیت مردم در کنارمجازات خاطیان با هم دیده می شود.هاشمی رفسنجانی با حمایت ازآیت الله علی خامنه ای، رهبرجمهوری اسلامی ایران، گفت: ولایت فقیه رکن اصلی نظام ماست که امام با این پشتوانه انقلاب کردند و اکنون نیزمردم با ولایت فقیه مشکلی ندارند.هاشمی افزود: مشکل این است که افراد و نهادها زیاد ازرهبری هزینه می کنند و اگر تخلف و درانجام وظایف ذاتی خود قصورمی کنند از رهبری خرج می کنند اما رهبری متعلق به همه مردم است و امروزایشان حرف آخررا می زنند.
گفتگو با مجید محمدی
08/03/2011by فواد روستائی

گوش کنید (05:08)
اکنون پرسش این است که تا کجا احتمالاً رهبر جمهوری اسلامی در تغییر این جابجایی نقش داشته است. نظر به موقعیت و اهمیت مجلس خبرگان رهبری که از جمله وظایفش نظارت بر اعمال رهبر و احتمالا برکناری اوست، بعید به نظر می رسد که نامزدی آیت الله مهدوی کنی برای برکناری علی اکبر هاشمی رفسنجانی بدون نظر رهبر جمهوری اسلامی صورت گرفته باشد. کناره گیری رفسنجانی از ریاست مجلس خبرگان رهبری صفحۀ تازه ای از رقابت سیاسی در درون قدرت اسلامی، آنهم در بستر شیوع دوبارۀ اعتراض های سیاسی در این کشور و ناپدید شدن دو رهبر مخالفان مهدی کروبی و میرحسین موسوی به همراه همسران شان است. در هفته های گذشته حملات علنی گروه های تندور طرفدار آیت الله خامنه ای به هاشمی رفسنجانی تا اعضای خانوادۀ وی نیز گسترش یافت که از جمله نتایجش استعفای محسن هاشمی، فررزند علی اکبر هاشمی رفسنجانی، از مدیریت متروی تهران تفسیر بوده است.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد