لویه جرگه در آینده نزدیک


حامد کرزی: لویه جرگه در آینده نزدیک برگزار می‌شود
چهارشنبه, 18 اسفند 1389 ساعت 07:55 ناجیه نوری
رییس‌جمهوری کشور از تدویر لویه جرگه در آینده‌ی نزدیک در کابل خبر داد. اما او در مورد جزییات این جرگه چیزی اراییه نکرد.
آقای کرزی در مراسم گرامی‌داشت از روز جهانی زن، با اعلام نياز افغانستان به عقد پيمان استراتژيك با امريكا، از برگزاري لويه جرگه در آينده‌اي نزديك خبر داد، اما هدف از برگزاري جرگه را بيان نكرد.
به نظر می‌رسد لویه جرگه به خاطرعقد پیمان استراتژیک امریکا با افغانستان دایر شود. در این گردهمایی ریيس‌جمهور، از كشورهاي خارجي كه در افغانستان حضور دارند خواست تا با دولت و مردم افغانستان صادقانه رفتار كنند و از هرگونه فريب، حيله و نيرنگ اجتناب كنند.
آقای کرزی گفت، ما استراتيژي امريكا در افغانستان را با قبول سه شرط از جانب امريكا خواهيم پذيرفت. رييس‌جمهور اضافه كرد، منافع ملي افغانستان و توافق كشورهاي همسايه، شرط اول ما براي عقد قرار داد استراتژیک با امریکا است.
کرزی، شركت‌هاي خصوصي امنيتي و شركت‌هاي بازسازيي ولايتي « پي ارتي‌ها» را يكبار ديگر قدرت موازي با حكومت افغانستان دانسته و انحلال اين شركت‌ها را شرط دوم تطبيق اين استراتيژي دانست. اوافزود، آغاز سپردن مسووليت به صورت تدريجي از نيروهاي خارجي به افغان‌ها بعد از سال نو شرط سوم ما براي پذيرش استراتيژي امريكا است.
همچنان او، از سپردن مسووليت شش ولايت كشور به طور كامل به نيروهاي افغان بعد از سال نو خبر داده و گفت: «سال پيش رو براي مردم افغانستان سال بسيار مهمي خواهد بود.»
او افزود، اما نبايد فراموش كرد كه افغان‌ها در اين سال مشكلات زيادي را به دليل رقابت‌هاي كه ميان كشورهاي منطقه و غرب به وجود خواهد آمد متحمل خواهند شد.
اما کرزی دليل رقابت كشورهاي منطقه و همسايه را مشخص نكرد. آقاي كرزي، برای نخستین بار پس از کشتار بی‌رحمانه‌ی غیرنظامیان توسط طالبان در روزهای اخیر، با الفاظ نرم از طالبان انتقاد كرد و اظهار داشت: «اين كشتار توسط طالبان صورت گرفته است؟ اگر چنين شده، آيا طالبان براي كشتن مردم افغانستان كار‌مي‌كنند؟»
خشونت علیه زنان رييس‌جمهور، ادامه‌ی خشونت عليه زنان را غیر قابل تحمل دانست و گفت: «ما مي‌پذريم كه هنوز زنان افغانستان مورد خشونت قرار مي‌گيرند و مشكلات زيادي را متحمل مي‌شوند؛ اما نمي‌توان گفت كه هيچ پيشرفتي در اين زمنيه صورت نگرفته است.»
او افزود، زنان افغانستان جز محدود زنان جهان هستند كه رنج‌هاي زيادي كشيده اند و مشكلات و روزهاي دشواري را پشت‌سر گذشتانده اند. كرزي تصریح کرد، امروز زنان در سياست حضور دارند و پيشرفت‌هاي زيادي در زمينه‌ی خدمات پزشكي، آموزشي براي زنان صورت گرفته و حضور آنان در عرصه‌هاي اجتماعي، فرهنگي و سياسي محسوس است.
او يك بار ديگر تأكيد كرد، ما براي رشد زنان راه درازي در پيش داريم؛ اما نبايد فراموش كرد كه اين راه طولاني با شعار و احساسات طي نخواهند شد، بل با پشت كار و تلاش هم از سوي حكومت و هم از سوي زنان تحقق پذير خواهد بود.
رييس‌جمهور، رشد اقتصادي را براي محو خشونت عليه زنان موثر نمي‌داند؛ اما فرهنگ سازي در اين زمينه را مفيد تلقي كرده و باور دارد، وظيفه‌ي علماي دين است كه در اين زمينه آگاهي لازم را به مردم بدهند.
در همين حال حسن بانو غضنفر، سرپرست وزارت امور زنان در اين مراسم گفت: «ما از پروسه‌ی صلح دولت افغانستان قدرداني و حمايت مي‌كنيم، چرا كه صلح و ثبات يكي از نيازمندهاي اصلي زنان براي رسيدن به ترقي و پيشرفت است.»
سرپرست وزارت امور زنان همچنان اضافه كرد، ما باور داريم كه حضور زنان در شوراي عالي صلح، مي‌تواند موثر واقع شده و درعملي شدن اين پروسه كمك زيادي خواهند كرد.

__
برگرفته از ماندگار

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد