گزارش ها


انجیلینا جولی ستاره مشهور سینمای امریکا از کمپ های بی جا شده گان در کابل دیدن کرد

انجیلینا جولی ستاره مشهور سینمای امریکا
12.12.1389
سخنگوی اداره مهاجرین ملل متحد در افغانستان روز پنجشنبه گفت، انجیلینا جولی ستاره مشهور سینمای امریکا در این هفته به طور غیر مترقبه از افغانستان دیدن کرد.نادر فرهاد سخنگوی کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهنده گان در افغانستان گفت انجیلینا جولی هنر پیشه سینمای هالیود در دیدار دو روزه اش از کمپ های بی جا شده گان در کابل دیدن کرد. خبر سفر انجیلینا جولی به افغانستان به خاطر نگرانی های امنیتی پنهان نگهداشته شده بود.گفته می شود که هزاران افغان از مناطق جنگ زده جنوب افغانستان به پایتخت کابل و شهر های نسبتاً آرام شمال افغانستان فرار کرده و بی جاشده اند. سخنگوی ملل متحد گفت، این هنر پیشهء سینمای هالیود در کابل با مهاجران که از کشور های خارج دوباره به افغانستان عودت کرده و بعد از گذشت ده سال هنوز هم جهت ادامهء زنده گی و استقرار دوباره شان در تلاش اند، نیز ملاقات کرده است. بر اساس گزارش سازمان ملل متحد از سال 2002 میلادی به این سو، بیشتر از پنج و نیم ملیون مهاجر که اکثریت آنها از کشورهای همسایه ایران و پاکستان اند، به افغانستان بازگشت کرده اند.اکثریت مهاجران بازگشت کننده که بیست درصد نفوس افغانستان را تشکیل می دهند، بدون کار، سرپناه و دیگر نیازمند های اولیه به سر می برند. در حالیکه در جریان ده سال گذشته ملیارد ها دالر از کشور های غربی در افغانستان سرازیر شده است. در اعلامیهء سازمان ملل متحد که روز چهارشنبه به نشر رسید، انجیلینا جولی گفته است که در حال حاضر بیشتر روی استقرار دوبارهء این مهاجران تمرکز می شود و اما استقرار مجدد مهاجران به این مفهموم نیست که به آنها سرپناه داده شود، بلکه باید مطمین شد که آنها به آب آشامیدنی، فرصت های شغلی، مکتب و امکانات صحی دسترسی دارند.در تصویر ویدیویی که از سفر خانم جولی در صفحهء انترنتی کمشنری عالی ملل متحد در امور پناهنده گان انتشار یافته، انجیلینا جولی می گوید:« ما در مورد وضعیت زنده گی آنانی نگران هستیم که برای چندین سال در این شرایط به سر می برند. آنها نیازمندی های زیاد دارند که به آن رسیده گی نه شده است. تلاش زیاد در این مورد جریان دارد و ما راه دراز در پیش داریم.»در اعلامیه هم چنان آمده است که انجیلینا جولی فرستاده حسن نیت ملل متحد با گروه دختران جوان ملاقات کرد که قرار است شامل مکتب ابتدایی شوند که به کمک مالی این هنر پیشه امریکایی در روستاء در شمال کابل اعمار می شود.بعد از سقوط طالبان در سال 2001 میلادی، این دومین دیدار انجیلینا جولی از افغانستان می باشد.

امریکا باید کمک هایش را به افغانستان کاهش دهد

بند برق کجکی که از بزرگترین پروژه های انکشافی ایالات متحده امریکا در افغانستان به شمار می رود
11.12.1389
ایالات متحدهء امریکا تلاش کرده است با تخصیص دادن بیش از یک صد ملیون دالر امریکایی در بازسازی بند برق کجکی، زنده گی افغان ها را بهبود بخشد و دل مردمان محل و دهقانان را بدست آرد، کسانی که در غیر آن شاید به صفوف طالبان بپیوندند.اما یک مشاور سابق وزارت دفاع امریکا استدلال می کند که این اقدام بی ارزش است زیرا در نهایت طالبان را تمویل می کند و هدف امریکا را که همانا ختم جنگ و برگرداندن عساکر امریکایی به وطن شان است، بر آورده نمی سازد.مارک مویار، استاد سابق پوهنتون مرین امریکا و مشاور قوای امریکایی و بین المللی در افغانستان و شرق میانه، می گوید که موضوع اعمار بند برق کجکی که از بزرگترین پروژه های انکشافی ایالات متحده امریکا در افغانستان است، نشان می دهد که شیوهء کمک های حکومت امریکا در بخش انکشافی در افغانستان ناکام بوده است.نتیجه گیری مویار این است که کمک های انکشافی امریکا باید فورا کاهش یابند.او استدلال می کند که اقدامات مهم مثل بازسازی بند های برق با کندی رو به رو شده اند، زیرا مصرف پول در بخش انکشافی در جریان جنگ با شورشیان در افزایش جلب حمایت مردم زیاد کمک کننده نیست.این کارشناس بخش مبارزه با شورشیان، می گوید که نصف برق که ازین پروژه در ولایت هلمند تولید می شود به مناطق تحت حاکمیت طالبان می رود و به گفته او دشمنان امریکا را قادر می سازد که از بابت مصرف برق از مردم مالیه بگیرند و به کشت کوکنار بپردازند، چیزی که از منابع اصلی تمویل شان به شمار می رود.مویار می گوید که کمک امریکا باید روی اهداف امنیتی کوتاه مدت، نه روی پلان های طولانی در بخش های زیربنایی و دیموکراسی تمرکز کند.به نظر مویار پول باید در بخش حصول حمایت بازیگران محلی قدرت، از تصمیم گیران ملی گرفته تا به مقامات محلی به مصرف برسد.او به عراق اشاره می کند، به تغییرات مثبت که در سال دوهزار و شش رو نما شد. مویار می گوید تغییرات مثبت وقتی رونما شد که کمک به سران محلی در بدل حمایت از مبارزه علیهء القاعده و نیروی های ضد حکومتی سرازیر شد.وی می گوید نیروهای نظامی قوی تر، یعنی پولیس ملی و نیروهای ولایتی تحت رهبری حکومت مرکزی، وضعیت امنیت را بهبود خواهند بخشید، اما مویار می گوید که این نیروها به حمایت سران محل که گاه گاهی شامل افراد ناخوشایند هم می شود، ضرورت دارد.
فیصله های محکمهء اختصاصی در خصوص تقلبات انتخابات ولسی جرگه قابل تطبیق است»

رحمت الله نظری معاون لوی څارنوالی افغانستان
11.12.1389
لوی څارنوالی افغانستان می گوید، هر فیصلهء محکمه اختصاصی را در مورد تقلبات انتخابات 27 سنبله عملی خواهد کرد.رحمت الله نظری معاون لوی څارنوالی که به روز سه شنبه با خبرنگاران در کابل صحبت می کرد، گفت که باید تصامیم محکمهء اختصاصی در مورد افراد تقلب کار در پروسهء انتخابات امسال تطبیق شود.ولسی جرگهء افغانستان اخیراً با پخش مسودهء موجودیت این محکمهء اختصاصی را زیر سوال برد و از رییس جمهور کرزی خواست، این محکمه را لغو کند.در ادامهء انتقاد های شدید از فعالیت های محکمهء اختصاصی رسیده گی به شکایات انتخاباتی افغانستان، لوی څارنوالی این کشور یک بار دیگر حمایت اش را از این محکمه اعلام کرده است. رحمت الله نظری معاون لوی څارنوالی افغانستان در صحبت با خبرنگاران در کابل، هر نوع فیصله محکمهء اختصاصی را در خصوص تقلبات انتخابات ولسی جرگهء افغانستان قابل تطبیق خواند.در پاسخ به سوالی که اگر ثابت شود برخی از اعضای فعلی ولسی جرگه دست به تقلب زده اند، آیا افراد متقلب از میان سایر اعضای این مجلس حذف خواهند شد؟معاون لوی څارنوالی گفت:« این مربوط به تصمیم محکمهء محترم می شود که در مورد چه تصمیم اتخاذ می کند. تصمیم محکمهء محترم واجب التنفیذ است و از طرف لوی څارنوالی که جز قوهء اجراییه است، قابل اجرا می باشد.»محکمهء اختصاصی رسیده گی به شکایات انتخاباتی روند شمارش مجدد آرای مشکوک را در 11 ولایت افغانستان آغاز کرده است.قرار است به روز یکشنبه این برنامه در دیگر ولایات نیز به اجرا گذاشته شود.گفته شده اگر شمارش مجدد آرای انتخابات 27 سنبله ادعا های را درست به اثبات برساند که در انتخابات ولسی جرگه تقلب به پیمانهء وسیع صورت گرفته، این مساله روی نتایج این انتخابات تاثیر گذار خواهد بود.در حالیکه بخش اعظمی از افرادی که به عنوان نماینده گان مردم در ولسی جرگهء جدید افغانستان برگزیده شده اند، سخت مخالف تاسیس محکمهء اختصاصی اند، اما تعداد انگشت شمار اعضای ولسی جرگهء افغانستان به نحوی حمایت شان را از تلاش های محکمهء اختصاصی اعلام کرده اند. انجینیر غفار نمایندهء مردم ننگرهار در ولسی جرگه می گوید، قانون باید بالای تقلب کاران تطبیق شود. وی افزود:« کسانیکه توسط تقلب در ولسی جرگهء افغانستان راه یافته اند، به عقیدهء من باید دست متقلبین از وظیفه گرفته شود. جرم چیزی است که هیچ کس را از دایرهء قانون بیرون کرده نمی تواند و لو عضو ولسی جرگه هم باشد.»محکمهء اختصاصی رسیده گی به شکایات انتخاباتی حدود دو ماه پیش بنابر پیشنهاد ستره محکمهء افغانستان و منظوری رییس جمهور کرزی تاسیس شد.اما ولسی جرگهء افغانستان با صدور مسوده یی خواهان لغو این محکمه شده و تاسیس آن را غیر قانونی خوانده است.قرار است به روز چهارشنبه هم در مورد این محکمه در جلسهء عمومی ولسی جرگه صحبت شود
انگلستان و طالبان
نوشتۀ عزیز احمد فرد
در حالیکه هدف سفر حامد کرزی به لندن، بصورت رسمی، گفتگو با مسئولین حکومتی انگلستان گفته شده است، ولی احتمال دارد طی این سفر، مذاکراتی هم میان نمایندگان طالبان و حامد کرزی، صورت بگیرد.
چند روز قبل ملا ضعیف، سفیر سابق طالبان به انگلستان رفت و بر اساس اخباری که در مطبوعات پخش شده است، به نظر میاید که کسان دیگری هم از طیف طالبان درین روز ها عازم لندن شده اند.
سفر حامد کرزی و احتمال آغاز مذاکره با طالبان، موضوع گفتگوی ماست با هارون امیر زاده، تاریخدان و متخصص مسایل اجتماعی. آقای امیر زاده که در لندن زندگی میکند، بعد از تشریحاتی پیرامون ماهیت طالبان، و نظراتی که در مورد جناح های مختلف این طیف ارائه میشود، از سیاست های انگلستان صحبت میکند، که در همکاری با پاکستان، میخواهد طالبان را دوباره وارد قدرت سیاسی کند. دلیل علاقمندی انگلستان به طالبان، به گفتۀ آقای امیر زاده، اینست که آنان تصور میکنند که سازش با طالبان و معاملۀ سیاسی با آنان، برای این کشور آسان تر است نسبت به جنگ با این گروه.
گفتگو با هارون امیر زاده
01/03/2011by عزیز احمد فرد
گوش کنید (04:44)
معاون وزير خارجه آمريكا به اردن سفر مي كند
نيويورك - به دنبال افزايش نارضايتي هاي مردمي از حكومت هاي وابسته در خاورميانه و شمال آفريقا وزارت خارجه آمريكا در نظر دارد يكي از ديپلمات هاي ارشد خود را به اردن بفرستد.

به گزارش ايرنا، وزارت خارجه آمريكا در بيانيه اي اعلام كرد 'مايك بوزنر' معاون وزير خارجه آمريكا درامور مربوط به دمكراسي، حقوق بشر و كارگر قرار است طي يك سفر سه روزه با مقامهاي ارشد اردن و نمايندگان جامعه مدني آن كشور ديدار و گفتگو كند. در پي چند هفته اعتراض و نارضايتي مردم از حكومت هاي غيرمردمي و وابسته تاكنون دولت هاي مصر و تونس سقوط كرده، دولت ليبي نيز در حال سقوط است و در برخي ديگر از كشورهاي عربي از جمله عمان مردم به رهبران خود فشار مي آورند تا زير بناي دمكراسي و آزاديهاي سياسي را در اين كشورها ساخته بنا نهاده ش

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد