اخبار اختصاصی ۱۳۹۰

افغانستان و مطبو عات جهان:سرباز آمریکایی اتهام کشتار غیرنظامی ها در افغانستان را پذیرفت/انتقال قدرت در افغانستان به تاخیر افتاد / کرزی از طالبان خواست مدارس را به آتش نکشند/بسته شدن شبکه تلفن همراه هلمند در پی تهدید طالبان/ شکست استراتژیک طالبان مستلزم بسیج ملی است/مقامات در ولایت بلخ: برای جشن نوروز آماده می‌شویم/آمریکا از بدرفتاری نیروهایش در افغانستان عذر خواهی کرد/کریم خلیلی: باید گفتگو با طالبان را جدی بگیریم/نصب تلفن پیامگیر برای مبارزه با فساد در افغانستان


منابع دیپلماتیک در سازمان ملل خبر دادند

دبی-العربیه.نت
سازمان ملل متحد تحقیقاتی در خصوص تلاش های جمهوری اسلامی ایران برای واردات مواد خام ممنوعه از کره شمالی و چین آغاز کرده است. به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک در سازمان ملل، کمیته تحریم‌های ایران در سازمان ملل به همراه گروهی از کارشناسان این سازمان انجام این تحقیقات را بر عهده دارند. بنا بر این گزارش واردات این اقلام تحت تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل برای ایران ممنوع است.شورای امنیت سازمان ملل متحد برای مقابله با فعالیت های اتمی ایران، تاکنون چهار قطعنامه تحریمی علیه این کشور صادر کرده است. آخرین قطعنامه ژوئن 2010 صادر شد. با وجود این که ایران بر مسالمت آمیز بودن برنامه اتمی خود اصرار دارد، اما غرب می گوید که برنامه های اتمی تهران شفاف نیست و به نظر می رسد به دنبال ساخت بمب اتم باشد. یک دیپلمات سازمان ملل متحد به خبرگزاری رویترز گفته است که ایران قصد "واردات پودر آلومینیوم و برنز فسفری" را داشته که هر دو به سبب امکان استفاده در صنایع موشکی و اتمی برای ایران ممنوع شده‌اند.این دیپلمات که خواسته نامش فاش نشود ادامه داده است:‌ "پودر آلومینیوم از کره شمالی بوده و به دست سنگاپور توقیف شده است. برنز فسفری هم از یک شرکت چینی در کره جنوبی گرفته شده است."خبرگزاری فرانسه هفته گذشته از کشف و توقیف دو محموله حاوی "تجهیزات اتمی و تسلیحات" در راه ایران به دست مقامات کره جنوبی و سنگاپور در عرض شش ماه گذشته خبر داده بود.
جشن نوروز تقويت پيوندهاي برادري است
دهلي نو - نخست وزير هند با تبريك عيد نوروز گفت: نوروز نمادي از تنوع غني فرهنگي و جشن آن تقويت پيوندهاي برادري است.

به گزارش ايرنا، مان موهان سينگ در پيامي به مناسبت شروع جشن سال نو ايراني افزود: نوروز نقطه اوج جشن فصل به طور سنتي بوده و منادي صلح و رفاه براي اقوام مختلف است. دكتر سينگ افزود: جشنواره نوروز همواره نمادي از تنوع غني از فرهنگ ما و جشن آن بر تقويت پيوندهاي برادري در جامعه ما مي افزايد. نخست وزير هند گفت: نوروز در اصل نور جديد و سال نو در تقويم ايراني و جشن هاي سنتي است و نوروز همچنين به طور گسترده اي به عنوان سال نو فارسي خوانده مي شود و جشن گرفته مي شود. وي گفت: نوروز در بين مردم مختلف از جمله مردم ايران ، افغانستان و كردها جشن گرفته مي شود و در بسياري از ديگر نقاط جهان از جمله بخش هايي از آسياي مركزي، قفقاز ، آسياي جنوبي ، شمال غرب چين ، كريمه و برخي از كشورهاي حوزه بالكان گسترش دارد. نخست وزير هند گفت: نوروز نشانه اولين روز بهار و آغاز سال در تقويم ايراني است و اين جشن در روز اعتدال بهاري نجومي كه معمولا در تاريخ 21 مارس يا روز قبل يا پس از آن بسته به جايي كه مشاهده مي شود رخ مي دهد. سينگ گفت: تعطيلات نوروز مهم ترين تعطيلات در ايران است و آماده سازي براي نوروز در اسفندماه آخر زمستان در تقويم فارسي خورشيدي شروع مي شود

تجلیل از سال نو شمسی درافغانستان
دوشنبه, 21 مارچ 2011

هزاران افغان برای تجلیل از نوروز و آغاز سال جدید شمسی در افغانستان روز دوشنبه در شهر مزارشریف در مراسم عنعنوی جنده بالا شرکت کردند.
مراسم تحت تدابیر شدید امنیتی با حضور مقامات افغان و خارجی برگزار گردید.
تجلیل از نوروز در شهر کابل و دیگر شهرها نیز به عمل آمد و در تمام ولایات افغانستان منجلمه ولایت بلخ مراسم نوروز یا روز اول سال با حضور گسترده مردم و انجام مراسم خاص در هر ولایت تجلیل به عمل آمد.
شهروندان افغان در نخستین روز سال صلح وامنیت در کشورشان را آرزو داشتند.
براک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده به مناسب نوروز پیام تبریکی عنوانی تمامی کسانی فرستاد که از نوروز را درامریکا وسایر نقاط جهان تجلیل می کنند.
آقای اوباما گفت نوروز فصل امیدواری ونو است ومی دانیم که همچنین فصل تعهد درشرق میانه وشمال افریقا باوجود آزمون های بزرگ است.
همچنین هیلری کلنتن وزیرخارجه ایالات متحده وکارل آینکنبری، سفیر امریکا درافغانستان با ارسال پیام های جداگانه سال نوشمسی را به افغان ها و ملل دیگری تبریک گفته اند که ازنوروز تجلیل میکند.


اعلام قسمت هایی ازمناطق تحویل گیری امنیت به قوای افغانی
دوشنبه, 21 مارچ 2011
عکس Reuters
حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان قرار است روز سه شنبه قسمت هایی از مناطق کشورش را اعلام نماید که قوای امنیتی خارجی مسؤولیت امنیت آن را به قوای افغان خواهد سپرد.
برخی از ساحاتی که مسؤولیت امنیتی به قوای امنیتی افغان سپرده خواهد شد، لشکرگاه، هرات ، مزارشریف و ولایات بامیان، پنجشیر وکابل می باشد. کابل به استثنای منطقه سروبی می باشد.
عبدالکریم خلیلی، معاون رئیس جمهور افغانستان می گوید حامدکرزی رئییس جمهور افغانستان اولین مرحله تحویل گیری امنیتی را روز سه شنبه اعلام کرد.


زلزلۀ شدید بدخشان را لرزاند
دوشنبه, 21 مارچ 2011
اداره زمین شناسی ایالات متحده گفته است زلزله قوی ٦.٥ به مقیاس ریکتر شمال شرق افغانستان را تکان داد. پولیس منطقه می گوید گزارش فوری از تلفات و یا خرابی ناشی از زلزله در دست نیست.
اداره زمین شناسی ایالات متحده گفته است زلزلۀ در منطقه هندوکش در فاصله ٦۷ کیلومتری جنوب شرق فیض آباد مرکز ولایت بدخشان واقع شده است.
طبق گزارش این اداره زلزله بعد از ظهر روز دوشنبه رخ داده است. مرکز زلزله در فاصله ٢۷٦ کیلومتری مرکز افغانستان در منطقه یی پرنفوس واقع شده است. زلزله حتی در کابل، در شرق افغانستان، و در اسلام آباد مرکز پاکستان نیز احساس شد.
سید حسین صفوی معاون پولیس ولایت بدخشان گفت تاکنون گزارشی اززخمی ها یا آسیب های وارده از اثر زلزله در دست نیست

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد