اخبار افغانستان و جهان



امسال به خونین ترین سال برای مردم ملکی در افغانستان مبدل خواهد گشت
11:18

1390 / 01 / 01
کابل، 1 حمل، خبرگزاری «ریا نووستی» / سال جاری 2011 به خونین ترین سال برای مردم ملکی افغانستان که همزمان از فعالیت های شورشیان، نظامیان اردو و پولیس افغانستان و همچنان نظامیان خارجی نیروهای ایتلافی صدمه می بینند، مبدل خواهد گشت، در این باره رادیوی محلی "سلام وطندار" به استناد بر معلومات سازمان های محلی مدافع حقوق بشر در روز یکشنبه خبر داد.
رادیو اطلاع داد که در دوران اول جنوری تا تاریخ 10 مارچ سال روان در جمهوری اسلامی افغانستان در حدود 400 نفر ملکی به قتل رسیده، در حالیکه در تمام ربع اول سال 2010 به تعداد 365 تبعه ملکی کشته شده بودند.
در خبر گفته شده، حتی بدون 20 روز گذشته ماه مارچ تعداد تلفات مردم ملکی به اندازه 7% افزایش یافته و امسال را برای مردم کشور ازمون بسیار سنگین پیشبینی میکنند.
رادیو در جمله حوادث عمده، مربوط به قتل کتلوی مردم ملکی بمباردمان های نیروی هوایی امریکا در ولایت شرقی کنر نام می برد که در نتیجه انها در حدود 80 نفر، بشمول بیش از 40 طفل به قتل رسیدند.
افراد مسلح طالبان مسوول قتل 360 نفر ملکی خوانده شده اند. رادیو حمله طالبان بر نمایندگی کابل بانک در جلال اباد را که در ان 70 نفر کشته شدند، بزرگترین حادثه قتل مردم ملکی خوانده است.
قرار معلومات سازمان ملل متحد در سال 2010 در افغانستان مجموعاً به تعداد 2777 نفر ملکی به قتل رسیده اند.
قرار معلومات رادیو، وضع امنیت مردم ملکی در حال حاضر در ولایات جنوبی، شرقی و همچنان عده ولایات شمالی افغانستان غیرقناعت بخش می باشد.
رئیس جمهور حامد کرزی و جنرال دیوید پیترییوس قوماندان عمومی نیروهای ناتو در افغانستان قبلاً اعلام داشته بودند که سال 2011 برای مردم افغانستان به ازمون واقعی مبدل خواهد گشت، به خاطریکه در تابستان امسال پروسه تدریجی انتقال مسوولیت به خاطر تامین امنیت در کشور از نیروهای ایتلافی به نیروهای امنیتی افغان اغاز میگردد.

در واكنش به كشتار شيعيان منامه صورت گرفت؛
استعفاي دسته جمعي مقامات بلند پايه بحرين
دبي – تعدادي از وزرا و مقامات بلندپايه بحرين در اعتراض به سركوبهاي اخير در اين كشور دسته جمعي استعفا دادند.

مقامات مستعفي بحريني شامل وزرا ، نمايندگان مجلس ، مشاوران شاه و مقامات مالي اين كشور مي شود. وزراي بهداشت و مسكن بحرين در دو روز گذشته در اعتراض به سركوب خشونت بار مردم و كشتار معترضين از سمت خود استعفا داده اند . همچنين هشت نفر از نمايندگان مجلس بحرين به بهانه نقض حقوق بشر و كشتار مردم توسط نظاميان بحريني و ارتش عربستان روز پنجشنبه از مجلس اين كشور كنار رفتند . مشاور شاه بحرين در امور مقننه و معاون رييس شوراي عالي امور اسلامي بحرين نيز در ميان استعفا دهندگان دولت بحرين هستند . رييس هيات مديره بانك مركزي نيز بلند پايه ترين مقام مالي بحرين است كه روز پنجشنبه در اعتراض به كشتار مسلمانان توسط نظاميان بحرين و عربستان از اين بانك استعفا داده است . دوازه نفر از قضات دادگاههاي بحرين و معاون رييس سازمان حقوق بشر و استاندار استان شمالي اين كشور به منظور اعلام اعتراض خود به شاه اين كشور ، استعفاي خود را به 'حمد بن عيسي آل خليفه ' ارايه كرده اند . در اين ميان روز پنجشنبه ارتش بحرين و نيروهاي امنيتي اين كشور اقدام به دستگيري دستكم شش نفر از رهبران مخالفان اين كشور كردند. دولت بحرين به منظور سركوب اعتراضات مردمي اقدام به دستگيري رهبران مخالفان كرده كه عمده دستگير شدگان را روحانيون بلندپايه اين كشور تشكيل مي دهد. با اين وجود امروز خيابانهاي منامه به رغم برقراري منع رفت و آمد توسط ارتش بحرين ، شاهد اعتراضات مردمي بود. منابع رسمي تعداد كشته شدگان اعتراضات دو روز اخير در منامه را شش نفر اعلام كرده اند اين در حالي است كه منابع بيمارستاني و شاهدان عيني در اين كشور مي گويند، تعداد كسانيكه توسط نظاميان در خيابانهاي منامه به قتل رسيده را بيش از 10 نفر بوده است . نظاميان بحريني با حمايت ارتش عربستان ديروز و امروز به تجمعات مردمي با گاز اشك آور و گلوله هاي جنگي حمله ور شدند و گروه زيادي از معترضين را مجروح و تعدادي را نيز دستگير كرده اند
ناوتو کان: ''ما متحدانه میتوانیم جاپان را دوباره از بیخ و بنیاد آباد کنیم.''
جمعه, 18 مارچ 2011
عکس REUTERS
ناوتو کان صدر اعظم جاپان به مردم کشور گفت کهآنها متحدانه میتوانند "جاپان را دوباره از بیخ و بنیاد آباد کنند."
وی افزود که فاجعۀ زلزلۀ توأم با سونامی که بحران ذروی را در پی داشت، یک "آزمایش بزرگی" برای مردم جاپان بود اما ملت جاپان بر این تراژیدی فایق خواهد آمد و از آن جان به سلامت خواهد بُرد.
عمله های کار، امروز جاده های تخریب شده را پاک کاری و بازسازی مینمودند و رضاکاران سعی داشتند تا آب، غذا، کمپل و دوا را به بازماندگان زلزله برسانند.
از سوی دیگر، در سرپناه های که در شمالشرق کشور برای بیش از ۳۰۰ هزار بیجا شده احداث گردیده، وضع به وخامت می گراید.
به گفتۀ تلویزیون "ان اچ کی جاپان"، تا کنون درین سرپناه ها، ۲۵ تن جان های شان را از دست داده اند.
مردم جاپان به منظور یادبود و احترام به قربانیان زلزله و سونامی هفتۀ گذشته، به روز جمعه لحظه یی سکوت اختیار نمودند. در این واقعات طبیعی، ۶۴۰۰ تن کشته و ۱۰ هزار تن ناپدید گردیدند اما بحران ذروی یی که ناشی ازهمین واقعات بود، نگرانی های عظیم تری را آفریده است.
پادشاه عربستان دستور مصرف ملیاردها دالر را به نفع اتباع آن کشور صادر کرد
27.12.1389
شاه عبدالله پادشاه عربستان سعودی امروز دستورداد تا ملیاردها دالر به نفع اتباع این کشور به مصرف برسد.پادشاه عربستان سعودی این اقدام را ظاهراً برای جلوگیری از سرایت تظاهرات مردمی به این کشور که جهان عرب را فراگرفته اتخاد کرده است.پادشاه عربستان سعودی دریک سخنرانی کوتاه که ازطریق تلویزیون نشر شد به مردم هشدارنیزداد که نیروهای امنیتی هرکسی را که ببیند امنیت وثبات کشور را به خطرمی اندازد سرکوب خواهد کرد.این پول از معاشات ماهانه برای بیکاران گرفته تا، ساختن 50000 منزل رهایشی جدید وخدمات صحی به مصرف خواهد رسید.علاوه براین ، پادشاه عربستان سعودی دستورداد تا شصت هزار وظیفۀ جدید امنیتی درچوکات وزارت داخله ایجاد شود
عملیات علیهء مخالفین در درۀ شیگل ادامه دارد
27.12.1389
آیساف یا نیروهای بین المللی کمک به امنیت می گویند عملیات علیهء مخالفین در درۀ شیگل کنر ازچندین روز به این سو ادامه دارد.اعلامیۀ که ازسوی نیروهای آیساف درشرق افغانستان منتشر شده می گوید درنتیجۀ این عملیات مشترک با نیروهای افغان چندین نفرازمخالفان مسلح کشته شده اند،اما شمار دقیق تلفات مخالفان تذکرداده نشده است.دراین میان برید جنرال محمد افضل یک افسر اردوی ملی افغانستان درشرق گفت که درنتیجۀ عملیات آن ها چهارنفرازمخالفین مسلح کشته شده ودوتن دیگر مجروح شده اند.اما طالبان ادعا می کنند که تلفات تنها به غیرنظامیان وارد شده است.آیساف واردوی ملی تاکید می کنند کدام راپور ازتلفات ملکی را درجریان عملیات جاری درشیگل دریافت نه کرده

تقاضای چین از جاپان برای اطلاعات دقیق در مورد انتشار شعاع رادیو اکتیف
پنجشنبه, 17 مارچ 2011
عکس AP
حکومت چین به روز پنجشنبه از جاپان خواست تا اطلاعات دقیقی را در مورد میزان تشعشات رادیواکتیف از دستگاه سوخت ذروی صدمه دیده فوکوشیما در اختیار آن کشور قرار دهد.
بیجینگ همچنان از مردم هراسان چین که برای خریداری نمک آیودین دار هجوم برده اند خواسته است تا این عمل را متوقف نمایند.
جیانگ یو سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: جاپان باید اطلاعات دقیق را با جزئیات آن در مورد میزان نشر شعاعی که به صحت ضرر میرساند منتشر نماید. وی از مردم چین نیز تقاضا نمود تا هراسان نشده و آرام باشند.
سخنگوی حکومت چین همچنان تائید نمود که چین ۲۰ هزار تن تیل خاک و دیزل را به جاپان ارسال خواهد داشت.
قبلاً بیجینگ تعهد نموده بود که به ارزش چهار و نیم ملیون دالر کمپل، خیمه و چراغ های اضطراری را منحیث مساعدت های بشری به جاپان اختصاص داده است و ۱۵ نجات دهنده را هم برای جستجوی قربانیان به آنکشور فرستاده است

افغانستان کار اعمار پایتخت نو را اغاز میکند
11:24
1389 / 12 / 24
کابل، 24 حوت، خبرگزاری «ریا نووستی» / اعمار پایتخت نو، "کابل نو" در افغانستان آغاز میگردد و شهر در طول 15 سال در ساحه به مساحت 740 کیلومتر مربع بین میدان هوایی خواجه رواش و میدان هوایی بگرام، جای که اکنون پایگاه هوایی امریکا قرار دارد، اعمار خواهد شد، در این باره غلام شاهی حسن زاده رئیس اداره مستقل پروژه "کابل نو" در روز دوشنبه در کابل خبر دا.
در حال حاضر در کابل از 5 تا 6 میلیون نفر زندگی میکنند، در حالیکه هنگام اعمار شبکه اساسی شهری برای 750 هزار باشنده مدنظر گرفته شده بود. امروز در جاده های شهر کابل یک و نیم میلیون موتر رفت و امد می نمایند، در حالیکه برای تامین ترافیک نورمال تعداد موترها نباید از 100 هزار عراده تجاوز نماید.
پلان شهرسازی کابل نو بصورت کل از طرف حکومت افغانستان در سال 2009 تصویب شده بود. در حال حاضر پلان ساختمانی دو منطقه اول شهر آینده که کار ساختمان آن تا تاریخ 21 مارچ سال 2013 به ارزش 200 میلیون دالر تمام خواهد شد، بصورت کامل مورد توافق قرار گرفته است. تخصیص این پول را قبلاً جاپان وعده داده بود که در حال حاضر نسبت زلزله و سونامی شدیداً خساره مند گردیده است.
به قول رئیس اداره مستقل، محفل داوطلبی کارهای ساختمانی دو منطقه اولی در ماه حمل سال نو آغاز میگردد. اجاره داران باید مجموعاً 18.4 هزار بلاک مسکونی و تأسیسات شبکه شهری، بشمول مکاتب، شفاخانه ها و مغازه ها اعمار نمایند. مجموعاً طی 15 سال تقریباً 3 میلون ساختمان، بشمول پارک های تفریحی و میدان های ورزشی اعمار خواهند شد که برای 300 هزار افغان زمینه کار در امور ساختمانی را میسر می سازد.


رویدادهای خاور نزدیک دارای رنگ تند مذهبی نیست
14:40

1389 / 12 / 23
مسکو، 23 اسفند، خبرگزاری« ریا نووستی»/ رویدادها در خاور نزدیک و شمال آفریقا که طی ماههای اخیر ناآرامی های گسترده ای در آنجا جریان داشته، دارای رنگ تند مذهبی نیست. این مطلب را"سرگی لاوروف" (Sergey Lavrov) وزیرامورخارجه روسیه درروزیکشنبه اظهار داشت.
وزیرامورخارجه روسیه در یک برنامه در شبکه سوم تلویزیون روسیه گفت:" در هرحال نیروی محرکه رویدادهایی که در مصر و دیگر کشور ها مشاهده می کنیم، جوانان تحصیل کرده هستند. شعارهایی که اکنون مخالفان مطرح می سازند، بیشتر درباره تغییر رژیم و حکومت و بوجود آوردن امکان تغییر حکومت بر اساس اصول دموکراتیک است و شعار برقراری احکام شرعی مطرح نشده است".
وی در عین حال تاکید کرد که "مسلما سنت های اسلامی نیزدر این روندها تجلی خواهد کرد".
لاوروف خاطرنشان کرد:" نیروهای اسلام گرا هم که تقریبا درهرکشورخاورنزدیک وجود دارند، از اوضاع برای تقویت مواضع، موقعیت و نفوذ خود در جامعه استفاده خواهند کرد اما من نمی خواهم اوضاع را غم انگیز جلوه دهم. تجربه نشان می دهد که اسلام و دمکراسی کاملا با یکدیگر مطابقت دارند. به همین ترکیه نگاه کنید. همچنین به ایران نگاه کنید که باید گفت در آنجا با وجود تمام تذکرات در هرحال روند های دمکراتیک به پیش می رود".

انفجار مرگبار دیگری در قندز
دوشنبه, 14 مارچ 2011
عکس VOA, Afghanistan Service
مامورین افغان می گویند یک بم گذار انتحاری بر مرکز جلب وجذب قوای اردوی ملی در شمال کشور حمله کرده حداقل ٣٦ تن را کشته و ٤٦ تن دیگر را زخمی ساخته است.
مقامات حکومتی می گویند به نظر میرسد عدۀ زیادی مردم درحمله روز دوشنبه درشهر قندز زخمی شده باشند.
آژانس خبری فرانسه از قول سخنگوی والی قندز نقل کرده که میگوید اکثر کشته شدگان رضاکارانی بودند که می خواستند به اردو ملحق شوند.
حامد کرزی رییس جمهور افغانستان نیز با نشر بیانیۀ مطبوعاتی و محکومیت حمله بر مرکز جلب عساکر اردو گفت چنین اقدامات دهشت افگنی بر روحیه جوانان افغان نه تنها تاثیر نمیگذارد بلکه عزم و فدارکاری آنان را درخدمت به کشورشان تقویت می کند.
سفارت ایالات متحده امریکا درکابل نیز با نشر اعلامیه مطبوعاتی حمله قندز رامحکوم نموده است.
ولایت قندز و برخی نقاط دیگر شمال افغانستان شاهد افزایش خشونت در ماه های اخیر بوده است.
درهمین حال، در حوادث جداگانه درجنوب افغانستان طالبان متحمل تلفات گردیده اند.
قرار گزارشات رسیده از افغانستان درولسوالی نادعلی نیز درگیری قوای ناتو و افغان با طالبان مسلح صورت گرفته که به کشته شدن دو تن ازطالبان ازجمله یک قوماندان شورشیان انجامیده است.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد