نګهداری فلمهای دوران جهاد

پنجم هشتم ثور تاریخ
نگهداری از آرشیو فیلم های دوران جهاد

نوشتۀ عزیز احمد فرد
پنجشبه گذشته، در پاریس، برنامه ای برای شناختاندن فیلم های دوران جنگ، با شرکت یوسف جان نثار، رئیس آریانا فلم برگزار شد. برای حفاظت آرشیو های افغانستان، این فیلم ها در فرانسه، توسط نهاد ملی سمعی و بصری این کشور، دیژیتال شده است.
مهمان بر نامۀ امروز ما، آقایان یوسف جان نثار و کنشکا سرخابی استند. یوسف جان نثار، مسئول آریانا فلم است که از زمانهای دور، یعنی از سالهای تجاوز قشون سرخ به افغانستان، همراه با احمد شاه مسعود و همراهانش، از صحنه های جنگ و زندگی روزمرۀ مجاهدین و مردم فیلم برداری کرده است. و کنشکا سرخابی، همکار انستیتوت سمعی و بصری فرانسه است که در رده بندی و دیجیتال کردن این فیلم ها نقش داشته است. از آقایان جان نثار و سرخابی در مورد ضرورت این همکاری فرانسه و اهداف آن، میپرسم و همچنین اینکه این آرشیو ها به چه ترتیب میتوانند در دسترس محققین، و عام، مردم قرار بگیرند.
گفتگو با یوسف جان نثار و کنشکا سرخابی
13/03/2011by عزیز احمد فرد
گوش کنید (06:36)

کنشکا سرخابی میگوید که از شش هفت سال به اینسو این همکاری میان افغانستان و فرانسه وجود دارد که با دیجیتال کردن فیلم ها از معدوم شدن آرشیو ها جلوگیری میکنند. علاوه بر آریانا فلم، که توسط آقای جان نثار ایجاد شده است، این همکاری کشور فرانسه، ارشیو های افغان فلم و رادیو تلویزیون ملی افغانستان را هم احتوا میکند.
یوسف جان نثار میگیوید که این فیلم ها نه تنها مربوط دوران جهاد میشود، بلکه تشکیل حکومت مجاهدین، حملۀ نیروهای طالبان و چند سالی از حکومت جدید آقای کرزی را هم در بر میگیرد. علاوه بر صحنه های از جنگ، بخش های از تعلیم و تربیه، ترینینگ جنگ، زندگی مردم، زندگی سخت مجاهدین در کوه ها و مبارزات شخص احمد شاه مسعود هم درین آرشیو ها جاودانی شده اند.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد