تازه ترین خبر های افغانستان


عقب نشینی گروه های مخالف معمرالقذافی در لیبیا
یکشنبه, 13 مارچ 2011
عکس Reuters
شاهدان عینی میگویند مخالفین در شهر سرشار از نفت در شرق آن کشور مورد گلوله باری شدید نیرو های در حال پیشرو حکومتی قرار دارند.
این عقب نشینی جدید حرکت مخالفین است که تلاش دارند حکومت معمر القذافی رهبر لیبیا را سرنگون سازند.
گزارش شده است که مخالفین روز یکشنبه در حال خروج از شهر برگا بوده، و به صوب اجدابیا در حرکت بودند. تلویزیون حکومتی لیبیا گزارش داد که شهر برگا از تصرف گروه های نظامی تصفیه گردید، ولی این ادعا به شکل فوری تثبیت نشده است.
مخالفین حکومت و کشور های عربی بر جامعۀ جهانی اصرار ورزیده اند تا غرض جلوگیری از حملات هوایی نیرو های قذافی بر مخالفین حالت عدم پرواز را وضع نمایند


افغانستان و ترکمنستان یک خط آهن مشترک را احداث می کنند

23.12.1389
افغانستان و ترکمنستان یک خط آهن 120 کیلومتری مشترک را با هم احداث می کنند که شهر عطامراد ترکمنستان را به آقینهء افغانستان وصل خواهد کرد.دو کشور در حال حاضر توسط یک راه 10 کیلومتره با هم وصل اند که از کسکه ترکمسنتان آغاز و تا تورغندی هرات می انجامد. این راه در سال 1960 احداث و در سال 2007 بازسازی شد. به گفته آژانس خبری ایتارتاس، مقامات ریاست خطوط آهن ترکمنستان به مقامات وزارت فواید عامهء افغانستان خبر داده اند که پروژه 85 کیلومتره از شهر عطامراد تا شهر امام نظر را تکمیل نموده اند. افغانستان پیشنهاد کرده است که ترکمنستان پروژه احداث 35 کیلومتر ادامه این سرک یعنی از شهر امام نظر تا آقینه را هم تکمیل کند.گفته شده احداث این راه آهن نقش مهم را برای اقتصاد افغانستان بازی خواهد کرد. مقامات دو کشور روی همکاری احتمالی موسسات کمک کننده و دیگر سازمان های بین المللی هم در این زمینه، بحث های داشته اند. احداث این خط آهن مشترک سومین پروژهء مشترک بین ترکمنستان و افغانستان است.روابط بین ترکمنستان و افغانستان طی سال های اخیر در امور مختلف گسترش یافته است.ترکمنستان از چند سال به این طرف به چند ولایت شمالی افغانستان برق می دهد. در ماه فبروری امسال رییس جمهور ترکمنستان به تمدید یک لاین دیگر برق به افغانستان توافق کرد که با این لاین جدید صادرات برق ترکمنستان به افغانستان پنج چند شده و به 300 میگاوات می رسد.پروژه دیگر مشترک بین افغانستان و ترکمنستان پایپلاین گاز است که از راه افغانستان به هند و پاکستان می رود. قرارداد این پروژه در دسمبر سال گذشته به اقدام قربان قلی بردی محمدوف رییس جمهور ترکمنستان در عشق آباد مرکز ترکمنستان به امضا رسید. پایپلاین مسمی به تاپی که 1700 کیلومتر طول خواهد داشت با تکمیل کارش، سالانه ظرفیت انتقال 30 ملیارد متر مکعب گاز را خواهد داشت.این پروژه برعلاوه دادن گاز به افغانستان، از نگاه ترانزیتی عواقب مثبت و موثر را در قبال خواهد داشت

تدارک جهانی برای مقابله با خشونت در لیبی
نوشتۀ لیدا پرچمی
درحالیکه سازمان ملل متحد با نگرانی ازخشونت افزاینده درلیبی، راه حل های مختلف را بررسی می کند، معمرقذافی در پی استخدام مزدوران بیشتری ازمیان مهاجران آفریقایی منتظرخروج ازکشور است.
نیروهای وفادار به معمر قذافی در لیبی روز دوشنبه به یک حمله هوایی در رأس لانوف، شهری که دراختیار شورشیان بود، دست زدند.نیروهای قذافی، در چندروز اخیرازآسمان و زمین، شهرهای آزادشده لیبی، زاویه، مصراته، رأس لانوف و بن جواد را هدف آتش خود قرار داده و تلفات زیادی به بار آورده اند.حکومت لیبی که متهم به استفاده از از مزدوران آفریقایی در مقابله بامعترضین خود است، این بار به مهاجران آفریقایی که منتظر خروج از لیبی هستند پیشنهاد کرده است تا در ازای دریافت پول زیاد مسلح شده، علیه شورشیان وارد عمل شوند. جامعه بین المللی از خشونت افزاینده در لیبی نگران است. عملیات مشابه نیروهای قذافی روز گذشته در شهر مصراته 21 کشته به جای گذاشت.سازمان ملل متحد وزیر سابق امور خارجه اردن را مأمور گفتگوی عاجل با حکومت لیبی کرده است تا در مورد فاجعه انسانی که از سه هفته پیش در این کشور جریان دارد، به راه حلی برسند.حملات هوایی صبح روز دوشنبه، در رأس لانوف بندر استراتژیک نفتی را هدف قرار داده بود.سکنه رأس لانوف از ترس حمله خشن نیروهای مسلح و دچار شدن به سرنوشت مردم شهر بن جواد صبح روز حمله، این شهر را ترک گفتند.سازمان ملل متحد در مقابل فاجعه عظیم انسانی در لیبی، روز دوشنبه فراخوانی برای جمع آوری مبلغ 160 میلیون دلارجهت کمک به قربانیان جنگ در این کشور داد.درعین حال برخی از نیروهای سیاسی آمریکا، ازجمله سناتورجمهوریخواه جان مک کین و سناتور دموکرات جان کری، بر رییس جمهوری این کشور فشار می آورند تا به کمک نظامی شورشیان و مقابله با نیروی هوایی لیبی برخیزد، یا برای ممنوعیت پروازبرفرازکشوراقدام کند و یا با انهدام فرودگاه های لیبی آن ها را غیر قابل استفاده سازد.دبیرکل ناتو روزدوشنبه ضمن تأکید برعدم دخالت ناتو درلیبی، اعلام کرد که حمله رژیم قذافی علیه غیرنظامیان لیبی می تواند جنایت علیه بشریت تلقی شود و جامعه بین الملل نمی تواند درصورت تکرار این اعمال بی طرف بماند. بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیپلمات های فرانسوی و بریتانیایی مشغول تهیه طرح قطعنامه سازمان ملل مبنی بر ممنوعیت پرواز در لیبی هستند. از سوی دیگر، اعضای یک گروه دیپلماتیک بریتانیایی که برای برقراری ارتباط با اپوزیسیون حکومت لیبی به بن غازی آمده بودند پس ازچند روزبازداشت به کشورشان برگردانده شدند. اما ایتالیا اعلام کرد که تماس های محرمانه ای با شورای ملی اپوزیسیون برقرار کرده است.


تغییر مجدد کابینۀ عُمان در یک هفته
شنبه, 05 مارچ 2011
عکس AP
به تعقیب آنکه احتجاج کننده گان، تغییرات سیاسی و ختم فساد در حکومت را تقاضا نمودند، قابوس سلطانِ عُمان برای دومین بار در یک هفته ، کابینه خویش را تغییر داد.
به روز شنبه سلطان عُمان وزیر جدید محکمه شاهی و وزیر دفتر شاهی را تعیین نمود.
حکمران عُمان در هفته قبل نیز تغییراتی را در حالی در کابینه اش وارد نمود که یک سلسله احتجاجات، کشور های جهان عرب را فرا گرفته است.
سلطان قابوس همچنان ایجاد ۵۰ هزار شغل جدید و افزایش امتیازاتی را برای بیکاراران، دستور داده است.
این در حالیست که احتجاج کنندگان به تظاهرات خویش در شهر " سوهار" ادامه داده اند.
چین بودیجهء اردویش را 13 درصد افزایش داده است
13.12.1389
چین اعلان کرده است که بودیجه اردویش را تقریباً سیزده درصد افزایش داده است.یک سخنگوی حکومت چین این موضوع را یک روز قبل از آن بیان داشت که قراراست کانگرس ملی مردم چین فردا گشایش یابد .سخنگوی حکومت چین گفت، بر اساس مسوده، حدود 600 میلیارد ین یا 91 میلیارد دالر برای امور دفاعی چین در سال 2011 پیشنهاد شده است، که این رقم حدود 13 درصد بالاتر از سال گذشته می باشد.از این پول در بخش عصری سازی اردوی 2.5 ملیون نفری چین استفاده خواهد

تازهء مصر در یک گردهمایی در قاهره سخنرانی کرد
13.12.1389
حسام شرف صدراعظم تازه تعیین شدهء مصر امروز در یک گردهمایی گسترده در میدان تحریر در قاهره سخنرانی کرد.او به معترضان گفت که برای برآورده ساختن تقاضاهای شان از هر چه که در توان دارد، استفاده خواهد کرد.شرف از سوی مقامات ارشد اردوی مصر روز چهارشنبه تعیین شد تا جایگزین احمد شفیق شود.حسنی مبارک رییس جمهور سابق مصر چند روز پیش از آن که از سوی معترضین مجبور به استعفاء شود، احمد شفیق را برای احراز کرسی صدارت معرفی کرده بود./
حامد کرزی پیشبرد مذاکرات با طالبان را تائید نمود
13:29
1389 / 12 / 12
مسکو، 12حوت، خبرگزاری «ریا نووستی» / حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان معلومات وسایل اطلاعات جمعی راجع به اینکه نمایندگان غرب و مقامات افغانستان باطالبان مذاکرات انجام میدهند، تائید نمود.
حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان در مصاحبه با تلویزیون New 4 گفت:" نمایندگان غرب و مقامات افغانستان باطالبان مذاکرات انجام میدهند که میتوانند تا سه سال دوام کنند".تماس ها جریان دارند... در عین حال شرکای بین المللی ما نیز تماس ها دارند". در این باره اژانس رویتر خبر داده است.
کرزی در باره جزئیات مذاکرات خبر نداده است، ولی ضمن پاسخ به سوال در باره زمان مذاکرات گفت که انتظار ندارد که طرفین به زودی به توافق برسند.
اژانس به نقل از او خبر میدهد:"با تاسف، این به معنی هفته ها نهم باشد... این به معنی ماه ها نیز نمی باشد. شاید یک یا سه سال ادامه یابد".
قبلاً روزنامه "نیویارکر" به نقل از منابع خود خبر داده بود که حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان از سال 2008 با طالبان مذاکرات انجام میدهد. قرار معلومات نشریه، مشاوران رئیس جمهور بارک اوباما از این مفکوره که حامد کرزی باید بر صلح با طالبان دست یابد، حمایت میکنند.
انتقاد کرزی و معذرت پترییس از تلفات غیر نظامیان
چهارشنبه, 02 مارچ 2011
عکس AP
جنرال دیود پترییس قوماندان نیروهای امریکایی وناتودرافغانستان ازحملۀ هوایی ائتلاف که باعث کشته شدن ۹ غیر نظامی در درۀ پیچ ولایت کنر گردید، معذرت خواسته است.
این جنرال امریکایی بروز چهارشنبه گفت، او دستور داده است تا تمام قوماندانان نظامی و عملۀ هیلکوپتر یک باردیگر درمورد مقررات حملات هوایی آگاهی حاصل نمایند.
بیانیۀ روز چهارشنبه ناتو مشعر است، نتایج ابتدائی تحقیقات نشان میدهد که نیروهای ائتلاف در حالی اشتباهاً بر افراد ملکی فیر نموده اند که میخواستند به حملۀ راکتی شورشیان در درۀ پیچ ولایت کنرجواب متقابل دهند.
مقامات افغان گفته بودند که ۹ طفل در حالی توسط حملۀ هوایی ناتو کشته شدند که مصروف جمع آوری هیزم بودند.
ائتلاف بین المللی میگوید، در تبادلۀ معلومات پیرامون موقعیت شورشیان اشتباه صورت گرفته بود.
جنرال دیوید پترییس قوماندان عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان میگوید، در مورد این حادثۀ غم انگیزعمیقاً متأسف بوده و او شخصاً از حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان زمانی معذرت خواهد خواست که وی از لندن دوباره به کابل برگردد.
از جانب دیگر ولسی جرگۀ افغانستان نیز طی نشستی حملات هوائی ائتلاف را محکوم کرد.
طبق یک خبر دیگرصدهاتن ازباشند گان ولسوالی مانوگی ولایت کنر بروز چهارشنبه درمخالفت با نیروهای ائتلاف، دست به تظاهرات زده شعار های ضد امریکائی و ضد دولتی را سر دادند.
این تظاهرات که قبل از ظهرچهارشنبه اغازگردید، حدودچهار ساعت ادامه داشت وراه درۀ پیچ وشهر اسعدآباد را نیز بروی ترافیک مسدود نموده بود.
احتجاج کنند گان که تعدادشان به صدهاتن میرسید درمنطقۀ ننگلام ولسوالی مانوگی تجمع نمودند و کشته شدگان را متعلمین مکتب میخواندند.آنها هشداردادند درصورتیکه عاملین این واقعه محاکمه نشوند، به راه پیمایهای خویش ادامه خواهند داد.
حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان با نشر یک اعلامیۀ بروز چهارشنبه حملات ناتو را تقبیح نموده گفت ناتو باید تمرکز خویش را بر پناهگاه های دهشت افگنان مبذول دارد. رئیس جمهور افغانستان گفت اگر کشتار افراد ملکی توقف نیابد ائتلاف بین المللی ممکن با مشکلات بزرگی مواجه شود

برهان الدین ربانی : دها بار به دروزاه شورشیان طالب تک تک خواهیم کرد!
Tuesday 1 March 2011, by
شورای عالی صلح نشست مشترک را با علمای دینی کشور را اندازی نمود و در راستای تامین صلحو آشتی ملی از آنان خواهان همکاری شده اند. در نشست مشترکی که به روز سه شنبه در تالار رادیو تلویزیون افغانستان برگزار شده بود ، برهالدین ربانی رئیس شورای عالی صلح ضمن دست آورد های مقدماتی در راستای پروسه ء آشتی ملی با شورشیان طالب ، گفت ما از همه علمای دینی می خواهیم تا در پروسه صلح با شورشیان طالب حکومت افغانستان را همکاری نمایند. آقای ربانی همچنان گفت :" عملکرد شورشیان طالب نه انسانی است ونه هم اسلامی بناً هیچ توجیهء برای اسلامیت از کار شان ندارند."
رئیس شورای عالی صلح خاطر نشان نمود که دست های در پشت پرده حضور دارد که میخواهند اسلام و شهروندان افغانستان را بد نام نمایند، بناً اگر شورشیان طالب واقعاً اسلام میخواهند بیایند صلح کنیم تا زمینه برون شدن خارجی ها از کشور مساعد شود." برهالدین ربانی در سخنرانی اش خطاب به ملا ها ضمن این که فساد بد اخلاقی را در جامعه یک معضلهء جدی عنوان نمود، تصریح داشت که برای برون رفت از این وضعیت به یک هماهنگی جدی و پیگیر نیاز است تا همه علمای دینی دور هم جمع شده و در راستای سعادت جامعه دست به دست هم دهیم."
ربانی خاطر نشان نمود که شورای عالی صلح به خاطر آوردن صلح و آشتی ملی در کشور تلاش های زیادی خواهد کرد، اما در رسانه می بینیم و می شنویم که بر ضد ما حرف های گفته می شود، ولی ما مصمم هستم تا آنچه را در برنامه خود داریم در عملی ساختن آن سعی و تلاش خود را به خرج دهیم. وی ضمن متهم کردن شورشیان طالب به عملکرد غیر اسلامی و انسانی گفت : " اگر شورشیان طالب صد بار هم مذاکره را رد نمایند ما باز هم دروازه های آنان را دقلباب (تک تک) می کنیم تا مجبور شوند که به پروسه صلح پیوندند.
از سوی هم مولوی قیام الدین کشاف رئیس شورای سرتاسری علمای افغانستان رسانه ها را به ترویج و گسترش فساد اخلاقی متهم نموده گفت: " رسانه به جای این که برنامهء ستاره قران را برگزار نمایند ، برنامه ستاره افغان می سازند زمینه ساز بد اخلاقی و گسترش فساد اخلاقی ئدر میان جوانان شده است. " کشاف تاکید نمود که علمای دینی وارثان واقعی جامعه و مردم افغانستان هستند و هر طرحی که از سوی علمای دینی ریخته شود بدون شک جامهء عمل خواهد پوشید و به نفع همه شهروندان خواهد بود." در این نشست وزیر حج و اوقاف و بیشتر از صد تن که گفته می شود علمای دینی از چندین ولایت کشور هستند اشتراک نموده بودند و پس از این پروسه صلح در کشور توسط آنان در میان مردم و نشست های مردمی را اندازی خواهد شد
ملاقات کرزی و نماینده خاص جدید امریکا در لندن
واشنگتن سه شنبه, 01 مارچ 2011
حامد کرزی رییس جمهور افغانستان درحاشیه سفرش به برتانیه با مارک گراسمن، نماینده خاص امریکا برای پاکستان وافغانستان در لندن ملاقات کرد.
آقای کرزی اظهار امیدواری کرد که تلاش های وی در راه تحکیم روابط هر چه بیشتر ایالات متحده و افغانستان موثر واقع شده، سبب اعاده صلح و ثبات درمنطقه گردد.
نماینده خاص ایالات متحده روز گذشته سفر خود به لندن، جده، کابل، اسلام آباد و بروکسل را آغاز کرد.
مارک گراسمن، نماینده خاص امریکا طی این سفر درجلسه گروه تماس بین المللی در جده شرکت می کند و با شرکأ ومتحدین اصلی خویش برای تداوم مشوره های جاری ملاقات خواهد کرد.
اولین جلسه گروه تماس بین المللی سال 2011 به میزبانی سازمان کنفرانس اسلامی بروز پنج شنبه سوم مارچ در شهر جدۀ عربستان سعودی دایر خواهد شد.
هیأت افغانستان تحت ریاست زلمی رسول، وزیرخارجه افغانستان و برهان الدین ربانی رییس شورای عالی صلح در این جلسه اشتراک خواهند داشت. هیأت پاکستانی تحت رهبری هینا ربانی خار، وزیر حکومت در امور خارجه در این جلسه حضور خواهند یافت.
گراسمن درکابل و استانبول بامأمورین ارشد حکومت ونمایندگان جامعه مدنی ورسانه های محلی دیدار خواهد کرد. گراسمن در ملاقات هایش به تعهد طولانی مدت ایالات متحده و همکاری با افغانستان وپاکستان تاکید خواهد کرد

برگزاری مراسم تشییع جنازه اولین صدراعظم اسلام گرای ترکیه
سه شنبه, 01 مارچ 2011

عکس REUTERS
دهها هزار ترکی روز سه شنبه برای سوگواری از مرگ نجم الدین اربکان، اولین صدراعظم اسلام گرای ترکیه و رهبر جنبش اسلام گرای آنکشور اجتماع کردند.
جمعیت یاد شده در مسجدی دراستانبول برای مراسم تشییع جنازۀ آقای اربکان که روز یکشنبه از اثر مرض قلبی به سن 85 سالگی درگذشت، جمع شدند.
رجب طیب اردوغان، صدراعظم فعلی ترکیه سفر خویش به اروپا را برای شرکت در مراسم تشییع جنازه کوتاه ساخت.
بعد از مرگ آقای اربکان بروز یکشنبه آقای اردوغان او را به حیث معلم و رهبر مورد تجمید قرار داد. آقای اردوغان گفت صدراعظم پیشین همواره با احترام درخاطره باقی میماند.
آقای اربکان که قبل از ورود به سیاست درسال 1968 استاد انجینری بود، فقط برای یک سال در سمت صدراعظم ایفای وظیفه کرد. اردوی ترکیه او را مجبور به برکناری نمود زیرا وی به حیث تهدیدی به عنعنه غیرمذهبی کشور دیده میشد

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد