اخباراز افغانستان و جهان

از سایر رسانه ها:وزير خارجه آمريكا به پاكستان سفر مي كند /رييس كميته بعثي زدايي عراق كشته شد /محدودیت استفاده از موتورسیکلت در شرق افغانستان/مرگ هفت سرباز ناتو در بمبگذاری جنوب افغانستان/غيرمتعهدها اعمال تحريم هاي يكجانبه عليه كشورهاي عضو را رد كردند /آتشفان آیسلند و مشکلات ناشی از آن /پاكستان برادر افغانستان است اما بايد قاطعانه با تروريسم برخورد كند /خودبزرگ بيني آمريكايي ها و دردسر بزرگ در افغانستان / نشست سه جانبه افغانستان، پاكستان و آمريكا برگزار شد /وزیر مالیه نابرابری اقتصادی افزایش یافته است/حمله انتحاری در شفاخانه 400 بستر؛ 6 کشته و 23 زخمی به‌جا گذاشت/تظاهرات تخار سازماندهی شده یا خودجوش؟


روسیه قرارداد تحویل 21 هلیکوپتر ام آی 17 را به افغان ها امضا کرد

هلیکوپتر های ام آی 17 در میدان هوایی کابل
07.03.1390
آژانس خبری نوویستی آر آی ای روسیه از اعلامیهء اداره خدمات فیدارال در امور همکاری های تخنیکی نظامی این کشور نقل قول کرده که می گوید، این قرار داد شامل هلیکوپترهای جدید با پرزه های فالتو و مواد تخنیکی آن، می باشد.این آژانس خبری گزارش داد که روسیه از ماه اکتوبر انتقال این هیلکوپترها را جهت استفاده به افغانستان، آغاز می کند و روند تحویل دهی کامل آن در جریان سال آینده پایان می یابد.واشنگتن پس از ماه ها گفتگو بین مقامات ناتو و روسیه هزینه این هلیکوپترها را می پردازد. رسانه ها قبلاً ارزش این قرار داد را بیشتر از 367 ملیون دالر گفته بودند.قبل ازین از قول جنرال عبدالوهاب وردک قوماندان قوای هوایی افغانستان گفته شده بود که هفده و نیم ملیون دالر قیمت هر هیلکوپتر روسی موافقه شده بود.گفته می شود این 21 هیکوپتر روسی در دو کمپنی بزرگ روسیه ساخته می شوند، ماشین قوی دارند و37 سرنشین را انتقال داده می تواند. از سوی دیگر، اردوی افغانستان قبل ازین هم چنین هیلکوپترها داشت که از شوروی سابق بدست آورده بود.درین میان آژانس خبری انترفاکس از قول ضمیر کابلوف نماینده روسیه در افغانستان نقل می کند که گویا روسیه برای ترمیم و تربیت و آموزش عملی پیلوت های هیکوپتر های ساخت این کشور با ناتو صندوق مشترکی کمکی را با ارزش 8 و نیم ملیون دالر ایجاد می کند که به گفته وی سه ونیم ملیون دالر آن را جرمنی و متباقی روسیه می پردازد.نیروهای هوایی افغانستان از قبل با تکنالوژی روسی مجهز بودند. در سال های اخیر جنگ به این تکنالوژی صدمه بزرگی وارد شده و در حال حاضر اکثریت آن تخریب و از بین رفته اند.ناتو تعهد نموده است،ه پیش از این که نیروهای خارجی افغانستان را ترک کنند، اردو و پولیس افغان را تربیت و تجهیز می نماید


ادامۀ توفان های مرگبار در ایالات متحده
چهارشنبه, 25 می 2011

عکس ASSOCIATED PRESS
پیوند های مربوطه
هلاکت ۸۹ نفر تن در اثر گردباد در امریکا
عکس ها - خسارات جانی و مالی شدید گردباد امریکا
توفان و گردباد های شدید در بخش های مرکزی ایالات متحده جان حد اقل سیزده تن را گرفت. این رویداد درست دو روز پس از آن صورت می گیرد که گردبادهای مدهش در ایالت میزوری که در شصت سال گذشته سابقه نداشت، حد اقل یکصد و بیست و چهار تن را هلاک ساخت.
عکس های ویرانی گردباد ایالت میزوری
مسؤولین بیان داشته اند که تلفات در ایالت های اوکلاهاما و کنساس به وقوع پیوسته است. وسعت خسارات تا کنون نا معلوم است.
مقامات ادارۀ هواشناسی ایالات متحده از وقوع تندبادها و ریزش باران شدید در این مناطق هشدار داده اند.
قرار است رئیس جمهور اوباما به روز یکشنبه از محلات آسیب دیده دیدن کند.

روسیه میانجی حل بحران لیبیا میشود
جمعه, 27 می 2011
روسیه میگوید مایل است تا در کناره گیری معمر القذافی از اریکۀ قدرت، منحیث میانجی، کمک کننده واقع شود.
سرگی ریابکوف معاون وزارت خارجۀ روسیه به روز جمعه گفت که رهبر لیبیا، "خودش را از مشروعیت محروم نموده" و یافتن راهی برای خروج وی، یک أمر لازمی گردیده است.
روسیه قبلاً نیز پیشنهاد نموده بود که حاضر است بین قذافی و مخالفین وی، میانجی واقع گردد.
در عین حال، نیرو های وفادار به مُعمر القذافی، تلاش های تازه را به خاطر تصرف شهر مصراته به کار بسته اند. مصراته، سومین شهر بزرگ لیبیاست که اکنون در اختیار شورشیان قرار دارد.
آژانس خبری رویترز گزارش میدهد که جنگ شدیدی میان نیرو های وفادار به حکومت و شورشیان، در کرانه های غربی شهر ادامه داشته و یک منبع خبری دیگر، به نقل از ناتو گفته است که قوای طرفدار قذافی، در اطراف شهر مصراته، ماین کار گذاشته اند


مذاكرات امنيتي هند و آمريكا در دهلي نو آغازشد
دهلي نو - در سومين روز از سفر 'جنت ناپوليتانو' وزير امنيت داخلي آمريكا به هند، مذاكرات امنيتي بين دو كشور امروز (جمعه) در دهلي نو آغاز شد.

به گزارش ايرنا، در مذاكرات امنيتي هند و آمريكا وزير كشور هند 'پي. چيدامبرام' رياست هيات هندي را در طول اين تبادل نظرها به عهده خواهد داشت. به گفته منابع مطلع تضمين امنيت سواحل، نظارت بر امنيت شهرهاي بزرگ و مقابله با جرايم مالي بين المللي از جمله مسائلي است كه در طول گفت وگوهاي روز جمعه بين هند و آمريكا مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهند گرفت. گفتني است سفر وزير امنيت داخلي آمريكا به هند سفر اولين مقام رسمي آمريكايي پس از سفر سال گذشته اوباما به هند است و آمريكا در تلاش است با اين سفر تاحدي از سردي روابط دو كشور بكاهد. روابط هند و آمريكا درپي اختلافات اقتصادي بر سر خروج شركت هاي هواپيمايي هندي از مناقصه 10 ميليارد دلاري توسط هند و همچنين عمليات مخفيانه آمريكا در پاكستان كه بدون اطلاع مستقيم مقامات هندي كه در نهايت منجر به استعفاي سفير آمريكا درهند شد به سردي گراييده بود. وزير امنيت داخلي آمريكا همچنين روز گذشته با وزير مخابرات و فناوري اطلاعات هند 'كاپيل سيبال' در دهلي نو ديدار و گفت وگو كرد. دراين ديدار طرفين در مورد روش هاي ممكن براي تضمين امنيت اينترنتي و مخاطرات آن هند و آمريكا تبادل نظر كردند. وزير امنيت داخلي آمريكا در سفر خود همچنين ديدار هايي با وزير دفاع هند 'اي.كي. انتوني' و قائم مقام وزارت امور خارجه اين كشور خانم 'نيروپاما رائو' داشت . به گفته منابع مطلع اين ديدارها درخصوص ضرورت تشديد هر چه بيشتر همكاري بين دهلي نو و واشنگتن براي مقابله با تروريسم، تبادل اطلاعات محرمانه و تضمين امنيت اينترنتي صورت گرفت.
اعدام۱۱ تن در ایران
پنجشنبه, 26 می 2011
عکس ASSOCIATED PRESS
آرشیف: تعداد افرادیکه در ایران به دار آویخته شده بودند.

ایران حکم اعدام حداقل ۱۱ نفر را در شهر های مختلف آتکشور عملی نمود که حداقل پنج نفر آنان در ملا عام بدار آویخته شدند.
آژانس خبری ایرنا میگوید مجرمین بجرایم مختلف از قتل تا قاچاق مواد مخدر محکوم شده بودند.
در جمع کسانی که در محضر عام اعدام شدند یکی قاتلی بود که پنج زن میانه سال را در شهر قزوین بقتل رسانیده بود.
چهار تن دیگر در شهر شیراز به جرم سرقت و اختطاف اعدام شدند.


تقاضای کلنتن از پاکستان
پنجشنبه, 26 می 2011
عکس Reuters
اینایالات متحده از پاکستان می خواهد تا به تعهدات خود در کار مبارزه با دهشت افگنی پا بند بماند.
هلری کلنتن، وزیر خارجه ایالات متحده به روز پنجشنبه اظهار داشت که پاکستان همواره به گونۀ قاطعانه رفتار ننموده است، و اکنون زمان آن فرا رسیده است تا اسلام آباد توقعات واشنگتن را برآورده سازد. خانم کلنتن جزئیات این توقعات را ارایه ننمود.
روابط بین ایالات متحده و پاکستان در دوم ماه می یعنی بعد از کشته شدن اسامه بن لادن درپاکستان توسط عساکر خاص امریکایی، کشیده تر شده است.
با وجود این تنش ها، کلنتن می گوید ایالات متحده نیاز دارد تا روابط ستراتیژیک و دراز مدت خود را با اسلام آباد حفظ نماید. وی در اظهارات خویش از پاکستان به خاطر مبارزات آن کشور با دهشت افگنی تمجید به عمل آورد.
یک سخنگوی اردوی امریکا به روز چهارشنبه گفت که نظر به تقاضای اسلام آباد، ایالات متحده حضور نظامی خود را در پاکستان کاهش خواهد داد.
در حال حاضر بیشتر از ۲۰۰ منسوب نظامی امریکا به حیث مربی در بخش های مبارزه با القاعده و تندروان اسلامی مشغول کار می باشند.
یوسف رضا گیلانی، صدراعظم پاکستان شام روز چهارشنبه گفت که کشورش به یک مرحلۀ جدید و مهم در مبارزه علیه دهشت افگنی داخل شده است.
پیشروی طالبان در ولسوالی دو آب ولایت نورستان
چهارشنبه, 25 می 2011
تندروان طالب به دنبال چند روز درگیری بخش هایی از ولسوالی دو آب ولایت نورستان را به تصرف خود در آوردند.
مقامات گفته بودند که صبح روز چهار شنبه، مخالفین در ولسوالی یاد شده که در مجاورت با سرحد پاکستان قرار دارد، دست بالایی داشتند.
مأمورین افغان گفته اند که طی درگیری ها در این ولسوالی هشت تندرو و سه منسوب پولیس کشته شده اند.
طالبان افغان طی هفته های اخیر به عنوان بخشی از تهاجم بهاری، حملات خویش را علیه قوای ناتو و نیرو های افغان، غیرنظامیان و مأمورین حکومتی را افزایش بخشیده اند.


ماموریت آسترالیا در افغانستان تا زمان رسیدن به اهداف ادامه دارد
04.03.1390
صدراعظم آسترالیا جولیا گیلارد دیروز تاکید نمود، با وجود کشته شدن یک عسکر دیگر این کشور در افغانستان، کشورش ماموریت خود را در افغانستان ادامه خواهد داد.در نتیجه انفجار بمب روز دوشنبه در شرق افغانستان 4 سرباز خارجی از جمله یک عسکر آسترالیایی کشته شده و یک تعداد دیگر آنها به شمول دو سرباز آسترالیائی مجروح شدند.جولیا گیلارد افزود، کشته شدن هر عسکر در افغانستان برای کشورش درد آور می باشد. او افزود، شاید بعضی ها سوال کنند که عساکر ما چرا به افغانستان رفته اند.خانم گیلارد اظهار داشت بهترین جواب به این سوال شاید سخنان صاحب منصب آسترالیایی بن رابرتس سمیت باشد که قبلاً در افغانستان خدمت کرده است. سمیت که بخاطر خدماتش در افغانستان مدال شجاعت ویکتوریا کراس را بدست آورد، گفته بود که آنها در افغانستان تغییر به بار خواهند آورد.صدراعظم آسترالیا بیان کرد، پروسه بیرون کردن 1550 عسکر آسترالیایی از افغانستان به حال خودش باقی مانده و کدام تغییری در آن ایجاد نشده است.او افزود، آسترالیا تا زمانی در افغانستان حضور خواهد داشت که ماموریتش تکمیل شود. به گفته خانم گیلارد این حرکت بی معنی خواهد بود که آنها از افغانستان خارج شوند، و باز دوباره به رفتن به این کشور مجبور گردند.همزمان با این وزارت دفاع آسترالیا خبر داد که در یک حادثه جداگانه در برخورد با مخالفین مسلح سه سرباز دیگر آسترالیا زخمی شده اند.وزیر دفاع آسترالیا ستیفن سمیت به حملات مخالفین مسلح که در اواخر بیشتر شده است، اشاره نموده گفت، پیشرفت های قوای ایتلاف، طالبان مسلح را به تهدید روبرو ساخته است. او هشدار داد که طالبان انفجار های کنار سرک و حملات انتحاری را بیشتر خواهند ساخت.سمیت افزود طالبان بخاطر اینکه برای خود یک جا پیدا کنند، با آغاز عملیات بهاری یک کمپاین گسترده تبلیغاتی را هم شروع کرده اند که این عمل در ستراتیژی جنگی آنها یک حربه دیگر می باشد.اکثریت سربازان آسترالیایی مستقر در افغانستان، در ولایت ارزگان جابجا شده اند. با حادثه اخیر از زمان آمدن عساکر آسترالیایی به افغانستان، تعداد تلفات عساکر این کشور در افغانستان به 24 نفر می رسد.از آغاز سال جاری میلادی تا حال مجموعاً 188 تن از سربازان خارجی در افغانستان کشته شده اند.


استقبال از اوباما در قصر شاهی بریتانیه
سه شنبه, 24 می 2011
عکس REUTERS
آغاز سفر رئیس جمهور اوباما به اروپا
ملکه الیزابت از براک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده در اولین سفر رسمی وی به دعوت حکومت بریتانیه در قصر شاهی استقبال نمود.
عکس های بارک اوباما با ملکۀ بریتانیا
آقای اوباما و میشل همسر وی روز سه شنبه در مراسم شانداری با شلیک ۴۱ گلوله مورد استقبال قرار گرفتند.
در اوایل روز آقای اوباما و همسر وی با شهزاده ولیم و کترین میدلتن زوج جدید شاهی ملاقات نمودند.
قرار است آقای اوباما درین سفر با دیوید کمیرون صدراعظم برتانیه نیز ملاقات نمایند. دو رهبر روی موضوعات امنیتی اقتصادی صحبت میکنند.
در یک مقالۀ مشترک دو رهبر در روزنامۀ تایمز آف لندن نوشته اند که روابط آن ها نه تنها ویزه بلکه اساسی میباشد

اوباما رویای تصرف شرق میانه را در سر دارد"
سه شنبه, 24 می 2011
عکس AP
محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران از براک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده به خاطر بیانات اخیر وی در مورد انقلاب های شرق میانه انتقاد نمود، و او را خیال بافی عنوان کرد که میخواهد جهان را تصرف کرده بر آن اقتدار نماید.
آقای احمدی نژاد در جریان سخنرانی در آبادان گفت حکومت ایالات متحده و اسرائیل در موقفی قرار ندارند تا روند صلح شرق میانه را به پیش ببرند.
آقای اوباما در تازه ترین بیانیۀ خود در مورد شرق میانه آقای اوباما رهبران ایران را ریاکارانی خطاب کرد که از احتجاجات در کشور های دیگر حمایت کرده، اما احتجاج کنندگان ایرانی را سرکوب مینماید
طنين سرود ' ملي ايران ' در وزارت خارجه چين
پكن - در مراسم ضيافت ناهار ' يانگ جيه چي ' وزير خارجه چين كه روز دوشنبه به افتخار دكتر 'علي اكبر صالحي' وزير خارجه ايران و هيات همراه ايشان ترتيب داده شده بود، سرود زيباي ' اي ايران - اي مرز پرگهر ' توسط شماري از نوازندگان و هنرمندان چيني اجرا شد.

به گزارش خبرنگار ايرنا در پكن ؛ اجراي زيباي اين سرود در محل وزارت خارجه چين ، فضاي بانشاط فرهنگي و هنري خاصي به مراسم ضيافت ناهار وزيران خارجه دوكشور بخشيد. بدون شك طنين نام زيباي ايران در دستگاه ديپلماسي كشور پهناور چين نشانه علاقه مندي چيني ها به ادبيات ، فرهنگ و آداب رسوم ايرانيان است. وزير خارجه كشورمان با ابراز خوشحالي از اين اقدام ابتكاري از نوازندگان چيني قدرداني كرد. مسئول گروه نوازندگان چيني در اين مراسم خطاب به دكتر صالحي گفت : بيشتر از يك هفته است كه اين سرود را تمرين مي كنيم و اميدواريم توانسته باشيم اجراي خوبي در حضور وزيران خارجه ايران و چين داشته باشيم. دكتر صالحي از يكشنبه شب براي ديداري دو روزه در صدر هياتي در چين بسر مي برد. وي امروز با همتاي چيني خود ديدار و در مركز مطالعات بين المللي وزارت خارجه چين سخنراني كرد.






منشی عمومی ناتو مخالفین و شورشیان افغان را به مصالحه دعوت کرد
عبدالحی ورشان - کابل سه شنبه, 24 می 2011
عکس REUTERS
اندرس فوه رسموسن، منشی عمومی سازمان اتلانتیک شمالی (ناتو) روز سه شنبه درکابل با مقامات ارشد افغان دیدار و ملاقات کرد.
ویدیوی ملاقات کرزی و رسموسن
آقای رسموسن و حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان در کنفرانس خبری مشترک روی موضوعات متعددی مثل روند انتقال مسؤولیت های امنیتی از قوتهای بین المللی به نیروهای امنیتی افغان، روابط ستراتیژیک میان افغانستان وامریکا، اوضاع منطقه بعد ازکشته شدن اسامه بن لادن و ناپدید شدن ملاعمر رهبر طالبان درپاکستان، روز سه شنبه با حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان صحبت کرد.
منشی عمومی ناتو دراین کنفرانس خبری مشترک مخالفان مسلح افغانستان را تشویق کرد که با درک حساسیت زمان و استفاده ازفرصت پیش آمده به پروسه صلح تحت رهبری افغانها بپیوندند.
آقای رسموسن طی پیامی مخالفان را مخاطب قرار داده گفت "پیام من به دشمنان افغانستان واضح است و آن اینکه هرگاه شما راه خشونت را پیشه کنید غیر از ناکامی چیزی دیگر حاصل نمی کنید و اکنون زمان آن رسیده است که راه صلح و مصالحه را انتخاب کنید، روابط خود را با القاعده قطع نموده از خشونت دست بکشید و به قانون اساسی افغانستان احترام بگذارید که لازمه مصالحه میباشد."
سلاح ذروی پاکستان و نگرانی ناتو
درکنفرانس مشترک از رسموسن و کرزی سوال شد که با توجه به این مسئله که اوضاع در پاکستان روز به روز بدتر می گردد آیا نگرانی ندارند که سلاحهای هسته ای پاکستان روزی بدست نیروهای افراطی وشورشی بیافتد؟
سرمنشی ناتو گفت "برمبنای معلومات استخباراتی که من دارم احساس اطمینان میکنم که سلاح های ذروی پاکستان خوب حفاظت می شوند و محفوظ اند با آنهم نگرانی وجود دارد و ما آن را دنبال می کنیم."
حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان که در مورد ملا عمر، رهبر طالبان و مسئله پاکستان بسیار محتاطانه صحبت می کرد راجع به آسیبهای احتمالی سلاحهای ذروی پاکستان گفت "پاکستان کشور مستحکمی است و بدون شک پاکستان دراین مورد از افغانستان بهتر میداند که چگونه از داشته های خود حفاظت بکند و تمام کوشش خود را انجام میدهد."
آقای کرزی، در جواب به سوال کشته و یا ناپدید شدن ملا عمر، رهبر طالبان در پاکستان گفت وی به صورت رسمی درمورد کشته شدن ملاعمر اطلاعی ندارد.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد