از مطبوعات آزاد



مسعود شخصیتی که از نـو باید شناخت
نوشتۀ خالد (وفائی)
احمد شاه مسعود قهرمان ملی افغانستان چهرۀ ناشناخته ای نیست که برای معرفی آن به دوران مکتب، سنین جوانی، مشغولیت های مختلف آن اشاره نمود بل روح مبارزات آزادیخواهانۀ وی، رهبری این شخص استثنائی را هم در دورۀ جهاد علیه ارتش شوروی و هم در مقاومت علیه استیلاگران پاکستانی و تروریزم بین المللی برای همه مشهود و هویدا ساخته است. اما آن چیزی که در مورد دیدگاه ها و برنامه های اساسی مبارزات مسعود با دید عمیق و موشگافانه باید مورد بررسی قرار گیرد که امروزه حقانیت آن در عرصه عمل به اثبات رسیده،آن این است که احمد شاه مسعود از شناخت قوی در مورد سازمان تروریستی القاعده، نیات آزمندانه پاکستان در قبـال افغانستان و سیطرۀ نفوذش در منطقه و به همین گونه درک عمیق از ایجاد گروه طالبان را داشت و به خوبی می فهمید که این مثلث شوم در پی نابودی کشور ما افغانستان بوده و می خواهند از این معبر به عنوان پایگاه تروریزم در صدور آن به کشورهای مختلف جهان استفاده نمایند، ضمناً تحت نام اسلام این دین مقدس آسمانی، تروریزم را پوشش داده و منحیث ابــزار از آن در جهــت خواسته ها و امیـال شیطانی خود و باداران خویش سود برده و به گسترۀ نفوذشان در این حوزه بپردازند.
مسعود با درک این مسأله و دیدگاه روشن آن از دین و مکتب اسلام، حس آزاد زیستن و استقلال طلبی برای مردمان این سرزمین را داشت و در ضمن شناخت بسیار دقیق از ایجاد و رهبری طالباني که آلۀ دست بیگانگان است نیز درک کرده بود. به همین دلیل بود که وی به پیکار و مقاومت بی دریغ که نظیرش تا هنوز در هیچ جای دنیا تجربه نشده را راه اندازی نمــود که توانســت از حیثیت،وقار و جغرافیای افغانستان به قیمت خون فرزندان صدیق این وطن پاسداری و حراست نماید.
از آنجائی که تروریستان دریافته بودند،مسعود مانند کوه مقاوم در برابر تمامی توطئه ها و برخوردهای نظامی آنان ایستاده است با اجیر نمودن آن کوردلان تاریخ حادثۀ المناک تروریستی 18 سنبله سال 1380 در خواجه بهاءالدین را سازماندهی نمودند که منجر به شهادت رسیدن رهبر معنوی تاریخ مردم افغانستان انجامید. تروریستان با این قساوت و انجام عمل خلاف شرع شان به فکر آنکه عرصۀ مقاومت را در هم می شکنند،آماده گی تصاحب افغانستان را در سر می پروراندند اما این حقیقت را نمی دانستند که احمد شاه مسعود جریان نیرومند مبارزین علیه هر توطئه اشغال و ضد افغانستان را به ثمر رسانده بود و هر فرد آن در مقابل ظلم، تجاور و تحجر تا سرحد شخص مسعود ایستاده و مقاوم بودند که این ادعا را تاریخ بعد از مسعود ثابت ساخت.
به هر حـال، اتفاق واقعه 11 سپتمبر 2001 میلادی در امریکا و واکنش جهانی علیه پدیده تروریزم در افغانستان صفحۀ جدیدی را در این راستا باز گشود که بعد از جلسه تاریخی بن سنگ بنای اداره جدید در افغانستان گذاشته شد که تا اکنون ادامه دارد. همه مردم افغانستان و جهان شاهد مبارزۀ جامعۀ جهانی در همکاری کشورهای منطقه با تروریزم هستند که متأسفانه بنابر نبود یک استراتیژی واقعی و منظم، نیروهای ناتو و ائتلاف جهانی بعد از (9) سال در این مبارزه به یک چهارراهی سرگردان رسیده و هر روز امنیت از دست رفته و به مخمصه می پردازند.
تا اکنون هیچ تعریف مشخصی از تروریزم و جریان های افراطی عملاً در جنگ از جانب جامعه جهانی و ... برای شهروندان افغانستان و جهان ارائه نگردیده،تناقض گوئی های آشکار در این راستا وجود دارد و آن طالبانی که در مقابل جریان مقاومت با وجود همه مشکلات هر روز توان خود را از دست می دادند اکنون کشورهای سوپرپاور مانند امریکا و ناتو را به شکست مواجه ساخته و ... گرچه ابهامات جدی در عملکرد نیروهای بین المللی به خصوص در داعیه مبارزه علیه تروریزم وجود دارد با آنهم شکست استراتیژیک امریکا در این منطقه فکر مي شود که شکست آن برای همیش خواهد بود و حـال امریکائی ها به فکر استراتیژی جنگ های احمد شاه مسعود برآمده و تیوریسن ها و پالیسی میکرهای امریکائی برای اوباما مشوره مي دهند که افغانستان را یا باید تجزیه نمود و یا هم از شیوه های جنگ قهرمان ملی کشور (مسعود) علیه تروریزم استفاده کرده و جریانی را باید حمایت نمایند که با انگیزه و عقیده راسخ با تروریستان بجنگند این در حـالیست که نیروهای با انگیزه ضد تروریزم یعنی مقاومت گران افغانستان را همین امریکائی ها و جامعه جهانی در یک برنامه توطئه آمیز از صحنه بدور ساخته و راه های مذاکره و مسامحه با تروریستان را پیش گرفتند.
به هر صورت،هر روزی که از جریان جنگ و مبارزه با تروریزم می گذرد حقانیت احمد شاه مسعود، مبارزه واقعی و حق طلبانه آن رادمرد بزرگ و همراهانش به اذهان عمومی مردم دنیا ثابت مي شود و بزرگترین مخالفان آن هم به این عقیده می رسند که راه مسعود راه درست و به حق بوده و شناخت آن از تروریزم عمیق و فراگیر بوده است.
چنانچه اسناد فاش شده جنگ افغانستان توسط مؤسسه (ویکی لیکس) که حقایق پشت پرده را به میدان کشیده و نشان داد که پاکستان چگونه بازی دوگانه و خطرناک را با جامعه جهانی انجام مي دهد و از تروریزم منحیث یک ابزار سیاسی استفاده مي نمايد. ضمناً آن حقایق را نیز بیان نمود که سال ها مردم افغانستان آن را با صدای بلند ندا می دادند و قهرمان ملی کشور در سفرش به اروپا نیز به جامعه جهانی گوشزد نمود که پاکستان عامل اصلی ترور و دهشت افگنی در منطقه است و تمام بدبختی های مردم افغانستان و جهان در آینده بر مي گردد به همین کشور که منبع اصلی تروریزم گردیده و آن را بخاطر پیشبرد منافع استراتیژیک اش به هر کجايی که خواسته باشد صادر مي نمايد.
بنابر این،حـال موضوع بر مي گردد به صداقت جامعه جهانی که متأسفانه در حـال شکست در این مبارزه قرار گرفته اند. آیا آنها می خواهند منبع اصلی تروریزم را بخشکانند؟ یا باز هم امتیازهای اقتصادی کلان بخاطر تغذیه آن برای کشور حامی تروریزم می پردازند؟ اگر جامعۀ جهانی به خصوص امریکا با اشتباهات گذشته به پیش رود هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ روانی و فزیکی در این جنگ شکست خواهند خــورد که این شکســت برای امریکائی ها عادی نخواهد بود بلکه نتیجۀ آن سیطره نفوذ امریکا را از تمامی جوامع بخصوص خاورمیانه بر می چیند و این یک شکست فاحش و ننگین خواهد بود و اگر تغيیری در راهبرد خویش به وجود آورند و منابــع و مـــراکز اصلی تروریزم را هـــدف قـــرار داده و کشــور حــامی تروریزم را فشار وارد نماینــد ضمـــناً توجه به نیـــروهايي با انگیزه ضـــد تروریـــزم را نمـــوده و آنها را تقویت نمایند به یقین مسیر جنگ تغيیر خواهد خورد و هم افغانستان، منطقــه و جهـــان از شر تروریزم نجات خــواهد یافــت.


پاکستان از ملاعمر خواست به کشور خود برگردد
پاکستان به علت فشار بين المللى، طى يک پيام ارسالى توسط جنـرال حميدگل، از ملا محمد عمر خواسته است تا خاک پاکستان را ترک نمايد. يک مقام بلندپايۀ دولتى افغانستان، ديروز به آژانس خبرى پژواک گفت که جنرال حميدگل، اين پيام ادارۀ استخباراتى پاکستان (آى اس آى) را چهار روز قبل در شهر کويته به ملا محمد عمر رسانده است. بر اساس معلومات منبع، در اين پيام به ملا محمد عمر رهبر گروه طالبان مسلح افغانستان گفته شده است که شهر کويته را ترک کندو به کشورش برگردد.
مقام يادشدۀ دولتى علاوه نمود که پاکستان به ملاعمر گفته است که آنها تحت فشار امريکا و جامعۀ جهانى قرار دارند. منبع علاوه نموده که پاکستان از ملاعمر خواسته است تا از اين تقاضا ناراض هم نشود و زمانى که وضعيت دوباره نورمال شد، وى ميتواند دوباره به کويته برگردد.
پاکستان ميخواهد ملا عمر را از کويته اخراج و وى را به هلمند منتقل نمايد و بعداً با ارائه معلومات به امريکا، او را توسط نيروهاى امريکايى به قتل برساند.
به گفتۀ اين مقام دولتى، پاکستان با اين کار ميخواهد به جهان نشان بدهد که تروريستان صرف در پاکستان مخفى نيستند، بلکه افراد مهم آنها در افغانستان نيز فعال اند.
به گفتۀ منبع، پاکستان ميخواهد با اين کار، بدنامى را که بعد از مرگ اسامه در آن کشور نصيب شده است از دامن خود پاک کند، و امريکا نيز مراعات اين کشور را بنمايد.
محمد حسن حقيار مى گويد که پاکستان هميشه بر مخالفان دولت افغانستان تجارت نموده، آنها را يا به زنده گى يا به مرگ تحفه داده اند.
حقيار افزود، پاکستان مخالفان دولت به شمول طالبان را براى منافع خود نگهدارى و آنها را تمويل نموده و آموزش ميدهند؛ اما زمانى که تحت فشار قرار بگيرند، بر سر آنها براى حفظ منافع خود تجارت ميکنند.
وی علاوه نمود:امريکا بعد از کشته شدن اسامه، به پاکستان تذکر داده که در مورد ملا عمر و الظواهرى، اقدامات جدى نمايد؛ در غير آن امريکا خود اقدام خواهد کرد.
شمار زيادى مسؤولان و منابع نظامى گفته اند که ملا عمر و الظواهرى معاون اسامه نيز در پاکستان اند و امريکا ميخواهد عليه آنها هم عمليات نمايد.

واشنگتن پست: نگرانی ها درقبال عملکرد پاکستان زیاد شده است
ترجمه و ترتیب: حفیظ آصفی دوشنبه, 16 می 2011
عکس ASSOCIATED PRESS
روزنامه واشنگتن پست درشماره شانزدهم ماه می می نویسد، جان کری به پاکستان رفته است تا به تعقیب قتل اسامه بن لادن درمورد میلیاردها دالر کمکهای امریکا به پاکستان صحبت کند درحالیکه قراین چنین نشاند میدهند که این کشوردرعین حال از جنگجویان اسلام گرا حمایت می نماید.
روزنامه می نویسد جان کری درحالی از پاکستان دیدن می کند که روابط میان دو کشور درپایین ترین سطح خویش قراردارد. او به مقامات پاکستان به قاطعیت خواهد گفت که نگرانی ها در واشنگتن نسبت به کردار این کشور خیلی زیاد شده است.
به گفته روزنامه گرچه اداره استخبارات نظامی پاکستان درمورد موقعیت بن لادن یک مقدارهمکاری کرده است اما امریکاییان ازین ابا ورزیدند تا آی اس آی را ازعملیات شان برضد بن لادن خبر دهند زیرا آنها تشویش داشتند که شماری از اعضای استخبارات پاکستان ممکن موضوع را افشا نمایند.
واشنگنتن پست می نویسد پاکستان برای تجهیز اردوی خویش و همچنان سروسامانی اقتصاد درهم وبرهم خویش به کمکهای امریکا ضرورت دارد. درعین حال روابط پاکستان با همسایگانش نیز تیره می باشد.
روزنامه می نویسد روابط بین امریکا و پاکستان در این هفته بیشتر دچار بحران خواهد شد وقتی محاکمه ای آغاز شود و در آن دانسته شود که درقبال حملات بر ممبای استخبارات پاکستان نیز سهمی داشته است.

گاردین: 'راه تدارکاتی ناتو از پاکستان ممکن قطع شود'
ترجمه و ترتیب: حفیظ آصفی یکشنبه, 15 می 2011
عکس AP
روزنامه گاردین چاپ لندن در شماره روزشنبه خود مقاله یی را در مورد احتمال مسدود شدن خط تدارکاتی ناتو از طریق پاکستان به چاپ رسانیده که در آن آمده است پس از کشته شدن بن لادن در پاکستان، پارلمان آن کشور تصمیم گرفته است تا تمام جنبه های روابط پاکستان را با ایالات متحده مورد بررسی قرار دهد.
نویسنده مقاله می نویسد این تصمیم پارلمان پاکستان میتواند تهدیدی برای خط تدارکاتی عمده ناتو باشد که مواد سوخت و وسایل مورد نیاز آن از طریق آنکشور وارد افغانستان میگردد.
گاردین در مورد این جلسه فوق العاده پارلمان پاکستان که ده ساعت دوام نمود علاوه می کند در این نشست مقامات اردو از نارسایی خود پوزش خواستند و پارلمان پیشنهاد نمود تا آمر استخبارات این کشور استعفا دهد.
نویسنده مقاله روزنامه گاردین در جایی دیگری می نویسد در حالیکه عملیات نیرو های خاص ایالات متحده در پاکستان که منجر به هلاکت رهبر شبکه القاعده گردید، کارآیی اردو و استخبارات این کشور را زیر سوال برده است؛ اعضای پارلمان پاکستان در برابر "عملیات یک جانبه" در آینده به شمول حملات طیاره های بی پیلوت اداره مرکزی استخبارات ایالات متحده (سی آی ای) هشدار داده و از حکومت آنکشور تقاضا نموده است تا خط تدارکاتی ناتو را که از کراچی الی افغانستان ادامه دارد، قطع نماید.
گاردین می افزاید در نگرانی از کشیدگی روابط میان پاکستان و ایالات متحده، اداره اوباما سناتور جان کییری امر کمیته روابط خارجی سنای آن کشور را به پاکستان فرستاده است تا تعادل جدیدی به این روابط بی موازنه ببخشد.
وی قبل از مسافرتش به پاکستان در کابل به خبرنگاران گفت ما در پی طرقی برای از هم گسیختن این روابط نیستیم، ما راهی را برای احیای آن می جوییم.
تبصره لوموند درمورد کشته شدن شورشیان با اسنادهویت فرانسوی
روزنامه لوموند چاپ پاریس در یکی از شماره های اخیر خود در مورد کشته شدن یک شورشی فرانسوی در افغانستان تبصره یی منتشر نموده و نوشته است در روزهای گذشته یک شورشی که پاسپورت فرانسوی با خود داشت طی عملیات نیرو های ایتلاف در ولایت زابل از پا در آمده است.
نویسنده مقاله روزنامه با تکیه به گفته های برنارد والرو سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نوشته است در جمله شورشیانی که در حوالی نهم ماه می در ولایت زابل کشته شدند، مردی با پاسپورت فرانسوی نیز شامل می باشد. وی گفته است که سفارات فرانسه می کوشد تا هویت این مرد را و اینکه آیا وی تبعه فرانسه می باشد و یا خیر معلوم نماید.
لوموند به ادامه تبصره اش می نویسد از مدتها به این سو مسوولین اداره اطلاعات مبارزه علیه دهشت افگنی فرانسه، کسانی که خود را مجاهد خوانده برای جنگ با نیروهای بین المللی به افغانستان سفر نموده اند، تحت نظر دارند.
روزنامه می افزاید در این اواخر کلود گیان وزیر داخله فرانسه گفته است شماری از فرانسوی ها برای آموزش جنگ به افغانستان سفر نموده اند.
روزنامه نوشته است این تعداد که شمار آنان به ده تن میرسد از میانه جامعه مسلمانان افراطی این کشور به افغانستان رفته اند.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد