اخبار روز از افغانستان

از مطبوعات جهان:ملاقات حامد کرزی با بان کی مون در ترکیه /توقیف ۲۰۰ تن در شهرک ساحلی سوریه /حملۀ مسلحانه گسترده برولایت قندهار /سوگواری مرگ اسامه در پاکستان/تایید مرگ بن لادن توسط القاعده /حملۀ مسلحانه گسترده برولایت قندهار /تایید مرگ بن لادن توسط القاعده/نگرانی های بین المللی در مورد افزایش سرسام آور قیم مواد غذایی در جهان /گیلانی تحت فشار است اما از ادارات استخباراتی جهان انتقاد می کند /برگزاری نشست قاهره به هدف اتحاد گروه های فلسطینی /گیلانی تحت فشار است اما از ادارات استخباراتی جهان انتقاد می کند / گزارشات رسانه های پاکستانی در مورد مرگ



تداوم حملۀ مسلحانۀ طالبان در قندهار
یکشنبه, 08 می 2011
عساکر افغان برای روز دوم در شهر قندهار، درگیر جنگ با طالبان هستند.
مقامات افغان می گویند، تندروان در جریان حملۀ که برای روز دوم ادامه دارد حداقل سه تن را به هلاکت رسانده اند و این در حالیست که ۴۶ تن دیگر به شمول ۲۴ منسوب امنیتی در این جریان مجروح شده اند.
مقامات می گویند، تا به حال ده ها تندرو هلاک شده است.
زمری بشری سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان گفت حمله کنندگان انتحاری مسلح روز گذشته در شهر قندهار بر چهار موقعیت حمله نمودند و بعد از چند ساعت نیروهای امنیتی به خصوص پولیس ملی توانستند که وضعیت را تحت ادارۀ خویش در آورند.
زمری بشری گفت "ولی در یک نقطۀ دیگر که هوتل قندهار است، عملیات هنوز هم ادامه دارد، تهدید باقی مانده و نیروهای امنیتی به طور مشترک تلاش دارند تا تهدیدات مذکور را رفع نمایند."
طالبان به روز شنبه یک سلسله حملات مهلک هماهنگ شده را در سراسر قندهار به راه انداختند. تندروان با استفاده از راکت های سرشانۀ، و شلیک سلاح خفیف مقر ولایت را مورد حمله قرار دادند. حملۀ روز شنبه به دفاتر محلی امنیت و مراکز مختلف پولیس گسترش یافت.
توریالی ویسا والی قندهار طی کنفرانس خبری در رابطه به حملۀ طالبان بر شهر قندهار چنین اظهار نظر نمود.
والی قندهار افزود "خوشبختانه نیروهای امنیتی ما توانستند با شجاعت و شهامت تمام ساحات اشغال شده توسط طالبان را مجدداً تحت ادارۀ خویش در آورده و به مخالفین ضربۀ شدیدی را وارد نمایند. تا به حال ۱۱مخالف کشته شده و هفت تن دیگر آنها دست به انتحار زده اند. و در جریان این حمله در بخش نظامی و ملکی تقریباً ۴۰ تن زخمی و کشته داریم."
از جانب دیگر، حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان این حمله را محکوم نموده می گوید، طالبان و القاعده برای پنهان نمودن ضعف خویش متعاقب مرگ اسامه بن لادن، دست به خشونت زدند.
هفتۀ گذشته طالبان اعلام نموده بودند که حملات بهاری را آغاز نموده، عساکر خارجی و مقامات افغان را هدف قرار خواهند داد
درخواست استعفای رئیس جمهور و صدر اعظم پاکستان
شنبه, 07 می 2011
عکس VOA, Afghanistan Service
متعاقب حملۀ ایالات متحده که به کشته شدن اسامه بن لادن رهبر القاعده در پاکستان منتج شد، قانونگذاران پاکستانی از آصف علی زرداری رئیس جمهور، یوسف رضا گیلانی صدر اعظم آن کشور و سایر مقامات ارشد خواسته اند تا از سمت شان استعفی نمایند.
چوهدری نثار علی رهبر حزب عمدۀ مخالف در پارلمان پاکستان میگوید، آنهاییکه مسؤول توقف ندادن حمله هستند، باید مسؤولیت را بدوش گرفته کنار روند.
جنرال اشفاق کیانی لوی درستیز پاکستان به روز شنبه با آقای زرداری و گیلانی ملاقات نموده حملۀ ایالات متحده را که طی آن هیلکوپتر های امریکائی قطعۀ نیروهای خاص را به منزل اسامه بن لادن در شهر ایبت آباد پاکستان انتقال داده بود، مورد بحث قرار داد.
پاکستان در رابطه به این که ایالات متحده حمله را بدون اجازۀ مقامات پاکستانی انجام داد، نگرانی خویش را اظهار داشته گفته است که همچو یک اقدام یک جانبه غیر مجاز نباید به مثابۀ مثال برای سایر کشور تلقی شود.
پاکستان اصرار میورزد که آن کشور از موقعیت اسامه بن لادن هیچ معلوماتی نداشته اند


با اوج گیری اختلاف ها در راس قدرت ایران رخ داد
هشدار جریان حزب الله ایران به رویارویی خیابانی با هواداران احمدی نژاد


دبالعربیه.نت
جریان موسوم به حزب الله ایران، احمدی نژاد با نام جمعیت هلال احمر به ریاست ابوالحسن فقیه قصد دارد دوشنبه آینده در میدان منیریه تهران مراسم عزاداری برگزار کند. این سایت با "جریان منحرف نفوذی" گروه احمدی نژاد افزوده است که این گروه قصد دارد با برگزاری چنین مراسمی اقدام به هیاهو بر ضد جریانات مذهبی امت حزب‌الله کند.در ادامه این گزارش آمده است: "امت حزب‌الله مانع از هرگونه بهره‌برداری جریان منافق و ضد ولایت فقیه از روز شهادت حضرت زهرا در این روز که نماد اصیل دفاع از ولایت است٬ خواهد شد."این اتفاق همزمان شده است با اوج اختلاف ها در راس قدرت ایران. اختلاف با مخالفت آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران با نیت احمدی نژاد برای برکناری حیدر مصلحی وزیر اطلاعات علنی شد. در روزهای اخیر هواداران آیت الله خامنه ای به شکلی علنی به امحمود احمدی نژاد رئیس جمهور این کشور را تهدید به انجام اعتراض های خیابانی کرد.سایت اصولگرای "عماریون" که منعکس کننده دیدگاه جریان موسوم به "حزب الله" است اعلام کرد که تیم حمدی نژاد و نزدیکانش تاختند. وبلاگ "دوستدران حاج منصور ارضی" مداح اصولگرا و از نزدیکان رهبر ایران نیز با اعلام خبر برگزاری مراسم عزاداری جمعیت هلال احمر هشدار داده است در صورتی که تیم احمدی‌نژاد به برگزاری این مراسم اصرار داشته باشد٬ باید منتظر نخستین رویارویی خیابانی هواداران احمدی‌نژاد و حامیان رهبر جمهوری اسلامی


اعلامیه القاعده در واکنش با مرگ اسامه
جمعه, 06 می2011


عکسVOA-Muhamma Ishiaq
منزل اسامه در ایبت آباد پاکستان
شبکۀ دهشت افگن القاعده، خبر مرگ رهبر این گروه را تأیید کردهاست.
یک گروه نظارت کنندۀ استخباراتی ایالات متحده به روز جمعه ، اعلامیه یی را نقل قول نمود که گفته میشود شبکۀ دهشت افگن القاعده آن را در سایت های انترنیتی تندروان به نشر رسانیده است.
درین اعلامیه القاعده ضمن تأیید خبر مرگ اسامه، تعهد نموده که حملاتش را علیه امریکاییان و متحدین امریکا، در خارج و داخل ایالات متحده ادامه دهند.
آنان همچنان وعده داده اند که عنقریب یک پیام صوتی یی را به نشر خواهند سپرد که به گفتۀ شان، بن لادن آن را یک هفته قبل از مرگش ثبت نموده بود.
بر علاوه، گروه دهشت افگن القاعده بر پاکستانی ها اصرار ورزیده تا علیه حکومت شان قیام نموده و به اصطلاح، کشور شان را از "ننگ و عاری" که در نتیجه کشته شدن بن لادن بر آن پیوند خورده است ، پاک ساز



هیلاری کلنتن: مبارزه علیه تروریزم با کشته شدن اسامه به پایان نه می رسد
16.02.1390
وزیر خارجه امریکا گفت، مرگ بن لادن یک پیام روشن به افراطیون و تروریستان می رساند که تصمیم جامعه جهانی در مبارزه علیه تروریزم قویتر می شود.هیلاری کلنتن در روم پایتخت ایتالیا هنگام صحبت با خبرنگاران هوشدار داد که مبارزه علیه تروریزم با کشته شدن بن لادن و حامیان وی به پایان نه می رسد.«باید فراموش نه کنیم که مبارزه در برابر القاعده و حامیان آن با یک مرگ به پایان نه می رسد. ما نه تنها در افغانستان و پاکستان بلکه در همه جهان باید اراده خود را تجدید کنیم و تلاش های خود را قوت بخشیم.» وزیر خارجه امریکا افزود که باید کسی در این شک و تردید نه داشته باشد که گروهای که برنامه های دهشت افگنی دارند و جنایتکاران که مردم بی گناه را می کشند به محاکمه کشانیده می شوند.از وزیر خارجه امریکا در باره یک تصویر وی سوال شد که از سوی رسانه ها نشر شده و اورا نشان می دهد که در حالت خیلی هیجانی دست بردهان نهاده دقایق حساس عملیات قتل بن لادن را با دیگر اعضای قصر سفید از طریق ویدیو دنبال می کند.او در پاسخ گفت که این همان سی و هشت دقیقه دشواری بود و به شکل شوخی افزود که شاید این عکس از همان لحظه باشد که او به علت حساسیت بهاری که دارد برای خاموش ساختن سرفه خود دست به دهان برده باشد.وزیر خارجه امریکا این سخنان را در پایان کنفرانس کشورهای گروه تماس لیبیا در روم ابراز داشت.هنگامی که از وزیر خارجه امریکا سوال شد که آیا سرانجام معمرالقذافی رهبر لیبیا هم مانند بن لادن خواهد بود ؟ او بدون اینکه با این سوال مستیقماً تماس بگیرد گفت، ماموریت ایتلاف در لیبیا طبق فیصله سازمان ملل متحد برای حمایت غیرنظامیان انجام می شود.در این میان مقامات نظامی پیمان ناتو می گویند، جنگ جاری در لیبیا کدام تاثیر بر تلاش این پیمان نظامی در افغانستان نه دارد.ادمیرال جیامپاولو رییس بخش نظامی پیمان ناتو اظهار داشت که با اطمینان کامل گفته می تواند که ناتو به تلاش های خود در افغانستان ادامه خواهد داد.مقامات ناتو در حال از ادامه تلاش ها در افغانستان خبر می دهند که جنگ 10 ساله در برابر شورشیان طالب در افغانستان به یک مرحله حساس داخل شده است.مسوولیت های امنیتی به قوای افغان سپرده می شوند و قرار است نخستین تولی عساکر امریکایی در ماه آینده خروج از افغانستان را آغاز کنند.

روزنامۀ سعودی: بن‌لادن را ظواهری لو داد
ایمن الظواهری
DR
نوشتۀ فرید وهابی
به نوشتۀ روزنامۀ الوطن، به دنبال بروز اختلاف بر سر رهبری سازمان القاعده، شبکۀ مصری‌های این سازمان به رهبری ایمن الظواهری، به اسامه بن‌لادن خیانت کرده و وی را به طور غیرمستقیم لو داده‌اند. این روزنامه ادعا می‌کند که تروریست معروف مصری، سیف العدل نیز پس از بازگشت از ایران، در این توطئه دست داشته است.
روزنامۀ سعودی الوطن، در شمارۀ روز پنجشنبۀ خود از قول "یک منبع محلی که با پروندۀ تروریسم ارتباط نزدیک دارد"، می‌نویسد که اعضاء مصری سازمان القاعده، تحت رهبری ایمن الظواهری، آمریکایی‌ها را در ردگیری اسامه بن‌لادن کمک کرده‌اند.به نوشتۀ این نشریۀ سعودی، انگیزۀ این "خیانت" اختلافاتی بوده که بر سر رهبری و خط مشی سازمان القاعده، میان بن‌لادن و ظواهری بروز کرده بوده است.الوطن می‌افزاید که فردی که به عنوان رابط یا پیام‌آور بن‌لادن معرفی می‍شود و ظاهراً آمریکایی‌ها با ردگیری او توانسته‌اند محل اختفای بن‌لادن را پیدا کنند، در واقع برای ظواهری کار می‌کرده است.به نوشتۀ این روزنامه، برخلاف آن چه گفته می‌شود، این فرد پاکستانی است و نه کویتی. الوطن می‌افزاید که این رابط، اطلاع داشته که تحت نظارت آمریکایی‌هاست اما تجاهل می‌کرده است.
الوطن می‌نویسد شبکه‌های مصری که عملاً رهبری القاعده را به عهده دارند، از زمان بیمار شدن بن‌لادن یعنی از سال ۲۰۰۴، تلاش کردند که تمامی سازمان را درچنگ خود گیرند.به نوشتۀ این روزنامه بن‌لادن به توصیۀ همین طرفداران الظواهری، مناطق قبیله‌نشین مرز پاکستان و افغانستان را ترک کرده و به شهرک هیبت‌آباد پناه برده است.و بالاخره این روزنامۀ سعودی ادعا می‌کند که بعد از بازگشت سیف‌العدل (سیف‌العادل) از ایران، شبکۀ مصری‌ها طرح نابودی بن‌لادن را برنامه‌ریزی کردند.
سیف‌العدل یا سیف‌العادل یکی از رهبران مصری القاعده است که به نوشتۀ بسیاری از منابع به مدت نه سال در ایران زندگی کرد و سپس در پاییز سال گذشته به مناطق مرزی افغانستان و پاکستان بازگشت. نام وی و ایمن الظواهری به عنوان جانشینان احتمالی بن‌لادن ذکر می‌شود.
tags: بن لادن - تروریسم

هند داراي قابليت هاي حملات مشابه حمله آمريكا براي كشتن بن لادن در پاكستان است
دهلي نو-رئيس كل ارتش هندگفت:نيروهاي مسلح هند داراي استعداد و قابليت هاي حملات مشابه حمله آمريكا براي كشتن اسامه بن لادن در پاكستان عليه تروريست ها است.
به گزارش ايرنا 'وي. كي.سينگ ' در بازديد از يك مدرسه نظامي در ايالت اتراپرادش هند در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در صورت نياز نيرو هاي هوايي، زميني و دريايي هند براي عمليات مشابه عمليات آمريكا آمادگي كامل دارند. گفتني است 'مارشال پي.وي. نائك ' رييس كل نيروي هوايي هند نيز دو روز قبل اعلام كرده بود كه هند براي عمليات در برابر تروريست ها داراي قابليت هاي مشابه آمريكا است . ناظران سياسي معتقدند با توجه به مطالبات مردم هند براي حمله به اردوگاه هاي تروريستي در پاكستان و افغانستان پس ازحملات تروريستي سال 2008 به بمبئي‘ سخنان مقامات ارشد ارتش هند داراي اهميت و برد تبليغاتي زيادي براي اين كشوراست.
ضمیر قبولوف نماینده روسیه با رئیس جمهور افغانستان ملاقات نمود
11:57
1390 / 02 / 09
مسکو، 9 ثور ، خبرگزاری «ریا نووستی»/ حامد کرزی، رئیس جمهور جمهوری اسلامی افغانستان و ضمیر قبولوف نماینده خاص رئیس جمهور فدراسیون روسیه در امور افغانستان دیروز مورخ 28 اپریل در ارگ ریاست جمهوری باهم ملاقات نمودند.
باختر اژانس به اساس معلومات دفتر سخنگوی ریاست جمهوری خبر داد که در این دیدار در مورد توافقاتی که میان روسای جمهور افغانستان و روسیه در جریان بازدید چند ماه قبل حامد کرزی از مسکو در خصوص گسترش همکاری های اقتصادی میان دو کشور صورت گرفته بود بحث و تبادل نظربه عملا امد و نماینده خاص روسیه تاکید کرد که کشورش اماده است، کلیه پروژه هایی را که برای انکشاف اقتصادی افغانستان تعهد کرده است، به مرحله اجرا بگذارد.
ضمیر قبولوف نماینده خاص رئیس جمهور روسیه برای افغانستان همچنان خاطرنشان ساخت که کشورش از برنامه صلح حکومت افغانستان برای پایان دادن به ناامنی ها حمایت می کند و به هرگونه همکاری دراین زمینه حاضر می باشد.
در جریان این دیدار دو جانب در مورد همکاری های ستراتیژیک میان افغانستان و امریکا، اوضاع منطقه، روابط افغانستان و پاکستان و همچنان در رابطه به اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای که قرار است، در استانه پایتخت قزاقستان برگزار گردد، نیز گفتگو نمودند.

اسامه بن لادن کشته شده است
سید ظفر هاشمی - واشنگتن یکشنبه, 01 می 2011
عکس قصر سفید
براک اوباما رییس جمهور ایالات متحده حین اعلان خبر کشته شدن اسامه بن لادن رهبر القاعده
براک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده کشته شدن اسامه بن لادن رهبر القاعده را توسط قوای امریکایی در پاکستان تائید کرد.
رئیس جمهور اوباما خبر داد که از دیر زمانی قوای امریکایی در تعقیب رهبر القاعده بودند و بلاخره مؤفق شدند بن لادن را در ایبت آباد در پاکستان از بین ببرند.
رئیس جمهور اوباما بار دیگر تائید نمود که ایالات متحده هیچ گاهی به مسلمانان در جنگ نبوده، و از مسلمانان در سراسر جهان خواست تا ازین مؤفقیت تأریخی برای صلح و ثبات استقبال نمایند.
درین بیانیه سرتاسری در ناوقت شب یکشنبه آقای اوباما جزیات اندکی را در مورد هلاکت رهبر القاعده افشا ساخت. رسانه های امریکایی گزارش میدهد که دلیل به تأخیر افتادن بیانیۀ رئیس جمهور صحبت با رهبران جهان و اعضای ارشد حکومت امریکا صحبت بود.
رئیس جمهور اوباما گفت هفتۀ گذشته او برای قوای نظامی ایالات متحده اجازه داد تا رهبر القاعده را از بین ببرند. گزارش شده است که بخاطر دقیق بودن خبر و همچنان تشخیص جسد آزمایشاتی صورت گرفته و تحقیقات نیز نتیجۀ مثبت داده است.
رهبران سابق ایالات متحده، از جمله جورج بش و بل کلنتن، نیز بیاناتی را درین مورد نشر کرده کشته شدن رهبر القاعده را تائید نموده اند.آنها از قوای نظامی و عساکر امریکایی ابراز سپاس نمودند.
آژانس خبر رسانی اسوسیتد پرس از یک مأمور امریکایی نقل قول نموده که جسد اسامه بن لادن در بحر دفن شده است.

کرزی به طالبان: از اسامه پند عبرت ببرید
دوشنبه, 02 می 2011
عکس AP
حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان تندروانی را که با حکومت وی می جنگند ترغیب نمود تا ازکشته شدن اسامه بن لادن درس بگیرند و یک دهه شورشگری را خاتمه دهند.
آقای کرزی روز دوشنبه در سخنرانی خویش به رهبران قبایلی گفت بن لادن به سزای اعمال خود رسید. قوای ایالات متحده اسامه بن لادن را درحمله یی درپناه گاه وی درشهر ایبت آباد پاکستان کشتند. مخاطبین سخنرانی رئیس جمهور افغانستان از اظهارات کرزی تحسین نمودند و بسیاری از افغان ها ازاین خبر استقبال کرده اند. اما درآن کشور نشانه هایی از تجلیل عمومی وجود نداشت.
رئیس جمهور افغانستان گفت مرگ بن لادن به ختم شورشگرایی تحت رهبری طالبان کمک خواهد کرد.
آقای کرزی به طور مستقیم از طالبان خواست جنگ با قوای تحت رهبری ایالات متحده را متوقف سازند. آن قوا چندین هفته بعد از حمله دهشت افگنی یازدهم سپتمبر طالبان را سرنگون کردند.
آقای کرزی همچنین گفت کشته شدن بن لادن در پاکستان ثابت نمود که جنگ علیه دهشت افگنی درقریه ها وخانه های افغان نیست بلکه درپناه گاه های امن است -- که اشاره می کند به مناطق قبایلی پاکستان، جایی که بسیاری تندروان القاعده وطالبان آنجا مستقر هستند


گروه طالبان: ادعای اوباما بی اساس است بن لادن هنوز زنده است

دبی-العربیه.نت

در اولين واكنش گروه هم پیمان القاعده یعنی طالبان نسبت به کشته شدن اسامه بن لادن ، این گروه روز دوشنبه 2- 5-2011 با انتشار بیانیه ای ادعا کرد بن لادن رهبر گروه القاعده هنوز زنده است. تلویزیون جئوی پاکستان با انتشار بیانیه ای از سوی طالبان اعلام کرد اسامه بن لادن همچنان زنده است و گزارش در مورد قتل وی بی پایه و اساس است. یکی از سخنگویان گروه طالبان در تماسی با تلویزیون جئوی پاکستان تاکید کرد رهبر القاعده زنده است و ادعای باراک اوباما رئیس جمهور امریکا کذب محض است. ادعای جدید گروه طالبان در حالی بیان می شود که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا امروز دوشنبه اعلام کرد یک تیم ویژه آمریکایی طی عملیاتی اسامه بن لادن رهبر گروه القاعده را به قتل رسانده است.از سوی دیگر حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان در واکنش به خبر کشته شدن اسامه بن لادن تصریح کرد که در نهایت بن لادن هزینه کشتار بی گناهان را پرداخت. رئیس جمهور افغانستان همچنین گفت : " کشته شدن بن لادن در پاکستان نشان داد که جنگ بر ضد تروریسم باید در مکان دیگری غیر از افغانستان دنبال شود."این درحالی است که تاکنون مقامات رسمی پاکستان هیچ واکنشی نسبت به خبر کشته شدن اسامه بن لادن نشان نداده اند .

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد