اخبار افغانستان و جهان



در نتیجه برخورد میان مسلمانان و مسیحیان در مصر 50 تن زخمی شدند
25.02.1390
مقامات صحی مصر می گویند: در نتیجه برخورد های فرقه یی میان مسلمانان و مسیحیان قبطیه در شهر قاهره حداقل پنجاه تن زخمی شده اند.این زد و خورد ها به روز شنبه زمانی آغاز شد که یک جوان مسلمان با استفاده از تفنگ شکاری بالای گروهی از مسیحیان حمله کرد.این افراد دیروز علیه خشونت های فرقه یی هفته گذشته که پانزده کشته برجا گذاشته بود، دست به اعتراض زدند.خبرگذاری مینا در مصر به نقل از ایمن رغاب یک مقام وزارت صحت این کشور گزارش داده که بسیاری از مردم از ناحیه شکستگی اعضای بدن و لت و کوب صدمه دیده اند.براساس گزارش ها، پولیس و نیرو های اردو، تعدادی از حمله کننده های حادثه دیروز را بازداشت کرده است.




افغانستان می خواهد موقف ناظر را در اجلاس کشورهای سازمان شانگهای کسب کند

زلمی رسول وزیر خارجهء افغانستان
25.02.1390
وزیر امور خارجهء روسیه روز شنبه به خبرنگاران گفت که افغانستان جهت کسب موقف ناظر در سازمان همکاری شانگهای،عنوانی این سازمان درخواستی را ارایه کرده است.گزارش های می گویند: امکان دارد افغانستان در اجلاس سران کشورهای عضو شانگهای در ماه جون امسال این موقف را بدست آورد.سیرگی لاوروف وزیر خارجهء روسیه روز شنبه در شهر الماتا قزاقستان پس از اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان شانگهای در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت: به شمول هند و پاکستان تعدادی از کشورها تقاضا نامهء شان را جهت عضویت دایمی این سازمان، ارایه کرده اند. سازمان همکاری شانگهای ده سال قبل از جانب روسیه، چین، قزاقستان، قرغزستان و تاجکستان، ایجاد شد و بعداً ازبکستان نیز در جمع این کشورها پیوست. وزیر امور خارجهء روسیه در این نشست خبری به مسالهء دیگر نیز اشاره کرده گفت: کشور های که در افغانستان حضور نظامی دارند، باید به مبارزه با تولید و قاچاق مواد مخدر توجه بیشتر نمایند.سیرگی لاوروف افزود: « ما نمی خواهیم در همکاری برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر در انزوا قرارداشته باشیم .»وزیر خارجهء روسیه از کشورهای که به افغانستان عسکر فرستاده اند، می خواهد که بر اساس اصول شورای امنیت سازمان ملل متحد به مبارزه علیه تولید و قاچاق مواد مخدر توجه بیشتر نمایند.افغانستان از جمله کشور های جهان بشمار می رود که در آن مواد نشه یی بیشتر تولید می شود. روسیه همیشه بخاطر قاچاق این مواد نگرانی دارد.مقامات روسیه می گویند: بیشتر این مواد نخست به روسیه قاچاق می شود و از آنجا به دیگر کشورهای اروپایی انتقال می یابد.



کشته شدن دو عسکر ناتو توسط یک عسکر افغان
جمعه, 13 می 2011

عکس ASSOCIATED PRESS
ائتلاف بین المللی در افغانستان می گوید یک افسر پولیس افغان دو تن از افراد قوای ناتو را به روز پنجشنبه در جنوب افغانستان به قتل رسانده است .
ناتو طی بیانیه به روز جمعه گفت دو فرد ناتو گروه تنظیم ملکی را در ولایت هلمند رهبری می نمودند.
گفته می شود که یک عسکر ملبس به یونوفورم زمانی بر آنها گلوله باری نمود که برای صرف غذای چاشت با شرکای افغانی خود آماده گی می گرفتند.
عسکر موصوف در جریان این گلوله باری شدیداً زخمی گردیده و تحت تداوی قرار دارد.
ناتو تحقیقات در مورد این حادثه را آغاز نموده و تا کنون اسمای دو عسکر کشته شده را افشاٌ ننموده است.
تورن جنرال جیمز لستر از قوای نظامی امریکا گفت حرکت این عسکر افغان در مجموع انعکاس دهنده اعمال شرکای افغانی شان نمی باشد. وی گفت ناتو در برابر افغان ها و عملیات خود در افغانستان متعهد است.
خشونت روز پنجشنبه تازه ترین خشونتی است که در آن، نیرو های امنیتی افغان اعضای ائتلاف را کشته اند.




سازمان ملل حملات انتحاري در پاكستان را محكوم كرد
نيويورك- (سازمان ملل) بان كي مون دبيركل سازمان ملل امروز جمعه حمله انتحاري در مركز آموزش نظامي واقع در شمال غربي پاكستان را كه منجر به كشته شدن 80 نفر و مجروح شدن 120 نفر ديگر شد، محكوم كرد.

به گزارش ايرنا، دبيركل دربيانيه اي كه توسط سخنگوي وي قرائت شد، مراتب تسليت عميق خود را به دولت و مردم پاكستان و همچنين خانواده هاي قربانيان ابراز كرد. در اين بيانيه آمده است كه سازمان ملل در كنار تلاشهاي پاكستان به منظور مبارزه با تروريسم كه همچنان جانهاي بسياري را مي گيرد، مي ايستد. در حملات انتحاري كه امروز در شمال غربي پاكستان اتفاق افتاد 80 نفر كشته و 120 نفر ديگر مجروح شدند، طالبان مسووليت اين حمله انتحاري را برعهده گرفته است.



مصاحبه در مورد ملاقات وزیر خارجهء افغانستان با همتای چینی اش
احمد ظاهر فقیری سخنگوی وزارت خارجهء افغانستان
20.02.1390
وزیر خارجهء افغانستان امروز با همتای چینی اش در پیکنگ مرکز این کشور ملاقات کرد.دو وزیر روی مسایل مختلف از جمله پروسهء انتقال مسوولیت های امنیتی به نیروهای افغان و تلاش های صلح در افغانستان صحبت کردند.زلمی رسول در راس یک هیات ارشد افغان در یک سفر چهار روزه از چین دیدن می کند.مصطفی صدیقی با احمد ظاهر فقیری سخنگوی این وزارت که همین اکنون در چین است مصاحبه کرده و در مورد جزییات ملاقات دو رهبر پرسیده است.با کلیک روی متن، این مصاحبه را می توان شنید!



یک گروه تحقیقاتی متشکل از جوانان در کابل ایجاد شد

20.02.1390
یک گروه تحقیقاتی متشکل از حدود 500 جوان ایجاد گردیده است.این گروه که عمدتاً از شاگردان صنوف بالای مکاتب تشکیل گردیده، از دولت می خواهد، به مشکلات جوانان توجه کند. این گروه تحقیقاتی که به ابتکار مجله فانوس، حقوق بشر و برخی دیگر از نهاد های مربوط ایجاد و به مساعدت مالی جامعهء باز به فعالیت آغاز کرده، می گوید: مشکلات امنیتی، اقتصادی، اعتیاد به مواد مخدر، ازدواج های اجباری، تعصبات زبانی و بیکاری شماری زیاد از جوانان افغان را رنج می دهند.یک تن از جوانان در زمینه چنین گفت:« بی توجهی والدین در قسمت اولاد های شان اساس مشکلاتی است که جوانان با آن مواجه اند. هم چنان یک تعداد از جوانان به سبب مشکلات اقتصادی نمی توانند به تحصیلات شان ادامه دهند»اگر چه در گذشته نیز چالش های موجود فرا راه جوانان از سوی شماری از نهاد ها برجسته شده، اما این اولین بار است که جوانان خود مشکلات خود را ارزیابی و راه حلی برای آن جستجو می نمایند.وحید احمد جلالزاده مدیر مسوول مجله فانوس هدف این پروگرام را درک مسوولیت جوانان در قبال جامعه عنوان کرد و گفت:« هدف ما این بود که جوانان افغانستان را خصوصاً شاگردان مکاتب را توانا بسازیم تا اجتماع شان را درک کنند، فکر نکنند که تنها شاگرد مکتب هستند و در چوکات صنف درس می خوانند.»مشکلات در فرا راه جوانان و شاگردان در حالی به ارزیابی گرفته می شود که بنابر گزارش ها هنوز هم بخش اعظمی از جوانان افغانستان در فضای نامناسب اقتصادی و اجتماعی به سر می برند.گزارش ها می رسانند که شماری از جوانان افغان در نبود محیط کاری و مشکلات اقتصادی به صفوف مخالفین می پیوندند.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد