سفر اوباما به اروپا




از سفر اوباما به اروپا تا تلاش اسلامگرایان برای بازگشت به قدرت
@fotolia
باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، در دورانی که احتیاج مبرمی به حمایت متحدان اروپائی خود دارد، باردیگر، پس از 2 سال در سفر دوره ای به اروپا، با متحدان خود دیدار می کند.
فیگارو، روزنامه صبح چاپ پاریس می نویسد: دولت کنونی آمریکا بر این باور است که هیچگاه کشورش با اتحادیه اروپا به این اندازه دارای روابط نزدیک و البته حیاتی برای دو طرف نبوده است و هیچگاه تا بدین اندازه دارای مصالح مشترک نبوده اند. دیدار اوباما، از اروپا و در پی آن نشست 8 کشور صنعتی جهان موسوم به گروه "جی 8 " در حالی صورت می گیرد که جهان عرب همچنان درگیر تغییرات و تحولات دموکراسی خواهی است و غرب باید به پاسخی برای تعامل با این تغییرات دست یابد. فیگارو در ادامه با توجه به اوضاع خاورمیانه تصریح می کند که به رغم نشانه ها و گزارشهائی که از سرکوبهای رژیم سوریه و قدرت گرفتن اسلامگرایان در تونس به خارج از این کشورها مخابره شده است، کشورهای غربی-اتحادیه اروپا و آمریکا- در تلاش هستند تا راههای موثرتر در برابر این گونه رفتارها را مورد بررسی قرار دهند. همین نشریه صبح چاپ پاریس به نقل از مشاور ارشد کاخ سفید در امور امنیتی خاطرنشان می کند : ارتباط دو جانبه ای میان تغییر در حکومتها به شیوه دموکراتیک و احیا اقتصادی وجود دارد؛ این ادعا از سوی مشاور کاخ سفید در حالی عنوان می شود که وی اظهاراتی، مبنی بر انتخاب چنین شیوه ای از سوی آمریکا، به دلیل عدم توانائی در مواجهه با تغییرات در خاورمیانه و شمال آفریقا، را رد می کند.
تونس در تدارک انتخابات پارلمانی
لوموند، روزنامه عصر چاپ پاریس می نویسد : تونس، پرچمدار کشورهای خواهان تغییر در منطقه، خود را برای انتخابات پارلمانی آماده می کند. پیش از این تاریخ برگزاری نخستین انتخابات پارلمانی، که پس از سقوط زین العابدین بن علی ، رئیس جمهوری اسبق تونس، برگزار می شود، در اوایل تابستان، بیست و چهارم ژوئیه، تعیین شده بود. روز یک شنبه گذشته، برابر با 22 ماه مه، کمیسیون انتخابات تونس اعلام کرد که بدلیل زمان کوتاه و عدم آمادگی، انتخابات پارلمانی به تعویق افتاده و تاریخ بعدی پیش بینی شده، 16 ماه اکتبر خواهد بود. کامل جندوبی، رئیس جدید کمیسیون انتخابات تونس در گفتگو با لوموند، متذکر می شود: باید واقعیت را با مردم در میان گذارد؛ آیا در شرایطی قرار داریم که بتوانیم انتخابات را برگزار نمائیم؟ پاسخ کمیسیون به گفته کمال جندوبی منفی است و این پاسخ در نتیجه استنتاج نظرات و شرایط بدست آمده است. رئیس کمیسیون انتخابات در تونس در توضیح بیشتر این مطلب خاطرنشان می کند که بر اساس آمارها در انتخابات پیش رو پارلمان تونس، 7 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند، این درحالیست که در انتخابات پیشین در سال 2009 میلادی آمار افراد شرکت کننده در انتخابات 4 میلیون تن گزارش شده بود؛ در خصوص حوزه های رای گیری نیز، تنها 8000 حوزه در 26 ناحیه پیش بینی شده است، آموزشهای لازم برای افرادی که در حوزه های رای گیری فعالیت می کنند، صورت نگرفته است و از سوی دیگر هنوز این افراد به تعداد مورد نیاز استخدام نشده اند. رئیس کمیسیون انتخابات تونس در ادامه گفتگو با لوموند ضمن برشمردن دیگر مشکلات بر سر برگزاری انتخابات در تابستان پیش رو، تاکید می کند که فرصت دو ماهه برای برگزاری انتخابات، با توجه به کاستی های پس از اصلاحات در تونس، کافی نیست. پیش از اعلام تصمیم کمیسیون انتخابات به رسانه ها، این کمیسیون تصمیم خود را به اطلاع نخست وزیر و رئیس جمهوری دولت انتقالی تونس رسانده است. رئیس کمیسیون انتخابات در تونس می گوید در صورتیکه دولت انتقالی تونس با این تصمیم موافقت ننماید، این امر به ایجاد بحران در دولت جدید پس از بن علی دامن خواهد زد. در الجزایر، اسلامگرایان تلاش می کنند تا بار دیگر به سیاست بازگردند. لوموند، در مقاله ای می نویسد جبهه نجات اسلامی در تونس و گروه سلفی تبلیغ و جهاد موسوم به GSPC در حال گفتگو با دولت برای بازگشت به سیاست و آزاد شدن 7000 زندانی خود هستند. همین نشریه می افزاید یک گروه به نمایندگی از جبهه نجات اسلامی و سلفیون از سه سال پیش با دولت وارد گفتگو شدند؛ این گروهها در عین حال متعهد شدند که برای پیشبرد بهتر روند گفتگوها، سلاح خود را بر زمین گذارند.
tags: روزنا مه ها

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد