ګذارشت افغانستان و


روسیه از نیت پاکستان جهت شمول در سازمان همکاری شانگهای حمایت میکند
12:21

1390 / 02 / 23
مسکو، 23 ثور ، خبرگزاری «ریا نووستی»/ روسیه از پیوستن پاکستان به فعالیت سازمان همکاری شانگهای استقبال میکند و از نیت انکشور در باره کسب عضویت این سازمان حمایت می نماید، این مطلب در اعلامیه مشترک روسای جمهوری فدراسیون روسیه و پاکستان تذکر یافته است.
سند در روز پنجشنبه در پایان ملاقات دمتیری میدویدیف با اصف علی زرداری تصویب گردید.
در اعلامیه مشترک گفته شده:"جانب روسیه از پیوستن پاکستان به فعالیت سازمان همکاری شانگهای استقبال نمود و پشتیبانی خود را از نیت پاکستان در باره کسب عضویت این سازمان در پهلوی نامزدان دیگر، در صورت موجودیت توافق تمام اعضاء در این مورد، ابراز داشت".
برعلاوه پاکستان، هند نیز داوطلب شمول در سازمان همکاری شانگهای می باشد.
سازمان همکاری شانگهای سازمان دایماً فعال بین الحکومتی بین المللی است که در تاریخ 15 جون سال 2001 در شهر شانگهای چین از طرف رهبران قزاقستان، جمهوری مردم چین، قرغزستان، روسیه، تاجکستان و ازبکستان تاسیس گردید.
هدف اساسی سازمان همکاری شانگهای مساعدت به همکاری موثر، تامین و حفظ مشترک صلح، امنیت و ثبات در منطقه و همچنان پیشرفت در راه ایجاد نظم دموکراتیک، عادلانه و معقول نو بین المللی سیاسی و اقتصادی محسوب می شود.
در اعلامیه مشترک روسای جمهوری روسیه و پاکستان همچنان در باره توسعه دیالوگ چهارجانبه بین افغانستان، پاکستان، روسیه و تاجکستان اظهار نظر نموده اند. انها وفاداری شان را به تشریک مساعی مشترک بعدی در این چارچوب در همکاری نزدیک با سازمان همکاری شانگهای تائید نمودند.
در اعلامیه گفته شده:"روسای جمهوری بر خصوصیت اولویتی مبارزه مشترک با تروریزم و جنایات مواد مخدره ، بشمول تمام سلسله تولید و گسترش غیرقانونی مواد مخدره که چلنج جدی را به برای صلح و ثبات بین المللی به بار می اورد، تاکید نمودند".
میدویدیف و زرداری از امضای موافقت نامه همکاری بین اداره فدرالی کنترول مواد مخدره روسیه و وزارت کنترول مواد مخدره پاکستان در ماه اکتوبر سال 2010 راجع به مبارزه با تجارت غیرقانونی مواد مخدره، مواد روان گردان و مواد کیمیاوی تولید انها استقبال نمودند.


تعداد انسان ها در کرهء زمین چقدر می باشد؟
07.02.1390
به زودی تعداد انسان ها در روی کره زمین به 7 ملیارد تن خواهد رسید.این رقم در چه تناسب با سایر موجودات ساکن در این کره خاکی قرار دارد؟ولی این تناسب در هر مقیاسی که باشد و با وصف این که تصور می شود، تعداد انسان ها نسبت به تعداد مورچه ها در روی زمین بیشتر شده است، دانشمندان سوای این تصور نظر می دهند.ادوارد او. ویلسن بیولوژیست و دانشمند پوهنتون هاروارد که در مورد مورچه تحقیق می کند، تعداد مورچه ها را حدود 10 هزار تریلیون تخمین کرده است.به این ترتیب برای هر انسان حدود یک ملیون مورچه می رسد.تصور کنید اگر به تناسب تعداد اعضای یک فامیل، مورچه ها به طور همزمان آشپزخانه های مارا مورد حمله قرار دهند، چه خواهد شد؟تا حال همچو رویدادی اتفاق نیفتاده است، ولی بر عکس آن چون مورچه ها منبع غنی پروتین می باشند، انسان ها به سراغ آن ها رفته اند از آن ها به آشپزخانه هایشان دعوت کرده اند. مورچه ها در اکثر کشور های جهان از جملهء غذا های لذیذ حساب می شوند.آیا گاهی تصور کرده اید که انسان ها در جریان یک سال به چه تعداد حیوانات را به مصرف غذایی شان می رسانند؟بد نیست بدانید که فقط در سال 2009 انسان ها یک ملیون و 700 هزار شتر، 24 ملیون گاومیش، 293 ملیون گاو، 398 ملیون بز، 518 ملیون گوسفند، 633 ملیون فیل مرغ، یک ملیارد و یک صد ملیون خرگوش، یک ملیارد و سه صد ملیون خوک، دو ملیارد و شش صد ملیون مرغابی و 52 ملیارد مرغ را نوش جان کرده اند.اینک با در نظر ارقام که ارایه شد، می توان مقدار میوه، ترکاری، حبوبات، ماهیان، حشرات و سایر موادی که سالانه به مصرف غذایی انسان ها می رسد را تصور کرد.با کلیک روی متن این برنامه را
خلیلزاد: آمریکا باید به بازی دوگانه پاکستان پایان دهد
ضیا شهریار
بی بی سی
به روز شده: 16:24 گرينويچ - جمعه 13 مه 2011 - 23 اردیبهشت 1390
زلمی خلیلزاد سفیر پیشین آمریکا در افغانستان، عراق و سازمان ملل متحد می گوید استراتژی توام با تزویر پاکستان که از یک سو خود را دوست آمریکا جا می زند و از سوی دیگر با آمریکا دشمنی می کند، بیش ازین قابل تحمل نیست.
آقای خلیلزاد در گفتگوی با بی بی سی روابط میان آمریکا و پاکستان را بحرانی توصیف کرد و گفت که حتی پیش از کشته شدن اسامه بن لادن، پاکستان تا حدودی اعتبار خود را برای آمریکا از دست داده بود، زیرا به گفته او اهداف پاکستان در قبال افغانستان کاملا متضاد آن چیزی است که آمریکا می خواهد.
خلیلزاد گفت: " در حالیکه ما (آمریکا) دولت افغانستان را حمایت می کنیم، پاکستانی ها مشغول مسلح کردن، آموزش و حمایت از گروه های مخالف دولت افغانستان بوده است."
آقای خلیلزاد می افزاید در حالی که پاکستان مدعی است در جنگ علیه ترورییسم کاملا" در کنار آمریکا است و پیوسته دستگیری شماری از عاملان القاعده در پاکستان را دلیل این همکاری عنوان می کند، اما از اتخاذ اقدامات جدی علیه گروه های که واشنگتن آنها را تروریست می داند و در خاک پاکستان مستقر هستند، همواره اجتناب ورزیده است.
به گفته او تازه ترین و صریح ترین مثال این دورویی پاکستان افشا شدن محل اقامت اسامه بن لادن است که سالها در منزلی در نزدیکی اکادمی ملی نظامی پاکستان و یک شاخه محلی سرویس اطلاعاتی این کشور بدون مشکلی زندگی کرده بود.
فرصت طلایی برای آمریکا
زلمی خلیلزاد می افزاید با توجه به اینکه نفوذ کشورش در منطقه در بالاترین سطح خود قرار دارد و نیروهای این کشور حضور قدرتمند در افغانستان دارند، آمریکا باید با استفاده ازین فرصت پاکستان را مجبور سازد تا به صورت جدی در عملکرد خود بازنگری کند.
این مقام پیشین آمریکایی همچنین در مقاله ای در روزنامه نیویورک تایمز، که اخیرا تحت عنوان، "پاکستان باید پاسخ دهد" چاپ شد، یک استراتیژی دو مرحله ای را به دولت باراک اوباما در برخورد با پاکستان پیشنهاد کرده است.
طرح دو مرحله ای
در این بخشی از این نوشته آمده است:" در مرحله نخست ما باید هر نوع اطلاعات مبنی بر همکاری پاکستان در محافظت از اسامه بن لادن را به صورت رسمی در اختیار رهبران پاکستانی قرار و در مرحله دوم، تقاضای خود را مبنی بر اینکه پاکستان باید ستون فقرات القاعده را بشکند، جدی تر پی گیری کنیم. پاکستان در این راستا باید علیه ایمن الظواهری معاون بن لادن اقدام کند؛ محدودیت ها بر حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی را بردارد؛ پناه گاهای شورشیان در خاک خود را ریشه کن سازد؛ کارخانه های تولید بمب را که علیه نیروهای آمریکایی و افغان در افغانستان استفاده می شود، ببندد و در نهایت از یک راه حل منطقی سیاسی در افغانستان حمایت کند."
آقای خلیلزاد می افزاید که این تدابیر موجب می شود تا افغانستان دوباره به پناه گاه امن تروریستان تبدیل نشود و نگرانیهای مشروع امنیتی پاکستان در افغانستان رفع شود. سپس او پیشنهاد می کند که اگر پاکستان این تقاضاها را عملی کند، آمریکا می تواند در برابر آن به پاکستان پاداش بدهد. این پاداش می تواند شامل تعهدات دراز مدت کمک های تجاری و تقویت برنامه های توسعه اقتصادی و آموزش از طریق بانک جهانی و اداره توسعه بین المللی آمریکا باشد.
اگر پاکستان همکاری نکند
این مقام پیشین آمریکا در ادامه می نویسد که اگر پاکستان از همکاری سرباز می زند، ایالات متحده باید به دورویی این کشور نقطه پایان بگذارد. درین صورت او چهار اقدام را توصیه می کند:
١- نخست باید آمریکا اتکا به راه های تدارکاتی از طریق پاکستان به نیروهای خود در افغانستان را کاهش دهد و در عوض راه های تدارکاتی در شمال افغانستان از طریق کشورهای آسیایی میانه را بیشتر مورد استفاده قرار دهد.
٢- ایالات متحده باید روند ایجاد، آموزش و حمایت از نیروهای امنیتی افغان را ادامه دهد و حضور نظامی خود در افغانستان را کاهش دهد اما نیرو های هوایی و اطلاعاتی را که افغانها برای مدتها به آن نیاز خواهند داشت، درین کشور نگهدارد.
٣- ایالات متحده باید توافقنامه استراتیژیک حضور محدود اما دراز مدت خود در افغانستان را بااین کشور نهایی کند. این توافقنامه آمریکا را قادر می سازد تا پس از خروج از افغانستان عملیات های ضد تروریستی را ادامه دهد و به خطرهای احتمالی از قبیل افتادن سلاح اتمی پاکستان به دست بنیادگرایان تندرو به موقع واکنش نشان دهد.
٤- ایالات متحده آمریکا می تواند از شورای امنیت درخواست کند تا با صدور قطعنامه به صورت رسمی این موضوع تحت تحقیق قرار گیرد که چگونه اسامه بن لادن توانست در چنین شرایطی در پاکستان مخفی شود. و علا بر این حضور القاعده و دیگر سازمان های تروریستی در پاکستان نیز از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد بررسی شود.
زلمی خلیلزاد سفیر پیشین آمریکا در افغانستان، عراق و سازمان ملل متحد باور دارد که عملی ساختن استراتیژی پیشنهادی او مستلزم این است تا روابط نسبتا" پر تنش آمریکا و افغانستان بهبود یابد.
به باور آقای خلیلزاد تغییر مقام های ارشد آمریکایی در افغانستان، می تواند صفحه جدید در روابط دو کشور باز کند.
اخیرا بارک اوباما اعلام کرده که ژنرال پترائوس فرمانده نیروهای ائتلاف و ناتو و همچنین کارل ایکنبری سفیر آمریکا در افغانستان به زودی جای خود را به چهره های جدیدی خواهند
آينده افغانستان بايد بدون مداخله خارجي ها ساخته شود
كابل- نخست وزير هند كه روز جمعه در صحن پارلمان افغانستان صبحت مي كرد خطاب به مردم، نمايندگان و مسئولان اين كشور گفت: شما بايد آينده كشورتان را بدون مداخله هاي خارجي و براساس تصميم گيري خود رقم بزنيد.
به گزارش ايرنا، ' مان موهان سينگ' افزود: افغانستان روند صلح را آغاز كرده و اميدواريم كه اين مهم هرچه سريعتر محقق شود. وي اضافه كرد: تصميم گيري براي ساختن آينده افغانستان بدون مداخله خارجي ها حق مردم و مسئولان اين كشور به عنوان كشوري مستقل است و هند نيز از هر انتخاب و تصميم افغانستان حمايت مي كند. سينگ گفت: ما مي خواهيم كه افغانستان با ثبات، صلح و مستقل با همسايگان خود در صلح و آرامش زندگي داشته باشد. وي اظهاراميدواري كرد كه افغانستان در يك چارچوب مشخص كاري براي همكاري هاي منطقه اي بتواند فعاليت كند. سينگ همچنين آمادگي كشورش براي همكاري در انتقال مسئوليت هاي امنيتي از نظاميان خارجي به افغان ها را اعلام كرد و گفت: اينجا منطقه ماست و بايد با مشتركات خود زندگي كنيم و آنها را شكوفا بسازيم. وي بيان كرد: خارجي ها مي توانند براي توسعه منطقه كمك كنند اما در آخر اين مردم كشورهاي منطقه هستند كه مسئوليت را برعهده مي گيرند. سينگ گفت: ما بايد بياموزيم كه چطور مشكلات خود را حل كنيم. نخست وزير هند بيان كرد: طي 10سال اخير افغانستان به پيشرفت هايي در عرصه هاي مختلف دست يافته اما مشكلات جدي نيز وجود دارد. وي در ادامه با اشاره به كمك هاي هند به افغانستان گفت: قرار است 500 ميليون دلار ديگر به طرح هاي مختلف افغانستان كمك كنيم كه با احتساب آن ميزان كمك ها به حدود دو ميليارد دلار مي رسد. سينگ اظهارداشت: پيشرفت و سعادت محقق نمي شود مگر با صلح و آرامش كه بايد آن را تامين كرد. وي تروريسم و افراط گرائي را زمينه ساز ويراني خواند و گفت: نبايد اجازه دهيم شعله هاي افراط گرائي و تروريسم مردم منطقه را بسوزاند. نخست وزير هند همچنين با تاكيد بر افزايش همكاري هاي اقتصادي بين دو كشور پيشنهاد كرد كه يك مجمع دوستي بين پارلماني ميان افغانستان و هند تشكيل شود. سينگ روز گذشته در راس هياتي طي سفري دو روزه وارد كابل شد و پس از ملاقات با ' حامد كرزي' رئيس جمهوري افغانستان بر توسعه مناسبات مشترك تاكيد كرد. توسعه مناسبات كابل - دهلي درحاليست كه از يكسو مورد حمايت آمريكا و از سويي ديگر مورد انتقاد پاكستان قرار دارد. روابط اسلام آباد - دهلي اخيرا تيره تر شده و هند نيز بتازگي پاكستان را به حمايت از تروريست ها متهم كرده است
جبر زمانه
تــا کـجـا بــر جـبــر زمـــانــه ســکوت کنـم
ادامه


حملات هوایی ناتو نیروهای رهبر لیبیا را تضعیف کرده است
20.02.1390
مخالفان مسلح رژیم معمر قذافی دیروز در مناطق شرقی و غربی لیبیا پیشرفت های چشمگیر داشتند. روزنامهء نیویارک تایمز نوشته است که این پیشرفت مخالفان مسلح حکومت لیبیا نشان می دهد که حملات هوایی ناتو، نیروهای وفادار به رهبر لیبیا را تحت فشار قرار داده و تضعیف کرده است. اواخر روز یکشنبه در شهر تحت محاصرهء مصراته، مخالفان مسلح رژیم در یکی از نقاط، محاصره را شکسته و پیشروی کردند. همچنان روز دوشنبه شورشیان در فاصلهء چند مایل از شهر مصراته، نیروهای پیادهء شان را جابجا کردند. پیشروی شورشیان مسلح پس از آن صورت می گیرد که نیروهای ناتو در چندین روز گذشته مراکز و تجهیزات نظامی نیروهای وفادار به معمر قذافی را هدف حملات هوایی قرار دادند. شورشیان گفته اند، این حملات نیروهای قذافی را تا حدی تضعیف کرده که راه اندازی عملیات زمینی بر ضد آنان اکنون ممکن شده است.اوایل امروز سه شنبه طیاره های ناتو به ارتفاع کم در فضای طرابلس پرواز کرده و نقاطی را بمباران کردند. مقامات لیبیایی، خبرنگاران خارجی را به دو محل بمباران شده بردند، یکی نقطهء در نزدیک ساختمان پارلمان لیبیا و دیگر شفاخانهء که در نتیجهء بمباران یک مرکز نظامی، اندکی تخریب شده است. اما ضعف نیروهای وفادار به معمر قذافی در جریان برخورد در شهرک شرقی بریقه آشکار شد. به گفتهء یک مقام نظامی شورشیان ضد رژیم قذافی، در این شهرک که سرشار از منابع نفت است، شورشیان 36 سرباز وفادار به رژیم معمر قذافی را کشتند و بیش از 10 واسطهء نقلیه را تخریب کردند. همین مقام که اجازهء حرف زدن در بارهء عملیات نظامی را نداشت و خواست نامش افشا نشود به نیویارک تایمز گفته است، در این برخورد شش تن از شورشیان نیز کشته شدند. وی افزود که نیروهای مخالف رژِیم قذافی بعداً به فرمان نیروهای ناتو قبل از حملات هوایی از این شهرک عقب نشینی کردند. گرچه تا به حال منابع مستقل آمار تلفات این برخورد را تایید نکرده اند، اما اگر این آمار تایید شود، برخورد بریقه، خونبار ترین درگیری برای نیروهای وفادار به قذافی به شمار می رود. از سوی دیگر، رهبران شورشیان لیبیا برای آن که نشان دهند که جنبش آنان تنها محدود به شرق این کشور نیست، رهبران 25 شورای محلی را روز دوشنبه در امارات متحدهء عرب گردهم آوردند. این رهبران که در شهر ابوظبی گردهم آمده بودند و از مرکز، غرب و جنوب لیبیا نماینده گی می کردند، حمایت شان را از جنبش ضد رژیم قذافی اعلام کردند و شورای انتقالی ملی را به رسمیت شناختند.آنها همچنان از مصطفی عبدالجلیل، رهبر شورای انتقالی ملی پشتیبانی کردند.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد