ګذارشات افغانستان و



با سخنرانی اوباما یک فصل جدید در دیپلوماسی امریکا گشوده شد
30.02.1390
رییس جمهور امریکا در سخنرانی خود که در مقر وزارت خارجه این کشور ایراد کرد یک فصل جدیدی را در دیپلوماسی امریکا گشود.باراک اوباما شش ماه بعد از آغاز تظاهرات وقیام های مردمی در کشورهای عربی برای نخستین بار در باره تمایل سرتاسری مردم این کشورها برای اصلاحات ومردم سالاری سخن گفت:« ما ظرف شش ماه گذشته شاهد یک تغییر شگفت آوری در شرق میانه و شمال افریقا بودیم. مردم چوک به چوک، شهربه شهر و کشور پی دیگری برای حقوق اساسی خود قیام کردند.»رییس جمهور امریکا اعلان کرد در این شک نیست که ایالات متحده از تغییرات که منجر به خود ارادیت مردم و ایجاد فرصت ها می شوند استقبال می کند.باراک اوباما در این سخنرانی خود سعی کرد تا ابهامات را دور سازد و گفت که واشنگتن در کنار مردمی که خواهان تغییر هستند قرار دارد و از رهبران مورد حمایت دیرینه خود پشتیبانی نمی کند.رییس جمهور امریکا برای نخستین بار در یک پیام شدیداللحن خود به بشارالاسد رییس جمهور سوریه گفت که او باید یا تغییرات را رهبری کند و یا از قدرت کنار رود.اوباما گفت که رییس جمهور سوریه در برابر خواسته های مردم راه قتل و کشتار و محبوس ساختن مخالفین را به پیش گرفته است.قیام و تظاهرات شش ماه گذشته در شرق میانه، سیاست خارجی امریکا را به آزمایش ها دشواری روبرو ساخته است. حکومت امریکا به خاطر روش های متفاوتی که در مقابل کشور های مختلف اختیار کرده مورد انتقاد قرار گرفته است.واشنگتن تنها بعد از آن از حمایت حسنی مبارک رییس جمهور سابق مصر دست کشید که تظاهرات مردمی شدت گرفت ولی در مورد بحرین که خاندان سلطنتی این کشور مظاهره چیان طرفدار آزادی را سرکوب ساخت کدام واکنش جدی نشان نه داد.اردوی امریکا در تلاش هایی که پیمان ناتو برای سرنگونی رژیم قذافی در لیبیا به راه انداخته است سهیم می باشد ولی قبل از سخنرانی دیروز اوباما واشنگتن در مقابل بشارالاسد که مردم خود را بی مهابا و با بی رحمی سرکوب می کند تقریباً سکوت اختیار کرده بود.رییس جمهور اوباما در سخنرانی دیروز خود بحرین را یک شریک دیرینه واشنگتن خوانده گفت که حکومت بحرین باید اول رهبران مخالفین را رها ساخته سپس با آنها به مذاکره بپردازد.او ازعلی عبدالله صالح رییس جمهور یمن نیز تقاضا کرد که تعهد کناره گیری از قدرت را عملی سازد. او گفت، پشتیبانی از تغییرات دموکراتیک را حتی اگر منافع ستراتیژیک امریکا در منطقه در خطر هم قرار گیرد ادامه می دهد.اوباما گفت که با جوامع مدنی و مردم کمک خواهد شد و برای شنیدن صدای جوانان گسترش رسانه زیردست گرفته خواهد شد، و برای ایجاد فرصت های کار سرمایه گذاری صورت خواهد گرفت.رییس جمهور امریکا یک تغییر مهم را در موضعیگری واشنگتن در قبال نزاع شرق میانه اعلان کرد و برای نخستین بار گفت که اسراییل باید به سرحدات سال 1967 عقب نشینی کند. ولی در عین وقت تل ابیب را اطمینان داد که واشنگتن کماکان متعهد امنیت اسراییل می باشد و این کشور باید برای استحکام یک صلح پایدار گام های آشکاری بردارد.«در حالی که مردم شرق میانه و شمال افریقا بار گذشته را از شانه های خود دور می کنند، به یک حرکت عاجل و سریع ضرورت است تا در نتیجه یک صلح پایداری که نزاع را حل کند استحکام یابد.»رییس جمهور امریکا پلان فلسطینیان را که می خواهند سازمان ملل متحد در خزان آینده فلسطین را به حیث یک دولت مستقل بشناسد رد کرد. او گفت که چنین اقدام سمبولیک با تاسیس دولت مستقل فلسطینیان کمک کرده نمی
تواند.با کلیک روی متن، این سخنرانی را می توان شنید

پالیسی خارجی": جدیدت در برخورد قانون گذاران امریکایی با پاکستان پس

ازسفر جان کری
ترجمه و ترتیب: عبدالواجد عادل

واشنگتن چهارشنبه, 18 می 2011
عکس VOA Chinese Yang Chen
مجله امریکایی "پالیسی خارجی" مطبی دارد اتحت عنوان دموکرات ها: "هرگاه پاکستان خواهان پول ما باشد، باید درصدد شبکه حقانی باشد."
مجله می نویسد جان کری رئیس کمیته روابط خارجی سنای امریکا که روز سه شنبه از پاکستان بازگشته است، چندین ماموریت متضاد در آن کشور داشته است.
به نوشته مجله او باید پیغام سخت کانگرس را به رهبران پاکستانی میرسانید و هم راه جدیدی را برای روابط میان حکومتهای کشورهای شان بازسازد.
مجله "پالیسی خارجی" می نویسد، جان کری درجمع اعضای حزب دموکرات به تفصیل راجع به سفرش به سناتوران معلومات داد و سناتوران گفتنند که حالا آنها نسبت به سابق بیشتر متیقن شده اند که از کمکهای خارجی به پاکستان به حیث حربه برضد این کشور استفاده کنند و این کشور را مجبورسازند تا به جدیت به تعقیب دشمنان امریکا اقدام نماید.
مجله "پالیسی خارجی" می نویسد، جان کری به حکومت پاکستان به لحن تندی اظهارداشته است که دشواری های جدی حمایت از ترورستان مانند شبکه حقانی وجود دارد.
مجله می نویسد سناتورکارل لیون، رئیس کمیته خدمات نظامی سنای امریکا گفته است که جان کری به رهبران پاکستان به جدیت گفته است که هرگاه آنها به حمایت شان از گروه حقانی دوام بدهند در این صورت حمایت مالی امریکا را ازدست خواهند داد.
مجله از قول سناتور کارل لیون می نویسد که از پاکستان خواسته است اقدام جدی تری را برضد شورای کویته که رهبری آن را ملاعمر به دست دارد وگروه های متوطن دروزیرستان جنوبی اتخاذ نماید.
"پالیسی خارجی" می نویسد او می خواهد پول امریکا به جاییکه به درد بخورد به مصرف برسد. لیون گفته است که در این مسئله او از حمایت گروه خویش درسنای امریکا برخوردار می باشد.
مجله می نویسد اوبه گروه دموکرات های سنای امریکا گفته است که حمایت بی دریغ پاکستان از شورای کویته یعنی طالبان و شبکه حقانی مشکلی عمده ای را درراه رسانیدن کمکهای مالی امریکا به این کشوربه وجود آورده است.


سفارت امریکا تجهیزات ضد حریق را به معینیت گمرکات کمک کرد
28.02.1390
سفیر جدید ایالات متحده امریکا در افغانستان می گوید، از آن جایی که این کشور در موقعیت حساس و در بین برخی کشورهای خطرناک قرار گرفته است، باید فعالیت های گمرکی در این کشور به صورت درست بررسی شود.انتونې وین که به روز چهارشنبه در کابل به هنگام اهدای یازده موتر ضد حریق و وسایل مربوط آن به معینیت گمرکات وزارت مالیه سخن می زد، گفت که از طریق گمرکات افغانستان مواد خطرناک و حتی کشنده می تواند وارد افغانستان شود، که باید کنترول بیشتری بر فعالیت های گمرک وجود داشته باشد.وی با اشاره به موافقتنامه تجارت و ترانزیت که بین افغانستان و پاکستان به امضا رسیده است، گفت که باید نظارت از فعالیت گمرکات بیسیار جدی باشد.«مسوولین گمرک ها در افغانستان باید به این خطرات متوجه باشند و با آن مقابله کنند. همان طوری که فعالیت های تجارتی و اقتصادی در افغانستان رشد کرده است، مسوولیت های گمرکات کشور نیز افزایش می یابد. این مساله می تواند به فعالیت های قانونی در زمینه گمرکات با کشورهای همسایه نیز کمک کند. امضای قرار داد تجارت و ترانزیت میان افغانستان و پاکستان در زمینه تقویت صادرات و واردات نیز موثر است، اما مسوولیت های گمرکات افغانستان نیز بیشتر می شود. »سفیر ایالات متحده امریکا گفت که آنان در این زمینه و سایر بخش ها به کمک های خود با افغانستان ادامه می دهند.وزارت مالیه افغانستان می گوید که از موتر های اطفائیه که به گمرکات داده شده است، نه تنها در گمرک کابل بلکه در گمرکات ولایات سرحدی کشور نیز استفاده خواهد شد. درهمین حال صفی الله مشفق معین گمرکات وزارت مالیه افغانستان از امریکا خواست تا ماشین های مخصوص اسکنر را در اختیار گمرکات افغانستان قرار دهد که میزان خطرات پیش بینی شده نیز کاهش یابد.وی به ادامه افزود.«در دروزاه دخولی گمرکات ما می خواهیم یک جای برای ان ایجاد و ترتیب دهیم با این وسیله وقتیکه موتر ها ی باربری یا ترک ها داخل می شوند ما با اسکنر آنرا خوب چک می کنیم و در تلوزیون مواد آن برای ما بهتر معلوم می شود که اگر مواد انفجاری و یا غیره در آن موجود است یانه، این وسیله برای محافظت ما بسیار ضرور است اگر این وسیله برای ما تهیه شود واین گونه امکانات در اخیار ما قرار داده شود خوب خواهد شد .ما حالا چک تخنیکی می کنیم که وقت زیادی را می گیرد وقتی سکنر باشد ما در تلوزیون همه چیز را چک می کنیم.»وزارت مالیه افغانستان می گوید که ایالات متحده امریکا در جریان چند سال گذشته بیشتر از یک صد ملیون دالر امریکایی را در زمینه تقویت گمرکات افغانستان به مصرف رسانده است.درعین حال وزارت مالیه افغاسنتان می گوید که درنظر دارد به کمک امریکا و سایر کشورهای کمک کننده اکادمی گمرکات را نیز در کابل ایجاد کند.مقامات وزارت مالیه افغانستان می گویند که با ایجاد اکادمی گمرک، مشکل کمبود افراد مسلکی در گمرکات افغانستان به تدریج کاهش خواهد یاف


روسیه از خروج نیروهای بین المللی از افغانستان بیم دارد»
27.02.1390
روسیه که هنوز جنگ فاجعه بار افغانستان را به خاطر دارد، در استانهء خروج تدریجی نیروهای ناتو از افغانستان به احتیاط دوباره به امور افغانستان علاقه گرفته است. گفته می شود خروج این نیروها امکان دارد بازهم خلای قدرت را بجا گذارد. روسیه حملات علیه تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان طرفداری کرده حمایت خود را از نیروهای ناتو و محلی درین عرصه، افزایش داده است. این کشور همچنان به معاملات تجارتی به افغانستان علاقه نشان داده است.روسیه در دوازده ماه گذشته دوبار از رییس جمهور افغانستان حامد کرزی استقبال کرده است و حامد کرزی از همتای روسی اش دیمتری میدویدیف تقاضا کمک در عرصه امنیتی را نموده است. واندا فیلبابا بروون کارشناس امور افغانستان در انستیتوت بروکینگ گفت که روسیه با حمایت از عملیات نیرو های خارجی از مدت طولانی است که در امور افغانستان سهم غیر مستقیم دارد و اکنون می خواهد به طور مستقل در آن دخیل شود.فیلبابا بروون از واشنگتن به آژانس خبری رویترز گفت، هدف اصلی روسیه اجتناب از جنگ داخلی، بی ثباتی و نفوذ اسلام گرایان، در کشورهای آسیای میانه و خود این کشور می باشد.رییس سازمان امنیتی دستجمعی که یک سازمان امنیتی منطقوی است، در ماه گذشته به اعضای این سازمان هوشدار داد که فعالیت های جنگجویان افراطی افغان همین اکنون به سرحدات کشورهای آسیای میانه رسیده است.نیکولای بوردیوژا در مسکو گفت، این موضوع یکی از عوامل بی ثباتی می باشد که تهدید واقعی را به کشورهای عضو سازمان امنیت دسته جمعی در مناطق آسیای مرکزی، نشان می دهد. روسیه در داخل کشور نیز از افزایش بنیادگرایان در مناطق قفقاز شمالی نگرانی دارد. جنگجویان افراطی افغان در گذشته بطور آشکارا تندروان اسلامی قفقاز شمالی را حمایت می کردند. طالبان در سال 2000 میلادی چیچینیا را منحیث یک کشور مستقل برسمیت شناخته بود و حتی چیچینیایی ها در کابل سفارت داشتند.روسیه سال گذشته به توسعه موافقتنامه ترانزیتی بخاطر اجازه وسایط زرهدار ناتو از قلمرو آن کشور موافقه کرد.روسیه همین اکنون انتقال مواد سوخت و مواد غذایی پیمان نظامی ناتو را از خاک کشورش اجازه داده است و قراراست موافقتنامه فراهم کردن 21 طیاره هلیکوپتر به نیروهای ایالات متحده امریکا تا پایان امسال تکمیل گردد.فیودور لیوکیانوف ایدیتور ژورنال روسیه در امور جهانی گفت، روسیه دقیقاً نمی خواهد که امریکا درمنطقه باقی بماند. وی افزود، همزمان نگرانی های وجود دارد که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان امکان دارد وضعیت را بیشتر پیچیده سازد. مسکو همچنان امیدوار است که در چندین پروژه های اقتصادی بشمول پایپ لاین گاز و تاسیسات تولید برق آبی سهم بگیرد. روسیه گفته است که اگر جامعه بین المللی تخصیص آن را بدهد روسیه در بازسازی پروژه های که این کشور در سال های 1950 تا 1970 در افغانستان اعمار کرده است، سهم خواهد گرفت.

سفر سناتور جان کری به پاکستان
دوشنبه, 16 می 2011
عکس VOA - Wajid Hussain
جان کری سناتور امریکایی خواهان بهبود روابط میان ایالات متحده و پاکستان شده است. روابط دو کشور در نتیجۀ عملیات نظامی ایالات متحده به وخامت گراید که منجر به قتل رهبر القاعده گردید.
رئیس کمیتۀ روابط خارجی مجلس سنای ایالات متحده با یوسف رضا گیلانی صدراعظم و آصف علی زرداری رئیس جمهور پاکستان ملاقات نمود. او بر رهبران پاکستان فشار وارد کرد تا در مورد حضور چندین سالۀ رهبر القاعده در آن کشور معلومات دریافت کند.
آقای کری مدت کوتاهی بعد از رسیدن به اسلام آباد با جنرال اشفاق کیانی لوی درستیز قوای مسلح پاکستان ملاقات نمود. رسانه ها گزارش میدهند که وی فهرستی از مطالبات ایالات متحده را در جنگ ضد دهشت افگنی به آقای کیانی تسلیم کرد.
مأمورین قوای نظامی پاکستان به روز دوشنبه از قول آقای کیانی به سناتور کری نقل نمودند که عساکر وی احساسات شدیدی در مورد یورش قوای خاص ایالات متحده دارند.
آقای کری روز گذشته به افغانستان سفر نموده، با رهبران افغان در مورد تلاش های جنگ ضد دهشت افگنی و تازه ترین تحولات درین مورد صحبت نمود

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد