ابو یحیی لیبیایی جانشین احتمالی لادن




آمريكايى ها در كامپيوتر و اسناد رهبر سابق القاعده به دنبال سرنخ اند
ابو يحيى ليبيايى جانشين احتمالى بن لادن از ظواهرى جوانتر و جذابتر اس

دبى - فراج اسماعيل
دستگاههاى اطلاعات و امنيت امريكا، با سرعت و به شدت در جستجوى محتويات كامپيوتر و اسنادى هستند كه از رهبر سابق القاعده برجاى مانده است. در مدارك باقى مانده، زبانهاى مختلف بكاررفته و از رمز و كدگذارى نيز استفاده شده، لذا اين جستجو پيش از آنكه القاعده اى ها تغييرات لازم را در خود دهند، اهميت بسيار دارد و كمى دشوار مى نمايد.سرنخ ها نه تنها مى توانند به كشف خانه هاى امن القاعده اى ها كمك كنند و روشهاى ارتباطى و امكانات آنها را روشن سازند، بلكه شايد به شناخت جانشين بن لادن بيانجامند. بامداد روز دوشنبه 2-5-2011 وقتى كماندوهاى ويژه امريكايى به مقر حضور اسامه بن لادن و 4 همراهش در ابوت آباد واقع در نزديكى اسلام آباد حمله كردند، مى دانستند كه القاعده به رغم شاخه شعبه شدن بسيارش، براى حفظ ظاهر هم كه شده، رهبر ديگرى را برخواهد گزيد يا شايد هم جانشين اسامه، از پيش تعيين شده باشد.در حالى كه جستجوگران به بررسى اسناد مى پردازند و برنامه هاى بازيابى محتويات كامپيوتر را به كار مى گيرند و كاشفان رموز نيز مشغول سرهم بندى كردن علايم اند، تحليلگران به حدس زنى پرداخته اند كه نفر اول القاعده به عنوان يك شبكه جهانى چه كسى خواهد بود؟دكتر ايمن الظواهرى، پيرمرد ريش سفيدى كه معمولا بر صفحه تلويزيونها ظاهر مى شود و انواع تهديدها و رهنمودها را باهم تحويل بينندگان مى دهد، يك احتمال است. اما از او محتمل تر "ابو يحيى ليبيايى" است.نخستين بار نام ابو يحيى مسئول تبليغات القاعده، زمانى رسانه اى شد كه وى از زندان امريكايى ها در باگرام افغانستان گريخت. اين واقعه در 10 ژوئيه 2005 روى داد. او چهره اى محبوب در ميان القاعده اى ها دارد و علوم حوزوى را هم در موريتانى كسب كرده است.
گروه ويژه بررسى مدارك
روزنامه "لوس انجلس تايمز" در شماره روز پنجشنبه 5-5-2011 خود به نقل از "مايك راجرز" از مسئولان برجسته سازمان امنيت ملى امريكا نوشت كه گروه ويژه اى مامور آن شده است كه با بررسى مدارك دريابد نقشه هاى بعدى القاعده چيست، منابع مالى آن كدام است و مخفيگاههاى رهبرانش كجايند؟ظاهراً "سى آى اى" حتى تلاش فراوان كرده است، شخصيت ها و عناصر دل بسته به القاعده را از طريق واكنشهاى آنها در برابر قتل بن لادن شناسايى كند.كارشناسان تروريسم در ايالات متحده نگران عمليات انتقام جويانه بازماندگان القاعده در پى اين حمله اند. لذا آنان مى خواهند پيش از آنكه عناصر القاعده خود را بازيابند و از اثرات اين ضربه ناگهانى و سخت بيرون آيند، اقدامات مؤثر ديگرى را عليه القاعده انجام دهند.اين كه القاعده شاخه شعبه هاى مختلفى دارد و بر بسترهاى متفاوت اجتماعى در نقاط جغرافيايى پراكنده شكل و قوام گرفته است، براى كارشناسان امور امنيتى هم فرصتى مغتنم است و هم چاشى سخت. لذا شناختن و ضربه زدن به شخصيت كاريزمايى بعدى القاعده كه مى تواند اين پراكندگى را وحدت و انسجام بخشد، در اين برهه اهميت بالايى يافته است.ابو يحيى مانند الظواهرى امكان رهبرى را دارد و در مواردى از او بالاتر است، ليكن عناصر خليجى القاعده آن طور كه بايد، او را قبول ندارند. حتى نحوه فرار او از زندان باگرام با سه اسلامگراى ديگر هاله اى از ابهام را بر گرد چهره او افكنده است.
ابو يحيى ليبيايى عاشق اطلاعات است
ابو يحيى كه در دهه چهارم عمر خويش است، يك برنامه ريز استراتژيك القاعده بشمار مى آيد. او در نوارهاى ويديويى بسيارى ظاهر شده و در صحبت هايش به اطلاعات و فناورى هاى آن توجه بسيار نشان داده است. وى هوادارانش را به تبليغات اينترنتى "آميخته با دروغ و اغراق" فرا مى خواند.در اوريل 2008 روزنامه نيويورك تايمز به نقل از گاريت براشمن، تحليلگر سابق "سى آى اى" و مدير پژوهشهاى مركز مبارزه با تروريسم در وست پوينت نوشت: ابو يحيى مرد "كارهاى دشوار القاعده" است. او هم رزمنده است، و هم شاعر، مغز متفكر، نقاد و فرمانده نظامى است. لذا نامزد مناسبى براى جانشينى بن لادن مى تواند باشد.ابو يحيى جوان و پرتوان است و از امكان و مهارتى برخوردار است كه ساير رهبران القاعده بجز بن لادن و الظواهرى از آن بهره چندانى ندارند و آن "آگاهى به علوم شرعيه" است. او دو سال تحصيلات مذهبى در موريتانى در كارنامه اش دارد. او عمامه سياهى بر سر مى گذارد و همچون يك "واعظ" سخن مى گويد. او و برادرش عضو يك گروه ليبيايى بودند كه براى جنگ با نيروهاى كمونيست و اتحاد شورپى سابق به افغانستان رفتند. ابو يحيى پس از حوادث 11 سپتامبر 2001 در امريكا، توسط ماموران پاكستانى بازداشت و به امريكايى ها سپرده شد. او با نامهاى حسن قائد و يونس سهراوى نيز زيسته است. به نظر مى رسد وى در مناطق مرزى پاكستان- افغانستان بسر مى برد.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد