جان سوپکو: پولها در افغانستان حیف و میل خواهد شد

جان سوپکو: مقدار زیاد پولها در افغانستان حیف و میل خواهد شد
19.02.1392
یک مقام بلند رتبه امریکایی دیروز در مورد ارسال 8 ملیارد دالر کمک های جامعه جهانی به حسابات حکومت افغانستان اظهار نگرانی کرده گفت، در نتیجه فساد اداری در این کشور ممکن است مقدار زیاد این پول ها بازهم به هدر بروند.

سرمفتش مصارف بازسازی امریکا در افغانستان جان سوپکو دیروز در صحبت با خبرنگاران در واشنگتن هشدار داد که بخاطر فساد گستره اداری در افغانستان ممکن است مقدار زیاد این پولها برای هدف های که تعین شده اند، به مصرف نرسند.

سوپکو افزود، اسنادی بدست دارد که حکومت افغانستان حسابات بانکی را غارت کرده و از پیگرد قانونی مقامات بلند رتبه که در فساد اداری آلوده اند خود داری کرده است.

در گذشته کمک های امریکا و جامعه جهانی مستقیم به حکومت افغانستان داده نمی شد و از سوی کشورها و موسسات کمک دهنده به مصرف می رسید، اما اکنون امریکا و جامعه جهانی طرز کمک دادن خود را به افغانستان تغییر داده اند.

در ماه جولای سال 2012 جامعه جهانی موافقه کرد که تا سال 2016 در حدود 16 میلیارد دالر دیگر به افغانستان کمک می کند. نیم این کمک ها که هشت میلیارد دالر می شود به حسابات حکومت افغانستان فرستاده می شود تا به جاهای مصرف شود که حکومت افغانستان می خواهد.

قبل از این آقای سوپکو در مورد حیف و میل مقدار زیاد کمک های جامعه جهانی در افغانستان گزارشی مفصلی را به نشر رسانده و گفته بود، ادارات مختلف که در بازسازی افغانستان نقش داشتند، مسوول حیف و میل این پولها می باشند.

ایالات متحده امریکا تا حال بیش از 54 میلیارد دالر به افغانستان کمک کرده که مقدار زیاد آن برای تعلیم و تجهیز اردوی ملی افغانستان به مصرف رسیده است.

به گفته سوپکو سیستمی را که جامعه جهانی در افغانستان ترتیب داده برای تمویل آن سالانه به 10 میلیارد دالر نیاز است که تهیه آن برای افغانستان ناممکن می باشد زیرا عواید عمومی سالانه افغانستان به بیش از دو میلیارد دالر نمی رسد.

اوهمچمنان گفت، مشکل اینست که افغانستان حتی عواید گمرکات خود را که منبع اساسی درآمد این کشور می باشد درست جمع آوری کرده نمی تواند. به گفته آقای سوپکو بعضی از مقامات گمرک در افغانستان گفته اند که بخاطر فساد اداری 70 فیصد عواید گمرکات افغانستان از دست می رود.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد