پنجشیر در آینه ی فرهنگ بخش چهارم

پنجشیر در آینه ی فرهنگ بخش چهارم
...............
سپوژمی زریاب چراغدار متعهد ادبیات داستانی و نویسنده ی« دشت قابیل»

در روزگاران شبنامه خوانی وشبان وروزان مقاومت ، مقاومت وایستاد ه گی در برابر جنگ تحمیلی وتحریکی که ما تنها شبنامه می خواندیم... وآن را بار ، بار می نویشتیم و دست بدست می کردیم واین تنها شبنامه ها بود که احساسات ما را آب می داد و واکنش های مارا ارضا می کرد. دیگر ما شاهد کمترین اثر ویا آثاری بودیم که پاسخگوی نیاز ادبی و معنوی جامعه ما باشد .
تا این که به «دشت قابیل» دست یافتیم وبر ژرفناو پهنای رویداد ها آشنا شدیم وبه گسترده گی پهنای جنایت به وسعت تاریخ و جغرافیای انسانی ما . آن روز ها هنوز خالق و آفرینشگر اثر را نمی شناختیم تا این که آب ها ازآسیاب ها افتادند و نقاب ها از صورت ها و بسیار چیزهای دیگر نیز آفتابی شد و از آن به بعد، دانستیم که سپوژمی زریاب دخت عبدالروف پنجشیری می باشد. و در سال هزارو سه صدوبیست ونه خورشیدی در کابل زاده شده است .« دوره های دبستان ودبیرستان را در مدرسه « ملالی» خوانده واز دانشگاه کابل در رشته ی زبان وادبیات فرانسوی دانشنامه گرفته و در رشته ی ادبیات مدرن از فرانسه با مدرک دوکتورا فارغ التحصیل شده است وی از دوره ی دانش آموزی به داستان نویسی پرداخته وتا کنون از او مجموعه داستان های « شرنگ شرنگ رنگ ها » و« دشت قابیل »و داستان بلند به نشر رسیده و او هم چنان در مکتب های ملالی و استقلال تدریس کرده است .

سپوژمی زریاب که در آغاز « رووفی » تخلص می کرد بعد از ازدواج با اعظم رهنورد زریاب ، سپوژمی زریاب تخلص می کند.» به باور برخی از نظریه پردازان ادبی : جایگاه سپوژمی زریاب در میان داستان نویسان امروزین وحتا اساتید رشک آوراست .سپوژمی زریاب در میان بانوان داستانسرا به بالا ترین مقام داستان نویسی کشور تکیه داردو کمترین نویسنده را می توان سراغ کرد که با تعهد و مسوولیت دوگانه دست به قلم داشته باشد . تنوع درونمایه داستانی، زبان داستان ، توجه به شگرد های داستان و انسجام مضون و شگل از دیگر ویژه گی های داستان نویسی سپوژمی زریاب را می سازد . سپوژمی زریاب از اندک نویسنده گان ماست که با مدرن ترین شگرد های داستان نویسی آشنایی دارد . زبان پارسی را بخوبی می داند و مردم و سرزمین اش را دوست می دارد . این تعهد در برابر مردم و هنر نویسنده گی در بسیاری از داستان هایش تجلی دارد . سپوژمی زریاب در داستان هایش نه تنها با زمانه ما و مصایب ما ، ما را آشنا می سازدو پیوند هنری و گفتگو برقرار می کند بلکه این مصایب ورنج هارا در تمامیت انسانی ما به تصویر می کشد وبومی ترین نام ها ، روایت ها ، رنج ها و هویت ما را در قالب معاصرترین شگرد های داستان پردازی جاویدانه می سازد.از همین رو یک تن از افغانستان شناسان فرانسوی سپوژمی زریاب را درکنار خلیلی و مجروح یکی از بزرگترین نویسنده گان افغانستان برشمرده است . قلمش توانا وخلاقیت ادبی اش شگوفا باد!
 
برگرفته از آریانانت
 

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد