در کوتاه مدت وضعیت افغانستان دگرگون خواهد شد

در کوتاه مدت وضعیت افغانستان دگرگون خواهد شد
19 .02.1392
رییس جمهور روسیه ولادمیر پوتین روز چهار شنبه در جلسه شورای امنیت ملی روسیه در ماسکو گفت، ماموریت امنیتی ناتو که اکثریت قوای آن در سال 2014 افغانستان را ترک می کنند، نه توانست ثبات را در منطقه حکمفرما بسازد.

به گفته رییس جمهور روسیه تمام علایم چنین نشان میدهند که در کوتاه مدت وضعیت افغانستان دگرگون خواهد شد.

« قوای خارجی که عموماً توسط قوای امریکایی رهبری می شوند تا حال نه توانسته اند در مبارزه علیه تروریزم و گروه های افراطگرا در افغانستان به پیشرفت لازمی دست یابند. دلایل همه نشان میدهند که در آینده نزدیک افغانستان شاهد بدتر شدن اوضاع خواهد بود. تروریستان بین المللی و گروه های افراطی برنامه های خود را برای توسعه بی ثباتی پنهان نمی کنند و بدون شک آنها سعی خواهند کرد که فعالیت های تخریبی خود را به کشورهای همسایه انتقال بدهند. »

رییس جمهور پوتین از شورای امنیت ملی روسیه خواست، پیشنهاداتی را در مورد تقویه ستراتیژی در سرحدات جنوبی روسیه ترتیب دهد.

رییس جمهور روسیه همچنان در مورد افزایش تولید و قاچاق مواد مخدر افغانستان اظهار نگرانی کرد. او گفت، نیرو های کمک به امنیت در افغانستان یا آیساف در این راستا گام های موثر نه برداشته است. از این رو به گفته آقای پوتین امکان دارد که مشکل قاچاق مواد مخدر هم از افغانستان بیشتر شود.

در اوایل سال جاری رییس اداره مبارزه با مواد مخدر در روسیه ویکتور ایوانوف گفت که از آغاز جنگ علیه تروریزم در سال 2001 تا حال تولید هرویین افغانستان 40 برابر شده و از آغاز عملیات صلح پایدار تا حال یک میلیون نفر در جهان از هرویین افغانستان کشته شده اند. به گفته ایوانوف یک هزار میلیارد دالر از فروش مواد مخدر در جنایت های سازماندهی شده سرمایه گذاری گردیده است.

در مورد این اظهارات مقامات روسیه، آیساف و ناتو تا حال چیزی نگفته اند. رادیو آزادی کوشش کرد که این موضوع را با سخنگوی آیساف در میان بگذارد ولی او از تبصره در این باره خود داری کرد.

رییس جمهور روسیه همچنان در مورد همکاری روسیه با افغانستان اظهار داشت که روسیه فعلاً در ساحه تعلیم متخصصین ملکی، اردو و پولیس به حکومت افغانستان کمک کرده و کمک های بشری هم برای افغانستان تهیه نموده است. رییس جمهور روسیه ولادیر پوتین همچنان وعده نمود که شرکت های روسیه حاضر اند در پروژه های مشترک برای احیای زیربنای اقتصادی افغانستان سهم بگیرند.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد