نظامیان آمریکایی: اسناد بازداشتی‌های بگرام را بدهید

افغانستان به نظامیان آمریکایی: اسناد بازداشتی‌های بگرام را بدهید
15.05.2014

دولت افغانستان اخیرا مسئولیت بازداشتگاه بگرام را به صورت رسمی از آمریکایی ها تحویل گرفت

حکومت افغانستان از نیروهای آمریکایی خواسته که اسناد بازداشتیهای بازداشتگاه... بگرام را به نهادهای دولتی بدهند تا در مورد آنها تصمیمگیری شود.

دولت افغانستان روز پنجم ماه حمل/فروردین مسئولیت اداره این بازداشتگاه را در پی ماهها جنجال از نیروهای آمریکایی کلیک تحویل گرفت.

دولت افغانستان برای بررسی پروندههای بازداشتیهای این بازداشتگاه، که متهم به همکاری با گروههای طالبان و القاعده هستند، کمیسیون ویژهای را موظف کرده است.

بر اساس قانون، بررسی پرونده و اقامه دعوا از صلاحیتهای دادستانی است، اما روز سهشنبه کمیته عدلی و قضایی شورای وزیران به این کمیسیون "صلاحیت کامل" داد تا پروندههای بازداشتیهای بازداشتگاه بگرام را بررسی کند.

رفیع فردوس از سخنگویان دفتر ریاست جمهوری گفت: "به کمیسیون موظف در این زمینه صلاحیت داده شد تا پروندههای زندانیان بگرام را با تمام معیارهای قانونی رسیدگی کند."

او افزود: "کسانی که بدون شواهد ثابت کننده جرم زندانی هستند، باید آزاد شوند و کسانی که شواهد اثباتی جرمی علیه شان وجود دارد، تحت پیگرد قانونی قرار گیرند و به محاکم راجع شوند."

سال گذشته به طور مجموعی مسئولیت نگهداری چهار هزار بازداشتی از نیروهای ائتلاف به دولت افغانستان واگذار شد که دولت از آن جمله ۱۳۷۶ تن از آنها را آزاد کرد.

مقامهای دولت افغانستان میگویند با نیروهای بینالمللی توافق شده که پس از این اگر این نیروها شورشیان افغان را بازداشت میکنند، باید در ظرف ۹۶ ساعت آنها را به نهادهای دولتی تحویل دهند.


بازداشتگاه بگرام

شمار کل افرادی که مسئولیت نگهداری از آنها در این بازداشتگاه به دولت افغانستان واگذار شده به ۳۰۸۵ نفر میرسد که همه به اتهام داست داشتن در فعالیتهای تروریستی از سوی نیروهای بینالمللی بازداشت شدهاند.

همچنین ۶۵۰ تن دیگر و از جمله ۵۰ شهروند خارجی هم در این بازداشت هستند که نیروهای آمریکایی آنها را "خطرناک" توصیف کردهاند.

مسئولیت نگهداری از آنها همچنان در کنترل نیروهای آمریکایی است.

فرماندهان آمریکایی در زمان واگذاری مسئولیت بازداشتگاه بگرام به دولت افغانستان، اعلام کردند که مسئولیت نگهداری از این افراد هم در ظرف شش ماه به افغانها واگذار میشود.

دولت افغانستان تاکید داشته که موجودیت بازداشتگاههای تحت کنترل نیروهای خارجی در کشور نقض حاکمیت ملی افغانستان است و از سوی دیگر شماری از بازداشتیها بدون دلیل بازداشت شدهاند.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد