تاجیکستان ، حامی چینی می یابد

تاجیکستان ، حامی چینی می باشد

23.05.2013, 17:17
 

© Collage: Voice of Russia
موضع چین به طور فعال در کشورهای آسیای مرکزی تقویت می شود. تاجیکستان به عنوان یکی از فقیرترین کشورهای منطقه ، عملا به چین وابستگی مالی دارد. آژدر کورتوف ، کارشناس دانشکده تحقیقات استراتژیک روسیه ، قول پکن به دوشنبه برای پرداخت 300 میلیون دلار را نقد و بررسی می کند. امام علی رحمان ، رئیس جمهور تاجیکستان با چنین چمدانی از سفر چین بازگشت.
امام علی رحمان مهمان خصوصی پکن بود. و اولین رهبر کشورهای آسیای مرکزی بود که پس از جابه جایی رهبر چین در ماه مارس به این کشور سفر کرد. دولت جدید همانند دولت سابق بخشنده به نظر می رسد. آنها برای توسعه کارخانجات استخراج طلا در مرز تاجیکستان – چین ، 140 میلیون دلار اختصاص دادند. وام جدید روند در حال ظهور را تاکید می کند یعنی سهم سرمایه گذاری چین در اقتصاد تاجیکستان 40 درصد افزایش می یابد. آژدر کورتوف می گوید :
چین از ذخایر عظیم طلای خود استفاده می کند برای آنکه وام های ارزانتری بدهد. رهبران دول مستقل جدید همانند تاجیکستان با کمال میل این وام ها را می پذیرند.در حالی که فکر نمی کنند که باید یک زمانی این وام ها را باز پس دهند. با وجود همه این بدیهیات در دوشنبه براین عقیده اند که می توان با پکن همانند مسکو رفتار کرد. یعنی وام گرفت و سپس توانایی عدم پرداخت را امضاء نمود. چین ، تنها در صورت مسائل سیاسی ممکن است قرض را ببخشد .
منافع تجارت چین در تاجیکستان ، زیر ساخت ها و دسترسی به منابع طبیعی است. چین به راه آهن افغانستان و ایران از طریق کشورهای آسیای مرکزی نیاز دارد. او به زیورآلات و فلزات گرانبهای نایاب نیز نیازمند است. ضمن آنکه این طرح تاجیکستانی انحصاری پکن نیست. در موارد مشابه چین در تمامی کشورهای آسیای مرکزی عمل می کند. اژدر کورتوف معتقد است : نفوذ فعال چین عکس العمل یکسانی را برنمی انگیزد.
در کشورهای آسیای مرکزی از چین می ترسند. من بارها با سیاست مداران و حتی با مردم عادی منطقه بحث و گفتگو داشتم. آنها تقریبا یک چیز مشابه می گویند ، بر روی ما تور بزرگی بافته می شود و این ابرقدرت جدید است. چین از این فاکتور مشخص وحشت به نفع خود استفاده می کند. بسیار موثر آنرا بکار می گیرد. پول های هنگفتی را در پروژه های مختلف سرمایه گذاری می کند ، و در این زمینه رقیب روسیه محسوب می شود. روسیه چیزهایی برای انعطاف پذیری دارد. فعلا تاثیر سیاسی روسیه از تاثیر چین بیشتر است.
دول آسیای مرکزی ارتباطات خارجی خود را متنوع می کنند. در مورد تاجیکستان ، جهت چینی حتی مهم تر از روسیه شده است. چرخش دوشنبه به سمت چین است. دراواسط سال 2000 روسیه پروژه های سرمایه گذاری برای ساخت نیروگاه برق راگون و تولید آلومینیوم متوقف ساخت. چین به خوبی از این اوضاع استفاده کرد تا در این منطقه مهم استراتژیک تثبیت شود.
علاوه براین تاجیکستان در کنار قرقیزستان کاندیدای ذخیره ی ورود به اتحادیه تجاری و فضای اقتصادی واحد هستند. در صورت تشدید وابستگی به چین این امر بعید به نظر می رسد ، از آنجا که پکن به منافع ورود کالاهای خود به بازار های تاجیکستان اصرار دارد. بدین ترتیب در این بازارها چین به طور فعال بر امکانات صادراتی سین کیانگ ، تبت و مغولستان داخلی تکیه می کند.
و در نهایت ، تنها انتخاب دوشنبه است

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد