بازگشایی مقبره لنین در میدان سرخ

بازگشایی مقبره لنین در میدان سرخ
15.05.2013
مقبره ولادیمیر لنین در میدان سرخ مسکو ، 15 می برای بازدیدکنندگان گشوده می شود. تعمیرات گسترده ای که از دسامبر سال گذشته بر روی بنای یادبود آغاز شده بود ، به اتمام رسید.

بیش از 80 سال بر روی مقبره... لنین ، که بر اساس پروژه معمار مشهور آلکسی شوسف ساخته شده است ، تعمیر اساسی انجام نشده بود. با گذشت سالیان پایه های این بنا که جزء بناهای ثبت شده در یونسکو محسوب می شود ، نشست کرد. دلیل آن هم زمین ناهموار و مشکلات عایق کاری بود. اکنون برروی دیواره های بنا صدها حفره ایجاد کرده ودرونشان را با بتن پر کردند. برای آنکه روند نشست متوقف شود در زیر بنای یادبود سیستم تکیه گاه عمودی قرار دادند. یاد آوری می کنیم که در مقبره واقع در میدان سرخ از اواسط سال 20 قرن گذشته ، بدن مومیایی شده یکی از رهبران جهانی پرولتاریا، ولادیمیرلنین قرار دارد. دکتر علوم تاریخی ، پروفسور الکساندر دانیلوف ، در مصاحبه ای با " صدای روسیه " بیان داشت : کمتر کسی می داند که بنای یادبود حاضر قبلا مقبره ای چوبی بوده است.

در روزهای اول پس از مرگ لنین رهبر اتحاد جماهیر شوروی تصمیم گرفت بدن او به طور موقت درون مقبره قرار دهد تا افراد بیشتری برای خداحافظی با رهبر محبوبشان بیایند. و پس از آنکه پروفسور باریس اسبارسکی روش ویژه مومیایی کردن را کشف کرد، ساختمان امروزی جایگزین مقبره چوبی شد. این ساختمان با مواد دیگری ساخته شد ، و کاملا با مقبره ای که رهبر پرولتاریای جهانی در روزهای اول پس از مرگ در آن قرار گرفت ، فرق داشت.

ده سال بدن لنین تحت نظر متخصصین علمی- تحقیقاتی مرکز فن آوری های پزشکی بیولوژیکی قرار داشت. آنها مسئول حفاظت از جسد وی بودند و در عین حال روش های مومیایی کردن و روند های تخریب بافت ها را می آموختند. الکساندر دانیلوف خاطر نشان می کند : در واقع دانشمندان آزمایشات منحصر به فردی را دورن مقبره صورت دادند و نتایج آن مورد نیاز بودند.

متخصصین روسی در مومیایی کردن اجساد رهبران بسیاری از کشورها کمک کردند. از جمله رهبر کره شمالی کیم ایر سنا در سال 1995 ، رهبر حزب کمونیست ویتنام خو شیمینا در سال 1969، رئیس جمهور آنگولا آگوستینو نتو در سال 1979 و سایرین. امروز چنین مرکز علمی همانند روسیه در هیچ جای دنیا وجود ندارد.

همانطور که متخصصین بیان می دارند ، بدن ولادیمیر لنین امروز در شرایط بسیار مناسبی قرار دارد. علاوه بر این جدال بر سر دفن او از آغاز سال های 90 قرن گذشته هنوز تمام نشده است. بسیاری بر این عقیده اند که پس از انحلال اتحاد جماهیر شوروی ، حفاظت از رهبر بلشویک ها درست نبوده و همچنین نگه داشتن بدن مرده در این حالت نیز انسانی نیست. طرفداران حفظ مقبره خاطر نشان می کنند که سالن زیارتگاه پایین تر از سطح زمین است بنابراین هیچ گونه نقضی از دیدگاه مراسم کفن ودفن وجود ندارد. اما این دلیل اصلی نیست. الگا کریشتانوسکایا ، رئیس مرکز مطالعات نخبگان دانشکده جامعه شناسی می گوید: برای بخشی از جامعه، که ایده آل های کمونیست را به اشتراک می گذارند ، مسئله دفن لنین ، خیلی تاسف آور و دردناک است.

به نظر من دفن لنین دلسردی و نارضایتی افراد زیادی را به همراه دارد. من لزومی نمی بینم که چنین عکس العملی در جامعه برانگیخته شود. مقبره یادگار تاریخی است و جزء آثار دیدنی شهر مسکو است. بنابراین به نظر من دلیلی وجود ندارد که لنین را به خاک سپرد و در عین حال موج اعتراضات نیمی از جمعیت کشور را برانگیخت.

باید گفت که مقامات روسیه معتقدند این کار نسل آینده است. بر اساس بیانات رئیس جمهور پوتین مسئله دفن بدن لنین در زمان خود حل خواهد شد

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد