پنجشیر در آینه ی فرهنگ بخش سوم

پنجشیر در آینه ی فرهنگ بخش سوم حیدری وجودی
تاريخ: دوشنبه ۹ اسد ۱۳۸۵
موضوع: آریانانا
حیدری وجودی فرزانه مردی سخنور و عارف وارسته
.......
آشنایی من با حیدری وجودی از زمانی آغاز می شودکه هنوز « حیدری پنجشیری» تخلص می کرد و اثر منظومی را بنام... « رهنمای پنجشیر» تازه بقلم آورده بودکه این خود تعلق و ارادت حیدری وجودی را به آن وادی و ولایت مرد خیز و فرهنگ پرور می رساند.

هرچند مشاهیر وبزرگان فرهنگی مان به حوزه ها ی فرهنگی و تمدن جهانی تعلق دارندو محدود کردن آن ها به محلی ویا تباری ونژادی جفا به حق فرهنگ وجفای بزرگتر به حق این بزرگان می باشد، با آن هم بخاطر آشنایی بیشتر با این بزرگان و آشنایی با محلات کشور مان به ویژه ولایت پنجشیرکه کمترین تلاشی در این عرصه صورت گرفته است ، تذکر خاستگاه وتعلقات محلی مشاهیر فرهنگی ، علمی وهنری این ولایت را ضروری دانستم که « پنجشیر در آینه ی فرهنگ »خود بازتابنده همین ضرورت می باشد.

همان گونه که گفته آمدیم« رهنمای پنجشیر» از نخستین آثار منظومی است که معرف این ولایت می باشد. سوای سروده ستایشی « عشقری»این نخستین اثری است که به معرفی ابعاد مختلف این ولایت پرداخته است؛ به ابعاد مختلف سرزمینی که روزگار ی یکی از توابع « بلخ» مادر شهر های جهان به ویژه مدنیت خاور زمین بوده است. حیدری وجودی به برداشت دانشنامه ی ادب فارسی افغانستان جلد سوم صفحه ی سه صدپنجاه و چهار،غلام حیدر نام دارد وفرزند ملا شفیع ا لله پنجشیری می باشد.در سال هزارو سه صد هژده خورشیدی در یکی از دهکده های پنجشیرچشم به جهان می گشاید .پس از پایان دوره ی دبستان در زادگاهش در مدرسه های سنتی آن روزه به فراگیری علوم دینی می پردازد... تا این که به سال هزارو سه صد سی ودو خورشیدی به کابل می رود. وهم زمان با کار در انجمن شعر وزارت معارف ، از محضر سخنورانی مانند صوفی عشقری ، شایق جمال ، خال محمد خسته ، ملک الشعرا بیتاب، نوید وفکری سلجوقی بهره ها می برد . وبا بسته شدن درهای انجمن، بنابر ملاحظات سیاسی،وی به کار کتابخانه ی عمومی کابل می پردازد و موازی با آن به چاپ اشعارش در مجلات آن روز و هم چنان آثاری را بنام های ،« عشق وجوانی» ، « رهنمای پنجشیر » ،« سالی در مدار نور » ،« نقش امید و لحظه های سبز »می آفریند .

حیدری وجودی در کنار این ها به اخذ جوایز مطبوعاتی دست می یابد. بی درنگ باید افزود: در همین زمان است که به پژوهش های ادبی نیز می پردازد که حاصل آن : ترکیب های شعری در اشعار نظامی ، گرد آوری و تصحیح اشعار عشقری و گزیده ی غزل هااز واصل کابلی تا واصف باختری می باشند. ناگفته نباید گذاشت : بخشی از زنده گینامه ها ی آمده در دانشنامه ی ادب فارسی به کوشش و همت نویسنده وزنده گینامه نویس کشورما نعمت حسینی تهیه شده است که در خور ستایش وتمجید می باشد. همان گونه که گفته آمدیم شخصیت حیدری وجودی به عنوان شاعرو پژوهشگر خلاصه نمی شود.حیدری در پهلوی آن که غزلسرای بسیار موفق روز گار ماست، مردیست فرزانه وعیارو عارف ، عارفی وارسته وعاشق فرهنگ وعرفان ، کتابدار بسیار مهربان ودلسوز.به گفته یی واصف باختری: او یکی از چند شاعر انگشت شمار روزگار ماست که می توان میان نحوه ی زیست ونحوه ی سرایش ایشان علامت تساوی گذاشت .از مقدمه کتاب « سالی در مدار نور» .شعر های حیدری وجودی در پهلوی آن که ابعاد عارفانه آن بر جسته می نماید .

در برخی موارد زبان بسیار ساده وخود مانی دارد که این ویژه گی سرایشی او، شماری از سروده های او را زبانزد خاص وعام ساخته است از باب مثال «نرگس چشم سیاه تو خوشم میاید» ،اما اندر باب سایر ویژه گی های سرایشی او به داوری لطیف ناظمی سخنور نامور کشور که در مقدمه « سالی در نور » آمده، بسنده می کنیم:« غزل را گرامی بداریم و غزل های حیدری وجودی را نیز که سر شار از زیبایی و طراوت ودل انگیزی است. اندام غزل های حیدری را انگار رشته های ابریشمین عشقی لبالب از امید وایمان وشهودتنیده اند که پرنده گان سبکبال اندیشه و آهوان رمنده وگریز پای خیالش برآن دل باخته اند. عشقی که اگر رخ زبرین آن ناسوتی می نمایداما رخ زیرین و نا پیدای آن لاهوتی وآن جهانی است...غزل های حیدری با آن که دنباله ارثیه ی غزلسرایی دیرپای دری است باهمه آیه ها و نشانه ها و طعم وبوی کلاسیک آن، بآن هم از بیان تازه وکاربرد تعبیر ها و تصور های امروز ین بهره دارد».با این فشرده یادکردی از زنده گینامه وگوشه ی از تلاش های او، حیدری شاعر، پژوهشگرو عارف وارسته را می ستایم وبا غزلی از واصف باختری که در ستایش این بزرگمردی عارف و عیار سروده شده به این یاد کرد حسن ختام می بخشیم: بازاقلیم غزل اورنگ وافسر یافته مریم قدس سخن فرزنددیگر یافته حیدری زنگ کهن بسترده از چهر غزل آزمونش کن که این شمشیرجوهر یافته نینوازباختررادر نیستان زیسته زان سرودش گرمی خورشید خاور یافته می سزدگرپای خودبر تارک کیوان نهد او که جا در سایه ء ایوان حیدریافته
أريانا نت
See More

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد