چین، پیشتاز صادرات جهان شد
چین، پیشتاز صادرات جهان شد
Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift: کشتیهای حمل کالاهای صادراتی در بندر هامبورگ: نه چندان پر مانند گذشته
از دید کارشناسان آمار شهر ویسبادن، برتری جهانی چین در صادرات فقط به کمی زمان نیاز داشت و سرانجام در ماه دسامبر سال گذشتهی میلادی آشکار شد. چین سرانجام در صادرات بر آلمان پیشی گرفت و رکورددار این عرصه در جهان شد.
چین در پایان سال ۲۰۰۹، در بطن بحران اقتصاد جهانی، به عنوان صادرکنندهی برتر جهان، از آلمان پیشی گرفت.
ادارهی فدرال آمار در آلمان، روز سهشنبه (۹ فوریه / ۲۰ بهمن) اعلام کرد که صادرات این کشور اروپایی در سال گذشتهی میلادی به یک میلیارد و ۱۲۱ میلیون دلار آمریکا رسیده است.
اما به گزارش وزارت بازرگانی چین، صادرات کالای این ابرقدرت آسیایی ارزشی برابر با یک میلیارد و ۲۰۲ میلیون دلار آمریکا داشته است.
براساس گزارش ادارهی فدرال آمار آلمان، صادرات این کشور در مقایسهی سالانه، نخست از ماه دسامبر سال ۲۰۰۸ کمی افزایش یافته است. میزان صادرات سال ۲۰۰۹ این کشور، با ارزشی معادل ۶۹ میلیارد یورو، ۴ / ۳ درصد بالاتر از رقم دسامبر سال ۲۰۰۸ بوده است. اقتصاددانان افزایش تدریجی این رقم را نیز پیشبینی میکنند.
دیدگاه اقتصاددانان
Bildunterschrift: Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift: نقطهی قوت آلمان همچنان در بخش تولید ماشینهای بزرگ و فوقپیشرفته است یک کارشناسان اقتصادی "کومرتسبانک" آلمان، در جمعبندی تازهی خود اعلام کرد که روند جاری تجارت خارجی نیز در فصل چهارم سال گذشته، سهم قابل توجهی در رشد اقتصادی آلمان داشته است.
به گفتهی وی ممکن است در ماههای آینده صادرات آلمان بیشتر شود؛ اما رشد و پویایی اقتصاد، در مجموع همچنان روندی نزولی خواهد داشت.
در سال گذشته اقتصاد آلمان که به شدت به صادرات وابسته است، در پی بحران اقتصاد جهانی، با رکود فروش کالا در سراسر جهان روبرو شد. میزان فروش کالاهای این کشور در سال گذشته ۴ / ۱۸ درصد کاهش یافت.
این بالاترین رقم ممکن از سال ۱۹۵۰ تاکنون بوده است. صادرات آلمان نیز ارزش کل ۲ / ۸۰۳ میلیارد یورو را حفظ کرد. مهمترین شریکهای تجاری آن نیز کشورهای عضو اتحادیهی اروپا هستند. واردات نیز کاهش مییابند
به همین ترتیب در سال ۲۰۰۹ کاهش واردات آلمان نیز، در ۶۰ سال گذشته بیسابقه بوده است. این افت ۲ / ۱۷ درصدی تا حدی کمتر از کاهش صادرات بوده است. ارزش کالاهای وارداتی آلمان در سال گذشته به ۱ / ۶۶۷ میلیارد یورو رسید. تفاوت ارزش واردات و صادرات این کشور نیز در سال ۲۰۰۹ رقم مازادی معادل ۱ / ۱۳۶ میلیارد یورو داشت. در سال گذشته نیز میزان اختلاف ارزش واردات و صادرات آلمان به میزان ۳ / ۱۷۸ میلیارد یورو رسید.
Bildunterschrift: Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift: نمایشگاه بازی ۲۰۱۰ در نورنبرگ: چین بهطورعمده به تولید کالاهای مصرفیای مانند پوشاک، اسباببازی یا بازیهای سرگرمکنندهی رایانهای روی آورده است بیشتر واردکنندگان کالاهای آلمان همچنان کشورهای اتحادیهی اروپا هستند. ارزش مجموع صادرات به این کشورها رقمی معادل ۵ / ۵۰۳ میلیارد یوروست. از این میان، کالاهایی به ارزش ۹ / ۳۴۴ میلیارد یورو در کشورهای دارای واحد پول یورو مبادله شدهاند.
شرکتهای آلمانی از ژانویه تا نوامبر سال ۲۰۰۹ کالاهایی به ارزش ۷ / ۵۰ میلیارد یورو به جمهوری خلق چین صادر کردهاند. آلمان از سال ۱۹۸۹، بیشتر واردکنندهی کالاهای چینی بوده تا صادر کننده به این کشور. از همان سال واردات این کشور از چین نزدیک ۲۰ برابر افزایش یافته، در حالی که صادرات آن تنها حدود ۱۵ برابر بیشتر شده است.
بازارهای متفاوت، هدفهای مختلف براساس آمارهای سازمان تجارت جهانی (WTO)، در سال ۲۰۰۸ صادرات آلمان به یک میلیارد و ۴۶۵ میلیون دلار و صادرات چین به یک میلیارد و ۴۲۸ میلیون دلار میرسید. البته آلمان در آن سال از ارزش بالای یورو و افت ارزش دلار سود میبرد.
از سوی دیگر دو کشور آلمان و چین گروههای مقصد متفاوتی در بازارهای جهانی دارند: در حالی که چین به طور عمده به تولید کالاهای مصرفیای مانند پوشاک، اسباببازی یا بازیهای سرگرمکنندهی رایانهای روی آورده، آلمان ابزارها و ماشینهای بسیار تخصصیای برای کشورهای سراسر جهان تولید میکند.
FS/BM
Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift: کشتیهای حمل کالاهای صادراتی در بندر هامبورگ: نه چندان پر مانند گذشته
از دید کارشناسان آمار شهر ویسبادن، برتری جهانی چین در صادرات فقط به کمی زمان نیاز داشت و سرانجام در ماه دسامبر سال گذشتهی میلادی آشکار شد. چین سرانجام در صادرات بر آلمان پیشی گرفت و رکورددار این عرصه در جهان شد.
چین در پایان سال ۲۰۰۹، در بطن بحران اقتصاد جهانی، به عنوان صادرکنندهی برتر جهان، از آلمان پیشی گرفت.
ادارهی فدرال آمار در آلمان، روز سهشنبه (۹ فوریه / ۲۰ بهمن) اعلام کرد که صادرات این کشور اروپایی در سال گذشتهی میلادی به یک میلیارد و ۱۲۱ میلیون دلار آمریکا رسیده است.
اما به گزارش وزارت بازرگانی چین، صادرات کالای این ابرقدرت آسیایی ارزشی برابر با یک میلیارد و ۲۰۲ میلیون دلار آمریکا داشته است.
براساس گزارش ادارهی فدرال آمار آلمان، صادرات این کشور در مقایسهی سالانه، نخست از ماه دسامبر سال ۲۰۰۸ کمی افزایش یافته است. میزان صادرات سال ۲۰۰۹ این کشور، با ارزشی معادل ۶۹ میلیارد یورو، ۴ / ۳ درصد بالاتر از رقم دسامبر سال ۲۰۰۸ بوده است. اقتصاددانان افزایش تدریجی این رقم را نیز پیشبینی میکنند.
دیدگاه اقتصاددانان
Bildunterschrift: Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift: نقطهی قوت آلمان همچنان در بخش تولید ماشینهای بزرگ و فوقپیشرفته است یک کارشناسان اقتصادی "کومرتسبانک" آلمان، در جمعبندی تازهی خود اعلام کرد که روند جاری تجارت خارجی نیز در فصل چهارم سال گذشته، سهم قابل توجهی در رشد اقتصادی آلمان داشته است.
به گفتهی وی ممکن است در ماههای آینده صادرات آلمان بیشتر شود؛ اما رشد و پویایی اقتصاد، در مجموع همچنان روندی نزولی خواهد داشت.
در سال گذشته اقتصاد آلمان که به شدت به صادرات وابسته است، در پی بحران اقتصاد جهانی، با رکود فروش کالا در سراسر جهان روبرو شد. میزان فروش کالاهای این کشور در سال گذشته ۴ / ۱۸ درصد کاهش یافت.
این بالاترین رقم ممکن از سال ۱۹۵۰ تاکنون بوده است. صادرات آلمان نیز ارزش کل ۲ / ۸۰۳ میلیارد یورو را حفظ کرد. مهمترین شریکهای تجاری آن نیز کشورهای عضو اتحادیهی اروپا هستند. واردات نیز کاهش مییابند
به همین ترتیب در سال ۲۰۰۹ کاهش واردات آلمان نیز، در ۶۰ سال گذشته بیسابقه بوده است. این افت ۲ / ۱۷ درصدی تا حدی کمتر از کاهش صادرات بوده است. ارزش کالاهای وارداتی آلمان در سال گذشته به ۱ / ۶۶۷ میلیارد یورو رسید. تفاوت ارزش واردات و صادرات این کشور نیز در سال ۲۰۰۹ رقم مازادی معادل ۱ / ۱۳۶ میلیارد یورو داشت. در سال گذشته نیز میزان اختلاف ارزش واردات و صادرات آلمان به میزان ۳ / ۱۷۸ میلیارد یورو رسید.
Bildunterschrift: Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift: نمایشگاه بازی ۲۰۱۰ در نورنبرگ: چین بهطورعمده به تولید کالاهای مصرفیای مانند پوشاک، اسباببازی یا بازیهای سرگرمکنندهی رایانهای روی آورده است بیشتر واردکنندگان کالاهای آلمان همچنان کشورهای اتحادیهی اروپا هستند. ارزش مجموع صادرات به این کشورها رقمی معادل ۵ / ۵۰۳ میلیارد یوروست. از این میان، کالاهایی به ارزش ۹ / ۳۴۴ میلیارد یورو در کشورهای دارای واحد پول یورو مبادله شدهاند.
شرکتهای آلمانی از ژانویه تا نوامبر سال ۲۰۰۹ کالاهایی به ارزش ۷ / ۵۰ میلیارد یورو به جمهوری خلق چین صادر کردهاند. آلمان از سال ۱۹۸۹، بیشتر واردکنندهی کالاهای چینی بوده تا صادر کننده به این کشور. از همان سال واردات این کشور از چین نزدیک ۲۰ برابر افزایش یافته، در حالی که صادرات آن تنها حدود ۱۵ برابر بیشتر شده است.
بازارهای متفاوت، هدفهای مختلف براساس آمارهای سازمان تجارت جهانی (WTO)، در سال ۲۰۰۸ صادرات آلمان به یک میلیارد و ۴۶۵ میلیون دلار و صادرات چین به یک میلیارد و ۴۲۸ میلیون دلار میرسید. البته آلمان در آن سال از ارزش بالای یورو و افت ارزش دلار سود میبرد.
از سوی دیگر دو کشور آلمان و چین گروههای مقصد متفاوتی در بازارهای جهانی دارند: در حالی که چین به طور عمده به تولید کالاهای مصرفیای مانند پوشاک، اسباببازی یا بازیهای سرگرمکنندهی رایانهای روی آورده، آلمان ابزارها و ماشینهای بسیار تخصصیای برای کشورهای سراسر جهان تولید میکند.
FS/BM