اخبار از افغانستان و جهان

از سایر رسانه ها:جولیان آسانژ: من قرباني تبلیغات موفق گردیده ام /رئیس ستاد ارتش آمریکا: طالبان در حال شکست است/صدر اعظم آلمان به شمال افغانستان سفر کرد/خط خون امام حسين (ع) خط اتصال و همبستگي ميان مذاهب اسلامي است/انفجار در مراسم عزاداری تاسوعا در چابهار /'آگاهی بیشتر' کرزی از موجودیت فساد اداری /غرق شدن دهها پناهجو در آبهای اقیانوس هند /سرمایه گذاران امریکایی وانگلیسی در پروژه استخراج معدن طلا در ولایت بغلان سرمایه گذاری می کنند/دادستانی کل افغانستان خواستار لغو نتایج انتخابات پارلمانی شد/حامد کرزی عازم ترکمنستان شده است/وقوع سه انفجار در مناطق مختلف افغانستان /دولت آلمان منتقد رييس جمهوري افغانستان است/گزارش اطلاعاتي آمريكا: چشم انداز جنگ افغانستان تاريك است/كارشناسان بين‌المللي خواستار

غرب ناامید از مذاکره، مجازات های جدیدی علیه ایران اعمال می کند
ISNA
نوشتۀ ناصر اعتمادی
اتحادیه اروپا و آمریکا با اعلام اینکه جمهوری اسلامی ایران قصد مذاکره جدی برسربرنامۀ اتمی اش را ندارد، گفته اند پیش از حتا ملاقات ماه آینده دراستانبول مجازات های جدیدی علیه حکومت تهران اعمال می کنند که از نظردریاسالار مایکل مولن همچنان سرگرم ساختن بمب اتمی است.
منابع معتبر خبری در آمریکا اعلام کردند که این کشور و اتحادیۀ اروپا بر سر تعیین و اعمال مجازات های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران با یکدیگر به توافق رسیده اند. نشریۀ اقتصادی وال استریت ژورنال با اعلام این خبر به نقل از منابع مطلع در دولت آمریکا تصریح کرده است که قدرت های غربی شکیبایی و تحمل خود را به دلیل وقت کشی های ایران از دست داده اند و به همین خاطر تصمیم دارند پیش از حتا نشست آیندۀ نمایندگان ایران و کشورهای عضو دائم شورای امنیت به اضافۀ آلمان در استانبول مجازات های جدیدی را علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کنند. اتحادیه اروپا و آمریکا معتقدند که هدف تهران از شرکت در گفتگوها بر سر برنامۀ اتمی خود نه انجام مذاکرات جدّی که در حقیقت به دست آوردن وقت است. وال استریت ژورنال تصریح کرده است که مقامات ارشد آمریکا و همچنین انگلستان و فرانسه سه شنبه گذشته در پاریس با یکدیگر دیدار و بر سر لزوم اعمال مجازات های جدید علیه تهران با یکدیگر به توافق رسیدند. قدرت های غربی هنوز توضیحی در مورد ماهیت مجازات های احتمالی جدید نداده اند. آنان اما حکومت ایران را متهم می کنند که از همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی شانه خالی می کند و به مأموران این نهاد اجازۀ بازرسی از تأسیسات اتمی خود را نمی دهد. اظهارات امروز وال استرتیت ژورنال در تناقض با ادعاهای دیروز جراید انگلیسی است که برای اولین بار فاش ساختند که جمهوری اسلامی ایران و قدرت های غربی با میانجیگری ترکیه سرگرم مذاکرات مخفی بر سر برنامۀ اتمی ایران هستند. به گفتۀ منابع ترکیه، ایران در این مذاکرات آمادگی خود را برای متوقف کردن کل برنامۀ اتمی اش اعلام کرده مشروط به اینکه دولت آمریکا علاوه بر لغو کلیه مجازات های بین المللی علیه جمهوری اسلامی ایران، امنیت این کشور را نیز تأمین کند. اظهارات وال استریت ژورنال تلویحاً به معنای شکست این مذاکرات مخفی می تواند تلقی شود.در این حال، امروز دریاسالار مایکل مولن رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا که در منطقۀ خلیج فارس به سر می برد ابراز اطمینان کرد که جمهوری اسلامی ایران همچنان سرگرم ساختن یک بمب اتمی است. رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا با تأکید بر نگرانی این کشور و کشورهای حوزۀ خلیج فارس از تلاش های تهران برای دستیابی به سلاح اتمی اضافه نمود که ایالات متحد آمریکا آماده است که با حملۀ نظامی جلوی دستیابی حکومت اسلامی ایران به سلاح اتمی را بگیرد.

نخست وزیر چین در ضیافت همتای هندی خود حضور یافت.
ون جیا بائو عصر روز چهارشنبه 15 دسامبر، 24 آذر در این ضیافت گفت که در سال های گذشته روابط چین و هند غنی تر و معنی و تأثیر آن بیشتر شده که این نه تنها به سود مردم دو کشور است، بلکه در صلح و توسعۀ آسیا و جهان نقش بسیار مهمی دارد.
سال جاری شصتمین سالگرد برقراری روابط سیاسی بین چین و هند است.
ون جیا بائو ابراز امیدواری کرد که سفر او به هند، ضمن تقویت اعتماد متقابل، به همکاری و تبادلات دو کشور در زمینه های مختلف یاری کرده و همکاری های راهبردی دو طرف را به سطح جدیدی ارتقا دهد.
مانموهان سینگ ضمن استقبال از سفر و دیدار ون جیا بائو از هند گفت که کشورش به روابط خود با چین اهمیت فراوانی می دهد و دوستی با مردم چین را می ستاید.
مانموهان سینگ ابراز عقیده کرد که سفر ون جیا بائو با تشریک مساعی دو طرف، مرحلۀ جدیدی در تاریخ روابط دو کشور آغاز خواهد کرد.
دو طرف دربارۀ مسایل مورد علاقۀ دو کشور گفت و گوی صمیمانه و عمیقی برگزار کردند


پایپ لاین انتقال گاز ترکمنستان از طریق افغانستان، آزمون ها و پرسش ها
24.09.1389
مقامات بلند پایهء چهار کشور ترکمنستان، افغانستان ، پاکستان و هند در هفتهء گذشته، موافقت نامهء ساختمان پایپ لاین انتقال گاز را که یک نوید برای تغییر انرژی در منطقه خواهد بود، در عشق آباد پایتخت ترکمنستان امضا کردند.هرچند که هر چهار کشور بالاخره بعد از 15 سال مذاکره، موافقت نامهء ساختمان پایپ لاین را امضا کردند، اما بزرگترین معضله برای واقعیت بخشیدن ساختمان این پایپ لاین امنیت آن خواهد بود که هنوز هم لاینحل مانده است، زیرا این پایپ لاین از نا آرام ترین ساحات عبور می کند.حامد کرزی ریس جمهور افغانستان وعده کرده است که تلاش ها برای تامین امنیت این پایپ لاین هم در جریان ساختمان وهم بعد از تکمیل آن صورت می گیرد.وحیداله شهرانی وزیر معادن افغانستان تعهد تامین امنیت را که متضمن چه چیز خواهد بود، توضیح کرده، گفت:« این پروژه بزرگ برای افغانستان دارای اهمیت است. پنج هزار تا هفت هزار نیروهای امنیتی افغان برای حفاظت مسیر این پایپ لاین موظف خواهند شد.»این پروژه بزرگ تنها برای افغانستان مهم نیست، ترکمنستان علاقه مند است تا از ذخایر گاز طبیعی عاید فراوان بدست بیاورد، پاکستان وهند هم به منابع اضافی انرژی اشد ضرورت دارند.انیت بوهر مسوول پروگرام روسیه - ایرشیا در موسسهء چتام هوس لندن راجع به واقعیت های عملی این پروژه می گوید:« شما همهء بازیگران را دارید که آرزومند این پایپ لاین هستند، اما با وجود آن ما پرسش هایی امنیتی داریم، که امنیت نه تنها بهبود نیافته، بلکه بد تر نیز شده است.»این پایپ لاین 1680 کیلومتر طول دارد که از جنوب ترکمنستان آغاز واز طریق هرات گذشته به ولایت قندهارمی رسد. قندهار نا آرام ترین منطقه و مرکزشورشیان طالب است که علیهء حکومت افغانستان ونیروهای خارجی می جنگند.ساختمان این پایپ لاین در سال 2012 میلادی در نظر گرفته شده، اما این بخش پایپ لاین از لحاظ امنیتی نگرانی هایی را نیزبه وجود آورده است. انیت بوهر می گوید:« ساختمان پایپ لاین گاز که از سر تاسر افغانستان می گذرد، در وسط ادامهء جنگ میان حکومت کابل وطالبان که هنوز هم در بسیاری از بخش های افغانستان فعال می باشند، کار ساختمان را نا ممکن می سازد .»اما شهرانی وزیر معادن افغانستان مطمین است که فراهم آوری زمینهء کار، شغل و تهیهء مواد سوخت که از طریق این پایپ لاین میسر خواهد شد، کافیست تا حمایت مردم محل را جلب کند. باید گفت که، نگرانی های امنیتی در افغانستان خاتمه نمی یابد، بلکه این خط لوله از افغانستان گذشته و از طریق بلوچستان که صحنهء خشونت هاست نیز می گذرد.بلوچ ها سال هاست که برای آزادی از پاکستان مبارزه می کنند. آن ها مقامات پاکستانی، معلمین، شاگردان وهمه آن هایی که غیر بلوچ هستند را هدف قرار می دهند.بناً نگرانی های امنیتی نه تنها درافغانستان بلکه در بلوچستان نیزوجود دارد که به آن توجه نشده است.خانم انیت بوهر به موضوع دیگر اشاره می کند وآن موضوع تمویل پروژه می باشد.خانم انیت بوهر می گوید، این درست است که بانک انکشاف آسیایی از این پروژه حمایت کرده است، اما در موافقت نامهء یازدهم ماه دسامبر، تفصیل منابع مالی در چهارچوب موافقت نامه وجود ندارد. اینکه کدام مرجع این مقدار هنگفت پول را می پردازد و کدام بانک آن را تعهد می کند، هنوز هم به حیث یک سوال باقیست

شررحیمی: ترویج زراعت در اراضی خشک عمده ترین اولویت وزارت زراعت خواهد بود
محمد آصف رحیمی وزیر زراعت افغانستان
27.09.1389
به هدف تقویت سکتور زراعت و استفاده از اراضی خشک، وزارت زراعت افغانستان از متخصصین شماری از کشور های منطقه دعوت نموده تا تجارب خود را در یک سمینار دو روزه با متخصصین افغانی شریک سازند.محمد آصف رحیمی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان به روز شنبه در اولین سمینار بین المللی سه روزه زراعت در اراضی خشک در افغانستان گفت، استفاده از تکنالوژی معاصر می تواند عواید زارعین را تا سه برابر افزایش دهد که این به میان آورندهء مصوونیت غذایی در افغانستان است.آقای رحیمی گفت، با استفاده از تجربه های چند کشور، به کارگیری تکنالوژی زراعتی را در اولویت کاری این وزارت قرار داده اند.وی در ادامه گفت:« ما امروز روی این بحث می کنیم که چگونه تفکر، دانش، سعی و تلاش خود را برای تغییر در زنده گی دهقانان افغانستان که زمین های للمی دارند به کار اندازیم.خوشبختانه امروز تعداد از این دانشمندان بزرگ در این جا حضور دارند. این ها متخصصین از هندوستان، ایران و ترکیه می باشند. این ها تکنالوژی های را در اختیار دارند و تجربه کرده اند که می تواند وضعیت زراعت افغانستان را برای همیشه تغییر دهد. سر از امروز ترویج زراعت در اراضی خشک با شیوه ها علمی و عصری یکی از عمده ترین اولویت های وزارت زراعت خواهد بود.»وزیر زراعت افغانستان می گوید، با توجه به مسالهء زراعت در اراضی خشک، این وزارت تا به حال 10 ملیون دالر قرضه به زارعین را نیز تصویب نموده و تا اخیر سال روان 25 هزار هکتار زمین دولتی را قابل اجاره دهی خواهد کرد.اگر چه افغانستان یک کشور کوهستانی است، اما ده ها ملیون هکتار اراضی خشک نیز در دامنه های کوه ها و صحرا ها موجود است که می تواند با توجه و تلاش از آن به حیث زمین خوب زراعتی استفاده نمود. عزیزالله ایماق سرپرست ریاست زراعت ولایت کندوز که یکی از اشتراک کننده های این سمینار سه روزه بود موثریت سمینار « زراعت در زمین های خشک» را وابسته به بودجهء کافی می داند که به شکل شفاف از آن استفاده شود.آقای ایماق به ادامه افزود:« خوشحال هستیم که ورکشاپ بخش زمین های للمی دایر شد. ما قبلاً برنامهء برای زمین های آبی داشتیم و حالا خوشحالیم که در بخش زراعت در زمین های للمی نیز برنامه های روی دست گرفته می شود. ما زمین های زیاد داریم که در کنار دریا ها واقع شده که می شود با احداث واتر پمپ ها و تجهیزات دیگر که در ممالک پیشرفته استفاده می کنند، اکثریت ساحات للمی را زیر آبیاری بیاوریم.»به باور وزیر زراعت با استفاده از تکنالوژی جدید در چند سال آینده می توان 50 درصد زمین های خشک را به زراعت و باغداری تبدیل کرد.این همه فعالیت ها در جهت عصری سازی زراعت در کشور در حالی آغاز شده است که تا هنوز مردم به شیوه کلاسیک و قرون اوستایی با استفاده از حیوانات زمین های خود را کشت می کنند و حاصلاتی که از آن بدست می آید نمی تواند مصارف خوراکه فامیل های زراعین را تکافو کند
.

شرکت های هوایی افغانستان باید تا دو ماه خدمات شان را معیاری سازند»

27.09.1389
وزارت ترانسپورت و هوانوردی افغانستان می گوید که برای شرکت های هوایی در این کشور دو ماه وقت داده شده است تا خدمات شان را معیاری سازند. به دنبال وضع تعزیرات بالای شرکت های هوایی افغانستان که طیارات این شرکت ها را از پرواز به اروپا منع می کند، وزارت ترانسپورت و هوانوردی این کشور می گوید که تلاش های را به هدف رفع این مشکل آغاز کرده است. ننگیالی قلاتوال سخنگوی وزارت ترانسپورت افغانستان به رادیو آزادی گفت که برای همه شرکت های هوایی دو ماه وقت داده شده است تا فعالیت های خود را معیاری بسازند که این مشکل رفع شود. به گفته سخنگوی وزارت ترانسپورت افغانستان، این وزارت مقررات و لوایح خود را که از سال 1972 وجود داشت، تجدید کرده و از شرکت های هوایی نیز خواسته است تا خدمات خود را معیاری بسازند. وی در ادامه گفت:« خوشبختانه از حدود یک ماه به این طرف طرزالعمل ها و مقرره های ما نو شده است، در قسمت مصوونیت پرواز ها نیز ما اقداماتی را انجام داده ایم. ما برای همه شرکت ها دو ماه وقت داده ایم تا خود را با معیار های جهانی عیار بسازند و شرکت های که خود را با این معیار ها همسان می سازند، می توانند به هر کشوری پرواز داشته باشند، وزارت ترانسپورت افغانستان نیز این زمینه را به آنان مساعد می سازد، اما شرط اساسی این است که باید فعالیت این شرکت ها معیاری باشد.» سخنگوی وزارت ترانسپورت افغانستان گفت، در صورتی که شرکت های هوایی چنین کاری نکنند، ممکن است که محدودیت های بالای پرواز های داخلی این شرکت ها در افغانستان نیز وضع گردد. ننگیالی قلاتوال هم چنان گفت که شرکت هوایی العربیه مربوط به عربستان سعودی نیز به تازه گی فعالیت های خود را در کابل نیز آغاز کرده و پرواز های را نیز از کابل به کشورهای عربی انجام می دهد. به گفته وی در گذشته نیز دو شرکت هوایی عربی، پرواز های را به کابل آغاز کرده اند که یکی آن در زمینهء کارگو خدماتی را انجام می دهد. آقای قلاتوال گفت که با آغاز فعالیت شرکت العربیه در کابل، تسهیلات تازه یی فراهم می شود. « بعضی مشکلات که ما در این اواخر داشتیم خصوصاً در پرواز های دبی، مسافرین ما زیاد بود اما پرواز ها کم بود، بنابرین یک شرکت دیگر هم به فعالیت آغاز کرد که در قسمت رفع مشکلات مسافرین عزیز ما تا اندازهء زیاد کمک می کند.»کشورهای عضو اتحادیهء اروپا چندی قبل به سبب عدم معیاری بودن طیارات شرکت های هوایی افغانستان، پرواز این طیارات را ممنوع ساخته و تلاش های حکومت افغانستان نیز در این زمینه نتیجه یی در پی نداشته است. اما دیده شود که شرکت های هوایی افغانی به شمول شرکت دولتی آریانا چگونه خواهند توانست با معیار های بین المللی عیار شوند و دوباره راه شان را به طرف اروپا باز کنند

جرمنی در سال آینده 400 ملیون یورو با افغانستان کمک می کند»

24.09.1389
در حالی که سال میلادی 2010 رو به پایان است، جرمنی بسته کمک های جدید خود را به ارزش چهارصد ملیون یورو برای سال آینده در افغانستان اعلان کرد. رودیکا کوینگ سفیر جرمنی در کابل که به روز چهارشنبه قرار داد کمک بیشتر از چهل ملیون دالر را با سرپرست وزارت صحت عامه افغانستان امضا می کرد، در پاسخ به پرسش رادیو آزادی گفت که پارلمان جرمنی به تازه گی کمک تازه برای افغانستان را به تصویب رسانده است که در سال آینده میلادی از آن استفاده خواهد شد. وی گفت: «فقط دو روز قبل در پارلمان ما در مورد بودیجه سال 2011 میلادی بحث شد، در این بحث به مساله کمک 400 ملیون یورو به افغانستان نیز تماس گرفته شد. ما در سال 2010 میلادی نیز به افغانستان 400 ملیون یورو کمک کرده ایم و در سال آینده نیز به همین مقدار کمک خواهیم کرد.» سفیر جرمنی در افغانستان گفت که از این کمک در زمینه های مختلف از جمله حکومتداری خوب، احداث سرک ها، زیربنا ها، تولید برق، تقویت معارف و غیره استفاده خواهد شد. اعلان کمک های تازه برای افغانستان در حالی صورت می گیرد که سفیر جرمنی به روز چهارشنبه قرار داد کمک بیشتر از 43 ملیون دالری را برای صحت عامه افغانستان به امضا رساند. داکتر ثریا دلیل سرپرست وزارت صحت عامه افغانستان گفت که از این کمک در بخش های مختلف اجرای خدمات صحی استفاده خواهد شد. جرمنی یکی از کشور های بزرگ کمک کننده به افغانستان است که پس از سقوط اداره طالبان توجه زیادی به برنامه های انکشافی به خصوص تامین امنیت و آموزش نیروهای پولیس در این کشور داشته است. کمک های تازه جرمنی برای افغانستان در حالی اعلان می شود که مردم افغانستان می گویند، در بسیاری موارد، از این کمک ها به صورت درست استفاده صورت نمی گیرد و نیازمندی های مردم نیز به خصوص در مناطق دور افتاده با قوت خود باقی است. مردم می خواهند تا کمک های بین المللی در پروژه های موثر و به طور شفاف به مصرف برسد تا نتایج قابل لمس در پی داشته باشد. برشنانظری


آخرین گفتار هالبروگ عنوانی پاکستان: جنگ افغانستان را باید خاتمه بدهید
سه شنبه ، 23 آذر 1389 ، 11:46 مدیریت
ريچارد هالبروك، فرستاده خاص ایالات متحده امریکا برای افغانستان و پاکستان، از چهره‌هاي برجسته سياست خارجي آمريكا كه اخيرا به دليل پارگي رگ آئورت قلب تحت عمل جراحي قرار گرفته بود، شب گذشته پس از وخامت چند روزه حالش درگذشت.
هالبروك، 69 ساله زماني‌كه اوباما در سال 2009 رياست‌جمهوري آمريكا را برعهده گرفت به عنوان نماينده ويژه آمريكا در امور مربوط به پاكستان و افغانستان برگزيده شد.
وي تاكنون به عنوان نماينده آمريكا در سازمان ملل و آلمان فعاليت مي‌كرد و دو مرتبه نيز به عنوان مشاور وزير خارجه آمريكا فعاليت مي‌كرده است.
حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان حامد کرزی در مورد مرگ ریچارد هالبروگ ابراز تاسف کرد.
وحید مژده، کارشناس مسائل سیاسی، درگذشت نماينده ويژه آمريكا در امور افغانستان و پاكستان را چالشي براي استراتژي اوباما بيان كرد و هماهنگي جانشين وي با شرايط منطقه را نيازمند به زمان طولاني دانست.
گفته می شود که آخرین کلمات آقای هالبروگ برای مقامات پاکستانی عنوان شده است: "شما باید بر جنگ در افغانستان خاتمه بدهید."

معاون اول ریاست جمهوری افغانستان با صدراعظم جمهوری پاکستان ملاقات کرد
مارشال محمد قسیم فهیم معاون اول ریاست جمهوری بعد از ظهر امروز با یوسف رضا گیلانی صدراعظم پاکستان در قصر نمبر دوم ریاست جمهوری دیدار و گفتگو کرد.
در این دیدار، مارشال محمد قسیم فهیم معاون اول ریاست جمهوری به صدراعظم پاکستان خوش آمدید گفت و روی روابط بیشتر افغانستان و پاکستان تاکید کرد.
به همینگونه معاون اول ریاست جمهوری گفت که افغانستان و پاکستان مشترکات زیادی دارند و می توانند در حل مشکلات خویش با هم تفاهم و همکاری کار های مفیدی انجام دهند. موصوف گفت که هر دو کشور از تروریزم رنج می برند و باید با همسوئی و همکاری در از بین بردن آن گام های استوار و جدی بردارند.
مارشال فهیم گفت که در زمان حکومت مجاهدین، مشکلات و معضلاتی وجود داشت، ولی اکنون فضای همکاری و مناسبات حسنه میان دو کشور بر قرار است و هر دو کشور متعهد به همکاری می باشند که خود یک پیشرفت بزرگ است.
یوسف رضا گیلانی در این دیدار گفت که افغانستان و پاکستان منافع مشترک دارند و باید برعلاوه دیگر عرصه ها در زمینه تجارت، زراعت و معادن نیز با یکدیگر همکاری داشته باشند. او گفت که تفاهمنامه اخیر ترانزیتی میان افغانستان و پاکستان مبین گسترش مناسبات میان دو کشور است.
صدراعظم پاکستان در این ملاقات گفت که یکبار دیگر از حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان دعوت کرده است به پاکستان سفر نماید. او گفت که رفت و آمد های بیشتر سران دو کشور می تواند نتایج مفید و ارزنده ای در مناسبات داشته باشد.
به همین گونه، صدراعظم پاکستان گفت که رئیس سنای پاکستان از مارشال فهیم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان دعوت نموده است تا از پاکستان دیدار نماید که مارشال فهیم از این دعوت استقبال کرد و وعده سپرد تا در فرصت مناسب به پاکستان سفر نماید. صدراعظم پاکستان همچنان گفت که پاکستان پیشنهاد میکند تا در یک طرح جدید افغانستان، پاکستان و چین روابط بیشتر ایجاد نمایند که از این پیشنهاد معاون اول ریاست جمهوری استقبال کرد

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد