دورنمای اقتصاد جهان با سه تن اقتصاد دان



آینده و دورنمای اقتصاد جهان با سه تن اقتصاد دان برجسته»

07.10.1389
در حالی که بحران اقتصادی در جهان بر طرف نشده است، خبرنگاران رادیو آزادی هیتر ماهر و جیرمی برنستن نظر سه تن از اقتصادانان برجسته را در مورد آینده و دورنمای اقتصاد جهان پرسیده اند. سیمون جانسن سابق اقتصاد دان ارشد در صندوق وجهی بین المللی و در حال حاضر استاد در انستیوت تکنولوژی مساچسوت که در صفحات اقتصادی نیویارک تایمز نیز می نویسد. آلن میلتزر پروفیسر اقتصاد و علوم سیاسی در پوهنتون کارنگی میلون و راجر بوتل مدیر اداری شرکت کیپتل لمیتد که به حیث مشاور برایحکومت قبلی بریتانیا نیز کار کرده است.


سیمون جانسن آیا در سال 2011 ، شاهد بهبود و احیای اقتصاد قدرت های بزرگ اقتصادی جهان خواهیم بود یا بیشتر از این در بحران اقتصادی فرو خواهیم رفت؟




سیمون جانسن: من فکر نمی کنم که رکود اقتصادی دو چندان شود که به مفهوم کاهش در محصول اقتصادی باشد، اما فکر می کنم اقتصاد اروپا با مشکل روبرو خواهد شد. فکر می کنم یک دور دیگر بحران و آن هم احتمالاً در بهار آینده در پیشروست که آن اقتصاد جهان را کند خواهد ساخت. بنا بر این، یک بهبود قوی به میان نخواهد آمد و در گوشه و کنار جهان عمده ترین مشکل بیکاری خواهد بو.


راجر بوتل شما چه فکر می کند اقتصاد های بزرگ بهبود خواهند یافت و یا در سال 2011 در کساد بیشتر فرو خواهند رفت؟


راجر بوتل: هیچ کدام. این دو حالت به حیث احتمال حتمی بطور دوامدار در جهان وجود ندارد. چیزی را که من فکر می کنم پیش خواهد آمد این است که شاید رشد اقتصادی اندکی کاهش یابد، بخاطری که فکر می کنم یک بحران در اروپا به میان خواهد آمد و همچنین ساحه رشد اقتصادی را در بازار های در حال ظهور از آن چیزی که در این اواخر بوده قوی تر نمی بینم. بنا بر این رشد اقتصادی در همین سطح و یا هم اندکی ضعیف تر خواهد ماند ولی احتمالاً بحران دو برابر را شاهد نباشیم.


آلن میلتزیر شما چه فکر می کنید. آیا اقتصاد جهان در حال بیرون شدن از بحران است، در حال رکود است و هم به حد خطرناک با ورشکستگی روبرو است؟


آلن میلتزیز: من فکر می کنم در حال حرکت به پیش است، حد اقل در اروپا و ایالات متحده امریکا که در این دو ساحه اقتصاد شدیداً ضربه دیده است. اما در ایالات متحده با سرعت کند تر. ما نمی توانیم انتظار داشته باشیم که فرصت های کاری بزودی به حالت اصلی خود برگردند زیرا که یک بخش بزرگ فرصت های کاری از دست رفته به اعمار، خانه ها و ساختمان ها ارتباط می گرفت و تا زمانی که رقم بلند خانه های نا فروخته شده در بازار باقی باشد، بهبود در این عرصه خیلی به کندی به وجود خواهد آمد.


سیمون جانسن،




آیا یورو زون یا ساحه چلش واحد پول یورو خواهد توانست تا به همین شکل که است در دراز مدت باقی بماند؟ دید شما در این مورد در بین یک تا پنج سال چیست؟


جانسن: فکر می کنم که یورو زون همچنان باقی خواهد ماند، اما نه به ترکیب کنونی آن که شانزده کشور است، زمانی که استونیا در ماه جنوری عضویت این ساحه را دریافت کند به 17 کشور مبدل می شود. و من همچنین تردید دارم یورو زون یا ساحهء یورو بتواند به این پالیسی اش ادامه دهد که همواره کشور های را که با مشکل روبرو می شوند کمک کند. بنا بر این تغیراتی عمده در ترکیب ساختار و فعالیت یورو زون به میان خواهد آمد. در جریان سال آینده ما تکرار بحران اقتصادی و موجی از بحران ها را خواهیم داشت که مبارزه برای اصلاحات و تغیر در ساحه یورو را به همراه خواهد داشت. اما بعد از پنج سال متیقن هستم که آنها این مشکلات را حل کرده باشند. من تضمین کرده نمی توانم که تمام کشورهای که همین اکنون در ساحهء یورو هستند، خواهند توانست از ساختار جدید ساحهء یورو مستفید شوند. اما فکر می کنم که یک یورو زون قوی، سالم و نسبتاً قدرت مند بقا خواهد داشت. آلن میلتزر شما در مورد ثبات دالر چه فکر می کنید؟آلن میلتزر: در دراز مدت دالر سیر نزولی می پیماید. چیزی که از یک ماه تا ماه دیگر رخ می دهد فکتورها و عوامل مختلف در آن دخیل اند، این ممکن نیست که یک پیشبینی درستی را در زمینه انجام داد. اما فکر می کنم در برابر اسعار اروپایی ضعیف، البته بخاطر مشکلات که در اروپا به میان آمده، دالر در ظرف چندین ماه اخیر بطور اوسط کاهش داشته است


.بوتل: پیشبینی نرخ اسعار یک کاری است بی فایده و بیهوده. ما همه این کار را می کنیم، اما فکر می کنم، بی باوری در آن همیشه نقش بزرگتر را دارد. گمان من این است، اگر این فکرم درست باشد که ساحه یورو به سوی بحران مالی در حرکت است، پس گمان می برم که دالر قوی می شود.


سیمون جانسن در باره طلا و سایر امتعه چه فکر می کنید؟


آیا به همین منوال ادامه خواهد یافت که ما سال گذشته شاهد آن بودیم؟پیشبینی در این مورد بسیار دشوار است که با فلزات قیمتی چه رخ خواهد داد، بخاطری که تقاضا در این زمینه برای احتکار آمیز و از چندین جهت همراه با ترس و هراس است. تقاضا برای مواد خام و مواد خوراکی زیادتر خواهد بود، رشد بازارهای که در حال ظهور هستند مانند چین، برازیل، هند و روسیه متوقف نخواهد شد، این بسیار دشوار است که پیش بینی کرد نرخ سایر امتعه چگونه خواهد بود. بطور عموم فکر می کنم نرخ امتعه بزودی صعود و نزول کند البته در کل تقاضا برای امتعه بیشتر شود و تولید و فروش نیز در جهان افزایش خواهد یافت.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد