اخبار روز از افغانستان وجهان

/از سایر رسانه ها:كمك 158 ميليون دالري آمريكا براي فابريكه كود برق مزار شريف -افزایش برآورد ذخایر نفتی عراق -چین به زودی دومین قدرت اقتصادی جهان می شود -توافق آمریکا و کره جنوبی در مورد پیمان تجارت آزاد-هشدار دوباره دولت ایران به طلافروشان برای پرداخت مالیات--چهار سرباز آمريكايي در انفجار انتحاري در شرق افغانستان زخمي شدند/سازمان ملل جمع آوری کمک 678 میلیون دالری برای افغانستان را آغاز کرده است/پاكستان و افغانستان برگسترش روابط تاكيد كردند-تیم کرکت افغانستان قهرمان مسابقات کرکت جام اينتركانتينانتال شد/کارمند امدادی هالندی و راننده وی آزاد گردید دومين سفر مخفيانه رييس جمهوري آمريكا به افغانستان /وزير دارايي افغانستان به دليل خبر ويكي ليكس پيشنهاد استعفا داد/نمایش خواب های مردم افغانستان در استکهلم/باراک اوباما افغانستان را ترک کرد-حجاج افغاني امسال با مشكلات فراواني روبرو بوده اند/صليب سرخ جهاني درباره وخامت اوضاع افغانستان در سال آينده هشدار داد/سرباز آمریکایی اتهام حمله به غیرنظامیان افغان را پذیرفت/کارمند امدادی هالندی و راننده وی آزاد گردید /فرودگاه‌های اروپا در چنگ برف و یخبندان»/رد ادعاهای رشوه ستانی در انتخابات افغانستان توسط خانمی از هنگری /نتایج نهایی انتخابات پارلمانی ولایت غزنی اعلام شد/واکنش محتاطانه چین به انتشار اسناد وزارت خارجه آمریکا /شش نظامي كشته شده در افغانستان، آمريكايي


گیلانی صدراعظم پاکستان برای اولین بار از افغانستان بازدید نمود
11:16

1389 / 09 / 15

(قابل توجه خوانندگان: اخبار افغانستان به زبان دری منتشر می شود)
مسکو، 15 قوس، خبرگزاری « ریا نووستی» / سید یوسف رضاء گیلانی صدراعظم پاکستان در تاریخ 4 دسمبر وارد کابل گردید و اولین بازدید رسمی خود را از افغانستان بعد از تقرر خود در مقام صدارت پاکستان از جمهوری اسلامی افغانستان اغاز نمود، در این باره روزنامه "ژینمین ژیباو" جمهوری مردم چین خبر داده است.
در تاریخ 4 دسمبر سید یوسف رضاء گیلانی و حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان ملاقات انجام دادند که در ان مسایل مربوط به تحکیم مناسبات بین الدولتی، منجمله، مبارزه مشترک با تروریزم و تحکیم همکاری اقتصادی مورد بحث قرار دادند.
حامد کرزی در کنفرانس مطبوعاتی که در پایان ملاقات برگزار شد، اعلام داشت که تروریزم دشمن مشترک افغانستان و پاکستان می باشد.
کرزی خاطرنشان ساخت: " افغانستان با ثبات بر پاکستان تائثیر مساعد بجا خواهد گذاشت، بدون حمایت پاکستان صلح در افغانستان ممکن نمی باشد".
حامد کرزی اعلام داشت که حکومت افغانستان به افراد مسلح استفاده از خاک افغانستان جهت مبارزه بر ضد پاکستان اجازه نخواهد داد ودر عین حال میخواهد، تا افراد مسلح از خاک پاکستان جهت حملات بر افغانستان استفاده نکنند.
سید یوسف رضاء گیلانی بنوبه خود اظهار داشت، که پاکستان و افغانستان نه تنها همسایه، بلکه دوست می باشند. او افزود که چنین مناسبات باید تحکیم بخشیده شوند.
صدراعظم پاکستان گفت، پاکستان همکاری همه جانبه را با افغانستان در مبارزه با تروریزم راه اندازی خواهد کرد.
بازدید سید یوسف رضاء گیلانی از افغانستان دو روز دوام میکند و این اولین بازدید وی بعد از اغاز کار به صفت صدراعظم پاکستان در سال 2008 از افغانستان می باشد.



احدی: ما خواهان تطبیق عاجل تفاهمنامهء تجارت و ترانزیت بین افغانستان و پاکستان هستیم
انورالحق احدی وزیر تجارت و صنایع افغانستان
14.09.1389
مقامات حکومت افغانستان از حکومت پاکستان خواسته اند در بخش تطبیق تفاهمنامهء تجارت و ترانزیت میان دو کشور همکاری کنند. قرار بود توافقنامهء تجارت و ترانزیت میان افغانستان و پاکستان بتاریخ 28 ماه نومبر امسال تطبیق شود، اما بنابر آنچه مقامات افغان دلایل نا معلوم می خوانند، تا حال این توافقنامه در معرض اجرا قرار داده نشده است.مقامات وزارت تجارت و صنایع افغانستان عملی شدن تفاهمنامهء تجارت و ترانزیت میان افغانستان و پاکستان را گام موثر در جهت بهبود روابط اقتصادی این دو کشور همسایه می دانند.در نشستی که به اشتراک گروهی از تاجران افغان، مقامات افغان و پاکستانی در کابل برگزار شد، داکتر انوارالحق احدی وزیر تجارت و صنایع افغانستان ادعا های را رد کرد که گویا تطبیق این تفاهمنامه به نفع افغانستان تمام می شود. وی در ادامه گفت: « تفاهمنامهء تجارت و ترانزیت میان افغانستان و پاکستان به نفع هر دو کشور است، بیایید که فرصت را از دست ندهیم و ما خواهان تطبیق فوری این تفاهمنامه هستیم. به طور مشخص ما می خواهیم تا تجار افغان حق این را داشته باشند تا از شرکت های تجارتی پاکستان موتر های بارکشی را به کرایه بگیرند. هم چنان انتظار داریم به موتر های بارکشی تاجران افغان نیز اجازه داده شود تا به بنادر پاکستان بروند.» در اواسط دههء 60 میلادی توافقنامهء همکاری های تجارتی بین افغانستان و پاکستان وجود داشت، اما گفته می شود که توافقنامهء جدید با چند نکتهء اضافی به شمول بازگشایی «بندر واگه» به روی تاجران افغان، به طور مجدد در سال جاری در اسلام آباد میان مقامات افغان و پاکستان به امضاء رسیده است. صدراعظم پاکستان یوسف رضا گیلانی به مقامات افغان اطمینان داد که بخاطر عملی نمودن این تفاهمنامه جدید و حل مشکلات تاجران افغان در بندر کراچی تلاش صورت می گیرد. وی افزود:« من و رییس جمهور کرزی موافقت کرده ایم تا تفاهمنامه یی تجارت و ترانزیت میان افغانستان و پاکستان به طور کامل عملی شود. ما همچنان توافق کرده ایم تا میزان داد و ستد های تجارتی میان افغانستان و پاکستان را تا سال 2015 به پنج ملیارد دالر افزایش بدهیم.» در بخشی از این نشست مقامات پاکستانی گفتند، دیمرج یا خاک پولی را که به دلیل تاخیر در تخلیه اموال تاجران افغان در بندر کراچی از این تاجران گرفته شده، معاف می کنند.تاجران افغان همواره از آنچه عدم همکاری پاکستان در زمینهء ایجاد تسهیلات برای آنان در بنادر پاکستان خوانده شده، شکایت کرده اند، اما گفته می شود تا حال کم تر به این نگرانی ها توجه شده است.

قدردانی اسرائیل از حضور آتش‌نشان‌های فلسطینی
۱۳۸۹/۰۹/۱۴
نخست وزیر اسرائیل از حضور آتش‌نشان‌های فلسطینی در کنار دیگر نیروهای امداد بین‌المللی برای مهار آتش در جنگل‌های شمال آن کشور قدردانی کرد.بنیامین نتانیاهو در تماس تلفنی با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، از اقدام‌های وی برای اعزام نیروهای امداد و آتش‌نشان تشکر کرد. احمد ابوربیع یک مقام ارشد امنیتی فلسطینی، آتش‌سوزی در جنگل‌های شمال اسرائیل را فاجعه‌ای انسانی خواند و گفت: تمام کمک‌های ما از طریق کانال‌های رسمی به اسرائیل ارسال می‌شود. علاوه بر تشکیلات خود گردان فلسطینی، نیروهایی نیز از ترکیه، اردن و مصر نیز در بین نیروهای بین‌المللی برای اطفاء آتش در منطقه‌ حضور دارند



وزیر مالیهء افغانستان پیشنهاد استعفایش را کرده است
14.09.1389
وزیر مالیهء افغانستان استعفای خود را پس از نشر اسناد محرمانه توسط صفحهء انترنتی ویکی لیکس پیشنهاد کرده است. بر اساس این اسناد، حضرت عمر زاخیلوال رییس جمهور کرزی را یک مرد ضعیف خوانده است.وزیر مالیهء افغانستان دیروز در یک کنفرانس خبری در کابل گفت، هیچگاهی کلمهء ضعیف را برای آقای کرزی به کار نبرده است. وزیر مالیه افغانستان گفت، اگر رییس جمهور اندکی هم در مورد این اظهارات تردید داشته باشد، او حاضر است از مقامش استعفا بدهد، اما کرزی گفته که باور ندارد این حرف ها درست باشد.زاخیل وال هم چنان گفته است، کارل آیکن بیری سفیر امریکا در کابل، نام او را به خاطر انعکاس دادن نظریه شخصی خود در مورد کرزی استفاده کرده است. او افزود که این اقدام را بسیار غیر فنی، غیر دیپلوماتیک و اهانت آمیز می داند.به گفته آقای زاخیل وال، این اظهارات نادرست، فضای اعتماد را میان او و سفیر امریکا صدمه زده و روابط حکومت افغانستان و سفارت امریکا را زیانمند میسازد

مدودف: نشت اخبار در ویکی لیکس وقاحت سیاست خارجی آمریکا را نشان می دهد
15:18
1389 / 09 / 12
کراسنایا پالانا(منطقه کراسنودار)، 12 آذر، خبرگزاری «ریا نووستی»/"دمیتری مدودف" رییس جمهور روسیه ضمن تفسیر مکاتبات دیپلمات های آمریکایی که اخیرا توسط سایت اینترنتی "ویکی لیکس" منتشر شده و در آنها ارزیابی های نامساعد سیاسی علیه روسیه و مقامات این کشور دیده می شود، اعلام کرد که آمریکا نیز در صورت نشت مکاتبات اداری روسیه به احتمال قوی " بسیارلذت" خواهد برد.
وی روز جمعه طی کنفرانس مطبوعاتی مشترک با "سیلویو برلوسکونی" نخست وزیر ایتالیا تاکید کرد: " فکر می کنم اگربه طور اتفاقی در رسانه های گروهی ارزیابی های وزارت امور خارجه و یا نیروهای امنیتی روسیه از جمله نسبت به همکاران آمریکایی ما نشت پیدا می کرد، آنها نیز بسیار لذت می بردند. اما آیا این کار لزومی دارد؟ از نظر من دیپلماسی یک کار بی سرو صدا مانند امور بانکی است و باید بر اساس اصول ذیربط خود اجرا شود".
وی همچنین تاکید کرد که مطالب منتشره در ویکی لیکس نشان دهنده وقاحت کامل قضایایی است که بخش اعظم سیاست خارجی آمریکا را تشکیل می دهد.
وی گفت: "ما دیوانه نیستیم که روابط روسیه-آمریکا را با نشت برخی از اطلاعات مرتبط سازیم اگرچه این نشت اخبار نیز می تواند بعنوان شاخص محسوب شوند: آنها وقاحت کامل ارزیابی ها و اغلب قضایایی را نشان می دهند که بخش اعظم سیاست خارجی کشورهای مختلف و در این مورد خاص منظورم آمریکا را در بر گرفته است".
پایگاه اینترنتی ویکی لیکس که به انتشار مطالب محرمانه شهرت دارد طی این هفته بیش از 250 هزار سند محرمانه را منتشر نمود. اینبار این اسناد مربوط به مکاتبات اداری با وزارت امور خارجه آمریکا است که در آنها از جمله سخنان کاملا نامساعدی علیه برخی از سران کشورهای اروپایی از جمله روسیه دیده می شود.


باراک اوباما افغانستان را ترک کرد
اوباما در نطقش از سربازان آمریکایی قدردانی کرد
کاخ سفید میگوید باراک اوباما طی دیدار چهار ساعته اش از افغانستان، از پایگاه نظامیان آمریکایی در بگرام، حدود ۱۵ دقیقه از طریق تلفن با حامد کرزی صحبت کرد.
به گفته مقام های کاخ سفید، روسای جمهوری آمریکا و افغانستان در گفتگوی کوتاه خود بر آغاز روند خروج تدریجی نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا از افغانستان در ژوئیه ۲۰۱۱ تاکید کرده اند.
بر اساس توافقی که اخیرا در لیسبون، پایتخت پرتغال انجام شد، نیروهای بین المللی باید تا پایان سال ۲۰۱۴ مسئولیت تامین امنیت در سراسر افغانستان را به دولت این کشور واگذار کنند.
قرار بود باراک اوباما از بگرام توسط هلیکوپتر به کابل سفر کند اما مقام های آمریکایی می گویند که این کار به سبب بدی هوا و توفان لغو شد.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، برنامه گفتگوی تصویری رهبران آمریکا و افغانستان از طریق ماهواره نیز لغو شد. علت این تصمیم روشن نیست.
کاخ سفید می گوید که باراک اوباما و حامد کرزی درباره افشاگری های تازه ویکی لیکس که دولت حامد کرزی را به فساد گسترده متهم کرده، صحبت نکردند.
باراک اوباما تا ده روز دیگر با انتشار گزارشی تازه ترین برآورد خود از استراتژی جنگ افغانستان را اعلام خواهد کرد.
مقام های کاخ سفید گفته اند که باراک اوباما حامد کرزی را از روند این بازنگری آگاه کرده است.
هواپیمای حامل آقای اوباما حدود ساعت نه شب به وقت محلی، در فردوگاه بگرام به زمین نشست.
رئیس جمهوری آمریکا در بگرام با ژنرال دیوید پترائوس فرمانده آمریکایی ناتو در افغانستان و کارل ایکنبری، سفیر کشورش در کابل، دیدار کرد.
آقای اوباما همچنین در جمع شماری از سربازان آمریکایی در بگرام سخنرانی و از "فداکاری" آنها قدردانی کرد.
نزدیک به صد هزار سرباز آمریکایی در افغانستان درگیر نبرد با گروه های شورشی هستند.
این نیروها در مناطق عمدتا ناآرام جنوب و شرق افغانستان مستقرند.

در ولسوالی میوند ولایت قندهار 31 تن دستگیر شدند
12.09.1389
در ولسوالی میوند ولایت قندهار در نتیجه عملیات تصفیوی نیروها حد اقل 31 تن افراد مسلح دستگیر شدند. تفسیر خان خوگیانی قوماندان سرحدی ولایت قندهار به رادیو آزادی گفت، در این عملیات یک زندان مخفی از بین رفته و مواد کیماوی هم به دست نیروها افتاده است. همزمان خان محمد مجاهد قوماندان امنیه قندهار به رادیو آزادی گفت، تعداد زیاد از افراد مشکوک که کارمندان دولتی و بزرگان قومی را مورد هدف قرار می دادند، بازداشت شدند

مقامات حکومت افغانستان، ادعاهای ویکی لیکس را احقمانه خواند

12.09.1389
مقامات حکومت افغانستان رو ز جمعه ادعاهای را که در مراودات محرم دیپلوماتیک امریکا توسط ویکی لیکس افشاء شده، احقمانه خوانده، از تبصره در مورد مطالب انتشار یافته در ارتباط به رییس جمهور حامد کرزی خود داری کرده اند. حامد علمی معاون سخنگوی رییس جمهور کرزی در صحبت با آژانس خبری فرانس پرس، انتشار این اسناد توسط صفحه انترنتی ویکی لیکس را بی اهمیت جلوه داده، گفت، در این اسناد مطالبی بسیار جدید وجود ندارد که تاثیر منفی بر روابط افغانستان با جامعه بین المللی بگذارد.در یکی از این اسناد آمده است که کارل آیکن بیری سفیر ایالات متحده در کابل رییس جمهور کرزی را یک شخص فاقد بصیرت و ضعیف خوانده است. بر اساس اسناد افشا شده، آیکن بیری، رییس جمهور کرزی را متهم کرده که گویا وی ابتدایی ترین اصول دولت سازی را درک کرده نتوانسته است.ویکی لیکس به نقل از آیکن بیری نوشته است، بعید به نظر می رسد که رییس جمهور کرزی به نواقص کاری اش اعتراف کند و این امر مایهء پریشانی وی است که رییس جمهور کرزی یک شریک با مسوولیت نیست. ریاست جمهوری افغانستان در مورد این ادعاها تبصرهء نکرده است.البته پیش از این روز دوشنبه وحید عمر سخنگوی رییس جمهور کرزی در مورد اسناد افشا شده توسط ویکی لیکس در یک کنفرانس خبری در کابل گفت: «در مجموع اسناد افشاء شده بر روابط ایالات متحده و افغانستان که دارای روابط ستراتیژیک هستند، تاثیر گذار نخواهد بود. اما در صورت لزوم حکومت افغانستان در زمینه موضع گیری خواهد داشت.»به نظر می رسد که با ادامهء افشای مراودات دیپلوماتیک امریکا توسط ویکی لیکس مقامات افغان مجبور به موضع گیری شده اند.احمد ضیاء سیامک معاون سخنگوی رییس حمهور کرزی به فرانس پرس گفته است که رییس جمهور روز شنبه در یک کنفرانس خبری به پرسش های خبرنگاران پاسخ خواهد گفت. در یکی از این اسناد افشا شده آمده است:احمد ضیاء مسعود معاون سابق رییس جمهور کرزی با 52 ملیون دالر پول نقد، وارد امارات متحدهء عرب شده است.یک دستیار دیگر رییس جمهور افغانستان در صحبت با فرانس پرس این ادعا را احمقانه خوانده، گفت:«چطور امکان دارد که باور کرد یک شخص 52 ملیون دالر را در یک طیاره به کشور دیگر انتقال دهد؟»البته واشنگتن در ارتباط به فساد اداری در افغانستان مایوسی اش را پنهان نکرده، پیش از این نگرانی اش را در این مورد مکرراًٌ ابراز داشته است. حامد علمی گفته است حکومت افغانستان اقداماتی را در زمینهء مبارزه با فساد اداری انجام داده، جزییات ارایه شده در اسناد محرم افشاء شده را به سال های پیش نسبت داده است. سفارت ایالات متحده امریکا در کابل انتشار این اسناد محرم را محکوم کرده، گفته است که این امر بر روابط دو طرف تاثیر گذار نخواهد بود.
تاشکند ستراتیژی نیروهای ایتلافی را در افغانستان غیرموثر میداند
16:29
1389 / 09 / 11
استانه، 11 قوس، خبرگزاری « ریا نووستی» / ستراتیژی نیروهای ایتلافی در باره حل اوضاع در افغانستان نتائیج به بار نمی اورد، این مطلب را ولادیمیر نوروف وزیر خارجه ازبکستان اعلام داشته است.
نوروف طی سخنرانی در اجلاس سازمان امنیت و همکاری اروپا در استانه اعلام داشت: " این واقعیت هرچه بیشتر روشنتر میگردد که مساله افغانستان حل نظامی ندارد و ستراتیژی انتخاب شده نیروهای ایتلافی در باره ارام ساختن افغانستان نتائیج متوقعه به بار نمی اورد".
به قول موصوف، در وضع موجود جستجوی طرق الترناتیف دسیابی بر صلح و ثبات در افغانستان اهمیت فوق العاده کسب میکند. نوروف افزود، در جمله انها نقش مهم را میتواند ایجاد گروپ تماس "6 + 3" تحت سرپرستی سازمان ملل متحد که از طرف ازبکستان در سال 2008 در بخارست در اجلاس ناتو - شورای همکاری مشارکت اروپا تلانتیک پیشنهاد شده بود و از طرف اسلام کریموف رئیس جمهور ازبکستان در اجلاس اهداف انکشافی هزاره سوم در ماه سپتمبر سال 2010 اعلام گردید، بازی کرده میتواند.
کریموف در بخارست ابتکار را پیشنهاد نموده بود که قرار ارزیابی او، اوضاع اطراف افغانستان را میتواند بطور قابل ملاحظه در جهت مثبت تغییر دهد. او تغییر گروپ "6+2" موجود تا سال 2001 را به گروپ " 6 +3"، با درنظرداشت شرکت حتمی نمایندگان ناتو در مذاکرات، پیشنها نموده است. به عقیده رئیس جمهور ازبکستان، فقط شرکت تمام جوانب ذیعلاقه به پروسه ثبات اوضاع در افغانستان طرح پلان جامع در باره بازسازی این کشور را ممکن می سازد.
وزیر خارجه ازبکستان تصریح ساخت: " مفهوم و محتوای ابتکار ازبکستان بر ضرورت اعتراف بر این مساله استوار می باشد که مسایل کشور خود را باید خود افغانان به مساعدت ان کشورها حل نمایند که بنابر منافع امنیتی خود، به ختم جنگ و افغانستان با ثبات اینده علاقمند می باشند".
به عقیده او، مذاکرات باید با تمام جناح های عمده متخاصم پیش برده شوند و در این صورت باید توجه درجه یک به کمک اقتصادی، تحقق پروژه های اجتماعی، عام المنفعه و بشری، حل مساله مشاغل برای مردم، حادترین وظایف در مورد مبارزه با فقر، ناداری و بی حقوقی مبذول گردد.
وزیر خارجه ازبکستان عقیده دارد: " باید به عنعنات، رسم و رواج ها چندین قرنه و ارزش های اسلامی که مردم افغانستان از انها پیروی میکنند، احترام کامل گذاشته شود".
نوروف خاطرنشان ساخت که ازبکستان روابط خود را با همسایه نزدیک خود - افغانستان - فقط بر مبنای دوجانبه، " نظر به منافع متقابل ملی اعمار میکند و خواهد کرد و برای خود شرکت در تحقق پروگرام ها و پروژه های که بر اساس کلکتیفی یا بلاکی تصویب میگردند، ممکن نمی داند".
وزیر خارجه ازبکستان افزود: " زمانیکه ما راجع به ترانزیت محموله ها به افغانستان از طریق خاک ازبکستان صحبت میکنیم، مقصد ما فقط محموله های غیر نظامی می باشند. میخواهم خاطرنشان سازم که شرکت ازبکستان در کمک به افغانستان به حد کافی وزین باقی می ماند".


المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد