خبر از افغانستان و جهان

از مطبوعات دیگر:نقشه های داخلی ترسیم شده در سازمان ملل حاکی از وخیم تر شدن وضعیت امنیتی افغانستان است/تعطیلی ٤٥٠ کارخانه به دلیل قیمت بالای برق در افغانستان/برنامه افغانستان برای توسعه فرودگاه ها/رهایی ٩ تن از زندان بگرام جهت حسن نیت پروسه صلح /حمله هدفمند به تاسیسات اتمی نطنز / افغانستان دادگاه ویژه بررسی شکایات انتخاباتی تشکیل می دهد/'تانکرهای سوخت افغانستان از مرز ایران اجازه حرکت یافتند/ 'جریمه شرکت های مخابراتی در افغانستان/تعهد مردم ژیری برای شمولیت جوانان در صفوف پولیس /انفجار انتحاری در پاکستان دست‌کم ۴۰ کشته بر جای گذاشت /مارشال فهیم عازم ایران شد. .. / متن سخنرانی رئيس جمهور کرزی در نشست ايکو /ملاقات سه جانبۀ رهبران


عملیات تصفیوی در لوگر به طور موفقانه پایان یافت»

09.10.1389
بعد از اجرای عملیات تصفیوی در ولسوالی های محمد آغه و برکی برک ولایت لوگر، مقامات محلی این ولایت می گویند که امنیت در این مناطق تامین شده است.قوماندانان اردوی ملی در لوگر می گویند، در جریان دو هفته گذشته عملیات تصفیوی به رهبری نیروهای افغان انجام شده که در نتیجه ولسوالی های یاد شده از وجود افراد مسلح مخالف پاکسازی شده است. جنرال محمد صادق قوماندان لوای چهارم نیروهای اردوی ملی در لوگر می گوید، در این عملیات که تحت نام امید در ولسوالی محمد آغه و برکی برگ انجام شده، مقدار اسلحه و مهمات نیز بدست نیروهای اردوی ملی افتاده است.وی در ادامه گفت: « یک دیپوی سلاح مخالفین به دست نیرو های ما افتاد که در این دیپو انواع مختلف سلاح ها و مواد منفجره ذخیر شده بود. هم چنین چهار تن از مخالفین در زرغون شهر و حدود 17 تن در ولسوالی برکی برک دستگیر شده اند.»قوماندان لوای چهار در لوگر می گوید، به هدف پاکسازی منطقه از وجود مخالفین مسلح، در سایر ولسوالی ها نیز عملیات تصفیوی ادامه خواهد یافت تا امنیت در این مناطق تامین گردد و مردم بتوانند در فضای امن زنده گی کنند.در رابطه به عملیات لوگر مخالفین مسلح دولت ابراز نظر نکرده اند، باشنده گان منطقه هم از ابراز نظر در این مورد خود داری می کنند. اما دین محمد درویش سخنگوی والی لوگر از اجرای این عملیات استقبال می کند و می گوید، مسوولین امنیتی باید بخاطر تامین امنیت در این مناطق پس از عملیات نیز توجهء جدی داشته باشند. وی به ادامه افزود:« این عملیات بسیار یک عملیات موفقانه بود و طوریکه دیده می شود یک سکون روحی برای مردم پیدا شده است. همین دو نقطهء که از وجود مخالفین تصفیه شد، نکات بسیار اساس بودند که عملیات ها از همین دو نقطه رهبری می شد.در این عملیات به افراد ملکی هیچ تلفات وارد نشده و امیدوار هستیم که دستاورد های این عملیات حفظ شود.»این عملیات در حالی در لوگر اجرا شده که مردم از موجودیت و افزایش فعالیت افراد مسلح و نا امنی ها در این مناطق شکایت داشتند.با توجه به این که لوگر یکی از ولایات همجوار کابل است، تحلیلگران مسایل نظامی می گویند که باید به تامین امنیت این ولایت و سایر ولایات همجوار کابل توجهء

حریت: حامد کرزی از مفکورهء ایجاد دفتر برای طالبان در ترکیه حمایت کرده است
08.10.1389
ایجاد دفتر برای طالبان در ترکیه، مفکوره ای است که هم رییس جمهور کرزی و هم همتای ترکیش عبدالله گل از آن حمایت کرده، اما مقام های ترکی تا حالا آن را در حد یک فرضیه خوانده اند. روزنامهء حریت چاپ ترکیه از رییس جمهور کرزی نقل کرده که در جریان کنفرانس خبری مشترک در استانبول روز یکشنبه گفت که مفکوره چنین است که ترکیه نقش کشوری را بازی کند که گردهمایی ها در آن انجام شود و هم چنان دفتری برای طالبان برای زمینهء سازی به بازسازی افغانستان و جذب دوبارهء آنان به زنده گی عادی، ایجاد شود.حریت به نقل از رییس جمهور کرزی نوشته که اگر ترکیه زمینه سازی کند، حکومت افغانستان با خرسندی روی راه که ترکیه ایجاد کند، قدم خواهد نهاد. مقامات ترکی به روزنامه گفتند که پیشنهاد باز شدن دفتر نماینده گی برای طالبان در ترکیه در جریان گفتگوهای رسمی میان رهبر افغانستان و وزیر خارجهء ترکیه مطرح نشد.یک مقام ترک به حریت گفت که درین مورد مسایل پیچیدهء قانونی موجود اند، مثلاً این که طالبان یک حزب سیاسی نیستند. اما همین مقام افزود که انقره روی مصالحه میان گروه های افغان تمرکز می کند، چیزی که از مدت ها به این سو در آجندای بحث های جامعهء جهانی قرار داشته است.این در حالی است که ملا عبدالسلام ضعیف سفیر سابق طالبان در پاکستان در مصاحبه با روزنامهء دیلی تلیگراف گفت که باز شدن دفترهای نماینده گی از طالبان در کشورهای بی طرف، گامی موثری در زمینهء مذاکرات خواهد بود.به نوشته حریت، روزنامهء دیلی تیلگراف از ضعیف نقل کرده که اگر او طالب می بود، کشوری بی طرف و نزدیک به افغانستان مثل امارات متحدهء عرب را انتخاب می کرد، جای که به مداخله در مسالهء افغانستان مثل پاکستان یا چین، علاقمند نباشد.روزنامهء حریت از قول احمد رشید، کارشناس مسایل طالبان نوشته که او اخیراً با پنج تن از رهبران طالبان مصاحبه کرده و هریک از آن ها گفتند که طالبان می خواهند، دفتری را در یک کشور بی طرف ایجاد کنند، مثل کشور های خلیج یا جرمنی، ترکیه یا جاپان.به نوشتهء حریت، مقام های ترکیه در کل ازین مفکوره حمایت کردند اما از دادن جزییات در مورد این که ترکیه چه نقش را درین خصوص بازی خواهد کرد، خودداری کردند. عبدالله گل رییس جمهور ترکیه گفت که او گزارش روزنامهء دیلی تیلگراف را ندیده، اما در کل ازین مفکوره حمایت می کند.به نوشتهء روزنامهء حریت، گل به خبرنگاران گفت که ترکیه آماده است هر اقدامی را که در بازسازی افغانستان موثر واقع شود، انجام بدهد.


مدودف: اتحاد گمرکی نه تنها پیروزی سیاسی بلکه آزمایشی اقتصادی است
19:19
1389 / 10 / 07
گورکی، 7 دی، خبرگزاری «ریا نووستی»/"دمیتری مدودف" رییس جمهور روسیه آغاز بکار اتحاد گمرکی روسیه، بلاروس و قزاقستان در سال 2010 را پیروزی سیاسی نامید و در همین حال به اعتقاد وی این آزمایش اقتصادی بسیار سختی است.
وی روز سه شنبه در جلسه پایانی امور اقتصادی کشور تاکید کرد: "امسال اتحاد گمرکی آغاز بکار کرد. این پیروزی عظیم سیاسی و آزمایش سخت اقتصادی است. طبیعتا ما به همین خاطر از همگرایی خوشحال و در عین حال باید تمامی تلاش خود را بکار بندیم تا پاسخگویی مسائلی باشیم که به الحاق کشور در اتحادگمرکی مربوط می شوند که از طرفی ارجحیت هایی ایجاد می کند و از سوی دیگر دشوارهایی معینی بوجود می آورد".
مدودف تاکید کرد: "در آستانه ورود به فضای یگانه اقتصادی و اتحاد اورآسیایی که توسط ما و دیگر کشورها اعلام شده کار سختی در پیش رو خواهیم داشت".

هلاکت هژده تن در پاکستان
سه شنبه, 28 دسمبر 2010
مقامات استخباراتی پاکستان میگویند طیاره های مظنون بدون پیلوت ایالات متحده در منطقه قبائیلی بین سرحد افغانستان بر چندین هدف شورشیان حمله نموده، 18 شورشی را به قتل رسانیده است.
مقامات میگویند طیاره های بدون پیلوت، شش میزائیل را بر ساحۀ میر علی در منطقۀ وزیرستان شمالی پاکستان شلیک نموده، دو موتر و یک عمارت را هدف قرار دادند.
آنها میگویند اکثر شورشیان کشته شده در آن حمله، پاکستانی بودند.
وزیرستان شمالی سنگر مستحکم طالبان پاکستانی و شورشیان القاعده است که از آنسوی سرحد حملات خویش را بر قوای ناتو در افغانستان طرحریزی میکنند. ایالات متحده حملات طیاره های بدون پیلوت بر شورشیان مستقر در پاکستان را تائید ننموده، ولی ایالات متحده یگانه نیروی در منطقه است که از طیاره های بدون پیلوت استفاده مینماید.
طیاره های مظنون بدون پیلوت ایالات متحده در طول سال جاری صد ها حمله را بر منطقۀ سرحدی پاکستان انجام داده که این تعداد حملات نسبت به سال گذشته، دو برابر میباشد


در مسکو سالگرد ورود قطعات محدود شوروی به افغانستان برگزار شد
11:05
1389 / 10 / 07
مسکو،7 جدی، خبرگزاری «ریا نووستی» / در حدود 300 تن از سابقه داران جنگ در افغانستان در روز دوشنبه در مسکو یاد همرزمان شان را که در افغانستان کشته شده اند، در روز یادبود نظامیان گرامی داشتند.
مراسم یادبود در مقابل بنای یادگاری مادران عزادار در زیلینی پروسپیکت برگزار شد و در ان 30 مادر نظامیان کشته شده نیز حضور داشتند.
در مراسم فرانتس کلینتسیویچ رئیس اتحادیه سابقه داران جنگ در افغانستان نیز شرکت ورزیده بود. دراین باره نماینده دفتر مطبوعاتی شورای مرکزی طرفداران "روسیه واحد" زویا میلوسلافسکایا به خبرگزاری «ریا نووستی» خبر داد.
قرار معلومات کلینتسیویچ، اتحادیه سابقه داران به حل تقریباً 70% درخواست های سابقه داران جنگ در افغانستان (در روسیه بنام افغانان یاد میشوند) موفق شده است.
میلوسلافسکایا به نقل از سخنان کلینتسیویچ گفت: "انها با درخواست های کاملاً مختلف: مساله مسکن، معالجه، حل مشکل اعضای مصنوعی، اطفال، مسایل تعلیمی، اعمار بنا های یادگاری "افغانان" غیره مراجعه میکنن

دمیتری مدودف موافقت نامه ترانزیت نظامی با فرانسه و هسپانیه را امضاء نمود

27.12.2010

مدو دوف رئیس جمهور روسیه قانون راجع به تصویب موافقت نامه با فرانسه و هسپانیه راجع به ترانزیت محموله های نظامی و پرسونل از طریق خاک روسیه به ارتباط شرکت نیروهای مسلح این دول در مساعی در باره ثبات بخشیدن اوضاع و بازسازی در افغانستان امضاء نمود. قوانین مربوطه فدرالی که دومای دولتی در تاریخ 10 دسمبر تصویب نموده بود، رئیس جمهور در تاریخ 23 دسمبر امضاء نموده است. متن انها در سایت کرملین جابجا گردیده است

پاکستان بر تعهدات خود صادقانه عمل کند تا دامنه نا امنی ها برچیده شود»
وحید عمر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
06.10.1389
به دنبال برگزاری اجلاس سه جانبه افغانستان، پاکستان و ترکیه حکومت افغانستان می گوید، در این اجلاس صحبت های زیادی در خصوص آمدن صلح و ثبات در افغانستان و پاکستان و تقویت همکاری ها میان این دو کشور صورت گرفته است اما حکومت افغانستان ابراز آرزومندی می کند که پاکستان بر تعهدات خود صادقانه عمل کند تا دامنه نا امنی ها در این دو کشور که به نفع هر دو طرف نیست برچیده شود.وحید عمر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان که بعد از چاشت روز دوشنبه با خبرنگاران در کابل صحبت می کرد در مورد بحث های که در این نشست سه جانبه صورت گرفته است توضیحات داد و هم چنان گفت که هفته آینده رییس و برخی از اعضای شورای عالی صلح افغانستان به هدف دیدار با مقامات پاکستانی به آن کشور سفر می کنند.آقای وحید عمر افزود:«ما امیدوار هستیم تا مقامات سطح پایینتر هر دو مملکت با هم ببینند تا برنامه های و اقدامات عملی را تطبیق کنند که واقعاً نمایانگر همکاری مشترک و صادقانه پاکستان در عرصه مبارزه با تروریزم در منطقه باشد.»پنجمین دور نشست سه جانبه افغانستان، پاکستان و ترکیه به میزبانی ترکیه به تازه گی بعد از راه اندازی اجلاس سازمان همکاری های اقتصادی منطقوی یا ایکو در شهر استانبول ترکیه برگزار شد. در گذشته هم چهار نشست مشابه را ترکیه به اشتراک روسای جمهوری افغانستان و پاکستان میزبانی کرده است اما به گفته آگاهان، پاکستان تا کنون به آنچه تعهد سپرده صادق نبوده است.اما آقای عمر گفت که حکومت فعلی پاکستان این نقطه را حالا درک کرده و به این نتیجه رسیده است که در راستای مبارزه با تروریزم گام های عملی باید برداشته شود.وی به ادامه چنین گفت:«امیدوار هستیم پاکستان به صفت این که هر روز مردمان معصوم و بی گناه آن قربانی می شوند مثل مردم افغانستان، سیاست مداران و نهاد ها داخلی دولت پاکستان صادقانه به آنچه تعهد می سپارند عمل کنند، و ما آنچه تعهد سپردیم به حکومت پاکستان که از خاک افغانستان علیه پاکستان تجاوز صورت نخواهد گرفت معهد می باشیم.»شورای عالی صلح افغانستان که نزدیک به 70 عضو دارد، اخیراً به هدف پیشبرد تلاش های صلح حکومت افغانستان ایجاد گردید. رییس و برخی اعضای این شورا تا کنون به هدف دیدار با بزرگان و متنفذین قومی و جلب همکاری های آنان به شماری از ولایات سفر های داشته و این اولین بار است که اعضای شورای عالی صلح می خواهند به بیرون از این کشور به پاکستان سفر کنند.آگاهان به این باور اند که پاکستان نقش اساسی در آوردن صلح و ثبات در افغانستان دارد و این نقش نباید نادیده گرفته شود.
اتباع خارجی در غانستان ا جشن کرسمس تجلیل بعمل آوردند
05.10.1389
اتباع خارجی مقیم کابل که اکثر آنان پیروان دین مسیحی اند نیز امسال برای جشن کرسمس آماده گی خاص گرفته بودند و مطابق به رسم و رواج های شان از آن تجلیل نمودند.مسیحیان در سراسر جهان فرارسیدن میلاد حضرت عیسی «ع» را که جشن کرسمس یاد می شود و آغاز سال نو میلادی را نوید می دهد، به گرمی تجلیل و از آن استقبال می کنند.هر چند پیروان دین مسیحی ده روز اخیر ماه دیسیمبر را برای جشن کرسمس اختصاص می دهند، اما به گفته آنان مراسم اساسی این جشن شب 24 همین ماه میلادی که بنابر عقاید شان شب تولد حضرت عیسی «ع» می باشد، بر پا می شود.امسال فروش درخت زینتی کرسمس و سایر گل های تزیینی در کوچهء گل فروشی شهر نو کابل نیز بازار گرم دارد.ما در یکی از دکان های گلفروشی در کوچه گلفروشی شهر نو کابل سری زدیم که در آن جا انواع مختلف درخت کرسمس و گل های رنگا رنگ در معرض دید مشتریان قرار داده شده بود.مالک این دوکان در مورد این درخت کرسمس و گل های رنگا رنگ به رادیو آزادی چنین گفت:« درخت های کرسمس انواع مختلف دارد. در سابق درخت های تازهء کرسمس را هم خریداری می کردند. تا حالا این درخت ها را افغان های بیشتر خریداری کرده اند تا برای خارجی ها به قسم تحفه تقدیم کنند.»در کنار سایر خارجی ها در افغانستان نیرو های بین المللی که در چهار چوب ناتو سرگرم تامین امنیت در کشور اند نیز کرسمس را در قرار گاه های شان تجلیل کردند.جنرال دیوید پیترویس قوماندان نیرو های بین المللی در افغانستان به مناطق مختلف کشور سفر کرده تا با عساکری دیدن کند که مراسم کرسمس را دور از کشور های خود تجلیل می کنند.جنرال پیترویس در دیدار با این سربازان از آنها قدردانی کرده است.پیترویس به سربازان خارجی گفته که بهترین جای برای او در کرسمس، حضور در میان این عساکر است.جنرال جوزوف بلاتز سخنگوی نیرو های آیساف در افغانستان در مورد این که سربازان خارجی مستقر در افغانستان چگونه کرسمس را تجلیل می کنند، چنین می گوید:« این برای ما نهایت مهم است که حتی از فاصله های بسیار دور کرسمس را یک جا با خانواده های خود تجلیل کنیم. البته با استفاده از انترنت از طریق ایمیل و اسکایپ با خانواده های خود تماس برقرار می کنیم.ما در افغانستان با دادن تحایف و غذا به یک دیگر از کرسمس تجلیل به عمل می آوریم.»آن گونه که از تاریخ بر می آید کرسمس در قرن چهارم میلادی که امپراتوری روم به طور رسمی دین مسیحیت را پذیرفت، در دنیای غرب رایج شد و به مرور زمان گسترش یافت.برگزاری جشن کرسمس در کشور های مختلف مسیحی بنابر سنت و رسوم آنان تفاوت های نیز با یک دیگر دارد.

مارشال فهیم
جمهوري اسلامي ايران امروز به يك نقطه پر اميد براي همه مسلمانان جهان تبديل شده است

محمد قسيم فهيم» معاون اول رييس جمهور کشورمان که برای سفری دو روزه به تهران سفر کرده است در دیدار با همتای ایرانی خود با قدرداني از مواضع جمهوري اسلامي ايران در قبال افغانستان اظهار داشت: ملت افغانستان هيچگاه حمايت‌هاي همه جانبه ايران از ملت افغانستان در شرايط سختي بويژه در دوران مقاومت ملي افغانستان را فراموش نخواهند كرد. وی با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران امروز به يك نقطه پر اميد براي همه مسلمانان جهان تبديل شده است، گفت: ايران از توانمنديهاي فراواني برخوردار است و پيشرفت ايران در عرصه هاي جهاني همه ملتهاي مسلمان را شادمان كرده است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ایران، وي با اشاره به مشكلاتي همچون مسائل امنيتي و مشكلات سوخت خواستار حمايت ها و كمك‌هاي جمهوري اسلامي ايران در زمينه هاي خدمات اجتماعي، فرهنگي و انتقال تجربيات و دانش فني ايران به افغانستان شد.محمدرضا رحيمي معاون رئیس جمهور ایران نیز در این دیدار با اشاره به اشتراكات زباني، فرهنگي و ديني دوکشور گفت: رابطه ايران و افغانستان رابطه اي قلبي، خويشاوندي و جدايي ناپذير است و هر دو كشور بايد در جهت استحكام و تعميق هرچه بيشتر روابط تلاش كنند. معاون اول رييس جمهور ایران با اشاره به حضور قدرت‌هاي زورگو در افغانستان يادآور شد: قدرت‌هاي استكباري با بوجود آوردن حادثه يازده سپتامبر و به بهانه مبارزه با تروريسم دست به اشغال افغانستان زدند و با كشتار و خونريزي امنيت و آسايش ملت افغانستان را به مخاطره انداختند. رخیمی ادامه داد: آثار آتشي كه غربي‌ها به بهانه مبارزه با تروريسم در افغانستان افروختند به برخي كشورهاي همجوار مثل پاكستان نيز سرايت كرد، حادثه تروريستي اخير در چابهار نيز حاصل همين شرارت‌ها است. رحيمي با بيان اينكه نظام سلطه در واقع مقابله با كشورهاي مسلمان را هدف قرار داده است، اظهار داشت: در هر نقطه از جهان هر جا كه جنگ و خونريزي به راه مي‌افتد، اين جنگ و خونريزي متوجه مسلمانان است و مشكلات موجود در يمن، پاكستان، افغانستان، كشمير و بوسني هرزه گوين دليلي بر اين ادعا‌ است. وي با تاكيد بر اينكه آينده روشن و پر اميدي پيش روي ملت افغانستان وجود دارد گفت: دوران ظلم و ستم غربي ها به نقطه پايان رسيده است و در آينده نزديك شاهد سقوط نظام سلطه خواهيم بود و حاكميت تمام عيار افغانستان به دست ملت بزرگ اين كشور خواهد افتاد. رحيمي بر ضرورت تسريع در اجرايي شدن توافقات صورت گرفته ميان دو كشور تاكيد كرد و گفت: ايران آمادگي دارد در تمامي بخش‌ها به ملت دوست، مسلمان و برادر كمك كند. معاون اول رييس جمهوري اسلامي ايران در محل نهاد رياست جمهوري «محمد قسيم فهيم » معاون اول رييس جمهور افغانستان را به طور رسمي مورد استقبال قرار داد. در آيين استقبال رسمي از معاون اول رييس جمهور افغانستان پس از نواخته شدن سرود ملي جمهوري اسلامي ايران و افغانستان محمدرضا رحيمي و محمد قسيم فهيم هيات هاي عالي رتبه دو كشور را به يكديگر معرفي كردند. در سفر دو روزه محمد قسيم فهيم به ايران راه هاي توسعه همكاري هاي سياسي و اقتصادي دو كشور مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت


اکو، افغانتان و کشورهای همسایه
حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان در نشست سران کشور های عضو سازمان اقتصادی اکو در ترکیه
نوشتۀ عزیز احمد فرد
سران کشور های عضو اکو، بار دیگر در ترکیه تشکیل جلسه داده اند. از جانب افغانستان، رئیس جمهور، حامد کرزی، علاوه بر شرکت در اجلاس اکو، در یک جلسۀ اختصاصی با پاکستان و ترکیه هم سهم گرفت.
طی سالهای اخیر، متعاقب اشغال نظامی افغانستان توسط نیروهای ناتو، سازمانهای شانگهای، سارک و اکو بوجود آمدند و هدف این سازمانها بصورت عموم، منسجم کردن تلاش های حکومت های منطقه، برای پیشبرد اقتصاد و تجارت گفته شده است. ولی تصامیم اقتصادی این نوع تشکل ها، بعد سیاسی هم دارد و در ضمن، اجلاس اکو، فرصتی بود برای افغانستان، تا به کمک ترکیه، مشکلاتی را که با پاکستان دارد، حل کند.
در گفتگویی با استاد مسعود، استاد اقتصاد در دانشگاه کابل، از اهمیت اکو برای افغانستان پرسیدیم. استاد مسعود بعد از شرح ریشه های این سازمان، و اینکه در منشاء کشورهای ترکیه، ایران و پاکستان، سازمان اکو را تشکیل دادند، اضافه میکند که برای افغانستان، این سازمان آنطوریکه لازم است، مفید نیست. و همسایگان افغانستان، با این کشور در یک رقابت کشنده قرار دارند. در مورد اقدامات دولت افغانستان، استاد مسعود میگوید که تا سال 2004، حکومت به کمک جامعۀ جهانی، موفق شد برنامه های مهمی را عملی کند. ولی از 2004 به اینسو، به دلیل کم کاری ها، عدم هم آهنگی و یکه تازی ها، اوضاع اقتصادی افغانستان سیر نزولی داشته است.
گفتگو با استاد مسعود، استاد اقتصاد در دانشگاه کابل
24/12/2010by عزیز احمد فرد
گوش کنید (04:34)

امریکا میگوید حملات طیارات بی پیلوت را در خاک پاکستان شدت بخشد
03.10.1389
ایالات متحدهء امریکا که تا سال 2010 در جنگ افغانستان دخیل و مصروف بود، می خواهد حملات طیارات بی پیلوت را علیهء افراد مسلح مربوط به القاعده و طالبان در خاک پاکستان شدت بخشد.روشن نیست که در نهایت تشدید این عملیات ها چه نتایجی را به همراه خواهد داشت، اما نگرانی های وجود دارد که تلفات ملکیان افزایش یابد و به همین سبب تندروان مسلح از همدردی و حمایت بیشتر مردم در مناطق قبایلی برخوردار شوند. مقامات امریکایی می گویند، شبکهء القاعده بسیار تضعیف شده است. رییس جمهور بارک اوباما زمانی که تصمیم گرفت سربازان بیشتر را به افغانستان بفرستد، حملات سی، آی، ای هم تشدید یافت. آژانس خبری فرانس پرس به نقل از یک نهاد مستقل موسوم به نیو امریکافوندیشن یا بنیاد جدید امریکا می نویسد:از هفدهم ماه دسامبر به این سو طیاره های بدون پیلوت در شمال غرب پاکستان 113 بار تندروان افراطی را مورد حمله قرار داده اند. همزمان با این حملات حدود سه هزار قوای افغان که از سوی سی آی ای تمویل می شوند، به طور منظم در مناطق قبایلی علیه افراد مسلح عملیات می کنند.در 9 سال گذشته بر خلاف جنگ افغانستان، ایالات متحده جزییات عملیات سی آی ای را در خاک پاکستان را افشاء نکرده است. پیتر سینگر کارشناس مسایل افغانستان و منطقه و نویسندهء کتابWired of War در ماه مارچ در یک جلسه استماعیه کانگرس امریکا گفت:«براساس معیارهای گذشته حملات طیارات بدون پیلوت خود یک جنگ است. این که چرا آن جنگ تلقی نمی کنند یک علت اش این است که آن از سوی اداره استخبارات مرکزی امریکا یا سی آی ای به پیش برده می شود.»به گفتهء وی در این جنگ اصول و قواعد نیز مراعت نمی شوند.سینگر می گوید، کانگرس امریکا نیز هرگز در مورد حملات طیارات بی پیلوت بحث نکرده است.مقامات امریکایی می گویند، حملات طیارات بی پیلوت موثر است و تا کنون در آن به شمول سران القاعده و طالبان 900 تن از افراد مسلح کشته شده اند.آژانس خبری فرانس پرس می نویسد:در این حملات در مناطق قبایلی تعدادی زیادی از افراد ملکی نیز کشته شده اند و به دست آوردن رقم دقیق کشته شده گان در مناطق دورست کاری دشوار می باشد.آژانس خبری فرانس پرس علاوه می کند، از حملات طیارات بی پیلوت روشن می شود که روابط ایالات متحده و پاکستان تا چه حد بغرنج است. فرانسپرس می نویسد:پاکستان ظاهراً خود را متحد غرب عنوان می کند، اما در مناطق وزیرستان شمالی و برخی نقاط دیگر برای سرکوب ساختن شبکهء حقانی و سایر گروه های مسلح شورشیان تلاش نمی کند.در حین حال تلفات افراد ملکی در اثر حملات طیارات بی پیلوت اسلام آباد را با یک وضعیت دشوار روبرو ساخته، از محبوبیت حکومت پاکستان درمیان مردم آن کشورکاسته است.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد