خبر از افغانستان و جهان

از مطبوعات دیگر:ناتو: یک عضو سپاه پاسداران ایران در افغانستان دستگیر شد / نبرد رادیو مجانی و "رادیو ملا" در افغانستان/پیگیری مظنونین دهشت افگنی در هند / نیجریه متهم ایرانی را موقتا آزاد کرد /انفجار در سفارت‌های /افزایش تلفات ارتش افغانستان در سال جاری/افغانستان: ایران مانع عبور صدها تانکر سوخت شده است/توافق گسترده روسیه و هند برای گسترش همکاری‌ها /فراز و نشیب‌های اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۰ /بررسی جدید ستراتیژی واشنگتن از نظر سفیر نیومن /سایه‌روشن وضعیت افغانستان در گزارش تازه دولت آمریکا/پس‌لرزه‌ها امدادرسانی به زلزله‌زدگان کرمان را دشوار کرده‌اند /طرح جدید آمریکا برای اعزام واحدهای کماندویی به پاکستان /هـفـتــه نـا مـه رســتـم ثـنـا: دره شیران: /چین به زودی دومین قدرت اقتصادی جهان می شود /تویوتا می گوید صادرات به ایران را معلق کرده است /افزایش شدید قیمت مواد سوختی در ایران/حمله بمبگذاران انتحاری به بقیه خبر ها ازرادیو سلام وطندار


رئیس شورای محلی ولسوالی شیندند در افغانستان کشته شد
12:08

1389 / 10 / 03
کابل،3 جدی، خبرگزاری «ریا نووستی» / امان الله رئیس شورای محلی ولسوالی شیندند ولایت هرات دیروز یکجا با پسرنزده ساله اش به دست افراد ناشناس به قتل رسیدند. در این باره دفتر مطبوعاتی نیروهای بین المللی مساعدت به امنیت در افغانستان ISAF)) خبر داده است. در اطلاعیه دفتر مطبوعاتی ایساف گفته شده، امان الله رئیس شورای محلی ولسوالی شیندند زمان به ضرب گلوله از طرف اشخاص ناشناس به قتل رسید که با پسر خود از خانه به بازار ولسوالی شیندند می رفت. مهاجمین از محل حادثه فرار نموده اند.
در اطلاعیه گفته شده که ملا امان الله یکی از رهبران مشهور شیندند در سال های 80 قرن گذشته بود.
دفتر مطبوعاتی خبر داده: "او با شعبه مبارزه با تروریزم در مسایل مربوط به سیاست همگرایی مجدد افراد مسلح و اشتی ملی فعالانه همکاری میکرد و در سازماندهی حضور دایمی نیروی پولیس در ولسوالی زیرکوه کمک نموده بود".
در عین حال، طوریکه نورخان نیکزاد سکرتر مطبوعاتی قوماندانی امنیه ولایت هرات به ژورنالیستان خبر داد، ملا امان الله ده ماه قبل به صفت رئیس شورای ولسوالی شیندند انتخاب شده بود و پسر او فقط 19 سال عمر داشت

کرزی در کنفرانس ایکو از خطرات جدی یادآوری نمود
استانبول پنجشنبه, 23 دسمبر 2010

حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان در سخنرانی خود در کنفرانس سالیانه ایکو اظهار نمود که منطقه هنوز هم با تهدیدات جدی مانند دهشت افگنی، افراطیت، مواد مخدر و جرایم سازمان یافته و نیز چالش هایی مانند فقر، عدم مصئونیت غذائی، امنیت انرژی و نیز تغییرات اقلیمی روبرو است.
وی گفت بنابرین، همکاری منطقوی منحیث یک اصل عمده در سیاست خارجی افغانستان و منحیث جز اساسی ستراتیژی ملی انکشاف افغانستان دارای اهمیت خاص است.
رئیس جمهور افغانستان آماده گی خود را جهت مساعد ساختن فرصت های مناسب برای استفاده موثر از ظرفیت ها و فرصت های کافی در منطقه ابراز نمود. یکی از موضوعات دیگریکه حامد کرزی به آن اشاره نمود توسعه تجارت منطقوی بود، وی گفت افغانستان منحیث عضو این سازمان و به عنوان پل زمینی برای اتصال کشور های منطقه متعهد است تا تمامی تسهیلات ترانزیتی را فراهم نموده و معتقد است که تطبیق توافقنامه تجارت ایکو آنکشور را در راه رفتن به سوی ایجاد تجارت آزاد در منطقه همانگونه که در دیدگاه 2015 ایکو پیش بینی شده است، کمک میکند.
وی گفت تحکیم نقش سکتور خصوصی در پروژه های منطقوی و حمایت از فرصت های سرمایه گذاری در منطقه باید بصورت موثر تعقیب شود. رئیس جمهور افغانستان اشاره نمود که حکومت وی قوانین بهتر تجاری و مقررات مربوط به حمایت از سرمایه گذاری و توسعه سکتور خصوصی را در افغانستان ایجاد نموده است.
حامد کرزی گفت در حالیکه از اهمیت بهبود مواصلات از طریق زیربنا ها و نقش انها در رشد اقتصاد کشور های منطقه یاد نمود به اعمار خطوط راه آهن در افغانستان اشاره نموده و به گونه مثال، از راه آهن حیرتان-مزارشریف، راه اهن سنگان-هرات یاد آور شد.
رئیس جمهور افغانستان روی همکاری ها در عرصۀ انرژی، زراعت، مبارزه با مواد مخدر، و اداره بهتر سرحدات و تشریک اطلاعات میان مراجع امنیتی تاکید نمود.
ایتالیا 8 ملیون دالر برای خدمات زراعتی به افغانستان کمک کرد»
02.10.1389
ایتالیا مبلغ هشت ملیون دالر را به هدف گسترش خدمات زراعتی به افغانستان مساعدت نمود.تفاهمنامهء این مساعدت عصر امروز میان وزیر مالیه، معین وزارت زراعت و مالداری افغانستان و سفیرایتالیا در کابل به امضا رسید.عزیز شمس سخنگوی وزارت مالیه گفت: که پول مساعدت شده برای تقویت خدمات زراعتی و انکشاف روستایی در ولایت های فراه، غور، هرات و بادغیس به مصرف می رسد.به گفتهء مسوولان وزارت مالیهء افغانستان، پول کمک شده از طریق بودجهء دولت ظرف یک سال آینده در این راستا به مصرف خواهد رسید.
كشف يك نسخه قديمي قرآن در چين
خبرگزاري فارس: يك نسخه قديمي از قرآن مجيد متعلق به قرن 9 ميلادي در استان دونشيانگ چين كشف شد.
به گزارش باشگاه خبري فارس «توانا» به نقل از خبرگزاري رسمي سوريه (سانا)، يك نسخه قديمي از قرآن مجيد در استان دونشيانگ چين در منطقه گانزو در شمال غرب چين كشف شد. بنا بر اين گزارش، اين نسخه قديمي كه تاريخ آن به قبل از قرن 11 ميلادي برمي‌گردد به عنوان قديمي‌ترين نسخه قرآن شناخته مي‌شود. منابع خبري چين به نقل از هيئت محلي ميراث فرهنگي منطقه گانزو اعلام كردند اين قرآن كه 536 صفحه دارد بر روي اوراق سمرقندي نوشته و بر اساس مستندات موجود در قرن 14 ميلادي از شهر سمرقند در ازبكستان به چين برده شده است. بنابر اين گزارش، اين نسخه از قرآن كه در مسجد «جيه‌تسي» اين منطقه كشف شده ممكن است از آنچه كه گفته شده قديمي‌تر باشد چراكه هم‌اكنون اين قرآن تاريخي بين قرن 8 تا 13 ميلادي براي آن در نظر گرفته‌ شده است. حتي به نظر مي‌رسد كارشناسان پس از بررسي‌هاي علمي، اين قرآن را متعلق به قرن 9 ميلادي تشحيص دهند چرا كه خطوط، نقوش و تزئينات آن اين امر را تاييد مي‌كند. انتهاي پيام/ك/17

فرودگاه‌ فرانکفورت به حالت عادی بازمی‌گردد
با آب شدن تدریکی برف و یخ در فرودگاه‌ها و ریل‌های آهن آلمان، حمل و نقل مسافران این کشور رو به بهبودی است. یک سخنگوی فرودگاه فرانکفورت با اعلام بازگشت تدریجی نظم به این فرودگاه، تاکید کرده که هنوز ۳۰۰۰ مسافر پروازهای لغو شده در انتظار از سرگرفته شدن آنها به‌سر می‌برند. قطارهای مسافربری آلمان نیز در حال بازگشت به ترتیب پیشین هستند. اداره راه‌آهن این کشور ضمن افزایش تعداد قطارها، از لغو برنامه‌ حرکت بسیاری از آنها در روزهای پیشین عذرخواهی کرده است

قانون حضور "بی پرده" همجنس گرایان در ارتش آمریکا توسط اوباما امضا شد
20:59
1389 / 10 / 01
واشنگتن، 1 دی، خبرگزاری «ریا نووستی»/"باراک اوباما" رییس جمهور آمریکا روز چهارشنبه قانونی را امضا کرد که برای اولین بار به نظامیان همجنش گرایی زن و یا مرد در ارتش این کشور اجازه می دهد که بدون ترس از اخراج تمایلات جنسی خود را اعلام کنند.
رییس جمهور آمریکا در این زمین تاکید کرد که اجرای این قانون به یکپارچکی در ارتش ایالات متحده کمک خواهد کرد.
اوباما خاطر نشان ساخت: " گرایش جنسی مانند رنگ پوست و مذهب، نباید مانع کسی شود".
پیش از این در دوران ریاست جمهوری "بیل کلینتون" سیاستی در ارتش آمریکا بوجود آمد که بر اساس آن همجنس گرایان به شرط مخفی کردن تمایلات جنسی خود می توانند به در خدمت نظامی باقی مانند.
کنگره آمریکا ماه گذشته با حمایت های "رابرت گیتس" وزیر دفاع و دریاسالار "مایکل مالن" رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح این کشور سیاست را لغو کرد.

رئیس جمهور کرزی عازم ترکیه شد
رییس جمهور افغانستان برای حضور در یازدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاریهای اقتصادی منطقه ای اکو ، کابل را به مقصد استامبول ترک کرد. دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری ا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: قرار است حامد کرزی در این سفر در نشست سه جانبه سران افغانستان ، پاکستان و ترکیه که به میزبانی عبدالله گل برگزار می شود، نیز حضور یابد و راههای گسترش همکاریهای سه جانبه را در بخش های سیاسی ، امنیتی و اقتصادی بررسی کنند. براساس این گزارش، رییس جمهور افغانستان در حاشیه این اجلاس با رییس جمهور و نخست وزیر ترکیه نیز دیدار و گفتگو خواهد کرد. شماری از وزرا و مقامات بلندپایه کرزی را در این سفر همراهی می کنند.صبح امروز همچنین نشست شورای وزیران سازمان اکو در شهر استانبول ترکیه آغاز به کار کرد.
مارشال فهیم جمعه به تهران سفر مي‌كند
سه شنبه, 30 آذر/قوس 1389 ساعت 21:58

خبرگزاری فرس
سفير جمهوري اسلامي ايران در كابل از سفر معاون اول رئيس جمهور افغانستان به تهران در روز جمعه (سوم دي ماه) و در رأس يك هيئت عالي‌رتبه خبر داد.
فداحسين مالكي سفير جمهوري اسلامي ايران در افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار با اعلام اين خبر گفت: ژنرال محمد قسيم فهيم معاون اول رئيس جمهور افغانستان در رأس يك هيئت عالي‌رتبه و در پاسخ به دعوت محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس جمهور كشورمان بعدازظهر جمعه (سوم جدی ماه) به تهران سفر مي‌كند.
وي افزود: محمد قسيم فهيم در سفر دو روزه به تهران ضمن ملاقات با محمدرضا رحيمي با ديگر مقامات عالي‌رتبه كشورمان از جمله محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهور ديدار و در خصوص گسترش مناسبات تهران و كابل و موضوعات منطقه‌اي و بين‌المللي بحث و گفت‌وگو مي‌كند. چند تن از وزراي كابينه، محمد قسيم فهيم را در اين سفر همراهي مي‌كنند.
سفر معاون اول رئيس جمهور افغانستان به جمهوري اسلامي ايران اولين سفر رسمي خارجي وي بعد از انتصابش به اين سمت است

روزانه دو سرباز خارجی کشته می شوند
كشته شدگان ناتو در جنگ افغانستان از مرز 700 نفر گذشت

دبی- خبرگزاری ها - العربیه.نت
تتعداد کشته شدگان ناتو که در نبرد با شبه نظامیان افغانستان در سال 2010 جان خود را از دست دادند از مرز 700 نفر گذشت. بنا بر گزارش روز سه شنبه 21-12-2010 سایت مستقل "آیکا جولتیز" تا اعلام این گزارش تلفات جانی نیروهای ناتو در سال 2010 در افغانستان با وجود آنکه هنوز نه روز تا پایان سال مانده است به 701 نفر رسید.براساس اين گزارش از این تعداد ، 493 نفر آمریكایی بودند و پس از آن بریتانیا با 101 كشته در رده بعدی قرار دارد. ناتو اعلام کرده است از آغاز حضور سربازان خارجی در افغانستان تا به امروز حدود 2271 تن كشته شدند. سایت آیکا جولتیز افزوده است : " بطور ميانگین در سال 2010 روزانه دو سرباز ناتو درافغانستان كشته می شوند." این سایت که آمار قربانیان نیروهای خارجی در دو جنگ افغانستان وعراق را دنبال می کند آورده است که بیشتر کشته شدگان در جنگ افغانستان غیرنظامی هستند.اين در حالی است که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا اخيرا در ارزیابی سالانه عملکرد دولت خود در جنگ افغانستان از پیشرفت های حاصل در این جنگ خبر داد اما گفته است این پیشرفت ها هنوز" شکننده " و"ناپایدار" است.اوباما در این گزارش همچنین تاکید کرده بود که بر تصمیم خود مبنی بر عقب نشینی از افغانستان در ماه ژوئیه آینده پابرجاست.
فراهی: تمام کمپنی های امنیتی غیر قانونی لغو شده اند
30.09.1389
به گفتهء مقامات وزارت داخلهء افغانستان در اثر تلاش های این وزارت تمام کمپنی های امنیتی غیر قانونی لغو شده و هم چنان 36 کمپنی امنیتی که مسوولیت تامین امنیت مقامات دیپلوماتیک، پروژه های بزرگ انکشافی و یا دفاتر سازمان ملل را به عهده دارند به بیرون از شهر کابل انتقال داده شده اند. عبدالمنان فراهی مشاور وزارت امور داخلهء افغانستان می گوید، آنان هم چنان طرزالعمل را ترتیب داده اند که به اساس آن کمپنی های که مسوولیت تامین امنیت سفارت خانه ها و پروژه های بزرگ اقتصادی را دارند، تنها در محدودهء این طرزالعمل می توانند فعالیت کنند. وی در ادامه گفت:« طرزالعمل کمپنی های امنیتی خصوصی سفارت خانه ها و پروژه های انکشافی ترتیب شده و مطابق به این طرزالعمل تمام کمپنی های امنیتی خصوصی به بیرون از محلات مسکونی جا به جا می شوند. بعد از هیچ فرد مسلح این کمپنی ها نمی تواند خارج فعالیت اش با اسلحه گشت و گذار کند، مگر این که توسط پولیس افغانستان بدرقه شوند.»آقای فراهی هم چنان در رابطه به این گزارش ها و انتقادات که می گوید تعدادی از کمپنی های امنیتی خصوصی مربوط به برخی از مقامات بلند رتبهء دولتی و یا وابسته گان رییس جمهور است، چنین گفت:« یک موضوع را می خواهیم بطور واضح بگویم که شخص خود رییس صاحب جمهور افغانستان، برادر های وی و یا پسر وی هیچ گونه کمپنی امنیتی شخصی ندارند، در مورد این که سایر اعضای بلند پایهء دولت کمپنی های امنیتی خصوصی دارند، در این مورد تحقیقات ما ادامه دارد.»لغو کمپنی های امنیتی خصوصی به اساس یک فرمان که قبلاً رییس جمهور افغانستان صادر کرده بود، صورت گرفته است.مقامات حکومت افغانستان می گویند، این کمپنی ها باعث افزایش نا امنی ها در افغانستان شده و بیشتر جنایات توسط افراد این کمپنی ها صورت گرفته است. مقامات حکومت می گویند، تامین امنیت محلاتی را که کمپنی های امنیتی خصوصی به عهده دارند به نیروهای امنیتی افغان می سپارند. اما با این که مقامات از لغو این کمپنی ها خبر می دهند، گفته می شود شمار زیاد از این کمپنی ها هم چنان به فعالیت های شان ادامه داده اند و حکومت افغانستان توانایی لغو آن ها را ندارد.


مدودف خواهان تغییر ساختار همکاری با هند شد
13:16
1389 / 09 / 30
دهلی نو، 30 آذر، خبرگزاری «ریانووستی»/ موضوع مدرن سازی همکاری همواره برای مناسبات مشترک روسیه و هند از اهمیت


زیادی برخوردار بوده است. این مطلب را "دمیتری مدودف" رئیس جمهور روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با "مانموهان سینگ" نخست وزیر هند که در پایان جلسه دوجانبه برگزار نمود، ابراز کرد.
مدودف در این زمینه گفت: "ما با امیدواری زیادی به مدرن سازی همکاری های خود می نگریم و این موضوع همیشه "روی میز" است. من بار دیگر می خواهم تاکید کنم که روسیه با دولت های مختلف ساختار تجاری متفاوتی دارد و لازم است اذعان نمود که این ساختار همواره مورد رضایت ما نیست زیرا بخش عمده تبادل تجاری در زمینه حامل های انرژی است".
یادآوری می شود که دمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه روز سه شنبه سفر دو روزه خود را از هند آغاز کرد و صبح امروز با نخست وزیر این کشور دیدار و به بررسی پاره ای از موضوعات از جمله همکاری در زمینه های اقتصادی و انرژی پرداخت.
مدودف همچنین افزود که روسیه بزرگترین قدرت انرژی جهان است اما این کشور تنها در این زمینه قدرتمند نیست. به گفته رئیس جمهور روسیه بیش از 50% تبادلات تجاری با هند در زمینه محصولات نو و صنایع ماشین سازی و تکنولوژی است که همواره جزء محصولات نوآوری محسوب می شوند.
در طی دیدار رئیس جمهور روسیه از هند دو کشور توافقنامه های متعددی را به امضا رساندند.
وزرای امور خارجه هند و روسیه تفاهمنامه حذف روادید سفر برای گروه خاصی از اتباع دو کشور را امضا کردند. دو کشور همچنین در مورد همکاری در حوادث غیرمترقبه توافق کردند.
"سرگی اشماتکو" وزیر انرژی روسیه و "مورلی دئورا" وزیر نفت و گاز هند تفاهمنامه همکاری در زمینه نفت و گاز را به امضا رساندند.
طرفین همچنین در زمینه همکاری در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای نیز تفاهمنامه ای را به امضا رساندند.
وزیر صنایع و تجارت روسیه و وزیر صنایع شیمیایی هند نیز تفاهمنامه ای در مورد همکاری در زمینه داروسازی و بیوتکنولوژی امضا کردند.
در این دیدارها تعدادی اسناد تجاری نیز به امضا رسید.افغانستان همزمان با دیدار رهبر آلمان


حکومت از بازنگری استراتیژی امریکا استقبال می کند
سخنگوی رئیس جمهور:
وحید عمر سخنگوی رئیس جمهور در واکنش به انتشار بازنگری استراتیژی امریکا در مورد افغانستان اعلام کرد که حکومت افغانستان در مجموع از بخش زیادی از این بازنگری استقبال می کند و در ضمن برخی پیشنهاد هایی دارد، تا حکومت امریکا در آینده به آنها توجه نماید. سخنگوی رئیس جمهور با ارایه مثال های از نکات موود توافق در بازنگری ستراتیژی امریکا افزود: حکومت افغانستان درمورد اینکه پیشرفت های شکننده ای درعرصه نظامی صورت گرفته و می تواند عقب گرد داشته باشد، موافق است و هم از اینکه به برخاستگاه ها و لانه های تروریزم به عنوان یک معضل اساسی در راه تامین صلح و ثبات در افغانستان و منطقه اشاره شده است، نیز موافق است و همینگونه از اینکه در مورد اهمیت حمایت از پروسه مصالحه و ادغام مجدد نیز در این بازنگری تاکید شده است، موافقت دارد و معتقد است که صلح و ثبات دایمی در افغانستان ممکن نیست مگر اینکه جامعه جهانی و بخصوص امریکا از پروسه مصالحه و ادغام مجدد حمایت صادقانه و قاطع کند. سخنگوی رئیس جمهور با تشریح پیشنهاداتی از جانب افغانستان به حکومت امریکا گفت: امیدواریم که حکومت امریکا در آینده در خصوص کاهش و از بین بردن تلفات ملکی، از بین بردن نهاد های موازی با حکومت افغانستان، تمرکز بیشتر به فعالیت های اقتصادی و عمرانی و تجهیز و نهادینه ساختن نهاد های امنیتی افغانستان به منظور برقراری صلح و ثبات دایمی توجه جدی تر مبذول دارد. وحید عمر در پاسخ به سوالی مبنی بر خروج کامل نیروهای خارجی پس از سال 2014 از افغانستان گفت: میان حکومت افغانستان و سازمان ناتو در کنفرانس لیسبون روی یک چهارچوب واضح برای انتقال مسوولیت های امنیتی به نیروهای افغان الی سال 2014 توافق صورت گرفته است. براساس این توافق پروسهء انتقال مسوولیت ها به صورت تدریجی و همزمان با تجهیز و نهادینه شدن ساختار های امنیتی افغانستان عملی می شود. یعنی سال 2014 زمان خروج کامل نیروهای بین المللی از افغانستان نیست. ولی ما به صفت یک کشور مستقل امیدواریم تا در سال 2014 زمینه های خروج کامل و مطلق نیروهای خارجی از افغانستان فراهم شده باشد. با این حال این مساله بر می گردد به اینکه جامعه جهانی از امروز تا سال 2014 در قبال تقویت نیروهای امنیتی و کمک در تقویت اقتصادی افغانستان تاچه حدودی همکاری و مساعدت می کنند و در ضمن وضعیت در سال 2014 چگونه خواهد بود. وحید عمر در پاسخ به سوال دیگری در مورد انتصاب یک سوم حصه اعضای مشرانو جرگه از سوی رئیس جمهور گفت: یکی از اولویت هایی که رئیس جمهور در پیش دارد، گزینش و انتصاب یک سوم اعضای مشرانو جرگه است و امیدوارم که این مساله تا قبل از اول ماه دلو تکمیل گردد که براساس آن زمینه برای افتتاح پارلمان جدید مساعد گردد.
ایران11 نفر از اعضای گروه جندالله را اعدام کرد
12:33
1389 / 09 / 29
مسکو، 29 آذر، خبرگزاری «ریانووستی»/ "ابراهیم احمدی" رئیس دادگستری استان سیستان و بلوچستان ایران اعلام کرد که صبح روز دوشنبه 11 نفر از اعضای گروه جندالله اعدام شدند.
به گزارش خبرگزاری «ریانووستی» به نقل از خبرگزاری "ایرنا"، حمیدی در این مورد گفت: "صبح امروز (دوشنبه) 11 نفر از وابستگان گروهك تروریستی جندالشیطان وعوامل خودفروخته بیگانه كه طی ماههای اخیر در حوادث تروریستی استان، درگیری با ماموران انتظامی و به شهادت رساندن مردم بیگناه نقش داشتند، در زندان زاهدان اعدام شدند".در اطلاعیه دادگستری سیستان و بلوچستان آمده است که این افراد پس از تحویل به دستگاه قضایی استان طبق موازین شرعی و قانونی و انجام تشریفات دادرسی عادلانه در جلسه علنی دادگاه محاكمه شدند. اما در مورد ارتباط این افراد با بمب گذاری اخیر چابهار چیزی نوشته نشده است.
لازم به یادآوری است که مقامات ایرانی روز پنجشنبه اعلام کردند که هشت نفر را به اتهام سازمان دهی عملیات تروریستی روز چهارشنبه در شهر "چابهار" در جنوب شرق ایران که منجر به کشته شدن 39 نفر شد، بازداشت کرده اند.
قبلا مقامات ایرانی اعلام کرده بودند که یک نفر از متهمین این عملیات تروریستی را در نزدیک مرز پاکستان دستگیر کرده اند.
صبح روز چهارشنبه در شهر چابهار استان سیستان و بلوچستان، تروریست انتحاری بمبی که با خود حمل می کرد را در نزدیکی مسجد "امام حسین" این شهر منفجر نمود. این حمله انتحاری هنگامی روی داد که صدها نفر در مراسم سوگواری ایام شهادت امام حسین در این مسجد مشغول عزاداری بودند. به گزارش رسانه های گروهی ایران در اثر این انفجار 39 نفر کشته و ده ها نفر دیگر زخمی شدند.
امام علی رحمان هیات عالی رتبه افغانستان را به حضور پذیرفت
17:40
1389 / 09 / 25
مسکو، 25 قوس، خبرگزاری « ریا نووستی» / امام علی رحمان رئیس جمهور تاجکستان دیروز در دوشنبی هیات بلندپایه افغانی تحت ریاست حضرت عمر زاخیل وال وزیر مالیه جمهوری اسلامی افغانستان را به حضور پذیرفت.
طوریکه به اژانس اویستا در دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری تاجکستان خبر دادند، در این ملاقات مسایل مربوط به تحقق عملی توافقات که بین تاجکستان و افغانستان، هم به سطح عالی سیاسی و هم به سطوح دیگر حاصل گردیده، مورد بحث قرار گرفتند.
قرار اطلاع منبع، طرفین توجه خاص را به توسعه روابط دو جانبه، منجمله، اعمار لین انتقال انرژی برق، سرک ها و راه اهن مبذول داشتند.
منبع گفت: "در ملاقات همچنان بر بالابردن پوتنسیال ترانزیت دو کشور و توسعه
فعالیت های تشبثات تماس گرفته شد".
در دفتر مطبوعاتی گفت که طرفین در این مورد اظهار نظر کردند که کار ساختمان لین انتقال انرژی برق 220 کیلوات سنگ توده - پلخمری باید در بهار سال 2011 تکمیل گردد.
قرار اطلاع دفتر مطبوعاتی ریاست جمهور تاجکستان، در جریان این ملاقات همچنان مسایل دیگر مورد علاقه طرفین موردبحثقرارگرفتند
جاپان اعمار شفاخانه عصری را در پایتخت افغانستان تمویل میکند
15:00
1389 / 09 / 25
کابل، 25 قوس، خبرگزاری « ریا نووستی» / جاپان بصورت بلاعوض کار اعمار شفاخانه عصری را در کابل تمویل میکند که در ان امراض توبرکلوز، ایدز و ملاریا معالجه خواهند شد، در این باره درروز پنجشنبه دفتر مطبوعاتی وزارت خارجه افغانستان خبر داد.
قرار اطلاع دفتر مطبوعاتی، قرارداد تخصیص مبلغ 31.3 میلون دالر را به این منظور در روز چهارشنبه در پایتخت افغانستان عاقل حکیمی معاون وزارت خارجه افغانستان و شیگی یوکی هیروکی سفیر جاپان در جمهوری اسلامی افغانستان امضاء نمودند.
قرار معلومات وزارت خارجه افغانستان، شفاخانه نو بر اساس موسسه موجود توبرکلوز در پایتخت افغانستان که در دارلامان وات قرار دارد، ساخته خواهد شد. مجموعاً 80 اتاق عصری برای مریضان، بشمول اتاق داری 56 بستر برای مبتلایان به مرض توبرکلوز و دو اتاق به گنجایش 24 بستر برای مبتلایان به مرض ایدز اعمار خواهند شد.
دفتر مطبوعاتی وزارت خارجه اطلاع داد که جاپان همچنان به شفاخانه نو وسایل طبی عصری ارسال خواهد کرد.
جاپان از سال 2002 به افغانستان مبلغ تقریباً 2 میلیارد دالر به منظور بازسازی و پیشبرد پروگرام های اقتصادی بصورت کمک بلاعوض تخصیص داده است. جاپان در ماه نوامبر سال 2009 با افغانستان موافقت نامه نو راجع به تخصیص مبلغ 5 میلیارد دالر در طول 5 سال جهت بازسازی اقتصادی جمهوری اسلامی افغانستان امضاء نموده است.
حامد كرزي رييس جمهوvي اسلامي افغانستان با انكلا مركل صدراعظم آلمان ديدار و گفتگو كرد
حامد كرزي رييس جمهوري اسلامي افغانستان بعد از ظهر امروز با انكلا مركل صدراعظم آلمان در شهر مزار شريف ديدار و گفتگو كرد.
انكلا مركل صدر اعظم جمهوري آلمان كه امروز به افغانستان سفر كرده بود بعد ديداري از ولايت كندوز به شهر مزارشريف رفت و در ملاقاتي با رييس جمهوري اسلامي افغانستان از بهبود و ضعيت امنيتي افغانستان ابراز خوشبني كرد و بر آموزش، تجهيز و ارتقاي ظرفيت نهاد امنيتي افغانستان تاكيد كرد.
صدر اعظم جمهوري آلمان همچنان راجع به سفر خود به ولايت كندز و ديدار از عساكر خويش به رييس جمهوري افغانستان معلومات داد و گفت كه گسيل آموزگاران بيشتر به افغانستان پروسه ارتقاي ظرفيت نهاد امنيتي افغانستان را سرعت مي بخشد كه اين خود گامي به سوي سرپا استاد شدن نهاد هاي امنيتي افغانستان مي باشد.
حامد كرزي رييس جمهوري اسلامي افغانستان ضمن خوش آمديد به انكلا مركل، عيد كرسمس را به وي و عساكر جمهوري آلمان تبريك گفت و در باره پيشرفت هاي افغانستان معلومات داد.
رييس جمهوري گفت كه بعد از كنفرانس ليزبون پروسه انتقال مسووليت ها و ارتقاي نهاد هاي امنيتي افغانستان به خوبي به پيش مي رود و وضعيت امنيتي كشور رو به بهبود رفته است. رييس جمهوري اظهار اميد واري كرد كه اين دستاوردها استحكام يابند و به زودي افغانستان دستاورد هاي بيشتري كمايي كند.
رييس جمهوري به همينگونه از توجه جمهوري آلمان به آموزش نهاد هاي امنيتي استقبال كرد و آن را گامي به سوي نيرومند شدن كشور دانست.
حامد کرزی در ولایت فاریاب دو پروژه را به بهره برداری سپرد
حامدکرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان طی سفری به ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب پروژه انتقال آب اشامیدنی به ولسوالی های اندخوی، قرغان، چهارباغ وقرم قل لایت فاریاب را به بهره برداری سپرد. هچنان کار پروژه آب رسانی به ولسوالی اندخوی را افتتاح کرد.
همین گونه رئیس جمهوری اسلامی افغانستان سرک شیرین تگاب – قیصار را که یک صد و بیست و دوکیلو متر طول دارد وبه شکل پخته واساسی اعمار گردیده است، نیز به بهره برداری سپرد.
پروژه انتقال آب اشامیدنی به چهار ولسوالی اندخوی سه سال قبل بخاطر رفع مشکلات ساکنین این ولسوالی ها آغاز گردیده بود. این پروژه آب را از سواحل دریای آمو تهیه وپس از تصفیه به طول یک صدو بیست و دو کیلو متر الی چهار ولسوالی اندخوی انتقال میدهد.
این پروژه که ظرفیت ذخیره دوازده هزار متر مکعب آب اشامیدنی صحی را دارد به هزینه یازده میلیون وهشت صد هزار دالر امریکایی از بودجه انکشافی دولت توسط یک شرکت افغانی اعمار گردیده است.
این پروژه درحال حاضر برای نود و دو هزار نفر آب اشامیدنی صحی را فراهم میکند وبه گونه ای طراحی شده است که با ازدیاد نفوس میتواند تا برای یک صدو هفتاد وپنج هزار نفر آب صحی توزیع نماید.
همچنان پروژه آب رسانی شهر اندخوی به هزینه یک ونیم میلیون دالر امریکایی اعمار میگرددکه با تکمیل آن آب اشامیدنی صحی تا هر خانه اندخوی خواهد رسید.
حامدکرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان پس از افتتاح وبهره برداری این پروژه ها در شهر اندخوی به دیدار مردم رفت ودرمیان استقبال گرم آنان، جویای احوال وزندگی شان گردید.
همین گونه رئیس جمهوری اسلامی افغانستان با ابراز خرسندی از افتتاح وبه بهره برداری این پروژه ها اظهارداشت: امروز در حقیقت گام دیگری را بسوی بازسازی و درحقیقت نوسازی افغانستان گذاشتم. پروژه آب اشامیدنی به ساکنین ولسوالی های چهارگانه اندخوی یکی از برنامه های مهم دولت بود که با تمدید شبکه های آب رسانی ساکنین ولسوالی های اندخوی، چهارباغ، قرغان وقرم قل از مشکل کمبود آب رهایی می ابد.
حامدکرزی همچنان از مردم افغانستان بخصوص شهریان اندخوی خواست که فرزندان شان را جهت کسب علم به مکاتب بفرستند تا افغانستان در آینده صاحب متخصصین گردد.رئیس جمهوری افغانستان را درسفر به ولسوالی اندخوی دکتور رنگین دادفر سپنتا مشاور امنیت ملی، محمد اسماعیل خان سرپرست وزارت انرژی وآب، سلطان حسین حیصاری سرپرست وزارت انکشاف شهری، عبدالقدوس حمیدی سرپرست وزارت فواید عامه وشماری از نماینده گان شورای ملی همراهی میکردند.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد