نشست ايران، افغانستان و تاجيکستان


نشست ايران، افغانستان و تاجيکستان براي تقويت همکاري‌ها در زمینه آب و برق

DR
نوشتۀ شهلا رستمی
در پي مذاكرات دو روزه وزراي نيرو و انرژي سه كشور فارسي زبان، تفاهم‌نامه انتقال برق تاجيكستان از مسير افغانستان به ايران، دوشنبه شب در تهران، به امضاي سه طرف رسيد. مذاکرات برای واردات آب از تاجیکستان ادامه دارد.
در اين نشست مجید نامجو وزیر نیروي ایران ، " محمد اسماعيل خان " وزير انرژی و آب افغانستان و " شيرعلي گل" وزير انرژی و صنایع تاجیکستان شرکت داشتند.
«مجيد نامجو» وزير نيرو در مراسم امضاي اين تفاهم‌نامه اعلام كرد: سه كشور ظرف سه ماه قرار داد نهائی درباره انتقال برق از تاجيكستان به ايران را امضا خواهند کرد.
او محل امضاي قرارداد نهايي انتقال برق را سه ماه بعد و شهر كابل اعلام كرد.
وزير نيرو همچنين درباره تفاهم‌هاي سه كشور درباره آب نيز با اشاره به مشكلات كمبود آب و تغييرات اقليمی اظهار داشت: در اين زمينه، كميته‌اي به بررسي جزئيات همكاري‌هاي آبي را دنبال خواهد کرد و نتيجه این بررسي‌ها در نشست سه ‌جانبه بعدي مورد بررسي وزيران قرار خواهد گرفت.
مجید نامجو در تشريح جزئيات تفاهم‌نامه‌اي كه به امضا رسيد، گفت: اين تفاهم‌نامه براي انتقال برق از تاجيكستان از طریق خاک افغانستان به ايران، با در نظر گرفتن منافع مشترک سه کشور است و بهترين روش انتقال برق با استفاده از تکنولوژی بالا به منظور جلوگیری از اتلاف برق به ویژه در مسیر طولاني‌أي است كه حدود 1000كيلومتر پيش‌بيني مي‌شود.
وزير نيرو درباره زمان به نتيجه رسيدن پروژه سه كشور نيز گفت: اگر مسائل مالي پروژه حل شود زمان نهايي شدن پروژه كمتر از سه سال است.
مجید نامجو افزود: در حال حاضر برنامه‌ريزي ما براي انتقال حدود 1000 مگاوات برق از طريق تاجيكستان درسه سال آینده است.
مجید نامجو همچنين گفت: مذاکرات برای واردات آب از این کشور ادامه دارد.
وزیر نیرو با گفتن این که درباره آب نیز تفاهماتی انجام شده افزود: در اجلاس بعدی سه کشور که در افغانستان برگزار خواهد شد، تصمیم های نهائی درباره عملیاتی شدن این برنامه گرفته شده تلاش خواهد شد که با توجه به مشکلات خاص دنیا در ارتباط با موضوع آب و ضرورت استفاده از دانش فنی برای استفاده از منابع و ثروتها در جهت ارتقای زندگی مردم، از پتانسیل سه کشور استفاده شود.
مجید نامجو همچنین در خصوص واردات آب از تاجیکستان نیز گفت: این کشور می تواند آب را به صورت سخاوتمندانه در اختیار کشورها قرار دهد. اما باید امکانات مورد نیاز، شکل انتقال و اعتبار لازم برای این پروژه تعیین شود تا اقتصادی بودن یا غیراقتصادی بودن آن سنجیده شود
محمود احمدي نژاد در ديدار وزراي انرژي و آب افغانستان و تاجيكستان با قدرداني از همكاري و هماهنگي هاي مثبت و سازنده وزراي سه كشور در جهت خدمت به مردم اظهار داشت: همكاري در زمينه آب و انرژي از اهميت ويژه اي در روابط و مناسبات سه كشور است و ايران آمادگي دارد امكانات و تجربيات خود را در زمينه شيوه استفاده از آب در اختيار افغانستان و تاجيكستان قرار دهد و بي‌ترديد برنامه ريزي دقيق و تنظيم مناسب تفاهمات، آسايش و رفاه سه ملت را فراهم خواهد آورد.

قراراست جلسه بعدی وزیران ذیربط سه کشور طی هفته دوم آوریل 2011 میلادی برابر با 15 تا 20 فروردین 1390 در شهر کابل در جمهوری افغانستان برگزار شود.
برهان ریاضی، کارشناس آب، تالاب و محیط زیست

28/12/2010by شهلا رستمی
گوش کنید (06:12)

از برهان ریاضی، کارشناس آب، تالاب و محیط زیست پرسیدم آیا در صورت حل مشکل آب با افغانستان، مشکل خشکسالی در ایران می تواند حل شود ؟
این کارشناس می گوید مشکل آب هیرمند که مسیرش عمدتأ در افغانستان قرار گرفته و این کشور نیز به عنوان کشوری خشک و نیمه خشک به آب نیاز دارد. در نتیجه اکثر آب آن در آنجا به مصرف می رسد و این مشکل را از گذشته های دیر باز به وجود آورده و در سالهای کم آبی، به ویژه تالاب های هامون از آب بسیار کمی بهره مند می شوند. در نتیجه محیط زیست و نیز شرایط زندگی مردم منطقه سیستان و بلوچستان را دشوار می سازد.
او می افزاید: در صورت امضای تفاهم نامه ها و حل این مشکل، حیات تالاب مهم هامون سیستان هم که بسیار کلیدی است تضمین خواهد شد.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد