برسی مطبوعات


اسلامگرایان افراطی پاکستان دسترسی به مراکز اتمی ندارند

نوشتۀیژن برهمندی
از نظر کریم پاکزاد نیرو های اسلامگرای رادیکال با ماهیت تروریستی، که امروز در بخش غربی پاکستان در مرزهای افغانستان مشغول فعالیت هستند و تحت تاثیر افکار القاعده قرار دارند، غیر ممکن است بتوانند در پاکستان به قدرت برسند.
بنا به گزارشی که در نشریه نیویورک تایمز منتشر شده است، سفیر آمریکادر پاکستان در ماه مه سال 2009 طی یک گزارش محرمانه به واشینگتن، نسبت به احتمال دسترسی نیرو های افراطی اسلامی به تاسیسات هسته ای این کشور بشدت اظهار نگرانی کرده است.
"ان پترسن" سفیر آمریکا در پاکستان در این گزارش تذکر داده است که در مرکز تاسیسات اتمی پاکستان به آن میزان اورانیوم غنی شده وجود دارد که می توان بکمک آنها چندین بمب اتمی تهیه کرد.
انتشار این خبر در زمانی انجام میگیرد که اسناد محرمانه منتشر شده توسط سایت ویکی لیکس، به افشای گزارش ها ی محرمانه ای دست زده است که در آنها مقامات آمریکا دولت پاکستان را مورد انتقاد قرار داده اند که علیه نیرو های افراطی همکاری لازم را نمی ک
گفتگو با کریم پاکزاد، پژوهشگر مرکز تحقیقات بین المللی و استراتژیک فرانسه
گوش کنید (07:38)
در گفتگوئی با کریم پاکزاد پژوهشگر مرکز تحقیقات بین المللی و استراتژیک فرانسه، درباره خطرات احتمالی دسترسی نیرو های افراطی تروریست به امکانات اتمی پاکستان، پرسش هائی را مطرح کرده ایم که شما را به شنیدن پاسخ های او دعوت می کنیم.
کریم پاکزاد توضیح می دهد که تاسیسات اتمی پاکستان تنها و تنها در اختیار ارتش این کشور است و حتی سیاست مردان بزرگ پاکستان از جمله رئیس جمهوری پاکستان دسترسی مستقیم به تاسیسات نظامی اتمی پاکستان ندارند.
از نظر کریم پاکزاد نیرو های اسلامگرا

پلیس بریتانیا از محل اختفای بنیانگذار ویکی لیکس مطلع است
13:56
1389 / 09 / 11

مسکو، 11 آذر، خبرگزاری «ریانووستی»/ اسکاتلندیارد (اداره پلیس انگلستان) از محل دقیق اختفای "جولیان آسانج" بنیانگذار سایت ویکی لیکس مطلع است، اما برای دستگیری وی تلاش نمی کند، زیرا در حال بررسی جزئیات و دریافت دستور برای این کار است. این مطلب را روز پنجشنبه خبرگزاری "ایندیپندنت" گزارش داد.
لازم به ذکر است که دادگاه استکهلم درماه نوامبر درخواست دادستان این کشور دستور دستگیری این استرالیایی 39 ساله را به جرم تجاوز و آزار جنسی تصویب کرد و در 20 ماه نوامبر دادستان سوئد درخواست تعقیب بین المللی وی را به اینترپل ارسال نمود.
ظاهرا آسانج در ماه اکتبر به لندن رفته است و آدرس و اطلاعات خود را برای تماس در اختیار پلیس قرار داده است. با این وجود اسکاتلندیارد نمی تواند بدون دریافت دستور از "مرکز مبارزه با جنایات سازمان دهی شده" بریتانیا برای دستگیری وی اقدام کند. گفته می شود تعلل در صدور دستور برای دستگیری آسانج به خاطر بررسی جزییات توسط این مرکز است.
یادآوری می شود که سایت ولیکی لیکس اخیرا برای بار دوم اقدام به انتشار اسناد طبقه بندی شده و از جمله مکاتبات محرمانه وزارت امور خارجه آمریکا نموده است. این کار با بحث ها و انتقادات شدیدی در سطح بین الملل همراه بوده است.


ویکی لیکس : شایعات، افشاگری ها، واقعیت ها؟
نوشتۀ واسع محسن
در تازه ترین افشاگری های سایت ویکی لیکس درمورد افغانستان، یادداشتهای دیپلماتیک مربوط به سفارت آمریکا در کابل، رهبری افغانستان توسط حامد کرزی، رئیس جمهور این کشور را مورد انتقاد قرار داده و احمد ولی کرزی، برادر رئیس جمهور را به قاچاق مواد مخدر متهم کرده است.
شماری از رسانه ها گزارش داده اند ک یک سند دیگر ویکی لیکس، همچنان افشا می کند که احمد ضیا مسعود، معاون سابق رئیس جمهور افغانستان، نزدیک به 52 میلیون دلار را با خود به دوبی اننتقال داده است.
قابل یاد آوری است که افشاگریهای تازه ویکی لیکس فقط منحصر به مسایل افغانستان نیست و این بار پشت پرده روابط آمریکا و کشور های عمده بین المللی را نیز در بر می گیرد.
نعمت الله الهی، فعال رسانه ای در افغانستان می گوید بخشی از اطلاعات افشا شده سایت ویکی لیکس در مورد افغانستان چندان هم تازه نیست و در موارد مربوط به سوءمدیریت و احتمال رابطه حلقه های بالایی دولت افغانستان با شبکه های آغشته به فساد و مواد مخدر، شایعاتی بسیاری در این کشور از مدتها پیش مطرح بوده است.
بگفته نعمت الله الهی، ناامیدی مردم این کشور از عدم بروز تحولات مثبتی که از چندین سال بدینسو در افغانستان انتظارش می رفت، مردم این کشور را در مورد افشاگریهای ویکی لیکس نگران کرده و باور آنها را نسبت بدرستی این اطلاعات، قوت داده است

ویکی لیکس: نگرانی آمریکا از روابط ایران - آمریکای لاتین
نوشتۀ واسع محسن
آمریکا از روابط فزاینده ایران با کشورهای نظیر ونزوئلا، برزیل و بولیوی بدلیل افزایش احتمال تولید اورانیوم در این کشور ها اظهار نگرانی کرده است.
بر اساس تازه ترین اسناد دیپلماتیک افشا شده در سایت ویکی لیکس که روز چهارشنبه انتشار یافته است آمریکا دستکم از سال 2007 بدینسو در مورد احتمال افزایش تولید اورانیوم در آمریکای لاتین و بویژه در ونزوئلا تحقیق کرده است.
شماری از سفیران آمریکا در آمریکای لاتین در یادداشتهای خود گفته اند که شایعات مربوط به (تولید ) اورانیوم در آمریکای لاتین از جمله در ونزوئلا نباید کم اهمیت تلقی گردد.
سفیران آمریکا دراین یادداشتها روابط فزاینده میان ایران و ونزوئلا را عمدتا روابط " ایدئولوژیک" توصیف کرده و وجوه مشترک "ضد آمریکایی " بودن موضعگیری های محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران و هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا را برجسته کرده اند.
با این حال آنان در یادداشتهای خود توضیح میدهند که وجود ذخایراورانیوم در ونزوئلا تا هنوز قطعی نشده و این کشور تا هنوز دانشمندان قادر به انجام تحقیقات در عرصه اتمی را نیز در اختیار ندارد.
سفیر آمریکا در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، در عوض در یادداشتهای خود نوشته است 57 کارشناس ایرانی در بخشهای مربوط به ذخایر طبیعی و زمین شناسی در ونزوئلا فعالیت داشته اند.
بگفته او، ایران همچنان به ونزوئلا در تهیه چندین گزارش تحقیقاتی در عرصه زمین شناسی یاری رسانده و در یکی از این گزارشها به موجودیت اورانیوم در چندین ناحیه ونزوئلا اشاره شده است.
آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل در بولیوی نیز در یادداشتی که سایت ویکی لیکس افشا کرده است به حضور "بیش از اندازه" دیپلماتهای ایرانی در بولیوی اشاره کرده و آنرا نشانه علاقمندی تهران به "ذخایر اورانیوم " بولیوی توصیف کرده است.


افغانستان بر تامین مستقلانه امنیت خود از سال 2014 حساب میکند
19:07
1389 / 09 / 10
استانه، 10 قوس، خبرگزاری « ریا نووستی» / حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان عقیده دارد که از سال 2014 کشورش میتواند امنیت خود را مستقلانه تامین کند، به خاطریکه در کشور در امر انکشاف اقتصادی، تحکیم موسسات دولتی پیشرفت حاصل گردیده و حاکمیت قانون برقرار شده است.
در تاریخ اول دسمبر در استانه اولین اجلاس سازمان امنیت و همکاری اروپا طی 11 سال اخیر گشایش یافت. اجلاس قبلی در سال 1999 به سطح عالی در استانبول برگزار شده بود. قزاقستان ریاست سازمان امنیت و همکاری اروپا را در سال 2010 بر دوش دارد. افغانستان از سال 2003 موقف دولت همکار سازمان امنیت و همکاری اروپا را دارا می باشد.
کرزی در اجلاس سازمان امنیت و همکاری اروپا در استانه گفت: " همه این دستاوردها به ما در امر امادگی تدریجی افغانستان برای ان قوت و قاطعیت می بخشد، تا مسوولیت به خاطر امنیت در جریان چهار سال اینده بر دوش گیریم".
او یاداوری نمود که در اجلاس ماه نوامبر ناتو در لیسبون راجع به ختم پروسه گذار در باره تامین مستقلانه امنیت در کشور از طرف مقامات افغان در سال 2014 توافق حاصل گردید.
رئیس جمهور کرزی گفت: " توافق حاصله جامعه بین المللی راجع به سپردن مسوولیت به نیروهای افغان به معنی قطع همکاری ما با ناتو نمی باشد. ما بازهم به حمایت ناتو و کشورهای منطقه در برابر تهدیدها ضرورت خواهیم داشت".
او افزود که اکثریت دول عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا از مساعی مقامات در باره بازسازی شبکه اقتصادی در کشور حمایت میکنند و در مقابله با تروریزم با ما مساعدت می نمایند.
رئیس جمهور افغانستان گفت: " تروریزم بین المللی - این جدی ترین تهدید برای افغانستان، منطقه ما و بصورت کل برای جهان می باشد. افغانستان اولتراز همه قربانی این تهدید گردیده است. ملت افغانستان با علاقمندی در عملیات مبارزه با تروریزم شرکت
می ورزد، ولی او بار سنگین جنگ 30 ساله و بی ثباتی را احساس میکند".
رئیس جمهور اعلام داشت که مبارزه با گسترش مواد مخدره برخورد هماهنگ بین المللی را مطالبه میکند.
کرزی اعلام داشت: " در طی 9 سال اخیر ( در سال 2001 عملیات نیروهای ایتلافی در افغانستان اغاز شد) ما کار زیادی را در باره کاهش حجم کشت خاشخاش انجام دادیم، صدها قاچاقچی و تاجر مواد مخدره بازداشت گردیده و در زندان به سر می برند، صدها تبعه ما، ماموران ارگان های امنیتی به خاطر این کار جان های شان فداء نموده اند. در حال حاضر بر این امر وسیعاً اعتراف میکنند که ان تهدید ها و چلنج ها که ما در افغانستان با انها مواجه می باشیم، تا اندازه زیادی علایم امراض وسیعتر اند که نه تنها منطقه ما را فرا گرفته است".
شورای امنیت ملی امریکا استراتیژی این کشور در افغانستان را بررسی می کند

مقامات قصر سفید می گویند که شورای امنیت ملی در حال بررسی استراتیژی حکومت آن کشور در افغانستان می باشد. قصر سفید در حال انجام بررسی جنگ افغانستان یک سال پس از اعلان استراتیژی رییس جمهور اوباما برای شکست طالبان و تامین صلح و ثبات در این کشور جنگ زده می باشد. از آن جای که فشار ها به خاطر پایان جنگ در افغانستان در کشور های غربی در حال افزایش است، بارک اوباما رییس جمهور ایالات متحدهء امریکا گفته است که قوای متحدین در افغانستان از آغاز سال آیندهء میلادی می توانند مسوولیت های امنیتی را به نیروهای افغان واگذار کنند و این روند تا پایان سال 2014 میلادی باید تکمیل شود. مقامات امریکایی می گویند، استراتیژی جدید با افزایش رقم سربازان امریکایی و اشتراک بیشتر نیروهای افغان در عملیات علیه شورشیان، نیروی تحرک شورشیان را در هم شکسته است. اما هم زمان ارقام نشان می دهد که میزان خشونت ها در این کشور در ماه های اخیر نیز افزایش یافته است. در این جا پرسشی مطرح می شود که چه چیزی در جنگ افغانستان بررسی می شود؟ به نوشتهء رویترز، شورای امنیت ملی امریکا می گوید، در این بررسی پیشرفت اهداف تعیین شده در استراتیژی ارزیابی می شود که یک سال پیش در اجلاس همین شورای مطرح شده بود و هم چنان مبارزهء کنونی با تروریزم در افغانستان، امور امنیتی، انکشاف و حکومت داری در این کشور، مورد غور و بحث قرار می گیرد. در این بررسی هم چنان پلان حکومت افغانستان در رابطه با مذاکره و آشتی با طالبان و کیفیت سطح کمیت نیروهای محلی افغان هم مورد بحث قرار خواهد گرفت. در این بررسی پرسیده می شود که آیا این استراتیژی موثر و کارا است و نیازی به پالسی ها و سفارش های دیگر ندارد؟ بررسی یک سال گذشته استراتیژی رییس جمهور اوباما هم چنان موفقیت این استراتیژی در مورد پاکستان را نیز مورد ارزیابی قرار می دهد و این بررسی روی از بین رفتن مخفی گاه های تروریستان در امتداد سرحد پاکستان بیشتر متمرکز خواهد بود. بررسی استراتیژی ادارهء امریکا در نیمه دوم ماه جاری میلادی به کانگرس امریکا ارایه خواهد شد. این بررسی شامل گزارش های مقامات نظامی ایالات متحدهء امریکا، ناتو، وزارت امور خارجهء امریکا، نماینده های کشورهای که در افغانستان حضور نظامی دارند و حکومت های افغانستان و پاکستان می شود. به گزارش رادیو آزادی، مقامات امریکایی می گویند، ممکن است این بررسی موجب تغییر در عملکرد نظامی و ملکی در افغانستان و انتقال منابع از یک بخش این کشور به بخش های دیگر آن گردد. اما مقامات می گویند که انتظار کدام تغییر جدی در استراتیژی نمی رو.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد