گذراش ها ی افغانستان

ربانی درقندهار و نشست مشورتی کمیسون عالی صلح
همایون شعیب -

قندهار دوشنبه, 06 دسمبر 2010

برهان الدین ربانی، رییس کمیسون عالی صلح و معصوم ستانکزی، رییس دارالانشای این کمیسیون به ولایت کندهار سفر نموده و در اولین نشست مشورتی با والیان ولایات حوزه جنوب غرب افغانستان در شهر کندهار اشتراک نمودند.
برهان الدین ربانی در صحبت های خویش گفت: "اولین جلسه مشورتی را با مسوولین دولتی ولایات و متنفذین ولایت باستانی کندهار به این دلیل آغاز نمودند که تمام جنبش های ملی کامیاب از این جا برخاسته و موفق گردیده، از همین رو ما نیز اولین نشست مشورتی شورای صلح را از ولایت کندهار با شتراک والیان ولایات حوزه جنوب غرب افغانستان آغاز نمودیم."
در نشست مشورتی شورای صلح والی ولایت ارزگان محمد عمر شیرزاد، والی ولایت زابل محمد اشرف ناصری، والی ولایت نیمروز عبدالرکریم براهوی ، والی ولایت هلمند محمد گلاب منگل و والی ولایت کندهار داکتر توریالی ویسا اشتراک نموده بودند.
برهان الدین ربانی در کنفرانس مطبوعاتی شام امروز به خبرنگاران گفت: " تلاش های رسیدن به صلح به تازه گی آغاز شده و در این راستا دست آورد های اندک نیز به دست آمده است اما این تلاش ها وسعت بیشتر پیدا خواهد نمود.
به قول ربانی، با مخالفین دولت تماس ها صورت گرفته است اما به دلایل خاص نمی توانند که آن را افشاء نمایند.
ربانی، رییس کمیسون عالی صلح، از مخالفین دولت خواست که از مخالفت دست بکشند و شامل پروسه ملی صلح گردند، وی گفت پیام من و کمیسیون صلح یک پیام تعلیمات اسلامی است، یک پیام صلح است، مخالفین دولت از این موقع با یک روحیه اسلامی استفاده نمایند، و آنها امتیازی را از دست نخواهد داد. ربانی از مقامات امنیتی افغانستان نیز خواست، که اسیران جنگی مخالفین دولت را شکنجه نه نمایند.
معصوم ستانکزی رییس دارالاانشا کمیسون عالی صلح گفت : برای رسیدن به صلح به همرای کشور های همسایه افغانستان نیز تماس ها بر قرار گردیده است: "چیزی که در افغانستان برای صلح کمک کرده می تواند آن اجماع صلح به سطح منطقه می باشد، چون صلح در افغانستان صلح در منطقه می باشد، که از آن جمله کشور های همسایه چون پاکستان و دیگر همسایه ها میتواند، برای برداشتن یک گام مثبت سهیم شوند. و در این مورد تلاش های کافی صورت گرفته و به کشور های همسایه سفر های هیات ها آغاز گردیده است

حامد کرزی: جاسوسان خارجی تلاش دارند تا افغانستان و پاکستان را بی ثبات سازند
حامد کرزی رییس جمهور افغانستان
14.09.1389
حامد کرزی رییس جمهور افغانستان می گوید، اسناد افشا شده محرمانه دیپلوماتیک ایالات متحدهء امریکا توسط ویکی لیکس در مورد افغانستان و پاکستان روابط این دو کشور را نزدیک تر ساخته است.کرزی دیروز در یک کنفرانس خبری اسناد افشا شده از سوی ویکی لیکس را رد کرد.وی هم چنین گفت، جاسوسان خارجی تلاش می کنند که هر دو کشور را بی ثبات سازند، اما به گفته او، ویکی لیکس هر نیت که داشت در روابط میان افغانستان و پاکستان کمک کرده است و بنابر این افشای اسناد توسط ویکی لیکس برای این دو کشور مفید واقع شده است.رییس جمهور کرزی که در یک کنفرانس خبری مشترک با یوسف رضا گیلانی صدراعظم پاکستان صحبت می کرد، در این مورد توضیح نداد که چگونه انتشار این اسناد توسط صفحهء انترنتی ویکی لیکس در بهبود روابط میان افغانستان و پاکستان کمک کرده است.کرزی که در این اواخر از تکتیک های کشورهای غربی در مبارزه علیه طالبان انتقاد کرده، هم چنین گفت که روابط محکم با اسلام آباد دارد. وی گفت، اطمینان می دهد که میان دو کشور بی اعتمادی وجود ندارد. این در حالیست که روابط میان دو کشور بار ها با اتهامات بر سر ارتباط میان ادارهء استخبارات پاکستان و طالبان افغانی و حضور تندروان پاکستانی در افغانستان متشنج شده است.کرزی گفت، تلاش های قوای بین المللی در افغانستان مانند سال های اول موفق نیست. وی که همواره پاکستان را به مداخله در امور افغانستان متهم می کرد، دیروز گفت:« ملت افغانستان دست را با جهان یکی کرد حکومت طالب ها و القاعده را از افغانستان راندند و افغانستان دوباره به یک روند عادی زنده گی برگشت. ولی به تعقیب آن حملات تروریستی در افغانستان زیاد شد. در عین حال دیدیم که پاکستان هم مورد حملات شدید تروریزم قرار گرفت. این ما را به این وادار کرد تا ما دیدگاه خود را تجدید دوباره کنیم و تحلیل کنیم که چه می گذرد. این کار های که می شود همیش از پاکستان به طرف افغانستان می آید یا و یا یک دسیسه بزرگ تر در کار است که هم افغانستان را بی ثبات می سازد و هم پاکستان را.»کرزی هم چنین گفت، قوای بین المللی نتوانست که مراکز آموزش و تمویل تروریستان را از بین ببرد و طبق میل مردم افغانستان در برقراری امنیت نیز موفق نبوده اند. در حال حاضر حدود 150 هزار سرباز خارجی به رهبری ناتو در افغانستان مصروف مبارزه با طالبان و القاعده هستند. در این جنگ ده ساله، سال جاری خونبار ترین سال برای قوای بین المللی در افغانستان خوانده شده که در آن بیش از 650 سرباز این قوا کشته شده است.
تامین صلح و ثبات در افغانستان نیاز به همکاری پاکستان دارد»
13.09.1389

رییس جمهور کرزی می گوید، که تامین صلح و ثبات در افغانستان بدون همکاری پاکستان نا ممکن است. رییس جمهور افغانستان به روز شنبه در یک نشست مشترک خبری با یوسف رضا گیلانی صدراعظم پاکستان در کابل گفت که ثبات افغانستان برای پاکستان نیز دارای اهمیت است. رییس جمهور حامد کرزی افزود:«ملت افغانستان دست را با جهان یکی کرد حکومت طالب ها و القاعده را از افغانستان راندند و افغانستان دوباره به یک روند عادی زنده گی برگشت. ولی به تعقیب آن حملات تروریستی در افغانستان زیاد شد در عین حال دیدیم که پاکستان هم مورد حملات شدید تروریزم قرار گرفت این ما را به این وادار کرد تا ما دیدگاه خود را تجدید دوباره کنیم و تحلیل کنیم که چه می گذرد. این کار های که می شود همیش از پاکستان به طرف افغانستان می آید یا و یا یک دسیسه بزرگتر در کار است که هم افغانستان را بی ثبات می سازد و هم پاکستان را.»رییس جمهور کرزی در بخشی از سخنان خود گفت، که هیچگاه اجازه نخواهد داد که از خاک افغانستان بر ضد پاکستان استفاده صورت بگیرد، و از پاکستان نیز توقوع دارد که از خاک آن کشور علیه افغانستان استفاده سوء صورت نگیرد. از سوی هم صدراعظم پاکستان در آغاز سفر دو روزه اش به کابل روی تشدید مبازره با تروریزم در منطقه تاکید کرد. یوسف رضا گیلانی در قسمتی از سخنان خود به تحکیم روابط میان افغانستان و پاکستان نیز اشاره کرد. آقای گیلانی گفت، که افغانستان در هیچ نبردی بدون همکاری پاکستان برنده نخواهد شد و وی تعهد نمود در بخش تقویت همکاری میان افغانستان و پاکستان کار می کند. وی افزود:«وضعیت فعلی که ما شاهد آن هستیم، اگر بخاطر بنیاد گرایی و تروریزم است، کوتاه مدت خواهد بود. ما در این بخش با افغانستان همکاری می کنیم، ما همسایه گان هستیم، باید یکدیگر را خوب بشناسیم اما از آقای کرزی خواستیم تا از خانه دوم شان که همانا پاکستان است دیدار کنند تا در آن جا روی تقویت همکاری ها و روابط میان افغانستان و پاکستان با هم صحبت کنیم.»از سوی هم رییس جمهور افغانستان در رابطه به پخش اسناد دیپلوماتیک وزارت امور خارجه ایالات متحده امریکا از سوی صفحه انترنیتی ویکی لیکس گفت که افغانستان به این اسناد باور ندارد. در برخی از این اسناد از زبان شماری از اعضای کابینه افغانستان گفته شده، که گویا رییس جمهور کرزی یک مرد ضعیف است و پالیسی امریکا را در منطقه درک نمی کند. رییس جمهور کرزی گفت که وی مطمین است که عمر زاخیل وال وزیر مالیه افغانستان چنین اظهاراتی به امریکا نداشته است. یوسف رضا گیلانی صدراعظم پاکستان می گوید، که آنان نیز به اسنادی که از سوی صفحه انترنیتی ویکی لیکس به نشر رسیده باور ندارند.
پوتين: روسيه اشتباهات شوروي را در افغانستان تكرار نخواهد کرد
مسکو از مساعی واشنگتن و ایتلاف بین المللی جهت حل اوضاع در
افغانستان حمایت میکند، ولی قصد اعزام نیروهای خود به این کشور را ندارد. این مطلب را صدراعظم فدراسیون روسیه ولادیمیر پوتین در مصاحبه لاری کینگ گوینده شبکه تلویزیونی CNN اعلام داشته است. صدراعظم روسیه گفت: " ما در انجا توسط وسایل نظامی نمی توانیم و نمی خواهیم حضور داشته باشیم، ولی ما به شرکای امریکایی و شرکای دیگر ایتلاف بین المللی در افغانستان به شیوه ها و سایل کاملاً مختلف کمک میکنیم". پوتین اظهار داشت: " ما جهت تامین ترانزیت به توافق رسیدیم و این کار را ، منجمله، نه تنها از طریق هوا، بلکه از طریق زمین، انجام میدهیم. ما از نگاهی اطلاعاتی نیز با نیروهای ائتلافی کمک میکنیم. موارد نیز وجود داشت، وقتیکه پیلوتان هلیکوپترهای ما نظامیان امریکایی و هالندی را از زیر اتش دشمن نجات دادند". به قول صدراعظم روسیه، شیوه های دیگر حمایت از مساعی بین المللی در افغانستان وجود دارند. پوتین خاطرنشان ساخت: " بطور مثال، کمک به حکومت برحال و نیروهای مسلح افغانستان. این مجموعه کامل، مجموعه بزرگ کار مشترک است. ما بر ان حساب میکنیم که این مساعی نتائیج مثبت به بار اورند". ولادیمیر پوتین در پاسخ به سوال لاری کینگ راجع به نتائیج ممکن فعالیت امریکا در افغانستان در مقایسه با عملیات شوروی در این کشور گفت که " نباید حضور امروزی امریکا و بین المللی را در افغانستان با حضور شوروی در سالهای 80 مقایسه نمود". رئیس حکومت روسیه خاطرنشان ساخت: " اتحاد شوروی در انجا اشتباهات زیادی مرتکب شده و عمده ترین اشتباه ان این بود که در انجا نیروهای شوروی حضور یافتند. نباید این کار را میکرد. این واقعیت اشکار است". پوتین گفت: " انچه که به حضور امروزی نظامیان امریکا و نظامیان نیروهای ایتلاف بین المللی در افغانستان مربوط میگردد – در هر صورت اوضاع بطور جدی تغییر کرده است". به عقیده او، ایتلاف بین المللی در افغانستان" امروز ماموریت مهم و مثبت اجراء میکنند". باید خاطرنشان ساخت که ولادیمیر پوتین قبلاً یکی از منتقدین نیرهای غربی در افغانستان شمرده میشد. وی در سالهای گذشته چندین بار نتیجه عملیات نیرهای غربی در افغانستان را زیر سوال برده بود.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد