جا به‌جایی ۱۶ رهبر گروه‌های هراس‌افگن خارجی در شمال‌شرق افغانستان توسط طالبان دیدگاه‌ها 03 مهر 1401 جا به‌جایی ۱۶ رهبر گروه‌های هراس‌افگن خارجی در شمال‌شرق افغانستان توسط طالبان



جا به‌جایی ۱۶ رهبر گروه‌های هراس‌افگن خارجی در شمال‌شرق افغانستان توسط طالبان




بر بنیاد معلومات: حاجی فرقان، رهبر 
جنبش اسلامی ترکستان شرقی، مولوی ابراهیم مسئول جماعت انصارالله تاجیکستان، شیخ ذاکر مسئول تحریک اسلامی ازبیکستان و عبدالحق اویغوری، مسئول شاخه‌ی القاعده در شمال کشور روز سه شنبه ۲۰ آگست ۲۰۲۲ به کابل آمدند و در سرک ۱۱ وزیر اکبر خان در حویلی حاجی افضل که در اختیار شبکه‌ی حقانی قرار دارد، سه روز را سپری کردند.

یک منبع معتبر به گروه تحقیقی ارتباطات استراتژیک جبهه‌ی مقاومت ملی می‌گوید "آنان سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه‌ی حقانی را ملاقات نموده و در مورد پیش‌برد برنامه‌های آینده‌ی شان و این‌که شبکه‌ی از جنگجویان خارجی را در شش ماه آینده به شدت در شمال کشور قوی بسازند و ۵۰ در صد از تمام جنگجویان خارجی باید داخل پروسه‌ی اعزام به آسیای میانه گردند، به‌گونه‌ی مفصل صحبت کردند."

در این نشست‌ها عبدالحق از شبکه‌ی حاجی فرقان و شیخ ذاکر از تحریک اسلامی ازبیکستان مسئولیت تقویت القاعده و تأمین ارتباطات با سایر شاخه‌های این گروه را بر عهده گرفتند.

بر بنیاد تصامیم و فیصله‌‌ای که در خانه‌ی حقانی انجام شد، قرار است شمار زیادی از جنگجویان خارجی از کشور های عربی و کشورهای منطقه وارد خاک افغانستان شوند.

باید گفت که مولوی ابراهیم تاجیک منحیث مسئول عمومی شبکه‌ی از جنگجویان خارجی در شمال کشور از سوی شبکه‌ی حقانی تعیین شده است که بیشترین ارتباط را با داعش دارد.

بر بنیاد اطلاعات دقیق، مولوی ابراهیم روز دوشنبه ۲۲ اگست ۲۰۲۲ توسط یک موتر کرولای شخصی که راننده‌ی آن مورد اعتماد شبکه‌ی حقانی بوده، کابل را به مقصد ولایت کندز ترک نموده‌است.

از سویی هم مولوی ابراهیم، رهبر جماعت انصارالله تاجیکستان و مسئول شاخه‌ی داعش در شمال افغانستان در آخر ماه اگست در شهرستان امام صاحب دیده شده‌است.

بر بنیاد مدارک و اطلاعات به‌دست آمده، حاجی فرقان و عبدالحق اویغوری روز یک‌شنبه ۲۱ اگست ۲۰۲۲ کابل را به مقصد شهرستان پلخمری ولایت بغلان ترک نموده و در قرارگاه ریاست استخبارات طالبان در بغلان به‌سر می‌برَد.

اطلاعات می‌افزاید که شیخ ذاکر، مسئول عمومی تحریک اسلامی ازبیکستان سه شنبه ۲۳ اگست ۲۰۲۲ توسط دو نفر از اعضای قطعه‌ی خاص بدخشان در موتر کرولا، مربوط به خلیفه محبوب فیض آباد کابل را به قصد بهارک ولایت بدخشان ترک نموده‌است.

هم اکنون شیخ ذاکر در ساختمان دفتر پیشین همبستگی ملی و اکنون یکی از قرارگاه های نظامی طالبان در شهرستان بهارک بدخشان به‌سر می برَد.

مدارک و اطلاعات به‌دست آمده‌ی معتبر نشان می‌دهد که قرار است مولوی ابراهیم به‌گونه‌ی مخفی و از قبل هماهنگ شده با شبکه‌ی حقانی، به نفع داعش در شمال افغانستان فعالیت کند و آهسته آهسته از طریق ولایت قندز و از طریق شهرستان‌های مرزی تخار و بدخشان، زمینه‌ی نفوذ داعش را به کشورهای آسیای میانه فراهم نماید.

به همین‌گونه قرار است حاجی فرقان وشیخ ذاکر وعبدالحق اویغوری یک بخش کلان القاعده را نیز در شمال افغانستان رهبری نموده و از این طریق بزرگ‌ترین تهدید برضد کشورهای همسایه‌، منطقه و جهان را فراهم نمایند.

پس از اشغال افغانستان توسط گروه جنایت‌پیشه‌ی طالبان، این کشور به بزرگ‌ترین پناه‌گاه امن هراس‌افگنان جهانی بدَل شده‌است.

این درحالیست که افزایش حضور رهبران و جنگ‌جویان گروه‌های هراس‌افگن، نگرانی شدید کشورهای همسایه، منطقه و جهان را در پی داشته است.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد