شکست تعهدات طالبان در برابر تروریسم

 

امریکا و اروپا: حضور الظواهری در کابل نمونه بارز شکست تعهدات طالبان در برابر تروریسم بود

۸صبح، کابل: نماینده‌گان ویژه امریکا و اتحادیه اروپا در واشنگتن درباره وضعیت افغانستان دیدار و از ادامه حضور تروریستان در افغانستان، به‌ویژه شبکه القاعده به شدت ابراز نگرانی کرده‌اند.

وزارت خارجه امریکا در بیانیه مشترک گفته که این دیدار روز پنج‌ شنبه، ۳۱ میزان، صورت گرفته و نماینده‌گان امریکا و اتحادیه اروپا شامل فرانسه، آلمان، بریتانیا و نیز کشورهایی چون جاپان، قطر، سویس و نماینده یوناما به عنوان ناظر، در آن شرکت داشته‌اند.

این کشورها با اشاره به مرگ ایمن الظواهری، رهبر القاعده، از ادامه حضور و عملیات گروه‌های تروریستی در خاک افغانستان، از جمله القاعده و سایر گروه‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند.

آنان افزوده‌اند: «حضور ظواهری در کابل نمونه بارز شکست طالبان در اجرای تعهدات مبارزه علیه تروریسم است.»

این کشورها از طالبان خواسته‌اند تا گام‌های پایدار و قابل راستی‌آزمایی، مطابق با تعهدات و قوانین بین‌المللی قابل اجرا، از جمله حقوق بین‌المللی بشردوستانه، علیه همه گروه‌های تروریستی بردارند.

نماینده‌گان امریکا و اتحادیه اروپا در این نشست تاکید کردند که پایداری صلح و ثبات در افغانستان مستلزم یک گفت‌وگوی ملی معتبر و فراگیر است که منجر به تصویب قانون اساسی و شکل‌گیری نظام سیاسی همه‌شمول می‌شود.

در بیانیه این نشست همچنان نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی، سلب آزادی‌های زنان و سرکوب رسانه‌ها و خبرنگاران نیز محکوم شده است.

گفتنی است که این نشست شامل جلسات فنی با بانک جهانی و بانک توسعه آسیایی در مورد وضعیت افغانستان نیز می‌شود.

این نگرانی‌ها از حضور القاعده و شکست طالبان در امر مبارزه با تروریسم در حالی مطرح شده است که ایمن‌ الظواهری، رهبر شبکه القاعده، در ماه جولای سال جاری میلادی در نتیجه یک حمله پهپادی امریکا در خانه مربوط به وزیر داخله طالبان در شیرپور کابل کشته شد.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد