عبدالحق ترکستانی، عضو ارشد القاعده در شمال افغانستان حضور دارد

 


نشریه لانگ وار ژورنال: عبدالحق ترکستانی، عضو ارشد القاعده در شمال افغانستان حضور دارد 



۱۴۰۱/۳/۲۷

لانگ وار ژورنال گزارش می‌دهد که عبدالحق 



ترکستانی، رهبر حزب اسلامی ترکستان و عضو ارشد القاعده عید فطر را در افغانستان جشن گرفته است. 

به گزارش این نشریه، ترکستانی و بیشتر اعضای حزب او اکنون در شمال افغانستان مستقر اند. 

عبدالحق ترکستانی از ایغورهای منطقه سینکیانگ چین است.

به گزارش این نشریه، حزب اسلامی ترکستان ویدیویی در اواسط ماه می منتشر کرد که نشان می‌دهد عبدالحق ترکستانی و عبدالسلام تركستانی، عید فطر را در افغانستان جشن گرفته‌اند. 

این نشریه از عبدالسلام ترکستانی به عنوان یک عضو ارشد حزب اسلامی ترکستان یاد می‌کند که بیشتر مسئولیت تبلیغات این حزب را دارد.

دو مقام استخباراتی ایالات متحده به لانگ وار ژورنال گفته‌اند که عبدالحق ترکستانی، همراه با رهبران ارشد این گروه اکنون در شمال افغانستان مستقر اند. به گفته این مقام‌ها، این ویدیو نیز در آنجا ضبط شده است.

حزب اسلامی ترکستان عمدتاً از ایغورهای چین تشکیل شده و به دنبال آزادسازی ولایت سینکیانگ در غرب چین به منظور ایجاد یک حکومت اسلامی است. چین از این حزب به عنوان «جنبش اسلامی ترکستان شرقی» یاد می‌کند و آن را تهدیدی جدی به امنیت ملی خود می‌داند‌.

عبدالحق از اواخر سال ۲۰۰۳ به عنوان امیر حزب اسلامی ترکستان فعالیت کرده است. او پس از کشته شدن سلف خود، حسن معصوم، در جریان درگیری با نیروهای پاکستانی در اردوگاه آموزشی القاعده در وزیرستان جنوبی در سال ۲۰۰۳ میلادی امیر این گروه شد.

عبدالحق قبل از حمله امریکا به افغانستان، یک اردوگاه آموزشی را به هدف سربازگیری در اردوگاه معروف القاعده در توره بوره اداره می‌کرد.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده او را در اپریل ۲۰۰۹ در لیست تروریست‌های جهانی قرار داد. القاعده در سال ۲۰۰۵ عبدالحق را به شورای رهبری اجرایی خود منصوب کرد. شورای امنیت سازمان ملل نیز او را به عنوان رهبر یک گروه تروریستی معرفی کرده است.

طالبان بارها وعده داده‌اند که به گروه‌های تروریستی اجازه فعالیت در قلمرو افغانستان را نمی‌دهند، اما نشریه لانگ وار ژورنال می‌نویسد که حضور عبدالحق ترکستانی و سایر رهبران حزب اسلامی ترکستان در شمال افغانستان در تضاد با این وعده طالبان إستي

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد