جمعه خونین هرات؛

 

جمعه خونین هرات؛ جان‌باخته‌گانی که از تکه‌های بدن‌شان شناسایی شدند۸صبح، هرات

شهر هرات در غرب کشور دو روز پیش گواه انفجار نیرومندی بود. انفجاری که در داخل مسجد جامع گازرگاه رخ داد و ده‌ها کشته و زخمی برجا گذاشت. این شهر در هیچ دوره‌ای همچون جمعه خونینی را تجربه نکرده است. هرچند در این حادثه مولوی مجیب‌الرحمان انصاری هدف بوده، اما خون ده‌ها شهروند این ولایت ریخته شد. طالبان اعلام کرده‌اند که در این حادثه ۱۸ تن به شمول مولوی انصاری کشته شده و ۲۳ تن دیگر زخمی شده‌اند. این آمار ابتدایی طالبان بود و دیگر هیچ آماری از سوی این گروه ارایه نشد.

شفاخانه حوزه‌وی هرات محل انتقال قربانیان این حادثه است. شاهدان عینی می‌گویند که پس از انفجار ده‌ها جسد و زخمی را به چشم دیده‌اند. به گفته آنان، آمبولانس‌های مملو از قربانیان به این شفاخانه منتقل می‌شدند و داکتران از این وضعیت شوکه شده بودند.

یکی از داکتران شفاخانه حوزه‌وی هرات دیروز شنبه، ۱۲ اسد، در صحبت با روزنامه ۸صبح گفته بود که هیچ‌گاهی شاهد چنین وضعیتی نبوده است. او می‌گوید که زخمیانی که در ابتدا به این شفاخانه منتقل شدند، در هر چند دقیقه بین ۴ تا ۵ تن آنان جان می‌دادند و به سردخانه منتقل می‌شدند. او آمار تلفات انفجار روز جمعه را بلند می‌خواند و از کتمان حقایق توسط طالبان سخن می‌گوید.

در همین حال منبع دیگری در شفاخانه حوزه‌وی هرات می‌افزاید که بیش از ۵۵ تا ۶۰ جسد را به سردخانه این شفاخانه منتقل کرده‌اند. به سخن او، آمار قربانیان لحظه‌به‌لحظه‌ در حال تغییر بوده است. او اضافه می‌کند که از روز جمعه تا کنون (شنبه، ۱۲ اسد) نزدیک به ۲۰ تن از زخمیان این انفجار جان باخته و از بخش‌های مختلف شفاخانه به سردخانه منتقل شده‌اند.

منابع تاکید می‌کنند که از حادثه روز جمعه، بیش از ۹۰ زخمی در شفاخانه حوزه‌وی تحت تداوی قرار دارند و وضعیت بیشتر آنان وخیم است. منابع از شفاخانه حوزه‌وی همچنان از انتقال تکه‌های گوشت از دست، پا‌ها و باقی اعضای بدن نیز به این شفاخانه حرف می‌زنند و می‌گویند که شماری از قربانیان براساس نشانی که در دست یا پا داشتند توسط خانواده‌های‌شان شناسایی شده‌اند.

حادثه روز جمعه، ۱۱ سنبله، جوی خون را در هرات جاری ساخت. براساس اظهارات منابع تا چاشت روز شنبه، ۱۲ سنبله، بین ۵۵ تا ۶۰ تن جان باخته و بیش از ۹۰ زخمی به شفاخانه حوزه‌وی منتقل شده که وضعیت شماری از آنان وخیم گزارش شده است. در حادثه روز جمعه در هرات کودکان نیز مشمول قربانیان هستند؛ کودکانی که با پدر و یا اقارب‌شان جهت ادای نماز جمعه به مسجد جامع گازرگاه هرات آمده بودند.

فروغ، دختر خردسالی که هنوز به سن ده‌ساله‌گی نرسیده بود، یکی از جان‌‌باخته‌گان انفجار روز جمعه در هرات است. فروغ که با کاکایش، محمدعارف غوثی، برای ادای نماز جمعه به مسجد جامع گازرگاه هرات رفته بود، در انفجار جان باخت. تنها فروغ کودک قربانی و خردسال این حادثه نیست. منابع می‌گویند که شاهد اجساد کودکان زیادی در شفاخانه هرات بوده‌اند. آنان اما جزییات نمی‌دهند.

عبدالغنی رسولی، جوان دیگری است که در نتیجه حمله انتحاری در مسجد جامع گازرگاه هرات جان باخت. او یکی از همراهان همیشه‌گی مولوی مجیب‌الرحمان انصاری بود که از مدت طولانی به‌عنوان محافظ، او را همراهی می‌کرده است. عبدالغنی رسولی صاحب سه فرزند، دو دختر و یک پسر بود. نزدیکان عبدالغنی می‌گویند که پسرش مصعب نام دارد و تقریبا پنجساله‌ است.

نزدیکان این جوان توضیح می‌دهند که پس از انفجار راهی گازرگاه شدند و دیدند که طالبان در ساحه هستند و به کسی اجازه نمی‌دهند به محل حادثه نزدیک شود. آنان می‌گویند: «هنگامی که با التماس و زاری نزدیک محل حادثه شدیم، چیزی به جز خون و خاک دیده نمی‌شد. شوکه شدیم و چیزی نیافتیم. برای‌مان گفتند که تمام اجساد را به شفاخانه حوزه‌وی منتقل کردند و این‌جا هیچ جسدی باقی نمانده است.»

نزدیکان این جوان سرانجام با عالمی از مشکلات خود را به داخل شفاخانه رسانده‌اند. یکی از نزدیکان او می‌گوید: «بخش‌هایی از شفاخانه حوزه‌وی هرات که پر از اجساد بود را دیدیم، اما هیچ نشانی از عبدالغنی نیافتیم. برای ما گفتند که اجساد زیادی به سردخانه این شفاخانه منتقل شده‌اند.» یکی از نزدیکان عبدالغنی توضیح می‌دهد: «وقتی به سردخانه رفتم و توته‌های گوشت دست و پا را دیدم، روح و روانم را اذیت کرد و نتوانستم چیزی پیدا کنم. با نگرانی و ترسی که از دیدن توته‌های گوشت قربانیان انفجار دیدم، بیرون شدم و برای نزدیکان گفتم که هیچ اثری از عبدالغنی نیافتم.»

آنان می‌گویند که نزدیک‌های شام شد و ما نتوانستیم سر نخی از عبدالغنی پیدا کنیم و سرانجام مجبور شدیم خانواده‌اش را به شفاخانه حوزه‌وی طلب کنیم تا بتوانند جسدش را شناسایی کنند. نزدیکان عبدالغنی می‌گویند که پس از جست‌وجوی بخش‌هایی از شفاخانه و سردخانه، خانواده‌اش یک دست و پای عبدالغنی را شناسایی کردند و از جوانی که به‌عنوان همراه همیشه‌گی مولوی انصاری بوده، تنها یک دست و پایش پیدا شده است و براساس همان توته‌های گوشت خانواده‌اش عبدالغنی را شناسایی کردند که در میان قربانیان حادثه روز جمعه بوده است. عبدالغنی هنوز جوان بود. پیکر او دیروز در کوچه داکتر فضلی در منطقه «پل‌رنگینه» در هرات دفن شد.

حادثه روز جمعه هرات یکی از خونین‌ترین رویداد‌هایی بود که در این ولایت رخ داده است. این حادثه براساس آمار ارایه‌شده جان پسران جوانی را گرفته که بین ۲۰ تا ۳۰ سال سن داشتند. همچنان روز شنبه، ۱۲ سنبله، صدای آژیر‌های آمبولانس‌ها که پیکرهای قربانیان را به سوی گورستان‌ها منتقل می‌کردند نیز حکایت تلخی از حادثه روز جمعها داشتند.


المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد