بررسی علت حمله روسیه به اوکراین



بررسی علت حمله روسیه به اوکراین

حمله روسیه به اوکراین یکی از اتفاقات سیاسی است که خبر آن این روزها در رسانه ها داغ شده است. یکی سوالات متداولی که ذهن همه را درگیر خود کرده این است که علت وقوع جنگ اخیر در جهان چیست. واقعیت این است وجود اختلاف بین روسیه و اوکراین ریشه های عمیقی دارد. این اقدام روسیه از طرف دیگر دولت ها با واکنش های شدیدی روبه رو شده است.

از جمله کشورهای مخالف با این اقدام روسیه می توان به کانادا اشاره کرد که تحریم های شدیدی علیه این کشور اعمال کرده است. در این مقاله ما تصمیم داریم به بررسی آن ها بپردازیم. اگر شما هم در صدد دریافت پاسخ علت جنگ بین اوکراین و روسیه هستید، پیشنهاد می دهیم تا انتهای مطالب همراه ما باشید.

علت حمله روسیه به اوکراین چیست؟

حمله روسیه به اوکراین یکی از خبرسازترین اتفاقات سیاسی اخیر هست که طی چند روز گذشته به وقوع پیوسته است. وجود اختلاف بین دو کشور اوکراین و روسیه با وجود همه گمانه زنی ها و تعلیق هایی که از طرف دولت روسیه صورت می گرفت، حالت تهاجمی به خود گرفته و روسیه اقدام حمله نظامی علیه این کشور نمود.

دولت روسیه مدعی است که این حمله نظامی را به درخواست دو منطقه جدایی طلب لوهانسک و دونتسک واقع در شرق اوکراین آغاز کرده است. اما واقعیت این است که اختلافات بین اوکراین و روسیه دارای ریشه های بسیار عمیق است. بنابراین علت حمله روسیه به اوکراین تنها به درخواست دو منطقه نام برده خلاصه نمی شود. در ادامه مطالب ما برخی از دلایل اصلی و علت جنگ روسیه و اوکراین را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

وجود پیشینه تاریخی مشترک

همانطور که مستحضر هستید، کشورهای روسیه و اوکراین تا چندین دهه پیش، جزو اتحاد جماهیر شوروی به شمار می رفتند، اما با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، حدود ۱۴ ایالات از تحت کنترل کشور روسیه درآمدند که اوکراین نیز یکی از آن ها به شمار می رفت. برای کشور روسیه باور این واقعیت و از دست دادن اوکراین نسبت به سایر جمهوری ها سخت تر بود.

جدایی اوکراین از روسیه ۴ ماه قبل از فروپاشی شوروی سابق در سال ۱۹۹۱، با یک همه پرسی شکل گرفت و با توجه به کسب ۹۰ درصد آرا این اتفاق به صورت رسمی به تصویب رسید.

اتصال روسیه و اوکراین به هم، به حدود ۹ قرن پیش، زمانی که کیف به عنوان پایتخت دولت روسیه انتخاب شد برمی گردد. همچنین بر اساس معاهده تزار اوکراین و بلاروس به عنوان هسته اسلاوی شوروی سابق محسوب می شدند.

از آنجایی که اوکراین و روسیه دارای زبانی مشترک به هم بودند، شرایط برای اوکراینی ها جهت صحبت کردن به زبان روسی مهیا شد. به این ترتیب اکثر اوکراینی ها صحبت کردن به زبان روسی را به زبان اصیل خود ترجیح داده و همین امر موجب شد زبان روسی بر بخش های شرقی و جنوبی اوکراین تسلط یابد. تا جایی که امروزه حداقل یک سوم مردم اوکراین به زبان روسی صحبت می کنند.

همچنین بخش های شرقی و جنوب اوکراین که به زبان روسی صحبت می کنند در نزدیکی روسیه قرار دارند. به این ترتیب این نزدیکی و زبان مشترک، موجب شده است پیوندهای عمیقی از نظر تاریخی و مذهبی بین مردم روس و اوکراین به وجود بیاید.

تخریب دیوار مابین روسیه و اوکراین

وجود فضای تاریخی و معنوی مشترک بین روسیه و اوکراین، موجب شده است که رئیس جمهور کشور روسیه ولادیمیر پوتین به آن به عنوان یک تکیه گاه نگاه کند. به نحوی که مدعی شده است که وجود دیوار بین مردمانی که دارای فضای تاریخی و معنوی مشترک هستند اتفاق تلخ و غیر قابل قبولی بوده و باید این دیوار به نحوی از میان برداشته شود.

همچنین ایشان بر این باور هستند که وجود حاکمیت واقعی برای اوکراین تنها زمانی امکانپذیر است که اوکراین و روسیه دارای همکاری مسالمت آمیزی با یکدیگر باشند. حتی ولادیمیر پوتین ایمان دارد که وجود اتحاد و همبستگی بین اوکراین و روسیه هر دو کشور را چندین برابر قوی تر از آن چیزی که در حال حاضر هستند می کند.

اما واقعیت این است که این ادعاها فقط یک روایت شیرین تاریخی است که از جانب پوتین شده است.

انقلاب نارنجی

دیگر عاملی که تحلیل گران سیاسی آن را علت حمله روسیه به اوکراین می دانند، انقلاب نارنجی است. انقلاب نارنجی، انقلابی هست که توسط مردم اوکراین در طی سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵ به وقوع پیوست. ثمره این انقلاب شکست طرفداران و رئیس جمهور روسیه بود. پس از وقوع انقلاب نارنجی و استقلال اوکراین این منطقه، با رونق اقتصادی قابل توجه ای روبه رو شد.

همین عامل موجب شد که علاوه بر روسیه نظر کشورهای اروپایی و غرب نیز به سمت آن متمایل شود. به این ترتیب گفتمان های حقوق بشر و حمایت غرب از این کشور اوج گرفت و روابط سیاسی و اقتصادی اوکراین با رشد چشمگیری مواجه شد.

این عوامل موجب شد تا نگرانی های مسکو از سرایت جنبش اوکراین به دیگر منطقه های این کشور شدت بگیرد. وجود تنش از آن زمان تاکنون بین مسکو و کیف تاکنون با پیمودن یک سری فراز و نشیب هایی همچنان ادامه دار است.

پیشرفت ناتو

همانطور که می دانید ناتو یک اتحادیه نظامی است که در سال ۱۹۴۹ بر علیه تجاوزات شوری در غرب تاسیس شد. مطابق با قوانین ناتو هنگامی که یکی از کشورهای عضو این سازمان مورد تجاوز شوروی قرار بگیرد، باید همه آن ها به پشتیبانی کشور عضو مورد تجاوز بشتابند. طی سال های اخیر برخی از جمهوری های سابق شوری نظیر لیتوانی، استونی، لتونی نیز به این اتحادیه پیوسته اند.

منطقه اوکراین نیز از سال ۲۰۰۸ در تلاش است که به اتحادیه ناتو بپیوندد. اما به خاطر آن که کشورهای غربی بر این باور هستند که پیوستن آن به ناتو موجب افزایش رد پای نظامی امنیتی غرب در طول مرزهای کشور روسیه می شود، از پذیرفتن آن سرباز زده اند.

اما با این وجود در سال های اخیر با روی کار آمدن یک رئیس جمهور غرب گرا در اوکراین، تلاش ها برای پیوستن به اتحادیه ناتو سرعت بیشتری به خود گرفته است. به نحوی که اوکراین چندین تمرین نظامی مشترک را با ناتو به اجرا گذاشته و همچنین یک سری تسلیحات نظامی را از آمریکا و ترکیه نیز دریافت کرده است. به این ترتیب این عامل نیز موجب شده شدت اختلافات بین روسیه با اوکراین بیشتر اوج بگیرد.

دریای سیاه

از آنجایی که اوکراین دارای بنادر مهمی در سواحل دریای سیاه است، در گذشته که جزو جماهیر شوروی سابق به شمار می رفته است، سهم مهمی در بخش استراتژیک آن داشته است.

به همین دلیل روسیه تلاش می کند، برخی از شهرهای ساحلی آن نظیر اودسا را اشغال کنند تا به این ترتیب کنترل خود بر دریای سیاه را گسترش دهد. حتی برخی پیش بینی می کنند که هدف کشور روسیه از حمله به اوکراین تسلط به تمام بخش های آن نیست بلکه باور دارند هدف اصلی حمله روسیه به اوکراین اشغال مناطق مهم استراتژیک آن است.

اقتصاد

یکی از علل حمله روسیه به اوکراین دلایل اقتصادی می باشد. کشور اوکراین در کنار موقعیت خوب استراتژیکی و داشتن شهرهای ساحلی ایده آل از نظر کشاورزی نیز دارای رونق بسیار خوبی است. به نحوی که یکی از قطب های کشاورزی بزرگ در منطقه به شمار می رود. یکی از دلیل اصلی توجه جماهیر شوروی به این منطقه از قدیم نیز به همین دلیل بوده است.

رونق بالای کشاورزی سبب شده بود در سال های ابتدایی استقلال اوکراین، مرز بین این کشور با روسیه به عنوان یکی از بزرگترین شبکه های مهاجرت در جهان تبدیل شود. اما از زمانی که روابط بین اوکراین با کشورهای اروپایی اوج گرفت، میزان صادرات اوکراین به روسیه با کاهش چشمگیری مواجه شد.

همچنین سرمایه گذاری شرکت های روسی در اوکراین در گذشته با رونق خوبی به همراه بود. اما پس از روی کار آمدن رئیس جمهور غرب گرا در این کشور نقش روسیه در اقتصاد این کشور کمرنگ تر شده و جای آن را کشورهای غربی و چین گرفتند. این عامل نیز بیش از بیش بر خشم مسکو و شدت گرفتن اختلاف ها با اوکراین افزود.

انگیزه های شخصی رییس جمهور روسیه

آقای پوتین، با توجه به صحبت هایی که منتشر کرده است، همچنان از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی حس خوشایندی ندارد. پس از آن که تلاش های او برای اتحاد به کریمه به بار نشست و همچنین به دلیل محبوبیتی که به خاطر موقعیت فوق در بین مردم روسیه یافت. اکنون در تلاش است که در دوره پایانی، این دوره از ریاست جمهوری خود، نیز بخشی از کشور اوکراین را تصاحب کند.

همچنین شدت گرفتن تنش ها بین اوکراین و روسیه به این آقای رئیس جمهور جهت رسیدن به اهدافش کمک کننده است. زیرا او می تواند در چنین شرایطی به مردم روسیه ثابت کند که سرسختانه طرفدار منافع کشور است. بنابراین شانس خود برای دستیابی به منصب ریاست جمهوری در دوره بعدی را نیز افزایش می دهد.

واکنش کشور کانادا به جنگ روسیه و اوکراین

کشور کانادا نیز در لیست کشورهایی قرار دارد که حمله روسیه به اوکراین را به شدت محکوم کرده است. سران این کشور بر این باور هستند که روسیه با شروع جنگ علیه اوکراین، دست به انجام اقدامات غیر منطقی زده و حاکمیت ارضی و استقلال این کشور اوکراین را نقض کرده است. جاستین ترودو مدعی است که کشور روسیه با حمله به اوکراین به دموکراسی حمله کرده و این اقدام تعرض آشکار به حقوق بشر، صلح دنیا، نظم اروپا و جهان به شمار می رود.

جهت اعمال پاسخ به کشور روسیه ما مردم کانادا همواره در کنار اوکراینی ها خواهیم بود. زیرا آزادی حق مردم اوکراین بوده و کانادا برای دفاع از آن کاری که درست است را انجام می دهد. بنابراین گام های محکمی را برداشته و اقدامات محکمی علیه روسیه انجام خواهد داد. پس کشور روسیه باید منتظر عواقب جدی این اقدام خود باشد.

قبل از شروع حمله روسیه به اوکراین، کشور کانادا به همراه هم پیمانان خود یک سری تدابیری را اندیشیده بودند که با شروع جنگ از جانب روسیه، جاستین ترودو اعلام کرد، به منظور توقف تجاوز روسیه دست به اقدامات تکمیلی نیز خواهد زد.

به همین منظور تحریم های بیشتری را علیه روسیه اعمال خواهد کرد که برخی از مهمترین آن ها به شرح زیر است.

ایجاد محدودیت برای ۴ فرد اوکراینی جهت همکاری با کشور روسیه
ایجاد محدودیت برای ۵۸ نهاد و فرد روسیه نظیر نخبگان مالی، بانک ها، خا نوادگان نخبگان مالی، اعضای شورای امنیت روسیه نظیر وزیر دادگستری و دارایی
لغو مجوزهای صادراتی و ایجاد محدودیت برای صادرات به روسیه
اعمال ممنوعیت های جدید در معاملات مستقیم و غیر مستقیم و بدهی های دولتی روسیه
ارسال کمک های اضافی نظامی برای حمایت از ناتو

همچنین کشور کانادا در کنار اعمال تحریم ها علیه روسیه، یک سری اقدامات و تدابیر به منظور حمایت از کشور اوکراین در نظر گرفته است. نخست وزیر این کشور اعلام کردند که، شرایط برای بازگشت افراد کانادایی مقیم اوکراین را راحت کرده و تلاش می کند آن ها را سریع و بسیار فوری به نزد خانواده و بستگان شان در کانادا بازگرداند.

برای این منظور یک کانال خدمات اختصاص ایجاد کرده است که یک شماره تلفن جهت دسترسی راحت به امداد جویان نیز در نظر گرفته است. همچنین یک سری تمهیدات به منظور دریافت راحت ویزا و پاسپورت در نظر گرفته است. دیگر خدمتی که در این راستا کشور کانادا برای شهروندان اوکراینی پناهنده و همچنین دانشجویانی اوکراینی در حال تحصیل در کشور کانادا در نظر گرفته است این که وعده داده شرایط را برای کار و تحصیل آن ها در این کشور آسان تر خواهد کرد.

واکنش های جهانی از حمله روسیه به اوکراین

به هر حال جنگ یک اتفاق بد و تلخی است که در هیچ کجای دنیا و هیچ انسانی بر آن مهر تایید نمی زند. به همین دلیل همیشه کشورهای آغاز کننده جنگ، به شکل خاصی مورد انتقاد مردم قرار می گیرند. همچنین در معرض تنفر و انزجار عموم نیز هستند. اما در چنین شرایطی واکنش سران کشورها اغلب بر اساس منافع آن ها صورت می گیرد. به عنوان مثال جنگ بین عربستان و یمن همواره مورد حمایت اروپا و آمریکا قرار دارد.

زیرا در این صورت بازار خوبی برای فروش تسلیحات نظامی خود دارند. اما در جریان جنگ روسیه و اوکراین تمام کشورهای اروپایی آن را محکوم کرده و از رئیس جمهور روسیه خواسته اند که عقب نشینی کند.

واقعیت این است که کشورهای اروپایی و آمریکایی در کنار حمایت خود از کشور اوکراین، اغلب به فکر منافع خود بوده و این احساس انزجار آن ها از جنگ روسیه و اوکراین به دلیل حس بشر دوستانه و حمایت از مردم بی گناهی که ناعادلانه در جنگ گرفتار شده اند نیست

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد