جبهه مقاومت طالبان را به نقض گسترده حقوق بشر متهم کرد

 

پس از یک‌ سال نبرد؛ جبهه مقاومت طالبان را به نقض گسترده حقوق بشر متهم کرد

جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود، در یک‌‌ساله‌گی سقوط پنجشیر به دست طالبان گزارش سالانه خود را منتشر کرده است. در این گزارش آمده است که طالبان در یک سال گذشته به‌صورت گسترده دست به نقض حقوق بشر و تیرباران غیرنظامیان زده‌اند. جبهه مقاومت ملی، سقوط افغانستان به‌دست طالبان را «توطیه‌ای از پیش طرح‌شده» خوانده و افزوده است که با سلطه‌ این گروه، شهروندان افغانستان در دل بحران بزرگ امنیتی و انسانی غوطه‌ور شده‌اند. براساس گزارش این جبهه، در یک سال گذشته ۷۱۵ جنگ‌جوی طالبان از سوی آنان و در مقابل ۱۲۱ تن از نیروهای این جبهه توسط طالبان کشته شده‌اند.

در گزارش سالانه این جبهه آمده است که طالبان زنان را از حقوق‌شان محروم کرده‌اند. طبق این گزارش وضع محدودیت بر رسانه‌ها، سلب آزادی‌های مذهبی و قومی از دیگر چیزهایی است که حکومت طالبان آن را با خود آورده‌اند. در گزارش تصریح شده که طالبان به صورت فزیکی اقوام دیگر را از سطوح مختلف جامعه حذف کرده‌اند. براساس اعلامیه جبهه مقاومت، مردم به صورت ذهنی و فزیکی زنده‌گی خود را در حاکمیت طالبان در خطر می‌بینند. بر بنیاد ادعای این جبهه کشتار، شکنجه، بازداشت، غصب اموال و باج‌گیری به یک اقدام روزانه در شهرها و روستاهای کشور بدل شده است.

کوچ اجباری، توهین و تحقیر مردم، هتک حرمت شهروندان از سوی طالبان، در معرض کشتار و شکنجه قرار گرفتن نیروهای امنیتی پیشین و افراد وابسته به نیروهای دفاعی افغانستان، زنان و فعالان جامعه مدنی از اتهام‌های عمده‌ای است که در این گزارش علیه طالبان وارد شده است.

این جبهه همچنان گفته است که آن‌چه از طریق نهادها و رسانه‌های بین‌المللی از رفتار غیرمسوولانه، اقدامات فراقانونی و نقض حقوق بشر در افغانستان گزارش شده است، بخش کوچکی از جنایات طالبان را نشان می‌دهد. به گفته جبهه مقاومت، این نهادها تنها موارد اندکی از جرایم طالبان را گزارش داده می‌توانند و در اکثر موارد عدم دسترسی آنان به نقاط مختلف افغانستان سبب می‌شود که سایر ستم‌های طالبان پنهان باقی بماند. طبق ادعای این جبهه، در مواردی بعضی از نهادها از نشر گزارش‌های واقعی به صورت عمدی خودداری می‌‌کنند.

 تیرباران‌ها در یک سال گذشته

جبهه مقاومت ملی در گزارش سالانه‌اش طالبان را متهم به برخورد غیرانسانی با اسیران جنگی کرده و گفته ‌است که این گروه غیرنظامیان زیادی را بدون ارتکاب هیچ جرمی تیرباران کرده است. براساس ادعای جبهه مقاومت ملی، طالبان در یک سال گذشته حدود ۲ هزار و ۲۹۹ فرد ملکی را در ۲۹ ولایت کشور تیرباران کرده‌اند. در این میان نظامیان پیشین، زنان و کودکان نیز شامل‌اند. در گزارش این جبهه آمده است که بیشتر این افراد به اتهام همکاری با جبهه مقاومت ملی تیرباران شده‌اند.

براساس  این گزارش ۲۶۸ فرد ملکی در پنچشیر، ۲۶۰ تن در اندراب‌های بغلان، ۲۵۵ تن در خوست‌های بغلان، ۲۰۰ تن در تخار، ۳۲۰ تن در قندهار، ارزگان و هلمند، ۲۲ تن در کاپیسا، ۱۱۲ تن در بلخ، ۵۲ تن در ننگرهار، ۴۴ تن در هرات، ۴۹ تن در کندز، ۲۵ تن در فاریاب، ۳۷ تن در بدخشان، ۱۰۰ تن در سرپل، ۲۸ تن در غور، ۲۱۰ تن در سمنگان، ۱۵ تن در جوزجان، ۱۹ تن در خوست، پکتیا و لوگر، ۲۱ تن در کنر، ۲۶ تن در فراه، زابل، نیمروز و بادغیس و دو تن در ولایت غزنی از سوی طالبان کشته شده‌اند.

همچنان در این گزارش گفته شده است که در نتیجه انفجارها و حمله‌های مسلحانه بر خانقاه‌ها، عبادت‌گاه‌های سیک‌ها و مساجد اهل تشیع ۲۹۴ تن درکابل کشته شده‌اند. هرچند مسوولیت این حمله‌ها را گروه داعش بر عهده گرفته، اما جبهه مقاومت ملی ادعا دارد که طالبان برای رسیدن به مقاصد سیاسی این حمله‌ها را سازماندهی کرده‌اند.

 بازداشت، شکنجه، زندانی و محاکمه صحرایی 

براساس این گزارش، طالبان در یک سال گذشته یک هزار و ۷۰۰  غیرنظامی، به شمول مردان، زنان، کودکان، نظامیان پیشین، خبرنگاران، فعالان مدنی و سیاسی و فعالان حقوق زن را بازداشت، زندانی، شکنجه و محاکمه صحرایی کرده‌اند. بر اساس این گزارش، ۳۰۰ تن در بغلان، ۲۷۰ تن در پنجشیر، ۲۱۰ تن در تخار، ۱۷۰ تن در کابل، ۱۶۷ تن در غور، ۹۰ تن در قندهار، ۱۷۰ تن در غزنی و ۳۲۳ تن دیگر در ۹ ولایت دیگر کشور بازداشت، شکنجه و برای مدتی زندانی شده‌اند.

 وضعیت زنان زیر حاکمیت طالبان

جبهه مقاومت ملی گفته است که در یک سال سلطه طالبان بر افغانستان، میزان رسیده‌گی به قضایایی خشونت‌های خانواده‌گی به صفر رسیده و خانواده‌ها تن به غیرعادلانه‌ترین فیصله‌ها داده‌اند. براساس گزارش این جبهه، در یک سال گذشته ۸۰ حرکت اعتراضی مسالمت‌آمیز از سوی زنان صورت گرفته که در این میان حدود ۴۰ زن از سوی طالبان بازداشت و با دادن اعتراف‌های اجباری و ضمانت از بند رها شده‌اند. این جبهه گفته که تا کنون بیش از ۲۰۰ زن و فعال مدنی به‌خاطر سر دادن شعار «نان‌، کار و آزادی» بازداشت شده و مورد شکنجه قرار گرفته‌اند.

 کوچ‌های اجباری

جبهه مقاومت گفته است که در یک سال گذشته بیش از ۷ هزار خانواده در ولایت‌های تخار، بغلان، پنجشیر، کاپیسا، بلخ، غزنی، ولسوالی بلخاب ولایت سرپل و قندهار به اتهام همکاری با جبهه مقاومت ملی، عضویت در صفوف نیروهای امنیتی پیشین، مخالفت با رژیم طالبان و تبعیض آشکار قومی، به‌گونه اجباری از خانه‌های‌شان کوچ داده شده‌اند.

 طالبان و روابط با شبکه‌های تروریستی دیگر

جبهه مقاومت ملی در گزارش سالانه خود از ادامه ارتباط طالبان با شبکه‌های تروریستی بین‌المللی یاده کرده و گفته است که در حال حاضر هزاران جنگ‌جو از چین، تاجیکستان، اوزبیکستان، چیچن، روسیه، پاکستان و برخی دیگر از کشورهای منطقه در افغانستان حضور دارند. این جبهه از حضور جنگ‌جویان القاعده، داعش، جماعت انصار‌الله، حرکت اسلامی ترکستان شرقی، حرکت اسلامی اوزبیکستان، امارت اسلامی قفقاز در کشور یاد کرده است.

براساس این گزارش القاعده و داعش در ولایت‌های شرقی و بخش‌هایی از ولایت‌های جنوبی، جنگ‌جویان جماعت انصارالله تاجیکستان، حرکت اسلامی ترکستان شرقی و حرکت اسلامی اوزبیکستان در ولایت‌های تخار، بدخشان، کندز و سایر ولایت‌های همرز با کشورهای آسیای میانه حضور فعال دارند.

 سرکوب و محدودیت آزادی بیان 

در گزارش جبهه مقاومت آمده است که در یک سال گذشته «آخرین میخ بر تابوت آزادی بیان کوبیده شده» و طالبان به سرکوب و شکنجه خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای پرداخته‌اند. براساس این گزارش، در یک سال سلطه طالبان بر کشور، بیش از ۱۵۰ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای بازداشت، شکنجه و یا هم کشته‌ شده‌اند. در گزارش این جبهه آمده است که در این مدت چهار خبرنگار کشته، دست‌کم ۱۰ تن زخمی، و ۳۰ خبرنگار دیگر لت‌وکوب شده‌اند. بر بنیاد این گزارش، ۲۲۰ رسانه‌ تصویری، شنیداری و نوشتاری با آمدن طالبان فعالیت‌شان را توقف داده و تعداد رسانه‌ها در زیر حاکیمت رژیم طالبان در مقایسه با نظام جمهوری ۳۹ درصد کاهش یافته است. بر بنیاد این گزارش، ۶۰ درصد خبرنگاران کشور را ترک کرده و از میان ۲ هزار و ۷۵۶ خبرنگار زن، تنها ۶۰۰ تن آنان با محدودیت‌های گسترده در رسانه‌ها کار می‌کنند. بر بنیاد گزارش این جبهه، در حال حاضر شش خبرنگار در بند طالبان به‌سر می‌برند.

چنان‌که جبهه مقاومت ملی ادعا دارد، این گزارش با اتکا به منابع معتبر، نظریات بزرگان و باشنده‌گان محل، اعضای خانواده‌های قربانیان، منابع شخصی جبهه مقاومت ملی و فعالان مدنی گردآوری شده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در واکنش به این گزارش گفته است که این گزارش «بی اساس و خیالی» است و نمی خواهد در این مورد چیزی بگوید.

این گزارش در حالی نشر می‌شود که نهادهای معتبر بین‌المللی بارها با نشر گزارش‌های مستند و معتبر از وضع محدودیت بر زنان، نقش گسترده حقوق بشر، نقض آزادی بیان و کشتار غیرنظامیان در سایه حاکمیت طالبان پرده برداشته‌اند. طالبان اما همواره چنین گزارش‌ها و ادعاها را رد کرده‌اند.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد