کشتار فراقانونی در پنجشیر

 

گزارشگر ویژه ملل متحد برای بررسی 'کشتارهای فراقانونی' به پنجشیر رفت

۳ hours ago
پس از نشر گزارش‌ها در مورد "کشتار فراقانونی" و نقض گستردۀ حقوق بشری توسط طالبان در پنجشیر، ریچارد بنیت، گزارشگر ویژۀ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به این ولایت سفر کرده است.

ابوبکر صدیق، سخنگوی والی طالبان برای پنجشیر روز چهارشنبه ۱۹ اکتوبر (۲۷ میزان) به صدای امریکا گفت که در این سفر آقای بنیت را هیاتی از یوناما نیز همراهی می‌کرد.

آقای صدیق افزود: "ریچارد بنیت با هیاتی از یوناما امروز به پنجشیر سفر داشته و با مولوی محمد محسن هاشمی، والی ولایت پنجشیر دیدار داشتند. همچنان با اعضای شورای علما، مسوولان قوماندانی امنیه، اداره استخبارات و رییس شفاخانه عنابه (شفاخانۀ ایمرجنسی در پنجشیر) که در پلان شان بود، دیدار کردند."

ماه گذشته، ویدیو‌هایی در رسانه‌های اجتماعی نشر و ادعا شد که طالبان در ولایت پنجشیر دست به کشتار اسیران جنگی زده اند.

برخی از باشندگان ولسوالی درۀ این ولایت مدعی شده بودند که ویدیوهای نشر شده در شبکه‌های اجتماعی از اوایل ماه سنبله بود که در آن، جنگجویان طالبان هشت نفر از اعضای جبهۀ مقاومت را که باشندگان ولسوالی‌های دره و خنج بودند، در کوه‌های درۀ کرامان این ولسوالی کشته اند.

روز گذشته نیز یک سازمان غیرحکومتی مستقر در بریتانیا با نشر گزارشی گفت که طالبان ماه گذشته در جریان عملیات علیه جنگجویان جبههٔ مقاومت در ولایت پنجشیر، ۲۷ نفر را بازداشت کردند و سپس در مواقع مختلف به ضرب گلوله کشتند.

گروه شاهدان افغان (Afghan Witness) پروژه‌ای که توسط سازمان غیرحکومتی، مرکز معلومات مقاومت (Center for Information Resilience) مستقر در بریتانیا به پیش برده می‌شود، با نشر گزارش تحقیقی در این مورد گفته است که این سازمان شواهد معتبری را از اعدام این افراد جمع‌آوری کرده است.

این در حالی است که طالبان از تعهد به ارزش‌های حقوق بشری به گزارشگر ویژۀ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد سخن می‌زنند.

سخنگوی والی طالبان برای پنجشیر گفت: "والی پنجشیر در این دیدار البته به آنان اطمینان داد از مراعات کردن، درنظرداشتن و طرفدار بودن حقوق بشر در ولایت پنجشیر و متعهد بودن به مسایل حقوق بشری و مسایل انسانی."

همزمان با این برخی از باشندگان ولایت پنجشیر و "جبهۀ مقاومت ملی افغانستان" به رهبری احمد مسعود مدعی اند که طالبان در ولسوالی پریان بر چندین روستا هجوم برده و مردم را مورد "اذیت و آزار" قرار داده اند.

یکی از باشندگان این ولسوالی که از ذکر نامش در گزارش خودداری کرد، به صدای امریکا گفت که پس از این کار، باشندگان روستای، "کرپیتاب، بردامنه، عقب، کلکوا، چمارها، پیرگزر و پس‌مزار" این ولسوالی از خانه‌های شان بیرون شدند و دست به تظاهرات زده اند.

او با فرستادن پیامی گفت: "باشندگان ولسوالی پریان پنجشیر از ظلم طالبان به ستوه آمدند، همین اکنون زن، مرد، پیر و جوان به جاده برآمده و شعارهای ضد طالبان سر می‌دهند."

جبهۀ مقاومت نیز در صفحۀ تویترش نگاشته است: "دیشب گروه تروریستی طالبان به هفت قریه پریان، پنجشیر هجوم بردند و وارد حریم خصوصی مردم شدند. سپس مردم این قریه‌ها، خانه‌های خود را ترک گفته اند تا به مناطق پایین‌تر بروند. و اما طالبان راه‌شان را مسدود نموده و مردم ملکی در محاصره این گروه تروریستی تا اکنون قرار دارند."

صدای امریکا تا کنون نتوانسته است این ادعاها را مستقلانه تایید کند. سخنگوی والی طالبان برای پنجشیر از اظهار نظر در این مورد خودداری کرد.

این در حالی است که هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) به تاریخ چهارم اکتوبر (۱۲ میزان) گفت که در پی نگرانی‌های این اداره در مورد ناامنی و ادعا‌های نقض حقوق بشر، تیم‌های سیاسی و حقوق بشری این ادارهٔ ملل متحد از پنجشیر دیدن کردند.

یوناما افزوده بود که "حساب دهی و حفظ حقوق تمام افغان‌ها، نکات کلیدی برای رسیدن به صلح است. یوناما درین راستا به نظارت خویش ادامه خواهد داد."

همزمان با مسلط شدن دوبارهٔ طالبان بر افغانستان، جبههٔ مقاومت در پنجشیر شکل گرفت، جایی‌که طالبان و افراد این جبهه از اگست ۲۰۲۱ میلادی به این‌سو ،با هم درگیر اند و همواره از وارد کردن تلفات به همدیگر خبر می‌دهند

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد