التخطي إلى المحتوى الرئيسي

جبهه مقاومت ملی افغانستان خطوط اساسی‌اش را در سی و چهار ماده اعلام کرد



 افغانستان

جبهه مقاومت ملی افغانستان خطوط اساسی‌اش را اعلام 


اسد ۲۳, 
۱۴۰۱


احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان

همزمان با تکمیل شدن یک سالگی حکومت طالبان در افغانستان، جبهه مقاومت ملی افغانستان خطوط اساسی‌اش را در سی و چهار ماده اعلام کرد.

در راهبرد تازه این جبهه به طالبان "باغیان و غاصبان قدرت" خطاب شده است، واژه‌هایی که طالبان آن‌ها را همواره به مخالفان‌شان استفاده کرده اند.

در بخشی از خطوط اساسی جبهه مقاومت ملی آمده است: "بدون توجه به نظریات و تفاوت دیدگاه‌های سیاسی، اجتماعی و قومی، یکجا کردن همه مخالفان در برابر طالبان یک داعیه است.

طالبان تا هنوز در مورد این خطوط اساسی تازه اعلام شده جبهه مقاومت ملی چیزی نگفته اند. اما پیش از این ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان هرگونه مقاومت مسلحانه در برابر حاکمیت طالبان را رد کرده است.

در بخشی از خطوط اساسی تازه این جبهه این هم آمده که آنان از حکومت غیرمتمرکز و نظامی که بر اساس آرای مردم به‌میان آمده باشد حمایت کرده و به آن احترام می‌گذارند.

شکریه بارکزی سفیر پیشین افغانستان در ناروی

شکریه بارکزی سفیر پیشین افغانستان در ناروی

اما شکریه بارکزی سفیر پیشین افغانستان در ناروی و کارشناس مسایل سیاسی با اشاره به خطوط اساسی تازه اعلام شدۀ جبهه مقاومت ملی می‌گوید که نظامی در افغانستان پایدار می‌ماند که به اساس آرای مردم به‌میان آید.

او در مورد نظام غیرمتمرکز وضاحت داده گفت: "هرنظام غیرمتمرکز به معنای نظام فدرالی نیست، بلکه به این معنا است که برای ولایات آزادی و اختیار مصرف بودجه داده می‌شود، من فکر نمی‌کنم که کدام گروهی افغانستان را به طرف تجزیه ببرد، اگر افغانستان تجزیه شدنی بود تا حال وقت تجزیه می‌شد."

جبهه مقاومت ملی افغانستان در حالی خطوط اساسی خود را منتشر کرده است که انتقادهایی که گویا این جبهه در گرو یک گروه کوچک است در رسانه‌های اجتماعی مطرح اند.

احمد ولی مسعود

احمد ولی مسعود

این انتقادها پس از آن مطرح شدند که احمد ولی مسعود کاکای احمد مسعود به عنوان رئیس اجرائیه جبهۀ مقاومت ملی در رسانه‌ها ظاهر شده است.

ناجی بیکزاد از کاربران رسانه‌های اجتماعی در صفحۀ فیسبوکش نگاشته است: "شما صادقانه بببیند، جبهه مقاومت ملی که ظاهراً پسوند "ملی" را با خود حمل می‌کند – با این همه ادعاهای بلند و بالایی که دارد، کس دیگری را پیدا نتوانسته که به حیث رئیس اجرایی معرفی بدارد که احمد ولی را در چنین موقعیتی قرار داده است."

رادیو آزادی تلاش کرد در مورد این انتقادها با احمد ولی مسعود صحبت کند اما وی در این مورد به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد.

اما خانم بارکزی انحصار قدرت را میان جبهه مقاومت ملی و حکومت طالبان حرف تازه ندانسته می‌گوید هرکسی تلاش می‌کند قدرت را به‌دست بگیرد.

عبدالقادر زازی

عبدالقادر زازی

در این حال عبدالقادر زازی رئیس دارالانشای ولسی جرگه پیشین و کارشناسان مسایل سیاسی به این باور است که جنگ راه حل نیست و نه دو طرف به این مسئله تن بدهند: "صدای ما به جهانیان، مقاومتیان و به همین گونه به طالبان این است که جمع شوید و حالا روی یک اداره موقت به موافقه برسید، اداره که همه اقوام خود را در آن ببینند، نظر من این است که حالا در افغانستان هیچ گونه حالات جنگی یا مقاومت نتیجه نمی‌دهد."

این در حالی مطرح می‌شود که فردا پانزدهم اگست یک سال از سقوط کابل به دست طالبان تکمیل می‌شود.

پس از آن که طالبان بر همه افغانستان حاکم شدند، جبهه مقاومت ملی که احمد مسعود خود را رئیس آن می‌خواند، ایجاد گردید، که گاه‌گاهی در ولایت‌های پنجشیر، کاپیسا، بغلان، پروان و شمار دیگر از ولایت‌ها از جنگ در برابر طالبان خبر می‌دهد.

هرچند امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان پیش از این گفته است که در سفر به ایران به شمول احمد مسعود با شماری از سران جبهه مقاومت ملی ملاقات و گفتگو کرده، اما بعداً معلوم شد که این گفتگوها نتیجه مطلوبی را در پی نداشته

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد