استخبارات تا هیت استخبارات امریکا در قطر دیدار کرد

 

مقامات استخباراتی ایالات متحده و طالبان در قطر دیدار کرده اند - گزارش

۴ hours ago
عکس آرشیف از دیدار نمایندگان طالبان با مقام‌های امریکایی و اروپایی در شهر دوحه، پایتخت قطر

بر اساس گزارش‌ها مقامات استخباراتی ایالات متحده امریکا و طالبان در شهر دوحه، پایتخت قطر با هم دیدار کرده اند.

شبکۀ تلویزیونی سی‌ان‌ان هشتم اکتوبر (۱۶ میزان) به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد که این نخستین دیدار رو در روی مقامات امریکایی و طالبان است که پس از کشتن ایمن الظواهری، رهبر شبکۀ القاعده در اواخر ماه جون سال روان میلادی، انجام شده است.

این شبکه افزوده است که این دیدار میان دیوید کوهن، معاون ادارۀ استخبارات ایالات متحده (CIA) و عبدالحق وثیق، رییس استخبارات طالبان صورت گرفته است.

در گزارش گفته شده است در این دیدار روز شنبه انجام شد و به نقل از این گزارش تامس وست، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده برای افغانستان نیز در آن حضور داشته است.

ایالات متحده امریکا و حکومت طالبان تا اکنون در مورد این دیدار چیزی نگفته اند.

جو بایدن، ریيس جمهور ایالات متحده،‌ به تاریخ اول اگست ۲۰۲۲ اعلام کرد که ایمن الظواهری، رهبری شبکهٔ القاعده،‌ در اثر حملهٔ طیارهٔ بی‌سرنشین امریکا در منطقهٔ شیرپور کابل کشته شد.

مقامات امریکایی پس از وقوع این رویداد گفتند که طالبان با اسکان رهبر شبکۀ القاعده، توافقنامۀ دوحه را نقض کردند.

حکومت طالبان در اواخر ماه جولای انجام حملۀ طیارۀ بی‌پیلوت امریکایی را بر یک منزل مسکونی در شیرپور از مربوطات حوزۀ دهم امنیتی کابل تایید کرد و ضمن نکوهش آن حمله گفت که در این رابطه تحقیقات می‌کند.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان به تاریخ هفتم سپتمبر به خبرنگاران در کابل گفت که ایالات متحده در خصوص کشتن رهبر شبکۀ القاعده "هیچ ثبوتی" ارایه نکرده است.

با این حال، بر اساس گزارش سی‌ان‎‌ان، این دیدار مقامات استخباراتی ایالات متحده با طالبان برای تاکید بر مبارزه با تروریزم بوده است. در گزارش آمده که قصر سفید ماه گذشته گفته است که طالبان در همکاری برای مبارزه با تروریزم پیشرفت داشته اند.

از سوی دیگر، بنت سنر، معاون پیشین سازمان استخبارات ایالات متحده در مورد این دیدار به شبکۀ سی‌ان‌ان گفته است که احتمال دارد مقامات امریکایی پیام قوی به طالبان داده باشند که اگر اعضای شبکه القاعده از افغانستان بتوانند تهدیدی را متوجه ایالات متحده یا شرکایش کنند، واشنگتن همانند حمله بر الظواهری، حملات علیه آنان را افزایش خواهد داد.

در این گزارش آمده است که ایالات متحده از افزایش فعالیت های شبکه القاعده و داعش در افغانستان نگران است

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد