داعش از تولد تا كسترش

 

گروه تروریستی داعش از تولد تا گسترش

گروه تروریستی داعش، بر اساس ساختار ایدئولوژیک و تروریستی خود مانند یک کارخانه، ابزار اسلام‌هراسی تولید می‌کند.

????? ?????   |12.12.2015
گروه تروریستی داعش از تولد تا گسترش

استانبول

استانبول/ خبرگزاری آناتولی

گروه تروریستی داعش توسط ابومصعب الزرقاوی، رهبر القاعده عراق، تحت عنوان "جماعت توحید و جهاد" و به منظور مبارزه مسلحانه با ارتش آمریکا در جریان اشغال عراق در سال 2003  تشکیل شد.

این گروه تروریستی که طی چند مرحله گسترش یافته هم در مناطق تحت اشغال، هم از لحاظ نوع عملیات و هم از نظر ساختار ایدئولوژیک و اسلوب ترور، مانند یک کارخانه تولیدی اسلام‌هراسی عمل می‌کند.

زرقاوی در سال 2006 به منظور متحد کردن تمام گروه‌های مسلح سنی در عراق از تشکیل "شورای مجاهدین" خبر داد. رهبری داعش را پس از زرقاوی که توسط نیروهای آمریکایی کشته شد٬ ابوعمر البغدادی به دست گرفت. او نیز در سال 2010 به دست ارتش آمریکا به قتل رسید و ابوبکر البغدادی، رهبر فعلی داعش کنترل این گروه را برعهده گرفت.

پس از آن که بحران سوریه به درگیری‌های داخلی مبدل شد ابو محمد جولانی، معاون پیشین البغدادی از گروه بغدادی جدا شد و در سوریه جبهه النصره را تشکیل داد.

بغدادی با این ادعا که از نسل قریش است پسوند القریشی را انتخاب و خود را "خلیفه واجب‌ الاطاعت" اعلام کرد. به همین خاطر از جبهه النصره در سوریه خواست تا با وی بیعت کند. عده‌ای این دعوت را اجابت کرده و از جبهه النصره خارج شدند. آن‌ها ضمن اعلام پایبندی خود به البغدادی، به عنوان شاخه داعش در سوریه به حملات تروریستی این گروه در این کشور تسریع بخشیدند.

اعضای داعش به جای مبارزه با نیروهای وابسته به اسد و جهت کنترل مناطق شمالی سوریه که بدست مخالفان رژیم این کشور آزاد شده بود حمله کردند. این امر باعث تضعیف مخالفان و افزایش قدرت اسد شد.

پس از آن که داعش، خالد السوری را که ایمن الظواهری، رهبر القاعده او را به میانجیگری برای حل مشکل تعیین کرده بود در 23 فوریه سال 2014 کشت، بین جبهه النصره و داعش درگیری واقعی آغاز شد. جولانی، رهبر جبهه النصره با انتشار نوار صوتی داعش را تهدید کرد و نخستین عملیات خود را علیه این گروه در دیرالزور در مرز عراق انجام داد. گروه تروریستی داعش در آن وقت نه تنها با جبهه النصره درگیر بود بلکه با دیگر گروه‌های مسلح مخالف نیز می‌جنگید.

در ژوئیه سال 2013 ابوبصیر الجبلاوی یکی از فرماندهان ارتش آزاد سوریه توسط داعش در لاذقیه کشته شد. در سپتامبر این سال نیز ابوعبیده البنیشی، فرمانده جنبش احرار الشام به دلیل مداخله در حادثه حمایت از اعضای یک انجمن اسلامی مالزی ربوده و کشته شد.

گروه تروریستی داعش، در ماه مه 2014 نیز ابو المقداد، فرمانده جنبش احرارالشام را که چندین عملیات علیه رژیم اسد  انجام داده و در آزاد سازی چند منطقه نقش داشت کشت. از طرف دیگر کشتار روحانیان مسیحی توسط داعش در جامعه غرب هم در حق مخالفان انگیزه منفی ایجاد کرده و هم باعث نزدیک شدن مسیحیان سوری به بشار اسد می‌شد.

گروه تروریستی داعش نقاط استراتژیک را در رقه، حلب و ادلب تصرف می‌کرد. نکته قابل توجه این بود که مناطق تصرف شده توسط داعش ظرف 24 ساعت به دست نیروهای رژیم اسد می‌افتاد.

در حادثه یورش به زندان ابوغریب عراق در سال 2013 نزدیک به هزار نفر از زندانیان از جمله "طرفداران صدام" که بعدها در پست‌های مهم داعش شروع به کار کردند، موفق به فرار شدند. نظامیان دوره صدام حسین نیز با پیوستن به داعش، ماموریت آموزش عناصر این گروه را بر عهده کرفته و تبدیل به معلم‌های فکری (مغز متفکر) آن شدند.

ادعاهای چون باز شدن عمدی دروازه‌های زندان ابوغریب به منظور تقویه داعش و پیوستن بعضی از شبه نظامیان پیشین القاعده که با سازمان اطلاعاتی ایران همکاری داشتند در عراق بازتاب یافته بود.

سیاست‌های شیعی گرایی و سرکوب‌گرانه دولت نوری مالکلی، نخست وزیر وقت که از رقابت‌ آمریکا و ایران در عراق نیز استفاده می‌کرد باعث قیام اعراب سنی در سال 2014 در این کشور شد. داعش برای استفاده از این خیزش مردمی علیه آمریکا، ایران و دولت مالکی، موضوع "گرفتن انتقام سنی‌ها" را به تبلیغات تروریستی خود افزود.

گروه تروریستی داعش با استفاده از این وضعیت روانی جامعه، در ماه ژوئن 2014 با عقب‌نشینی ارتش عراق موصل را تحت کنترل خود در آورد. داعش پس از تصرف موصل به حملات خود به طرف بغداد ادامه داد و شهر‌های فلوجه و تکریت و استان دیاله را نیز تصرف کرد.

افزون بر استفاده داعش از خشم مردمی، افسران صدام حسین، رهبر برکنار شده عراق نیز به این گروه پیوسته و آموزش نظامی عناصر داعش را به عهده گرفتند.

به این شکل داعش در رسانه‌های جهان بازتاب گسترده‌ یافت و در 29 ژوئن 2014 در عراق از تشکیل دولت "خلافت اسلامی" خبر داد و ابوبکر البغدادی را نیز خلیفه مسلمانان اعلام کرد. 

خارجی‌هایی هم که قبلا نه تعلیمات دینی داشته و نه جز نیروهای صدام بودند به عنوان اعضای درجه دوم در این گروه دسته بندی شده‌اند. این گروه، تمامی غیرمسلمانان را بدون در نظر گرفتن نظامی و یا غیر نظامی بودن این اشخاص، آن‌ها را دشمن تلقی کرده، و مسلمانانی را هم که پیرو خط این گروه نبوده و از آن اطاعت نمی‌کنند، مرتد اعلام می‌کرد.

ایدئولوژی داعش مبنی بر این که "دوره دفاع در مقابل غرب پایان یافته و اکنون دوره دولت آغاز شده است و ایجاد جامعه آرمانگرایانه قبل از روز قیامت" تشکیل می‌دهد و علت پیوستن جوانان فقیر از حومه شهرهای غرب به این گروه این است که آنها آموزش کافی در باره اسلام ندارند.

داعش دشمنان خود را با بی‌رحمی مجازات کرده و در تلاش نابودی آثار تاریخی و فرهنگی منطقه است.

این گروه تروریستی که در تلاش قطع روابط میان مخالفان با مرز ترکیه، بدست آوردن نقاط استراتژیک از جمله چاه‌های نفت و گذرگاه‌های مرزی است در پشت پرده با رژیم اسد مخفیانه همکاری می‌کند. گروه تروریستی برای "مرکز خلافت" خود نیز رقه، منطقه نفت‌خیز را انتخاب کرد.

در مناطق تحت کنترل داعش گورهای دسته جمعی کشف شد. این گروه خبرنگاران را می‌رباید، معبد‌ها را بمباران می‌کند، آثار تاریخی و فرهنگی را به بهانه شرک و بت پرستی ویران می‌کند و بدون در نظر داشت زنان و کودکان قتل عام می‌کند. ترکمن‌ها و کردهای سوریه و ایزدی‌ها عراق از ظلم داعش فرار کرده و به ترکیه پناه آورده‌اند.

نقطه دیگر، تطابق راهبردهای داعش با مداخله‌های قدرت‌هایی که درهدف بازطرح عراق و سوریه هستند، است که این موضوع نیز باعث به وجود آمدن ابهامات هدایت این گروه توسط سازمان‌های اطلاعاتی این کشورها شده است. داعش به جای حمله به بغداد و دمشق پایتخت‌های دو کشور به سنجار، منطقه ایزدی در عراق و به عین العرب (کوبانی) در شمال سوریه حمله می‌کند و در دیر الزور که تحت کنترل رژیم اسد است حمله نمی‌کند. این حرکت داعش، گفتاری را که "این گروه توسط یک ذهن استراتژیک مدیریت می‌شود"، تقویت می‌کند. یک نکته قابل توجه دیگر این است که جنگنده‌های روسیه که برای مداخله نظامی به سوریه وارد شده است مخالفان میانه‌رو را مورد حمله قرار می‌دهد.

گروه تروریستی داعش وظیفه شبکه خشونت جهانی را از القاعده گرفته و آن را اداره می‌کند. این گروه همچنین با گفتارهایش موجب افزایش موج اسلام‌هراسی در جهان شده است. حملات تروریستی  داعش و یا شاخه‌های آن به مردم غیرنظامی در کشورهای غربی مانند آمریکا و فرانسه، باعث قدرت‌گیری احزاب راستگرای افراطی، توده‌‌ها و احزاب ضد اسلام شده است

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد