همه پرسی برای مجبوبیت عمراندخان

 

انتخابات میان دوره‌ای در پاکستان؛ عمران خان آن را 'همه پرسی' برای محبوبیت خود خواند

ميزان ۲۳, ۱۴۰۱

عمران خان، صدراعظم پیشین پاکستان، انتخابات میان دوره‌ای روز یکشنبه در این کشور را یک «همه پرسی» برای محبوبیت خود خواند. او از جملهٔ هشت کرسی شورای ملی، خود را برای هفت کرسی کاندید کرده است.

در انتخابات پاکستان نامزدان می‌توانند خود را برای چندین کرسی کاندید کنند. در صورت کسب بیش از یک کرسی، می‌توانند انتخاب کنند که کدام کرسی را حفظ کنند و سپس برای کرسی‌های دیگر دوباره رای گیری می‌شود.

اما کاندید کردن برای هفت کرسی چنانچه عمران خان انجام داده است، غیر معمول بوده است.
عمران خان اواخر روز جمعه ۱۴ اکتوبر (۲۳ میزان) در یک گردهمایی در شهر کراچی گفت: "این فقط یک انتخابات ساده نیست، این یک همه پرسی است."

صدراعظم پاکستان از زمانی که از سمت خود برکنار شده است، ده‌ها گردهمایی بزرگی را برگزار کرده است که در آن ده‌ها هزار نفر شرکت کرده اند. او قرار است در آینده نزدیک تاریخ برگزاری یک تجمع بزرگ در اسلام آباد را اعلام کند.

او می‌خواهد که دولت ایتلافی به رهبری شهباز شریف، انتخابات عمومی را به جای ماه اکتوبر سال آینده، به زودی برگزار کند.

حسن عسکری، تحلیلگر مسایل سیاسی به خبرگزاری فرانس پرس گفت: "در صورت کسب کرسی های بیشتر، فشار بر دولت را افزایش خواهد داد."

اما افزود: "دولت درخواست انتخابات را رد می‌کند و ادعا می‌کند که خواست ملت را منعکس نمی کند."

عمران خان پیش از این نیز دست‌آوردهای داشته است. حزب تحریک انصاف پاکستان در ماه جولای توانست کنترول مجلس ایالتی پنجاب، پرجمعیت ترین ایالت این کشور را به دست آورد.

انتخابات میان‌دوره‌ای جدیدترین ناآرامی سیاسی است که از زمان برکناری عمران خان پس از رای عدم اعتماد در پارلمان در ۱۰ اپریل آغاز شده است.

این انتخابات در حالی برگزار می‌شود که بیش از ۳۰ میلیون نفر در پاکستان از سیلاب‌ها و باران های اخیر متاثر شده و یک سوم کشور زیر آب رفته است.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد