نگاهی به مطبوعات


ترکیه در زمینهء برقراری صلح در افغانستان با شورای عالی صلح همکاری می کند

Afghanistan -- The approval day of Afghan Constitution celebrated in Kabul, 04 January 2011
08.12.1389
ترکیه تعهد کرده که با شورای عالی صلح افغانستان که خواهان مذاکرات با طالبان مسلح است، هر گونه همکاری میکند.سفر هیات شورای عالی صلح افغانستان به انقره با حمایت و تعهد ترکیه به همراه شده است.بر اساس اعلامیهء مشترک که از سوی احمد داود اوغلو وزیر خارجهء ترکیه و برهان الدین ربانی رییس شورای عالی صلح افغانستان نشر شده، حکومت ترکیه شورای عالی صلح را به حیث ارگان اصلی هماهنگ کننده تلاش ها و مذاکرات صلح در افغانستان به رسمیت می شناسد و از ابتکار های این شورا به صورت کامل حمایت می کند.در ادامهء اعلامیه آمده است که هر دو جانب افغانستان و ترکیه با مشوره و همکاری مشترک با تمام جناح های دخیل، روی روند صلح کار خواهند کرد تا اطمینان حاصل شود که نتایج کار این شورا موفقانه است.برهان الدین ربانی رییس شورای عالی صلح افغانستان در جریان هفته گذشته برای چهار روز با مقامات ترکی دیدار کرده و بر اساس اعلامیه مشترک، او گفتگو های سازندهء با وزیر خارجهء ترکیه داشته است.ربانی هم چنان با عبدالله گل رییس جمهور و رجب طیب اردوغان صدراعظم ترکیه دیدار کرده و برقراری صلح در افغانستان در صدر گفتگو های آنها قرار داشته است.رییس جمهور کرزی پس از ایجاد شورای عالی صلح افغانستان در ماه دسمبر سفری به استانبول ترکیه داشت.او در این سفر به نحوی از ترکیه تقاضا کرده بود تا طالبان نماینده گی در ترکیه و یا یکی از کشور های دیگر داشته باشند و به این ترتیب مذاکرات صلح افغانستان با سهولت تر شود. به گفتهء رییس جمهور کرزی، اگر ترکیه چنین پیشنهاد را بپذیرد او خرسند خواهد شد.عبدالله گل رییس جمهور ترکیه در آن زمان گفته بود که از این پیشنهاد اطلاعی نداشت اما تاکید کرد که کشورش هر اقدامی را برای آوردن امنیت و ثبات در افغانستان انجام خواهد داد.پیش از این روزنامهء حریت چاپ ترکیه گزارش داده بود که غرب بر ترکیه فشار وارد می کند تا میان طالبان و حکومت افغانستان میانجیگری کند، اما به نوشته روزنامه، این اقدام برای ترکیه تا حدی خطرناک است زیرا ترکیه یک حکومت سکیولار و یا غیر مذهبی دارد و باید با یک گروه افراطگرا نزدیک شود تا آن را به میز مذاکره بکشاند.به نوشتهء روزنامه حریت، موضوع دوم این که طالبان گروهی است که در تمام جهان غیر قانونی شناخته می شود و با تماس رسمی ترکیه با این گروه در حلقات داخلی این کشور سوال پیدا خواهد شد که چرا حکومت ترکیه با کرد های جدایی طلب که یک گروه داخلی خود آن کشور است راه مذاکره

حامد کرزی دلیل کشتار مردم ملکی را ناقص بودن ستراتیژی ناتو خواند
07.12.1389
رییس جمهور افغانستان یک بار دیگر روی مبارزه مشترک در مقابل تروریزم در خارج از مرز های افغانستان تاکید کرد و گفت، تروریست ها در دهات و قصبات افغانستان نیستند و باید نیروهای بین المللی به لانه های تروریستان در خارج از کشور توجه بیشتر کنند.آقای کرزی در بیانیه رادیو اش خطاب به مردم افغانستان که شب قبل از طریق رادیوی ملی به نشر رسید ضمن انتقاد از عملیات نیروهای بین المللی در محلات مسکونی گفت، نیروهای بین المللی وعده کرده بودند که آنها به دنبال تروریستان در هر جای که آنها باشند خواهند شتافت.رییس جمهور ضمن نگرانی از کشتار مردم ملکی، ستراتیژی جنگی نیروهای ناتو در افغانستان را دلیل کشتار مردم ملکی تذکر داد.وی افزود:«تلفات ملکی چه از جانب تروریستان و چه از سوی نیروهای خارجی در افغانستان بر می گردد به ستراتیژی ناقص جنگی که امروز در کشور ما روان است. سال های متمادی است که حکومت و مردم افغانستان به تکرار به تکرار از ناتو و قوت های آیساف خواسته اند که این مبارزه بر مراکز تروریستان که بیرون از افغانستان است متمرکز گردد.»آقای کرزی گفت، طی روز های اخیر، حدود یک صد و پنجاه تن از افراد ملکی در اثر حملات مخالفان کشته شده اند. آقای کرزی که به گفته خودش، تصاویر اخیر فعالیت تروریستان را در جریان کشتار مردم ملکی در نماینده گی کابل بانک ننگرهار دیده است گفت، این کشتار نشانه از ظلم و جنایت نا بخشودنی در مقابل مردم بی گناه افغانستان است. آقای کرزی گفت که تروریستان از کشتن زنان و مردان افغان لذت می برند. به گفته رییس جمهور این افراد نه مسلمان و نه افغان اند. در این حال آگاه هان امور امنیتی می گویند، هنوز هم، نحوه مبارزه با تروریستان، نزد نیروهای افغان و بین المللی مشخص نیست. جنرال امر الله امان تحلی گر امور امنیتی می گوید که باید یک ستراتیژی مشترک ترتیب گردد. در یک ماه گذشته چندین حمله مسلحانه در ولایات مختلف افغانستان از جمله ننگرهار خوست کندز قندهار و سایر ولایات صورت گرفته است که حدود یک صد و پنجاه کشته و صد ها زخمی بجا گذاشته است، ولی نشر تصاویر کشتار جمعی در ولایت ننگرهار زیادتر باعث ناراحتی و نگرانی مردم این کشور گردیده است.مقامات افغان پزیرفته اند که تلاش های دولت این کشور در جهت جلوگیری از کشتار مردم ملکی به نتیجه نه رسیده است. نگرانی رییس جمهور افغانستتان در خصوص تلفات رو به افزایش مردم ملکی در حال به نشر رسیده است که تلاش در جریان است تا رهبری عملیات نظامی به نیروهای افغان تعلق صورت گیرد. هنور به درستی معلوم نیست که با انتقال مسوولیت های امنیتی به نیروهای افغان، چه تغیرات مثبتی در نحو عملیات های نظامی و برخورد با مخالفان رونما خواهد شد.
روابط آی، اس، آی و سی، آی، ای تیره تر شده است
05.12.1389
آی، اس، آی یا اداره استخباراتی پاکستان از شکایات مقامات امریکایی خشگمین شده است که گفته اند، آی اس آی از شبکهء حقانی، حمایت می کند. شکایات مقامات امریکایی از آی، اس، آی به دنبال آن اوج گرفت که یک دیپلومات آن کشور در لاهور ماه گذشته، دو فرد پاکستانی را با فیر گلوله، به قتل رسانید.مقامات امریکایی و افغان بارها گفته اند که اردوی پاکستان مخصوصاً استخبارات آن کشور، از طالبان حمایت می کند و باید پاکستان برای سرکوبی طالبان اقدامات بیشتر کند.آژانس خبری اسوشیتد پرس براساس یک سند محرم و هم براساس مصاحبه های انجام شده با مقامات پاکستانی نوشته است:آی اس آی روابط اش را با سی آی ای کاهش داده است، زیرا به گفتهء آنان، فشارهای زیاد امریکا آن ها را مایوس ساخته و عملیات های صدها جاسوس قراردادی امریکا هم، آی اس آی را خشمگین ساخته است. گفته می شود این اقدام شاید تلاش های نظامی امریکا را در افغانستان خدشه دار ساخته، عملیات های نظامی امریکا در سرحد میان افغانستان و پاکستان کاهش داده و هم معلومات استخباراتی امریکا را محدود سازد. اسوشیتد پرس می نویسد، براساس یک سند آی اس آی که از سوی مقامات نیز تایید شده است، کشته شدن دو فرد پاکستانی توسط یک جاسوس قراردادی امریکایی به نام ریموند دیویس، رابطهء ادارات استخبارات پاکستان و امریکا را که درگذشته هم چندان خوب نبود، تیره تر ساخته و با خطر قطع شدن، مواجه ساخته است. دریک سند آی اس آی که برای رسانه ها تهیه شده بود، ولی نشر نشد آمده است:بعد از موضوع ریموند دیویس، رفتار سی آی ای، شک و تردیدهایی را در روابط سی آی ای و آی اس آی ایجاد کرده است. دراین سند بر سی آی ای اتهام وارد شده است که برای رهایی ریموند دیویس، از ورود فشار بالای پاکستان، کار گرفته است. دراین سند هم چنان آمده است، این مشکل است که روابط سی آی ای و آی اس آی به نقطهء برسد که قبل از حادثهء ریموند دیویس در آن، قرار داشت.یک مقام استخبارات پاکستان که نخواست نامش افشا شود به آژانس خبری اسوشیتدپرس گفته است، ای اس آی هراس دارد که صدها جاسوس قراردادی سی آی ای بدون اطلاع حکومت یا ادارهء استحباراتی پاکستان، عملیات کنند. این همه در حالیست که لوی درستیزان و دیگر مقامات ارشد امریکایی و پاکستانی دیروز در خلیج با هم ملاقات کرده، حکومت پاکستان، این مذاکرات را یک گام خوب برای مبارزه با طالبان و القاعده در منطقه خواند. آدمیرل مایک مولن رییس کمیتهء لوی درستیزان امریکا دیروز در مسقط پایتخت عمان، با جنرال اشفاق کیانی دیدار کرد. دراین مذاکرات جنرال دیوید پیتریس قوماندان عمومی قوای امریکایی و ناتو در افغانستان هم، حضور داشت.
چینی‌ها هم به دنبال برگزاری تظاهرات هستند

صحنه ای از" انقلاب یاسمن " در چینREUTERS/Stringer
پلیس تلاش می کند تا مانع از عکسبرداری و فیلمبرداری از دستگیرشدگان در تظاهرات شود
نوشتۀ فرید وهابی
مخالفان چینی‌، تحت تأثیر قیام‌های جهان عرب، مردم را که از گرانی و فساد دولتی به جان آمده‌اند، به شرکت در تظاهرات دعوت می‌کنند. آخرین فراخوانی که روی اینترنت منتشر شده، از چینی‌ها می‌خواهد که هر یکشنبه به خیابان‌ها بیایند و در صورت لزوم، برای فرار از خطر، به قدم زدن و گردش تظاهر کنند. از طرف دیگر، حضور سفیر آمریکا در یکی از این تظاهرات کوچک، سر و صدای فراوان برانگیخته است.
در چین، بار دیگر مخالفان دولت از طریق اینترنت برای برگزاری تظاهرات فراخوان دادند. این فراخوان از مردم چین می‌خواهد که هر یکشنبه در پکن و سیزده شهر دیگر به آرامی جمع شوند و خواسته‌های دموکراتیک خود را مطرح کنند.
فراخوان اخیر که از طریق سایت‌های خارج از کشور- به ویژه سایت "بکسون"*- منتشر شد، با الهام از قیام‌های مردمی جهان عرب، خطاب به چینی‌ها می‌گوید: "باید فشار بر حزب کمونیست را افزایش دهیم. حزب حاکم اگر آگاهانه با فساد مبارزه نکند و نظارت ملت را نپذیرد، به سوی نابودی خواهد رفت".این فراخوان که در قالب نامۀ سرگشاده به پارلمان تدوین شده، همان انتقادهایی را که در کشورهای عرب مطرح است، علیه دولت چین برمی‌شمرد. شیوع فساد در دستگاه دولت، فقدان شفافیت و سانسور اینترنت و رسانه‌ها از جمله این انتقادهاست. در فراخوان آمده است: "اگر دولت برای رفع مشکلات تلاش نکند و فقط برای ممانعت از اعتراض دست به سانسور بزند، این اعتراض‌ها و انتقادها باز هم بیشتر خواهد شد".در ادامه، از چینی‌ها دعوت شده که برای برگزاری تظاهرات، در شهرهای خود قدم بزنند، و در صورت لزوم به مأموران پاسخ دهند که فقط در حال گردش وعبورند. فراخوان می‌افزاید: "تنها حضور شما، دولت را به وحشت می‌اندازد"
در چین، گذشته از قیام‌های اخیر جهان عرب، گستردگی فساد و بالا رفتن بی‌رویۀ قیمت مواد غذایی، مردم را به اعتراض ترغیب می‌کند.دولت که شدیداً از این وضع نگران است، روز به روز بر شدت سانسور اینترنت می‌افزاید و دسترسی به اکثر وبلاگ‌ها و سایت‌های اجتماعی و فرهنگی و سیاسی را مسدود می‌کند.
به گفتۀ سازمان‌های مدافع حقوق بشر، از سرنوشت حدود صدنفر از فعالان هیچ خبری در دست نیست. سازمان دیدبان حقوق بشر به ویژه از ناپدید شدن دو وکیل فعال ابراز نگرانی می‌کند.
موضوع دیگری که در پکن بحث‌های زیاد برانگیخته، حضور سفیر آمریکا در آخرین تظاهرات روز یکشنبۀ گذشته است.سفارت آمریکا درپکن تأیید کرد که در این روز، هنگامی که تظاهرات کوچکی در یکی از خیابان‌های شهر برگزار می‌شده، سفیر آمریکا "به طور اتفاقی" از محل عبور کرده است.در واکنش به این موضوع، بسیاری از کاربران اینترنت سفیر آمریکا را متهم کردند که قصد ایجاد بی‌ثباتی در چین را دارد.در مقابل سفارت آمریکا تکرار می‌کند که آقای سفیر، با خانوادۀ خود مشغول گردش در شهر بوده و هیچ ارتباطی با تظاهرات نداشته است.باید گفت که تعداد شرکت‌کننده در این تظاهرات، به دلیل حضور سنگین نیروهای امنیتی، بسیار اندک بوده است.
RFI*Boxun.com
Iروزنامه"نزاویسیمایا گازیتا" می نویسد همچون سال 1960 که امپراطوری های استعماری یک پس از دیگری در آفریقا فرو می

پاشیدند، فروپاشی رژیم های خودکامه ای در جهان عرب که تا چندی پیش تزلزل ناپذیر بنظر می رسیدند، ادامه دارد. نارضایتی مردم، کشور های هر چه تازه تری را در بر می گیرد و اکنون همچنین در مراکش، الجزایر و جیبوتی تظاهرات اعتراضی برپا می شود. بدنبال تونس و مصر ، در لیبی نیز تغییر حکومت دارد نضج پیدا می کند. در این کشور نه گاز اشک آور، نه تیربارها و نه گروه های مزدوران نتوانسته اند جلوی تظاهر کنندگان ضد دولتی را بگیرند.
* روزنامه ایزوستیا مطلب خود را به وضع اقتصاد در روسیه و جهان اختصاص داده است. روسیه باید فورا کسری بودجه خود را رفع کند. برای این کار باید تصمیمات نامطلوبی گرفته شود که برای اجرای آنها کسب اعتماد جامعه ضرورت دارد. ماهیت سخن رانی "آلکسی کودرین" وزیر دارایی روسیه در همایش اقتصادی شهر کراسنایارسک روسیه چنین است.
کودرین معتقد است پس از بحران دوره مدرنیزاسیون فرا نرسیده و جهان از جمله روسیه بسوی مدل مخرب ماقبل بحرانی می لغزد. اکنون سطح بدهی های دولتی در جهان بطور متوسط بسیار بالا(معادل 100 درصد محصول ناخالص ملی) است و آنها را با بکار انداختن دستگاه های چاپ اسکناس پرداخت می کنند.
* روزنامه "نوویه ایزوستیا" گزارش می دهد دومین عفومالیاتی توسط دولت باراک اوباما اعلام شده که آخرین فرصت را به متخلفان مالیاتی واگذار می کند تا آنها برای پرداخت مالیات های معوقه به ادارات مالیاتی مراجعه کنند. در غیر اینصورت متخلفان مالیاتی تحت تعقیب کیفری قرار خواهند گرفت. بتازگی "دوگلاس شولمان" مقام عالی رتبه اداره مالیات آمریکا گفت مبارزه با متخلفان مالیاتی بین المللی کمافی السابق یکی از وظایف اولویت دار این اداره است.
* روزنامه"ماسکوفسکی کامسامولتس" می نویسد روز دوشنبه "یوگنی پریماکوف"یکی از سیاستمداران بااعتبار روسیه که در زمان های مختلف ریاست نهادهایی همچون سرویس اطلاعات خارجی، وزارت امور خارجه و کابینه وزیران را بر عهده داشته و 81 سال دارد، از سمت ریاست اتاق بازرگانی ـ صنعتی روسیه کناره گیری کرد. وی در توضیح دلیل تصمیم خود گفت:" من دو دوره این سمت را عهده دار بوده ام که کاملا کافی است" پریماکوف خاطرنشان ساخت کنگره اتاق بازرگانی ـ صنعتی روسیه در روز 4 مارس درباره جانشین وی تصمیم گیری خواهد کرد.
«ریا نووستی»

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد