چرا روسیه از کرزی حمایت میکند



چرا روسیه از کرزی حمایت میکند

حبیب اوزدال در هفته نامه "Turkish Weekly"
در مقاله تحت عنوان "چرا روسیه از کرزی حمایت میکند" می نویسد:
حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان در نیمه دوم ماه جنوری در چارچوب اولین ملاقات دولتی به سطح عالی بین دو کشور در بیست سال اخیر از مسکو بازدید نمود. اخرین بازدید رسمی رهبری افغانستان از مسکو در دوران نجیب الله زمان صورت گرفته بود، وقتیکه اتحاد شوروی نیروهای خود را از افغانستان خارج می ساخت.
کرزی هنگام بازدید خود روسیه را به شرکت در بازسازی پروژه های دوران شوروی در افغانستان دعوت نمود.
کرزی در کنفرانس مشترک مطبوعاتی با رئیس جمهور دمیتری میدویدیف بعد از مذاکرات شان در کرملین اعلام داشت:"ما میخواهیم پروژه های که مدت ها قبل اغاز شده بودند، دو باره احیاء کنیم".
در پروژه های مورد بحث هنگام مذاکرات، بازسازی تونل سالنگ ، فابریکات برق ابی در ولایات کابل و بغلان، ترمینال گمرکی و پوهنتون پولی تخنیک کابل شامل می باشند.
در اعلامیه مشترک که در پایان مذاکرات تصویب گردید، روسیه امادگی خودرا جهت شرکت در پروژه های اولویتی اقتصادی در افغانستان که برخی از انها در زمان اتحاد شوروی ساخته شده اند، ابراز نمود.
به عقیده مولف، این پروژه ها میتوانند به وسیله برای سیاست هرچه وسیعتر روسیه نسبت به افغانستان مبدل گردند که تاریخ طولانی دارد و عمده تاً به مفکوره متکی است که روسیه به اساس ان در سدد تقویت نفوذ خود در افغانستان می باشد.
نویسنده می افزاید، کرزی به مسکو به خاطر مراجعه کرد که واشنگتن از اقدامات کرزی در جهت اشتی با طالبان ناراضی می باشد و این اقدامات به چلنج به ستراتیژی منطقوی امریکا مبدل میگردند. از طرف دیگر کرزی پیوسته مساعی را در باره توسعه روابط باروسیه، بشمول عرصه همکاری های نظامی اتخاذ میکند، تا وابستگی خود را به امریکا تا سال 2014 کاهش دهد.
کرزی طی سخنرانی در برابر محصلان اکادمی نظامی در کابل اعلام داشته بود که اگر امریکا اجرای پروگرام تامینات نیروهای مسلح را تسریع نمی کند، این وظیفه را کشورهای دیگر اجراء خواهند کرد.
رئیس جمهور روسیه امادگی خود را جهت کمک به نیروهای مسلح افغانستان ابراز داشت.
برعلاوه، قصر سفید به خاطر از حمایت کرزی امتناع می ورزد که اداره بارک اوباما او را به اعمار اقتصاد متهم می سازد که بر مواد مخدره و فساد متکی می باشد.
در نتیجه روسیه به مثابه جانب عمل میکند که در این کشور نقش روز افزون بازی کرده میتواند و تدریجاً حدود و وسایل نفوذ خود را در امور افغانستان افزایش میدهد.
نویسنده مقاله می پرسد: چرا افغانستان برای روسیه مهم می باشد؟
اول اینکه، امریکا حضور خود را در اسیای میانه به کمک پایگاه های نظامی تقویت نموده که فعالیت انها، طوریکه روسیه عقیده دارد، به زیان امنیت ان تمام میشود. ولی به این ارتباط بعد از مدتی شکل تفکر روسیه تصحیح گردید و این واقعیت را پذیرفت که امریکا و متحدین ا ن می تواند به اسانی جلو شورشیان اسلامگرا را در افغانستان بگیرند. میتوان گفت که در سال 2009 رهبران روسیه خود را در این باره مکلف احساس کردند که اداره اوباما میتواند بصورت ناگهانی قطعات امریکایی را از افغانستان خارج سازد که به ذات خود بدان معنی است که روسیه مجبور خواهد بود خود با تهدید مقابله نماید که طالبان احیاء شده برای اسیای میانه و برای خود روسیه به بار خواهند اورد.
مولف می افزاید، که مسکو، از همینرو در مورد کمک به امریکا در ایجاد سیستم شمالی تدارکات برای تکمیل نمودن ذخایر که ترانزیت زمینی محموله های نظامی را از اروپا به افغانستان سهلتر می سازد، فیصله نمود.
نویسنده معتقد است که برعلاوه، حضور امریکا در منطقه - حل مشکل نیست، به خاطر که این فقط حضور نظامی است.
واقعاً هم، انچه که به فیصله ماه دسمبر سال 2009 اوباما در باره افزایش قطعات امریکایی از 33 تا 60 هزار نظامی در افغانستان مربوط میگردد، پس اکثریت افغانان این افزایش قواء را به جز از مصیبت، چیزی دیگر نمی دانند.
افغانان حضور نیروهای امریکایی را اصلاً، بخش پرابلم میدانند، نه راه حل ان.
دوم اینکه، برای کرملین دو تهدید اساسی که از افغانستان ناشی میگردند، عبارت از ترافیک مواد مخدره و تروریزم می باشند. روسیه در افغانستان تهدید تروریزم مشاهده میکند و ان را تهدید عمده میداند و از طرف دیگر افغانستان تولید کننده عمده تریاک در جهان محسوب میشود. روسیه سعی می ورزد با مشکلات کاهش نفوس، منجمله، مربوط به استعمال بیش از حد مشروبات الکلی، سطح پائین زاد و ولد، گسترش مواد مخدره، خاصتاً در بین نسل جوانان مقابله میکند.
به عقیده مولف؛ در حال که مناسبات اوباما و کرزی سیر نزولی شان را می پیماید، هدف سیاست روسیه انست، تا علاقمندی دراز مدت مسکو را به ثبات در افغانستان نشان دهد.
به نظر مولف، کرملین که تشنج در مناسبات اوباما و کرزی به نفع ان می باشد، همکاری با افغانستان و همچنان مواضع خود را به مثابه چهره استثنایی و بزرگ در امور محلی تقویت میکند.
به عباره دیگر روسیه نه تنها با امریکا و ناتو در افغانستان همکاری میکند، بلکه مساعی جهت تقویت مواضع خودی را نیز اتخاذ میکند،چون کرملین منافع ملی خود را دارا می باشد که ان را به بازی نمودن نقش فعالتر در افغانستان وادار می سازد.
خبرگزاری «ریا نووستی» روسیه، 14 دلو

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد