ناآرامی‌های خاورمیانه؛ بحرین لیبی

اوج گیری خشونت ها در لیبی و ابراز نگرانی جامعه بین المللی از سرکوب معترضان

بن غازی
همزمان با اوج گیری خشونت ها، سیف الاسلام، یکی از پسران معمرقذافی، امروز (دوشنبه) هشدار داد که پدرش تاآخرین نفس در مقابل تلاش هائی که هدف آن سرنگونی رژیم حاکم است ایستادگی خواهد کرد.
شهرهای متعدد لیبی از جمله "بن غازی" و "سرت" به دست تظاهرکنندگان ضد رژیم افتاده است.
"فدراسیون بین المللی جامعه های دفاع از حقوق بشر" درپاریس، ضمن اعلام این خبر افزود از آغاز جنبش اعتراضی مردم لیبی تا به امروز بین ٣٠٠ تا ٤٠٠ نفر قربانی سرکوب جنبش به وسیلۀ نیروهای دولتی شده اند.
براساس آخرین گزارشهای رسیده، مصطفی عبدالجلیل، وزیر دادگستری لیبی در اعتراض به خشونت به کار گرفته شده علیه معترضان، از سمت خود کناره گیری کرده است.چند دیپلمات ارشد لیبیایی هم در اعتراض به نحوه برخورد دولت معمر قذافی، رهبر لیبی با معترضان ناآرامی های چند روز گذشته، از سمت خود کناره گیری کرده اند.
پیش از این سازمان آمریکائی "دیده بان حقوق بشر" شمار کشته شدگان لیبی را ٢٢٣نفر اعلام کرده بود.خبرگزاری فرانسه درگزارشی از قاهره از حملۀ مردم به مقر رادیو تلویزیون دولتی در طرابلس، پایتخت لیبی، در روز گذشته و غارت این بنا خبر داده است. علاوه بر ساختمان رادیو و تلویزیون، پاسگاه های پلیس، بناهای کمیته های انقلابی، ستون فقرات قدرت مطلقۀ معمر قذافی در بیش از ٤٠ سال حکمرانی بلامنازع او بر این کشور افریقای شمالی، و ساختمان وزارت کشور نیز مورد حملۀ مردم خشمگین قرار گرفته و به آتش کشیده شده است.همزمان با اوج گیری خشونت ها، سیف الاسلام، یکی از پسران معمر قذافی، امروز (دوشنبه) هشدار داد که پدرش تاآخرین نفس در مقابل تلاش هائی که هدف آن سرنگونی رزیم حاکم است ایستادگی خواهد کرد. سیف السلام افزود ارتش پشت سر پدرش ایستاده است.پبش از این در برابر موج انتقاد کشورهای اروپائی از سرکوب مردم، لیبی تهدید کرده بود که همکاری با اتحادیۀ اروپا برای مبارزه با مهاجرت غیر قانونی از افریقا به اروپا را متوقف خواهد کرد.
در پی ادامه ناآرامیها در لیبی، جامعه بین المللی نگرانی خود را از وضعیت کنونی و سرکوب معترضین در این کشور ابراز داشته و از طرفین خواسته که به رفتار مسالمت آمیز روی آورند. سخنگوی دولت فرانسه امروز ضمن ابراز نگرانی شدید از اوضاع در لیبی گفت فرانسه با متحدان خود تلاش خواهد کرد که با توسل به راه های دیپلماتیک از بروز یک جنگ داخلی در لیبی جلوگیری کند. اتحادیه اروپا نیزخواستار آن است تا معمرقذافی به خواسته های مشروع مردم لیبی پاسخ دهد.
وزیر امور خارجه کانادا، ضمن محکوم کردن سرکوب معترضان، از دولت لیبی خواسته است تا به جای سرکوب تظاهرات کنندگان، به گفتگوی مسالمت آمیز روی آورد. وی همچنین از دولت لیبی خواسته است تا به آزادی بیان و برپائی راهپیمائی مسالمت آمیز که حق تمامی مردم است، احترام گذارد.بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه از قاهره در روز گذشته، در پنجمین روز جنبش، شماری از سران قبایل لیبی معمر قذافی را هدف حملات لفظی خود قرارداده اند و یکی از واحد های ویژۀ ارتش در شهر بن غازی به تظاهرکنندگان پیوسته است.گزارش دیگری که این بار از تونس مخابره شده است حکایت از آن دارد که نیروهای پلیس شهر "زاویه" در شصت کیلومتری طرابلس را به حال خود رها کرده اند و مردم یک خانۀ متعلق به قذافی را آتش زده اند.
از سوی دیگر، با توجه به نگرانی دولتها از امنیت جان شهروندانشان که در لیبی به سر می برند، به گزارش خبرگزاری فرانسه، معمر قذافی به رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، اطمینان داده است که امنیت هزاران شهروند ترکیه را که در لیبی مشغول به کار هستند، تامین نماید.
---------------------------------------------------------------------------------------
گفتگو با سعید شروینی
21/02/2011
گوش کنید (06:04)
سعید شروینی، تحلیلگر سیاسی مسائل بین المللی و خاورمیانه، در گفتگو با رادیو بین المللی فرانسه می گوید از دیدگاه کارشناسان آگاه به مسائل بین المللی و به ویژه کشور لیبی، این کشور را قابل مقایسه با کشورهائی چون تونس، الجزایر یا یمن نمی دانستند. لیبی کشوری است با درآمد بالای نفت که بهترین وضعیت را در میان کشورهای آفریقائی دارد. سرانه درآمد لیبی در حدود 11 هزار دلار است و درآمد حاصل از نفت، هر از گاهی از سوی معمر قذافی در میان شهروندان کشورش تقسیم می شود. بنابراین مسائل اقتصادی در لیبی نقش اصلی در اعتراضات، همانند آنچه که در کشورهای تونس و مصر موجب شد را نداشته است.
سعید شروینی تاکید می کند طی بیش از 41 سال گذشته، معمر قذافی بعنوان قدیمی ترین زمامدار یک کشور آفریقائی، توانسته است با سرکوب و با خریدن مخالفان و بکارگیری قبائل علیه همدیگر، دوام حکومت خود را تثبیت نماید.
به گفته این تحلیلگر سیاسی تبحر معمر قذافی در بکارگرفتن سرکوب و استفاده از پول نفت، این تصور را بوجود آورده بود که در این کشور وضعیتی مشابه کشورهای تونس یا مصر بوجود نمی آید و تا حدودی ثبات برقرار است.
همچنین در گزارشها آمده است که نیروهای ارتش در برابر فرمان گشودن آتش بر روی معترضان سرپیچی کرده اند. سعید شروینی می گوید ارتش لیبی از درون قبایل مختلف این کشور، که امروز بخشی از آنها به مخالفین پیوسته اند، نیروهای خود را جذب می نماید. بهمین دلیل دیگر نمی توان از ثبات و یکپارچگی ارتش درحمایت از معمر قذافی صحبت کرد، هر چند که سیف الاسلام، پسر دوم معمر قذافی، در نطقی که در نخستین ساعات روز دوشنبه از تلویزیون لیبی پخش شد، سعی داشت تا این تصور را بوجود آورد که ارتش کماکان در کنار معمر قذافی ایستاده است.
tags: لیبی
بعد از قیام ها در شرق میانه، زمامداران عربستان خود را در انزوا حس می کنند

01.12.1389
با توسعهء قیام های طرفدار دموکراسی در شرق میانه، زمامداران عربستان سعودی که نمونه محافظه کاری سیاسی و دینی در منطقه می باشند خود را در انزوا حس می کنند و به نوشته روزنامهء نیویارک تایمز مقامات عربستان سعودی نگرانی دارند که ایالات متحده امریکا شاید دیگر یک متحد قابل اطمینان برای آنها نباشد. به نوشته روزنامه، عربستان سعودی از برکت ثروت سرشار نفت، ادارهء قدرتمند دینی و پادشاه که در بین مردم محبوب است، نسبت به دیگر کشورهای منطقه در برابر حرکت های دموکراسی کمتر آسیب پذیر می باشد.اما رهبران این کشور بعد از سقوط نظام استبدادی تونس و برکنار رفتن حسنی مبارک از قدرت مصر که یک متحد با ارزش عربستان سعودی بود، تکان خورده اند. از سوی دیگر وقایع یمن و بحرین که عربستان سعودی یک سرحد مشترک بیش 1800 کیلومتری با آنها دارد، برای این کشور منبع تشویش می باشد.علاوه بر آن با سقوط رژیم صدام حسین حکومتی در عراق روی کار آمده است که در رهبری آن شیعه ها قرار دارند و به ایران دست بالای می دهند که رقیب اساسی عربستان سعودی در منطقه می باشد، زیرا عربستان سعودی با عراق نیز سرحد مشترک دارد.یک دیپلومات عرب گفته است که بحران ها از هر سو عربستان سعودی را محاصره کرده است از اردن و عراق گرفته تا یمن و بحرین. به نوشته روزنامه، هر نوع پیشرفت در قیام های مردم در این کشورها برای عربستان سعودی یک نوع حرکت به نفع ایران و متحدین آن در سوریه و لبنان می باشد که به طور مشخص می توان از حزب الله نام برد. پادشاه عربستان سعودی از آغاز وقایع مصر تا حال حد اقل دوبار بار رییس جمهور امریکا بارک اوباما تلیفونی صحبت کرده است که صحبت های آنها در مورد آیندهء مصر با اختلاف نظر جدی خاتمه پیدا کرده است.روزنامه می افزاید، مقامات عربستان سعودی می خواهند که خود را آرام نشان بدهند. روز چهارشنبه شاهزاده نایف بن عبدالعزیز وزیر داخله عربستان سعودی یک گروه دانشمندان و ژورنالیستان شناخته شده را به ریاض دعوت کرد تا در مورد تحرکات اخیر در جهان عرب با آنها صحبت نماید. در صحبت های خود در این نشست او گفت، عربستان سعودی در مقابل تظاهرات مصوون است، زیرا این کشور توسط یک قانون دینی اداره می شود که اتباع آن این قانون را با سوال رو به رو نمی سازند. به گفته یکی از اشتراک کننده گان این مجلس که نخواست نامش ذکر شود، شاهزاده نایف گفت: « ما را با مصر و تونس مقایسه نکنید.» اما به نظر او، اشتراک کننده گان در این اجلاس متردد بودند و حس می کردند که شاهزاده نایف هیجان خود را پنهان می کند. به نوشته روزنامه، در عربستان سعودی هم شرایط حکمفرماست که در کشورهای دیگر عرب مانند مصر، تونس و دیگر کشور ها مردم را به شورش مجبور ساخت، از جمله استبداد، فساد اداری و بیکاری در بین یک کتلهء بزرگ مردم تحصیل کرده و مسایل دیگر، اما تحلیلگران به این نظر اند که تحول در عربستان سعودی به این زودی ها تصور نمی شود، زیرا مردم آن در ثروت سرشار نفت غرق هستند و با فرهنگ تغییر چندان سازگاری ندارند. به هر حال، وقایع بحرین برای عربستان سعودی اهمیت خاص دارد و این کشور به هیچ قیمت حاضر نیست که سلطنت بحرین سقوط کند. از این رو تحلیلگران می گویند که نتایج بحران بحرین نقطهء عطف برای عربستان سعودی نیز خواهد بود.
هشتاد و چهار کشته در تظاهرات اعتراضی در لیبی
لیبیAFP
نوشتۀ فواد روستائی
خبرگزاری فرانسه جنبش اعتراضی مردم لیبی را، که در شرق این کشور به یک شورش واقعی تبدیل شده است، در دوران حکومت ٤٢ سالۀ معمر قذافی، بی سابقه توصیف کرده است.
شمار کشته شدگان تظاهرات اعتراضی مردم لیبی، تظاهراتی که امروز وارد پنجمین روز خود شد، از مرز هشتاد نفر گذشت.بر اساس بیانیه ای که به وسیلۀ سازمان "دیده بان حقوق بشر" منتشر شده است، در اثر تیر اندازی نیروهای دولتی به مردم معترض ٨٤ تن از آنان جان خود را از دست داده اند. خبرگزاری فرانسه جنبش اعتراضی مردم لیبی را، که در شرق این کشور به یک شورش واقعی تبدیل شده است، در دوران حکومت ٤٢ سالۀ معمر قذافی، بی سابقه توصیف کرده است.سازمان "دیده بان حقوق بشر" در بیانیۀ خود یادآور شده است که مقامات لیبی به خبرنگاران و سازمان های مدافع حقوق بشر اجازه نمی دهند، که کار خود را انجام دهند.این خبرگزاری در دنبالۀ گزارش خود از صدور دستور دادستان کل لیبی برای انجام تحقیقات در مورد رویدادهای پنج روز اخیر خبر داده و می نویسد دسترسی به شبکه های اجتماعی "فیس بوک" و "تویتر" صبح امروز (شنبه) در لیبی غیر ممکن بود. مقامات لیبی برای جلوگیری از ارتباط مردم معترض از دیشب با یکدیگر اینترنت را قطع کرده اند.خبرگزاری فرانسه در گزارش خود اوضاع در طرابلس، پایتخت لیبی را امروز (شنبه) آرام توصیف کرده است.باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، دیشب طی سخنانی توسل به خشونت علیه مردم معترض به وضع موجود در کشورهای لیبی، بحرین و یمن را محکوم کرد و همزمان با او کشورهای انگلیس، فرانسه و اتحادیۀ اروپا از دولت لیبی مصرانه خواستند در مقابل مردم معترض خویشتنداری پیشه کند.دولت ترکیه نیز امروز ضمن ابراز نگرانی از بروز خشونت ها در لیبی و تأکید بر ابعاد نگران کنندۀ روزهای اخیر این کشور اعلام کرد خواهان خط مشی "آشتی جویانه" از سوی دو طرف می باشد.
جهان عرب
ادامۀ تظاهرات و اعتراض ها در لیبی، یمن و بحرین
.سیاست
هزاران معترض بحرینی میدان لؤلؤ را تصرف کردند

خروج نیروهای ارتش از خیابان ها، یکی از شروط مخالفان برای مذاکره با دولت اعلام شده است
هزاران معترض بحرینی توانسته اند بار دیگر میدان لؤلؤ، محل اصلی تجمعات در منامه، پایتخت این کشور را به اشغال خود در آورند.
تلاش معترضان برای ورود به این میدان، در ابتدا با مقاومت پلیس ضد شورش رو به رو شد.
پلیس ضد شورش برای متفرق کردن جمعیت، به سوی معترضان گلوله ساچمه ای و گاز اشک آور شلیک کرد اما در نهایت نیروهای پلیس از میدان عقب نشینی کردند.
گزارش ها حاکی از آن است که نزدیک به شصت نفر در این تیراندازی ها زخمی شده اند.
تظاهرکنندگان خواهان استعفای دولت هستند و شعارهایی علیه آن سر می دهند. آنها دولت را به سرکوب و فساد متهم می کنند.
شاهزاده سلمان، ولیعهد بحرین مذاکرات با مخالفان دولت را آغاز کرده است. او می گوید نمی خواهد وضعیت وخیم تر شود.
ولیعهد بحرین، امروز دستور عقب نشینی سربازان و خودروهای ارتش از خیابان های منامه، پایتخت این کشور را صادر کرد.
شرط مذاکره با دولت
خروج نیروهای ارتش از خیابان ها در حالی صورت می گیرد که این امر، یکی از شروط مخالفان برای مذاکره با دولت بود.
ناآرامی‌های خاورمیانه؛ بحرین

شيخ حمد شصت و يك سال دارد و از سال ۱۹۹۹ قدرت را در بحرين در دست داردجمعيت بحرين ۸۰۰ هزار نفر استميانگين سنى جمعيت بحرين ۳۰.۴ سال است.نرخ باسوادى در اين كشور ۹۱ درصد استميزان بيكارى جوانان ۱۹.۶ استدرآمد سرانه ملى ۲۵۴۲۰ دلار (طبق آمار سال ۲۰۰۹ بانك جهانى)
ولیعهد بحرین پس از صدور دستور خروج این نیروها گفت که پلیس امنیت پایتخت را تامین خواهد کرد.
پیشتر، حزب وفاق، مهم ترین حزب شیعه مخالف در بحرین، پیشنهاد دولت این کشور برای گفت و گو برای حل بحران سیاسی را رد کرده بود.
عبدالجلیل خلیل ابراهیم، از رهبران الوفاق گفت دولت بحرین باید استعفا دهد و ارتش نیز به حضور خود در کوچه و خیابان ها پایان دهد تا این گروه پیشنهاد دولت برای مذاکره را بپذیرد.
تظاهرکنندگان بحرینی خواهان آزادی های سیاسی بیشتر در این کشور هستند اما این تظاهرات از سوی دولت به شدت سرکوب شده که در نتیجه آن چند نفر کشته و دهها نفر زخمی شده اند.
روز جمعه در مراسم تدفین چهار نفری که یک روز قبل کشته شده بودند، پنجاه نفر زخمی شدند.
وفاق ۱۸ كرسى از مجلس ۴۰ نفرى بحرين را در اختيار دارد اما در اعتراض به خشونت هاى صورت گرفته، به حضور خود در اين مجلس پايان داده است.
بحرين از جمله كشورهاى عربى است كه در پى تحولات سياسى تونس و مصر، دستخوش ناآرامى مى شود.
ناآرامى هاى تونس و مصر به دهه ها حكومت زين العابدين بن على و حسنى مبارك پايان داد.
آقاى ابراهيم در مورد پيشنهاد دولت براى مذاكره به خبرگزارى فرانسه گفته است: "چيزى كه ما هم اكنون شاهد آن هستيم، زبان گفت و گو نيست، بلكه زبان زور است."
يك عضو ديگر وفاق گفته است كه مقامات بحرينى پيش از آغاز هر نوع گفت و گويى "بايد ايده سلطنت مشروطه را بپذيرند."
روز جمعه شيخ حمد بن عيسى آل خليفه، پادشاه بحرين از شاهزاده سلمان، وليعهد اين كشور و پسر ارشدش خواست تا براى حل بحران سياسى اين كشور، دست به گفت و گوى ملى بزند.
وليعهد بحرين كه معاون فرمانده كل نيروهاى مسلح است از مردم خواسته است كه خيابان ها را ترك كنند.

تحليلگران مى گويند كه عدم توجه بحرين به درخواست آمريكا و ادامه سركوب مخالفان، دولت باراك اوباما را در وضع دشوارى قرار داده است
بحرين يكى از متحدان اصلى آمريكا در منطقه خليج فارس و محل استقرار ناوگان پنجم دريايى اين كشور است.
باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا با صدور بيانيه اى خشونت نيروهاى دولتى در بحرين عليه مردم معترض را محكوم و با خانواده هاى قربانيان ابراز همدردى كرده است.
آقاى اوباما همچنين با پادشاه بحرين، درباره ناآرامى هاى بحرين، مكالمه تلفنى داشته است.
هيلارى كلينتون، وزير امور خارجه آمريكا هم روز پنجشنبه با همتاى بحرينى خود تلفنى صحبت كرد و خواهان "خويشتندارى" در برابر معترضان شد.
تحليلگران مى گويند كه عدم توجه بحرين به درخواست آمريكا و ادامه سركوب مخالفان، دولت باراك اوباما را در وضع دشوارى قرار داده است.
دولت بريتانيا هم به گفته خبرگزارى آسوشيتدپرس، مجوز صدور برخى تسليحات از جمله گاز اشك آور و ادوات ضد شورش به بحرين را به حالت تعليق درآورده است.
كيم غطاس، خبرنگار بى بى سى در واشنگتن مى گويد دولت آمريكا در باره رويدادهاى بحرين بيش از مصر مضطرب است. او مى گويد آمريكا از افزايش نفوذ منطقه اى ايران نگران است و بحرين و عربستان، دو كشور سنى مذهب را براى موازنه قدرت در منطقه ضرورى مى داند.
ناآرامی‌های خاورمیانه؛ بحرین
شيخ حمد شصت و يك سال دارد و از سال ۱۹۹۹ قدرت را در بحرين در دست داردجمعيت بحرين ۸۰۰ هزار نفر استميانگين سنى جمعيت بحرين ۳۰.۴ سال است.نرخ باسوادى در اين كشور ۹۱ درصد استميزان بيكارى جوانان ۱۹.۶ استدرآمد سرانه ملى ۲۵۴۲۰ دلار (طبق آمار سال ۲۰۰۹ بانك جهانى

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد