در مطبوعات


هفته دوم آغاز شد؛ مجلس نمایندگان رییس ندارد
يكشنبه 17 دلو 1389 ساعت 09:57 روزنامه 8صبح

8صبح، كابل: نشست روز گذشته‌ي نمايندگان مجلس بار ديگر بدون انتخاب رييس پايان يافت و انتظار مي‌رود پس از گفتگو‌هاي پشت پرده‌ي ‌گروه‌هاي تاثيرگذار در مجلس نمايندگان، پيشنهاد‌هاي منسجم‌تري امروز در نشست عمومي مطرح شود.در نشست روز گذشته مجلس نمايندگان، تعديل در اصول وظايف داخلي مجلس، مشخص شدن راي سفيد از جانب كميسيون نظارت بر تطبيق قانون اساسي و امكان برگزاري دور سوم انتخابات رياست مجلس از عمده‌ترين گفتگو‌هاي نمايندگان مجلس به شمار مي‌رفت.عبدالرب رسول سياف، كه در مرحله اول انتخابات نتوانسته بود اكثريت راي نمايندگان مجلس را براي احراز رياست مجلس به دست بياورد گفت از آن جايی كه در ماده 69 قانون اساسي اكثريت ساده براي انتخابات دور دوم رياست جمهوري پيش‌بيني شده است، در انتخابات رياست مجلس نمايندگان نيز از آن استفاده شود ‌و در صورتي كه نمايندگان مجلس به آن قناعت نمي‌كنند تفسير آن از كميسيون نظارت برتطبيق قانون اساسي خواسته شود.اما محمد يونس قانوني از ديگر نامزدان رياست مجلس كه وي نيز نتوانست رياست مجلس را از آن خود كنند مي‌گويد كه مجلس نمايندگان خود از عهده آن برآمده مي‌تواند و نيازي براي تفسير قانون اساسي وجود ندارد.قانوني تاكيد دارد در صورتي كه نمايندگان به دخالت نهاد‌هاي بيرون از مجلس اجازه دهند، محكمه‌ي اختصاصي در مورد انتخابات مجلس نمايندگان نيز اجازه مي‌يابد تا در انتخابات مجلس نمايندگان دخالت كند.با اين حال برخي از نمايندگان مجلس با اشاره به راه نيافتن سياف و قانوني به رياست مجلس تاكيد كردند كه نمايندگان مجلس در گرو دو شخص قرار گرفته‌اند و هر كدام به‌گونه مختلف مي‌خواهند تا به رياست مجلس نمايندگان برسند.هر چند قرار بود نشست مجلس نمايندگان پس از چاشت روز گذشته نيز ادامه يابد ولي پس از آن كه سياف و قانوني در دهليزهاي مجلس نمايندگان از نمايندگان خواهان گفتگوهاي سياسي براي حل مساله بن بست به ميان آمده شدند، نشست پس از چاشت نمايندگان برگزار نشد. مباحث تکراری، و بی نتیجه نمایندگان هم برای خود آنان و هم برای مردم خسته‌کننده شده است. اکنون بسیاری از شهروندان می‌گویند نمایندگانی که در تعیین هیات اداری خود با مشکل مواجه می‌باشند، چگونه می‌توانند مسایل کلان ملی را به بحث گرفته و برای آن راهکارهای معینی ارایه نمایند. این سردرگمی‌ها و ناتوانی‌ سبب می‌شود تا از اکنون خوشبینی‌ها نسبت به پارلمان جدید کاهش یابد. برخی آگاهان می‌گویند که پارلمان اکنون در گرو دو چهره‌ی مطرح، سیاف و قانونی قرار گرفته است و تصمیم این دو مبنی بر ادامه رقابت و یا خارج شدن از دور می‌تواند به این بن‌بست خاتمه بخشد.

دور سوم انتخابات برای تعیین رییس ولسی جرگه به روز سه شنبه برگزار می شود
17.11.1389
اجلاس روز یک شنبه ولسی جرگه یک بار دیگر بی نتیجه پایان یافت، اما در این اجلاس وکلا فیصله کردند که چهره های جدید خود را برای احراز کرسی ریاست ولسی جرگه کاندید کنند. در این اجلاس که با اعتراضات وکلا به همراه بود، فیصله شد که انتخابات برای گزینش رییس ولسی جرگه به روز سه شنبه این هفته برای سومین بار برگزار می شود. هیات موقت اداری ولسی جرگه فیصله تازه وکلا را چنین اعلام کرد: « وکلای که می خواهند خود را برای کرسی ریاست ولسی جرگه کاندید کنند، درخواست های خود را به هیات اداری موقت تحویل دهند.»با این که از شروع کار ولسی جرگه بیش از سه هفته گذشته و وکلا طی دو هفته متواتر انتخابات را برای گزینش رییس برگزار کردند، اما تا اکنون آنان قادر به تعیین رییس مجلس و هیات اداری نشده اند. شماری از وکلا می گویند، مداخلهء حکومت در امور شورای ملی باعث کشمکش ها در ولسی جرگه شده که در نتیجه وکلا موفق به تعیین رییس مجلس و هیات اداری نشده اند. هم چنان گفته می شود که گرایشات حزبی، قومی، لسانی و سیاسی باعث این شده که وکلا نتوانند رییس مجلس را انتخاب کنند. انتخابات بخاطر گزینش رییس ولسی جرگه پس از آن به بن بست مواجه شد که در اولین دور انتخابات دو تن از نامزدان برجسته پست ریاست، رای کافی را بخاطر احراز ریاست ولسی جرگه بدست نیاوردند.شکریه بارکزی وکیل مردم کابل و محمد یونس قانونی یکی از نامزدان دور اول پست ریاست ولسی جرگه در اجلاس روز یک شنبه در این مورد گفتند: شکریه بارکزی:« کجای این یک اصل حقوقی است که شما برای بار سوم هم می خواهید که نظر همین وکیل را در همین مقطع زمانی و در همین تالار در همین دور برای عین ریاست و عین مقام تعیین کنید. شما موضوع را به بن بست می کشانید، تمام برخورد ها بطور سلیقوی صورت می گیرد.»محمد یونس قانونی:« من در کجا اعلان کرده ام که در این دور از جملهء کاندیدان کرسی ریاست استم. من به آن دوستانی تعجب می کنم که به یک نوع نشان می دهند که چنین چیزی است. من صمیمانه خدمت تان مطرح می سازم و روز اول هم گفتم که من در این دور کاندید نیستم. پیشنهاد من این است که دور سوم انتخابات توسط چهره های جدید برگزار شود.» بر بنیاد اصول وظایف داخلی ولسی جرگه، یک نامزد زمانی می تواند مستحق کرسی ریاست ولسی جرگه شناخته شود که پنجاه جمع یک رای وکلای حاضر در مجلس را از آن خود کند. یکی دیگر از مسایل که انتخابات رییس ولسی جرگه را به چالش کشیده، ظاهراً تعبیر های مختلف از رای سفید است که وکلا تا اکنون حیثیت حقوقی رای سفید را به رسمیت نشناخته اند.اما مفسرین قوانین و کارشناسان افغان می گویند، اگر وکلا از برخورد سیاسی و گروهی کناره گیری کنند و مستقلانه در موضوع انتخاب رییس فیصله کنند، حیثیت رای سفید و هم چنان دیگر قوانین در مورد انتخاب رییس بسیار واضیح است.فوزیه احسان
چهل و هفتمین کنفرانس امنیتی مونشن روز گذشته رسماً آغاز شد

16.11.1389
چهل و هفتمین کنفرانس امنیت مونشن دیروز آغاز شد و تعدادی از مقامات بین المللی در این کنفرانس سه روزه شرکت می کنند.در پهلوی موضوعات معمول مورد بحث، تحولات غیر منتظره در مصر و اخراج احتمالی رییس جمهور مصر در اجندای کنفراس گنجانیده شده است.خبرنگار رادیو آزادی که در مونشن است گفت: « من در این کنفرانس در دو سال گذشته هم شرکت کردم و همیشه همان موضوعات مشابه بار بار در آن مورد بحث قرار گرفته است. مسالهء افغانستان، بحران اقتصادی جهان و خلع سلاح هسته یی، این ها همان سه موضوع اصلی است که امروز و فردا روی آن بحث می شود. حالا البته که مسالهء مصر مورد بحث قرار می گیرد و اشتراک کننده گان در باره آن آماده گی گرفته اند.» کنفرانس ساعت سه بجهء دیروز افتتاح شد، وزیر دفاع آلمان و اندرس فاگ راسموسن سرمنشی ناتو و وزیر خارجهء برتانیا از اولین سخنرانان آن بودند.در ادامهء کنفرانس در بخش امنیت اروپا و اقیانوس اطلس و عدم گسترش سلاح هسته یی، امنیت انترنتی و مساله افغانستان بحث خواهد شد.هیلاری کلنتن وزیر خارجهء ایالات متحده امریکا و حامد کرزی رییس جمهور افغانستان هم از سخنرانان کنفرانس مونشن اند.هیلاری کلنتن وزیر خارجهء امریکا قرار است با همتای روسی اش سرگی لاوروف ملاقات کرده و اسناد پیمان کاهش سلاح های جدید استارت را که هر دو کشور در این اواخر آن را تصویب کرده اند، تبادله کنند.گروه چهار جانبهء میانجی در امور شرق میانه که شامل مقاماتی از اتحادیهء اروپا، روسیه، ایالات متحده امریکا و ملل متحد می باشند نیز قرار است در جریان کنفرانس با هم ملاقات کنند.جوزف لیبرمن سناتور امریکایی در مصاحبه با رادیو آزادی گفت، قرار است در این اجلاس با استفاده از فرصت، همکاران اروپایی اش را متقاعد کند که آنان تعزیرات اقتصادی واشنگتن علیه حکومت بلاروس را به دنبال سرکوب شدن گسترده مخالفان در آن کشور دنبال کنند.اتحادیهء اروپا ممنوعیت ویزه برای برخی از مقامات بلاروس را نافذ کرده، اما تحریم های کوتاه را متوقف نموده است. کنفرانس بین المللی مونشن در باره امنیت فردا به پایان می رسد. این کنفرانس در سال 1962 توسط یک ناشر آلمانی تاسیس شد و هدف آن برابر کردن زمینه بحث برای سران جهان در مسایل مهم روز می باشد.
مصروفیت هند در افغانستان»
14.11.1389
موسسه تحقیقاتی برای مطالعات دفاعی آسیا«مصروفیت هند در افغانستان» این مطلب عنوان مقاله تحلیلی نشریه موسسه تحقیقاتی برای مطالعات دفاعی آسیا است. نشریه می نویسد، سیاست هند در مورد افغانستان بعد از حمله یازده سپتامبر روی سه موضوع متکی می باشد. حمایت اقتصادی، حمایت از حکومت کرزی و مانع شدن بازگشت طالبان به قدرت در کابل. هدف هند این است تا نگذارد افغانستان صحنه ظهور تندروان اسلامی و تخته خیز تروریستان علیه هند باشد. بنوشته نشریه، هند موفق نشده تا موضوع سوم استراتیژی خود را واقعیت ببخشد. به این معنی که کنفرانس لندن، بازگشت طالبان خوب و بد را یک واقعیت بخشید. چنانچه بعد از سال ها روابط کینه توزانه، کرزی روابط خود را با اسلام آباد گرم ساخت و از پاکستان خواست تا در روند مذاکره با طالبان کمک نماید.از آن جایکه هند بازگشت طالبان را اجتناب نا پذیر می داند، بناءً یک نکته مهم در موقف خود معرفی کرد. چنانچه کرشنا وزیر خارجهء هند می گوید، روند مدغم سازی طالبان باید به رهبری افغان ها صورت بگیرد و دارای شفافیت کامل باشد، زیرا هر گونه مداخلهء خارجی در این موضوع هم برای موفقیت این روند و هم برای آیندهء دیموکراتیک، با ثبات کثرت گرا و آباد افغانستان زیان آور می باشد. نشریه می نویسد: حقیقت این است که پاکستان هنوز هم بحیث مرکز موفقیت روند آشتی و مدغم سازی باقی می ماند، چنانچه یوسف رضا گیلانی صدر اعظم پاکستان گفته است، هیچ چیز بدون ما صورت نمی گیرد زیرا ما بخشی از راه حل هستیم.نشریهء انترنتی ترکیهنشریه دیگر انترنتی هفته وار ترکیه در شماره اخیر خود زیر عنوان «چرا افغانستان برای روسیه اهمیت دارد» مقالهء تحلیلی نوشته و در یک بخش این مقاله می نویسد:روسیه می خواهد بنابر سه دلیل در افغانستان نقش بزرگتر داشته باشد.اول این که ایالات متحده امریکا از طریق ایجاد پایگاه های نظامی حضور خود را در آسیای میانه افزایش داده است، حرکت که روس ها فکر می کنند این کار به قیمت امنیت آنها تمام خواهد شد. روس ها بعد از مدتی، طرز تفکر شان را به این واقعیت سازگار ساختند که ایالات متحده امریکا و ناتو نمی توانند به آسانی شورشیان افراطی را در افغانستان مهار کنند و زمانیکه از افغانستان خارج می شوند، خطری هم برای روسیه و هم برای کشورهای آسیای میانه بوجود می آورند.دوم: برای کرملن دو خطر بزرگ از افغانستان سر چشمه می گیرد، و آن عبارت اند از، قاچاق مواد مخدر و تروریزم. بناءً روسیه خطر تروریزم را در سر خط اولویت های خود قرار داده خاصتاً که افغانستان یکی از بزرگ ترین کشورهای تولید کننده مواد مخدر در جهان است. و سوم هر چند که ماسکو از موقف امریکا و ناتو در افغانستان حمایت می نماید، در عین حال روسیه تلاش دارد تا خود را از غرب تفریق کند، به نحو که ماسکو امیدوار است تا موقف خود را در انظار حکومت کرزی در کابل انکشاف بدهد.
یک تلاش دیگر برای انتخاب رییس ولسی جرگه افغانستان»

13.11.1389
امروز یک بار دیگر اعضای ولسی جرگهء افغانستان تلاش خواهند کرد تا رییس این مجلس را انتخاب کنند. در چند روز گذشته وکلا نه توانستند هیچ یک از کاندیدان این موقف را به حیث رییس ولسی برگزینند. روز شنبه برای نخستین بار به خاطر انتخاب رییس ولسی جرگهء جدید رای گیری شد، اما هیچ یک از نامزدها نه توانستند اکثریت آرای اعضای حاضر مجلس یعنی 50 درصد جمع یک رای را به دست آورند. در همین روز انتخابات به دور دوم کشانیده شد و دو نامزد پیشگام، محمد یونس قانونی و عبدالرب رسول سیاف بازهم نه توانستند پنجاه در صد جمع یک رای را به دست آورند. سیاف 119 رای و قانونی 116 رای گرفت و 9 رای دیگر باطل اعلام شد. روز دوشنبه هم اعضای ولسی جرگه موفق به انتخاب رییس برای این مجلس نشدند و پس از بحث های طولانی، رییس موقف ولسی جرگه، محمد سرور عثمانی، گفت افراد جدید باید برای کسب پست ریاست ولسی جرگه خود را نامزد کنند و انتخابات روز چهار شنبه، یعنی امروز برگزار شود. آقای عثمانی همچنان از اعضای ولسی جرگه خواست، این مشکل به وجود آمده را با آرامی حل کنند. رییس موقت ولسی جرگه گفت، در دور جدید انتخابات، هشت تن خود را نامزد کرده اند اما این که نکته که آیا کاندید های قبلی دوباره می توانند کاندید شوند یا خیر، گنگ ماند. به اساس گزارشها، سید اسحاق گیلانی، حفیظ منصور، عبداللطیف پدرام و عبیدالله رامین در جمع کسانی اند که در انتخابات امروز کاندید خواهند بود. در نخستین روز انتخابات هرچند بیشترین رای را عبدالرب رسول سیاف به دست آورده بود اما به اساس حکم مادهء 106 قانون اساسی، چون 50 درصد جمع یک رای اعضای حاضر مجلس را به دست نیاورده بود، به حیث رییس ولسی جرگه برگزیده نشد. این در حالی بود که شماری از اعضای ولسی جرگه انتقاد کرده می گفتند، اگر رییس ولسی جرگهء پیشین با رای اکثریت ساده انتخاب شد، چرا همین اصول در ولسی جرگهء جدید هم مراعات نشد. اما کبیر رنجبر یک عضو پیشین ولسی جرگه به رادیو آزادی گفت، درست است که رییس ولسی جرگهء قبلی با اکثریت ساده انتخاب شد، اما این کار خلاف قانون اساسی بود و باید تکرار نشود. رنجبر گفت:«ما نمی توانیم اشتباهی را تکرار کنیم که به اساس آن در ولسی جرگهء قبلی برخلاف قانون اساسی رییس ولسی جرگه با اکثریت نسبی برگزیده شد و پنج سال به حیث رییس این مجلس باقی ماند. اکنون باید برای این معضله راهی پیدا شود.»آقای رنجبر می گوید، اگر در اصول وظایف داخلی ولسی جرگه تغییر آورده شود و برای انتخاب رییس این مجلس همان اصولی که برای انتخاب معاونین و منشی ها در نظر گرفته شده، استفاده شود، مشکل انتخاب رییس جدید ولسی جرگه نیز حل خواهد شد. در صورتی که امروز اعضای ولسی جرگه برای انتخاب رییس این مجلس به توافق نرسند، ممکن است این روند خیلی ها طول بکشد. شماری از کارشناسان می گویند، درین صورت باید به ستره محکمه مراجعه شود تا پس از تفسیر دقیق حکم قانون اساسی درین مورد، اقدام لازم صورت گیرد.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد