مصر بعداز اتونس و یمن بعد از مصر

فرستاده آمریکا: بهتر است مبارک بماند
اخوان المسلمین موافقت اصولی خود را با مذاکره با عمر سلیمان اعلام کرد

محمد بدیع رهبر سازمان اخوان المسلمین
DR
نوشتۀ
ناصر اعتمادی
رهبر اخوان المسلمین موافقت اصولی خود را با مذاکره با عمر سلیمان معاون رییس جمهوری مصر اعلام کرد، مشروط به اینکه حسنی مبارک برکنار شود. همزمان، دولت آمریکا سرگرم مذاکره با رهبران مصر به منظور برکناری مبارک و تشکیل حکومت انتقالی به رهبری عمر سلیمان و با پشتیبانی ارتش است.
محمد بدیع رهبر سازمان اخوان المسلمین آمادگی خود را برای گفتگو با عمر سلیمان معاون رییس جمهوری مصر پس از برکناری حسنی مبارک اعلام کرد. در این حال، منابع سیاسی در آمریکا و کشورهای عربی خبر دادند که رییس جمهوری آمریکا باراک اوباما برای تشکیل حکومت موقت در مصر با رهبران این کشور وارد گفتگو شده است. به موجب این طرح، حکومت انتقالی مصر به ریاست عمر سلیمان و با پشتیبانی ارتش مصر تشکیل و سپس وارد گفتگو با همۀ احزاب و سازمان های مخالف از جمله اخوان المسلمین می شود.کلیه احزاب مخالف، آغاز گفتگوهای خود را با عمر سلیمان بر سر دورۀ انتقالی مشروط به برکناری حسنی مبارک کرده اند. در این حال، عمرو موسی سیاستمدار مصری و دبیر کل اتحادیه عرب نامزدی خود را برای جانشینی حسنی مبارک اعلام کرد و افزود که به گمان او حسنی مبارک تا پیش از برگزاری انتخابات آیندۀ ریاست جمهوری در ماه سپتامبر از مقام خود کناره گیری نخواهد کرد. دبیر کل اتحادیۀ عرب که در کشورش بسیار محبوب است همچنین آمادگی خود را برای شرکت در حکومت انتقالی مصر اعلام کرده و خواستار یک توافق عمومی در کشورش شده است. او می گوید که برای رسیدن به این توافق ملی نمی توان هیچ یک از نیروهای سیاسی مصر از جمله اخوان المسلمین را نادیده گرفت. "آ اف پ" خبرگزاری فرانسه نوشت که عمرو موسی امروز به میدان تحریر قاهره مرکز تجمعات مخالفان حسنی مبارک رفت و آنان را به آرامش فراخواند. احمد شفیق نخست وزیر مصر از خشونت های دو روز گذشته در مصر عذرخواهی کرد و سپس اعلام نمود که از وزارت کشور خواسته است که در تظاهرات آرام و صلح جویانه مخالفان دخالت نکند. هشت تن از رهبران جنبش اعتراضی جاری پس از ملاقات با محمد البرادعی دستگیر شده اند. همزمان صدها هزار تن از مخالفان حسنی مبارک امروز در قاهره و دیگر شهرهای مصر دست به تظاهرات و راهپیمایی زدند و بار دیگر خواستار برکناری حسنی مبارک شدند. گزارش های حاکی از شرکت گستردۀ تظاهرکنندگان در شهرهای اسکندریه و سوئز بوده اند. در پی دو روز خشونت و درگیری که شمار قابل ملاحظه ای کشته و زخمی برجای گذاشت، مخالفان حسنی مبارک امروز جمعه خواستار برگزاری تظاهرات سراسری در مصر شدند و از آن به عنوان آغاز روند برکناری حسنی مبارک یاد کردند. مایکل مولن، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا به نقل از فرماندهان ارشد نظامی مصر گفته است که ارتش این کشور به روی تظاهرکنندگان تیراندازی نخواهد کرد. رییس ستاد مشترک آمریکا همچنین گفت که دولت واشنگتن هیچ تصمیم در مورد کمک های نظامی اش به مصر تا روشن شدن اوضاع این کشور نمی گیرد. در ایران رهبر جمهوری اسلامی ایران آیت الله خامنه ای پس از هشت ماه غیبت امامت نماز جمعۀ امروز تهران را برعهده گرفت و در خطبه های خود خواستار تشکیل یک رژیم اسلامی در مصر شد. آیت الله خامنه ای همچنین از مردم مصر خواست که تا استقرار یک حکومت دینی در کشورشان از تلاش بازنایستند.
با ملاحظۀ آمادگی محمد بدیع، رهبر اخوان المسلمین، برای گفتگو با عمر سلیمان، معاون رئیس جمهوری مصر شهلا رستمی از رضا دقتی، خبرنگار-عکاس، که هم اکنون در قاهره و در میان تظاهر کنندگان است پرسیده است : آیا امروز می توان گفت که همه جناح ها در مصر آماده گفتگو بر سر تشکیل دولت دورۀ انتقالی هستند؟
مصاحبه با رضا دقتی

04/02/2011by شهلا رستمی

گوش کنید (03:45)


با تاکید بر این که فرزندش جمال همراه خانواده در کاخ ریاست جمهوری است
مبارک: بعد از 62 سال خدمت صبرم سر آمده و می خواهم کناره گیری کنم ..اما نمی توانم

حسنی مبارک رئیس جمهور مصر پنجشنبه 3-2011 از تمایل شدید خود به ترک قدرت سخن گفت اما در عین حال به گفته او از آشوب و هرج و مرج فراگیر در مصر درپی کناره گیری اش می ترسد. مبارک که با شبکه خبری "ای بی سی" آمریکا سخن می گفت افزود: "صبرم تمام شده و می خواهم بروم،با مرور 62 سال از خدمت صبرم لبریز شده ولی من نمی توانم بروم ."او ادامه داد که آن چه مردم در موردش می گویند برایش اهمیت ندارند چرا که وطن مهمترین مساله اوست. او تاکید کرد که به همراه خانواده اش تحت تدابیر شدید امنیتی در کاخ ریاست جمهوری به سر می برد و فرزندش جمال نیز همراه آن هاست.رئیس جمهور مصر همچنین از خشم شدیدش در اثر دیدن خشونت ها در مصر در دو روز گذشته سخن گفت و افزود: "دوست ندارم ببینم مصری ها با یکدیگر می جنگند."او گروه اخوان الملسمین را مسئول این خشونت ها دانست. در عین حال پیشنویس مصوبه ای در مجلس سنای آمریکا از رئیس جمهور مصر خواسته است که قدرت را به دولت موقتی که دربرگیرنده تمام احزاب و گروه های اپوزیسیون، گروه های جامعه مدنی و ارتش باشد تحویل دهد تا این دولت اقدام به اصلاحات لازم و اجرای انتخابات آزاد و سالم کند. این لایحه که از سوی جان مک کین سناتور جمهوری خواه و جان کری سناتور دموکرات پیشنهاد شده است حاوی هیچ دعوت مشخصی از مبارک برای استعفا نیست. این لایحه از مبارک می خواهد هر چه سریعتر اقدام به انتقال مسالمت آمیز و روان قدرت در مصر به یک نظام دموکراتیک بکند.
عذرخواهی نخست‌وزیر مصر از خشونت هواداران مبارک


Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift:
احمد شفیق، نخست وزیر جدید مصر گفت که عذرخواهی از مردم به معنای دست داشتن دولت اقدام‌های خشونت‌آمیز نیست. در حالی که درگیری در مرکز قاهره ادامه دارد، اپوزیسیون و دولت برای مذاکره با یکدیگر شروطی تعیین کرده‌اند.

از روز چهارشنبه (۱۳ بهمن / ۲ فوریه) تظاهرات آرام معترضان، به ویژه در مرکز شهر قاهره به خشونت کشیده شد و از صبح پنجشنبه هجوم حامیان حکومت به تظاهرکنندگان افزایش یافته است.

ناظران معتقدند حمله‌ی طرفداران حسنی مبارک به معترضان از سوی دولت سازماندهی شده و هدف آن ایجاد وحشت در میان شهروندان و متشنج کردن اوضاع کشور است. دولت مصر نقش خود را در این خشونت‌ها انکار می‌کند.

Bildunterschrift: میدان تحریر در قاهرهعذرخواهی از معترضان

در ادامه‌ی تظاهرات مخالفان حسنی مبارک در مصر، عده‌ای که گفته می‌شود ماموران پلیس و نیروهای اطلاعاتی در میان آنها بوده‌اند، با چاقو و چماق به معترضان حمله کردند. وزیر بهداشت مصر کشته شدن دست‌کم پنج نفر و زخمی شدن بیش از هشتصد نفر را در درگیری‌های روز گذشته تایید کرده است. مهاجمان در مواردی سوار بر اسب و شتر به تظاهرکنندگان معترض حمله کرده‌اند.

نخست‌وزیر جدید مصر‌ احمد شفیق، عصر روز پنجشنبه در یک نشست مطبوعاتی مدعی شد از دیدن شترسواران در میدان تحریر قاهره یکه خورده است. او به خاطر اعمال خشونت علیه مخالفان مبارک از مردم پوزش خواست اما تاکید کرد این عذرخواهی به معنای آگاهی دولت از وجود چنین برنامه‌هایی نیست. برابر گزارش‌های دریافتی از قاهره شماری از مهاجمان که توسط مردم دستگیر شده‌اند دارای کارت شناسایی ماموران پلیس بوده‌اند.

بان کی مون خواستار انتقال سریع قدرت
روز پنجشنبه هم‌چنین عمر سلیمان، معاون تازه ‌منصوب‌شده مبارک اعلام کرد که نه حسنی مبارک و نه فرزند او جمال در انتخابات ریاست جمهوری آینده نامزد این مقام نخواهند شد.

عمر سلیمان همچنین از نیروهای امنیتی مصر خواست جوانان بازداشت شده در جریان تظاهرات روزهای اخیر را اگر "مرتکب جنایت" نشده باشند آزاد کنند.

در همین‌حال روز پنجشنبه بان کی مون دبیرکل سازمان ملل خواستار انتقال سریع قدرت در مصر شد. به گزارش خبرگزاری‌ها دبیرکل سازمان ملل که در لندن بسر می‌برد از گروه‌های اپوزیسیون مصر خواست برای حل بحران هرچه زودتر با یکدیگر به مذاکره بنشینند.

شروط متقابل طرفین برای مذاکره

روز پنجشنبه تعدادی از هواداران حسنی مبارک به سوی میدان تحریر که محل تجمع مخالفان است سرازیر شدند. منابع خبری از درگیری‌های خشونت‌آمیزی میان طرفین گزارش داده‌اند. برخی از گزارشگران گفته‌اند صدای تیراندازی نیز شنیده شده است. ظاهرا نیروهای ارتش تلاش کرده‌اند میان مخالفان و هواداران مبارک قرار گرفته و جلوی زد و خورد را بگیرند.

Bildunterschrift: Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift: میدان تحریر قاهره روز پنجشنبه همچنان صحنه‌ی درگیری بود

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس معترضان موفق شده‌اند حامیان مبارک را عقب رانده و از ورود آنها به میدان تحریر جلوگیری کنند. همچنین چند شاهد عینی از تلاش نیروهای ارتش برای جلوگیری از حمله به معترضان خبر داده‌اند.

نخست وزیر مصر اعلام آمادگی کرده است با گروه‌های مخالف وارد گفتگو شود. او ادعا می‌کند مقدمات چنین گفتگوهایی آماده شده است.

محمد البرادعی، رهبر تشکل ائتلافی "اتحاد ملی برای تغییر" و سازمان اخوان ‌المسلمین آمادگی خود را برای مذاکره با عمر سلیمان، معاون ریاست جمهوری اعلام کرده‌اند، ولی شرط مذاکره را کناره‌گیری مبارک از قدرت عنوان می‌کنند.
در برابر عمر سلیمان نیز اعلام کرده است که مذاکره را در صورتی خواهد پذیرفت که مردم صحنه‌ی تظاهرات خیابانی را ترک کنند و آرامش برقرار شود.
احمد شفیق گفت که مبارک تا چند ماه دیگر کناره‌گیری خواهد کرد. وی خواستار وداع "آبرومندانه‌ی" مبارک از صحنه‌ی سیاسی شد.

ممنوع‌الخروج شدن وزیران سابق

حسنی مبارک اخیرا اعلام کرد در انتخابات ریاست جمهوری که قرار است در ماه سپتامبر برگزار شود کاندید نخواهد شد اما تا آن زمان برای آنچه "گذار مصر به دموکراسی" خوانده شد بر سر قدرت باقی خواهد ماند.
معترضان خواستار کناره‌گیری فوری او هستند. شفیق با اعتراف به این که "اوضاع از کنترل خارج شده" وعده داد نقش وزیر سابق کشور در حوادث روزهای اخیر بررسی شود.

وظیفه‌ی سرکوب معترضان عمدتا به پلیس و "نیروی امنیت مرکزی" واگذار شده که تحت فرمان وزارت کشور فعالیت می‌کنند. تلویزیون دولتی مصر عصر پنجشنبه گزارش داد تعدادی از مقام‌های ارشد دولت سابق این کشور ممنوع‌الخروج شده‌اند. بنابر این گزارش، این حکم از سوی دادستان کل کشور صادر شد و از جمله شامل وزیران سابق کشور و گردشگری می‌شود.

Bildunterschrift: درگیری در میدان تحریر قاهره، روز چهارشنبه
میدان تحریر قاهره روز پنجشنبه همچنان صحنه‌ی درگیری بود
مرکل خواستار پایان خشونت و گفتگو با مخالفان

غروب امروز گزارشگر اشپیگل آنلاین از قاهره گزارش داد، با تاریک شدن هوا و به رغم اعلام حکومت نظامی معترضان از ترک کردن میدان تحریر خودداری کرده‌اند. او همچنین از سنگربندی مخالفان مبارک برای مقابله به حمله‌ی احتمالی حامیان رئیس جمهور مصر خبر داده است. برابر این گزارش مخالفان مبارک برای دفاع از خود تعداد زیادی "کوکتل مولوتوف" آماده کرده‌اند.

در ادامه‌ی تحولات روز پنجشنبه عمر سلیمان قائم مقام تازه منصوب شده‌ی حسنی مبارک نیز در تلویزیون حاضر شد و وعده داد کسانی که در میدان تحریر دست به خشونت زده‌اند مجازات شوند.

در همین حال آنگلا مرکل صدراعظم آلمان که در مادرید به سر می‌برد، در یک کنفرانس مطبوعاتی از تازه‌ترین گفتگوی تلفنی خود با مبارک خبر داد. مرکل از مبارک خواسته است به خشونت علیه مخالفان پایان دهد و هر چه سریع‌تر با آنها وارد گفتگو شود.
BK/DK

درگیری خشونت‌آمیز میان طرفداران و مخالفان مبارک در قاهره
: درگیری‌های خشونت آمیز میان طرفداران و مخالفان مبارک روز چهارشنبه در میدان التحریر
میدان التحریر قاهره و خیابان‌های جانبی به صحنه

‌ی نبرد سنگ‌پران شدید میان دو جناح بدل شده است به نظر می‌آید که حکومت آینده در خیابان‌ها تعیین می‌شود. برای روز جمعه تظاهرات سراسری برای کناره‌گیری مبارک اعلام شده است.

نیمروز چهارشنبه (۲ فوریه) "امام حسن" نماینده جنبشی که از محمد البرادعی سرپرست پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پشتیبانی می‌کند، به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما پیش‌بینی می‌کنیم که دست کم یک میلیون نفر در روز جمعه خواستار سرنگونی حکومت شوند
محمد البرادعی از حسنی مبارک خواسته است که حداکثر تا روز جمعه کناره‌گیری کند. البرادعی با اخوان‌المسلمین وارد یک ائتلاف موقت شده است.
جنبش ۶ آوریل هم، که جوانان مصر در آن گردآمده‌اند، از تظاهرات روز جمعه پشتیبانی کرد. جنبش ۶ مارس اعلام کرده است که از نامزدی احمد زویل برنده نوبل شیمی سال ۱۹۹۹ برای نامزدی مقام ریاست‌جمهوری مصر پشتیبانی می‌کنند.
: درگیری‌های شدید و سنگ‌پرانی میان طرفداران و مخالفان مبارک در میدان التحریر قاهره
درگیری مخالفان و موافقان مبارک
امروز میدان التحریر مصر، شاهد حضور هزاران نفر بود که خواستار بقای مبارک در قدرت بودند. در چند مورد، مقابله موافقان و مخالفان مبارک، به درگیری‌های فیزیکی انجامید. ارتش تاکنون بی‌طرف مانده و می‌کوشد از این درگیری‌ها جلوگیری کند.
این درگیری‌ها به خیابان‌های اطراف نیز کشانده شده است. پس از آنکه شب گذشته حسنی‌ مبارک اعلام کرد که به سرعت از قدرت کناره‌گیری نخواهد کرد و در کشورش مصر جان خواهد سپرد، روز چهارشنبه طرفدارانش به خیابان‌ها ریختند.
به‌گزارش خبرگزاری‌ها، بسیاری از مخالفان به این نکته اعتراض دارند که مبارک در پیام تلویزیونی خود اعلام نکرده است که فرزند ارشد او جمال مبارک نیز نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سپتامبر امسال نخواهد شد. حسنی مبارک از سال‌ها پیش کوشیده است موقعیت را برای جانشینی فرزندش فراهم کند.
مواضع آمریکا، آلمان و ترکیه
طرفداران مبارک در خیابان‌های قاهرهپس از آن‌که باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا خواستار انتقال قدرت فوری در مصر شد، امروز گیدو وستروله وزیرخارجه آلمان نیز گفت که چرخش در مصر نباید به تاخیر بیافتد. وی در عین‌حال تاکید کرد:«این که رئیس‌جمهور مبارک اعلام کرده در انتخابات سپتامبر شرکت نخواهد کرد، راه را برای یک آغاز سیاسی نو هموار می‌کند.»
یورگن تریتین، رئیس فراکسیون حزب سبز در مجلس فدرال آلمان نیز خواستار پشتیبانی از مخالفان حکومت مصر شد. تریتین در شبکه‌اول تلویزیون آلمان گفت:«باید روشن شود که ما در کنار مخالفان و مردم مصر هستیم.»
همزمان رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه نیز خواستار اقدامات بیشتری از سوی حسنی مبارک شد.

اعلام نمازادی عمرو موسی
پیش از نخست‌وزیر ترکیه، عمرو موسی دبیرکل اتحادیه عرب هشدار داد که پیشنهاد مبارک نباید با شتابزدگی نادیده گرفته شود.
وی در شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت:«من فکر می‌کنم باید درباره این پیشنهادها با دقت فکر کرد.»
عمرو موسی همچنین گفت که خودش احتمالا نامزد مقام ریاست‌جمهوری مصر خواهد شد.
بررسی تحولات جهان عرب در دو نشست اروپا
طرفداران مبارک سوار بر اسب و شتر در خیابان‌های قاهر


هخبرگزاری آلمان به ن از ولفگانگ ایشینگر رئيس کنفرانس امنیتی بین‌المللی مونیخ نوشته است: «بررسی جنبش دموکراسی جهان عرب، در نشست کنفرانس امنیتی مونیخ جایگاه ویژه‌ای خواهد داشت.» این کنفرانس سه روزه، روز جمعه این هفته آغاز به کار می‌کند.
همزمان با کنفرانس امنیتی مونیخ، روسای کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز، در نشست ویژه بروکسل گردهم می‌آیند. هدف آن‌ها بررسی تحولات سیاسی مصر و تونس است.
جواد طالعی
تحریریه: مصطفی ملکان
اوباما: انتقال قدرت در مصر باید همین حالا شروع شود


باراک اوباما می گوید انتقال قدرت در مصر باید همراه با نظم و همین حالا شروع شود.
آقای اوباما که پس از گفت و گوی تلفنی با حسنی مبارک صحبت می کرد، گفت: آقای مبارک متوجه است که وضع کنونی پایدار نیست و تغییر اجتناب ناپذیر است.
آقای اوباما گفت گذار در مصر باید همراه با نظم، معنی دار و صلح آمیز باشد.
آقای مبارک چند ساعت قبل در یک سخنرانی تلویزیونی وعده دارد در انتخابات آینده ریاست جمهوری شرکت نکند.
او در این حال گفت وظیفه خود را تسهیل انتقال آرام قدرت می داند.
آقای اوباما خطاب به جوانان معترض مصری گفت: "ما صدای شما را می شنویم."
او در این حال تاکید کرد که انتخاب حکومت آینده مصر با خود مردم این کشور است و سایر کشورها نباید در این امر دخالت کنند.
باراک اوباما ضمن تاکید بر حقوق اساسی مردم مصر، از ارتش این کشور به خاطر برخورد مسالمت جویانه با معترضان تقدیر کرد.
''در این خاک می میرم''
حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر روز سه شنبه برای بار دوم پس از آغاز اعتراض های گسترده مردمی در تلویزیون این کشور حاضر شد و گفت وظیفه کنونی او تسهیل انتقال آرام قدرت است.
او گفت پیش از این نیز قصد شرکت در انتخابات آینده ریاست جمهوری را نداشته است.
سخنرانی ضبط شده آقای مبارک در حالی ازتلویزیون دولتی مصر پخش شد که صدها هزار نفر از شهروندان این کشور روز سه شنبه در هشتمین روز از اعتراض های گسترده ضدحکومتی در قاهره، اسکندریه و شهرهای دیگر در یک تظاهرات آرام شرکت کردند.
انتخابات ریاست جمهوری مصر، در ماه سپتامبر، هشت ماه دیگر برگزار می شود.
آنها شعار دادند "برو، برو" و با به دست گرفتن کفش های خود و تکان دادن آن در هوا، به حسنی مبارک توهین کردند.
تجمع کنندگان همچنین از راهپیمایی به سوی کاخ ریاست جمهوری در روز جمعه خبر دادند.
حسنی مبارک در سخنرانی خود از اعتراض های گسترده مردم انتقاد کرد و گفت پدیده ای که به عنوان یک حرکت صلح آمیز شروع شده بود، با هدایت عده ای "بزدل سیاسی" به یک رخداد خشونت آمیز تبدیل شد.
او گفت برای گفت و گو با احزاب سیاسی اعلام آمادگی کرده است ولی قدرت های سیاسی وجود دارند که این پیشنهاد را رد کرده اند.
آقای مبارک همچنین تاکید کرد مصر را ترک نخواهد کرد.
پیش از سخنرانی آقای مبارک ، مقام های آمریکایی خبر دیدار فرانک ویزنر، نماینده اعزامی باراک اوباما به مصر با او را تایید کردند.
بر اساس گزارش های منتشر شده، آقای ویزنز در این دیدار که دوشنبه انجام شد به نقل از باراک اوباما تاکید کرده است که آقای مبارک و فرزندش، جمال مبارک، نباید در انتخابات ریاست جمهوری آتی مصر شرکت کند.
اما آقای ویزنر خواهان کناره گیری فوری آقای مبارک از قدرت نشده است.
تجمع بزرگ سه شنبه
خبرنگاران حاضر در قاهره می گویند که شمار تجمع کنندگان در میدان تحریر و خیابان های اطراف در روز سه شنبه به صدها هزار تن رسید.
جیم میور خبرنگار بی بی سی گفت بعد از غروب آفتاب و به رغم مقررات منع تردد و سرمای شدید، میدان تحریر قاهره همچنان آکنده از جمعیت است.
مهرداد فرهمند، خبرنگار اعرامی بی بی سی فارسی در قاهره نیز می گوید که حضور پلیس در شهر چندان چشمگیر نیست.
همزمان با تحولات مصر، جان کری، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا در مقاله ای که در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شد، از آقای مبارک خواسته است که عزتمندانه از قدرت کناره گیری کند.
مارگارت اسکوبی، سفیر ایالات متحده در مصر هم روز سه شنبه با محمد االبرادعی تلفنی گفت و گو کرد.
محمد البرادعی سه شنبه بار دیگر از حسنی مبارک خواست که حداکثر تا روز جمعه از قدرت کناره گیری کند.
او گفت است تا زمانی که آقای مبارک از قدرت کناره نگیرد با دولت مذاکره نخواهد کرد.
اخوان المسلمین هم اعلام کرده است که تا برکناری رئیس جمهوری مصر، هیچ گفت و گویی با دولت انجام نخواهد داد.
ارتش مصر طی بیانیه ای قول داده است که علیه تظاهر کنندگانی که خواستار برکناری رژیم حسنی مبارک هستند
به زور متوسل نشود و به "حقوق مشروع مردم" احترام بگذارد
همزمان با اعلام فراخوان " تظاهرات خشم " در یمن اعلام کرد
علی عبدالله صالح : من و یا فرزندم دیگر نامزد ریاست جمهوری نمی شویم

دبی – العربیه . ت
علی عبدالله صالح رئیس جمهور یمن روز چهارشنبه 2-2-2011 اعلام کرد درصدد تمدید دوره ریاست جمهوری خویش و یا روی کار آوردن فرزندش نیست.آقای صالح در پیامی که پیش از برگزاری " تظاهرات خشم " در صنعاء پخش شده است به معترضان اطمینان داد پس از پایان یافتن دوره ریاست جمهوری خویش در سال 2013 از قدرت کنار خواهد رفت.مخالفان دولت یمن اعلام کرده اند روز پنجشنبه علیه علی عبدالله صالح " تظاهرات خشم " برگزار خواهند کرد.نیروهای مخالف در مصر و پیش از آن درتونس تجمع های اعتراضی خود را تحت عنوان " تظاهرات خشم " سازماندهی کرده بودند.مخالفان در تونس توانستند حکومت رئیس جمهور این کشور را سرنگون کنند اما تجمع های اعتراضی در مصر که روز گذشته وارد مرحله جدیدی شده است با مخالفت حسنی مبارک رئیس جمهور این کشور از کناره گیری از قدرت مواجه شده است.علی عبدالله صالح در همین حال انتخابات پارلمانی این کشور را که قرار بود در آوریل آینده برگزار شود به تاخیر انداخت.او که بیش از 30 سال است بر یمن حکومت می کند از پارلمان این کشور و مجلس شورا خواست برای بررسی اوضاع کشور تشکیل جلسه دهند.یمن از دو هفته پیش شاهد تظاهرات معترضانی است که همانند چند کشورعربی دیگر خواستار کناره گیری رئیس جمهور خود هستند.خبرگزاری دولتی یمن اعلام کرده آقای صالح از پارلمان و مجلس شورا خواسته است برای برون رفت از بحران جاری در کشور و تامین مصالح کشورگفتگو کنند.معترضان اعلام کرده اند روز پنجشنبه در سراسر یمن علیه علی عبدالله صالح " تظاهرات ملیونی " برگزار می کنند.رئیس جمهور یمن چند ساعت پس از پیام تلویزیونی حسنی مبارک همتای مصری خود ، مردم یمن را مورد خطاب قرارداده است

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد