رخدادهای روز ۲۵ بهمن ایران


مجلس شورای اسلامی: "مرگ بر موسوی، مرگ بر کروبی"

نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز سه شنبه علیه میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران اصلاح طلب، شعار دادند
نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو
رویداد های ایران در روز بیست و پنجم بهمن (چهاردهم فوریه ) پس از گذشت حدود بیست ماه از رویداد های خونین پس از انتخابات ریاست جمهوری، خشم بسیاری ازمقامات نظام اسلامی به ویژه در جناح اصولگرا را علیه رهبران اصلاح طلب برانگیخت.
در جریان رویداد های دیروز، یک تن کشته و ده ها نفر زخمی گردیده و شماری از تظاهرکنندگان هم از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند.
کمیته گزارشگران حقوق بشر گزارش میدهد که دادسرای عمومی و انقلاب در تهران فهرست مرکب از 1500 فرد بازداشت شده در جریات تظاهرات دیروز را اعلام و گفته است که این افراد به زندان اوین منتقل شده اند.
علی لاریجانی رئیس مجلس اسلامی امروز درجلسه علنی مجلس شورای اسلامی طی سخنان تندی درقبال مخالفان، جناح حاکم را که برای تظاهرات دیروز فراخوان داده بودند "گمراهان فتنه گر"نامید و آمریکا و اسرائیل را عامل بحران های بوجود آمده برای حکومت اسلامی توصیف کرد.
علی لاریجانی رویداد های دیروز را حرکتی ضد انقلابی دانست که به گفته وی نتیجه عصبانیت آمریکا از حمایت ایران از نهضت های آزادی بخش منطقه بوده است.
وی گفت : آمریکا و ضدانقلاب برای دفاع ازانقلاب مصرو تونس از افرادی کمک خواستند که در کارنامه خود حمایت ایران از"فلسطین" و "لبنان" را به تمسخر می گرفتند.
علی لاریجانی تظاهرات اعتراضی روزگذشته تهران را "اقدامات اراذل و اوباش، منافقین و سلطنت طلبان" نامید و خاطرنشان کرد که رویدادهای دوماه اخیر در منطقه را باید دوران شکوفائی اسلامی در منطقه خاورمیانه نامید.
وی گفت: آقایانی که اطلاعیه صادرکردند، با چه تحلیلی دست به این کار زدند؟ آیا نباید ازحمایت و وجد و سرور امریکا و "رژیم صهیونیستی" و منافقین و سلطنت طلبان تنبه حاصل می کردند؟ . لاریجانی افزود: آیا نام این اقدام چیزی جز"گمراهی" و "فتنه" است؟.
به دنبال سخنان رئیس مجلس اسلامی نمایندگان طرفدارحکومت در پارلمان از جمله شعار دادند: "الله اکبر"، مرگ بر موسوی، کروبی، خاتمی"و "هاشمی هاشمی، بصیرت بصیرت".
همزمان با این سخنان رئیس مجلس اسلامی، "کاظم جلالی" سخنگوی کمیسیون امنیت ملی درمجلس با بیان اینکه حمایت افرادی که شعار "نه غزه ، نه لبنان (جانم فدای ایران) " سرمی دادند از مردم مصرتعجب دارد گفت : مجلس شورای اسلامی خواهان "اشد مجازات" برای موسوی و کروبی است.
"غلامعلی حداد عادل" رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی و از سران جناح اصولگرا در سخنرانی خود در مجلس اسلامی میرحسین موسوی و مهدی کروبی را دشمنان اسلام دانست و اقدام این دو رهبر اصلاح طلب را "تعجب آور" و "تاسف بار" توصیف نمود.
در پی این سخنان، دادستان کل کشور در جمهوری اسلامی نیز اعلام داشت دستگاه قضائی با مسببان حوادث روز گذشته تهران برخورد قاطع خواهد کرد.
حجت الاسلام "محسنی اژه ای" در این رابطه گفت : اقدام روز گذشته با طراحی و پشتیبانی آمریکا و ضد انقلاب از جمله منافقین صورت گرفت و جریان فتنه، بازی خوردگان دسیسه آمریکا و نفاق بودند.
سردار پاسدار" احمد رضا رادان" جانشین فرمانده انتظامی ایران با بیان اینکه منافقین و کشورهای استعماری ازقبیل انگلیس، آمریکا و اسرائیل عوامل خود را برای راه اندازی اغتشاشات در روز گذشته به کارگرفتند، گفت : تیراندازی آنها به سمت مردم و نیروهای امنیتی موجب به شهادت رسیدن یک نفر ازهموطنان و مجروح شدن نه تن از نیروهای امنیتی و شماری از مردم شد.
گزارش ها حاکی است که دویست و بیست و دو نماینده مجلس اسلامی در پایان نشست امروزخواستارتعیین اشد مجازات برای موسوی و کروبی، رهبران اصلاح طلب مخالف دولت احمدی نژاد، گردیدند.
آیا معترضین ایران جرأت می کنند به خیابان بریزند؟

@fotolia
نوشتۀ لیدا پرچمی
بعضی از ایرانی ها فکر می کنند که حضور عبدالله گل رییس جمهوری ترکیه در ایران، مانع راه انداختن حمام خون توسط رژیم می شود و بعضی تظاهرات امروز را موقعیتی برای نشان دادن مقاومت سبزها پس از یکسال سکوت می دانند.
خبرنگار لوموند، مقاله خود را در ارتباط با راه پیمایی 25 بهمن، با این سؤال آغاز می کند که آیا مردم جرأت می کنند که علیرغم سرکوب شدیدی که پس از اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری متحمل شده اند، به خیابان بریزند؟نویسنده، با اشاره به عکس العمل مقامات دولتی به درخواست برگزاری راهپیمایی 25 بهمن در همبستگی با مبارزه مردم مصر و تونس با "دیکتاتور"، یادآوری می کند که علیرغم تعریف و تمجید های دولتی از جنبش مصر، تلویزیون بی بی سی که حوادث مصر را دنبال می کرد در ایران فیلتر شد. نویسنده همچنین به حصر خانگی مهدی کروبی و اقدامات مشابه درمورد میرحسین موسوی، بازداشت معترضین و تهدید مردم برای عدم شرکتشان در تظاهرات اشاره دارد و تأکید می کند که با این حال تحرک "سبزها" متوقف نشده و 45 هزار نفر در فیس بوک از این راه پیمایی اعلام حمایت کرده اند. وی می افزاید که احزاب سیاسی اصلاح طلب، دانشجویان، گروهی از نمایندگان سابق مجلس و خانواده زندانیان سیاسی نیز حمایت خود را از این حرکت اعلام نموده اند.مقاله، همچنین به زهرا رهنورد و انتشار نامه ای از سوی وی در روز یکشنبه مبنی بر اعلام حمایت گروهی از زندانیان سیاسی از درون زندان اشاره می کند و از سوی دیگر بر اساس خبرهایی که از درون ایران دریافت کرده، خبر می دهد که در تهران خیابان های مسیر عبور مردم تحت کنترل امنیتی است و لباس شخصی ها و پلیس، مساجد را اشغال کرده اند تا تظاهر کنندگان در آن تجمع نکنند یا پناه نگیرند.خبرنگار لوموند از قول تحلیلگران ایرانی می نویسد که بعضی از ایرانی ها فکر می کنند که حضور عبدالله گل رییس جمهوری ترکیه در ایران، مانع راه انداختن حمام خون توسط رژیم می شود و بعضی تظاهرات امروز را موقعیتی برای نشان دادن مقاومت سبزها پس از یکسال سکوت می دانند.مقاله لوموند که با سؤال درمورد جرأت مردم برای حضور در خیابان شروع شد، بازهم با سؤالی که آن را باز گذاشته است پایان می یابد که آیا تظاهرات، صورت می گیرد؟
پیامد حوادث تونس و مصر در الجزایر و کشورهای منطقه همچنان در روزنامه های امروز فرانسه مورد بحث و تحلیل است.لیبراسیون، این سؤال را مطرح می کنند که آیا اکنون نوبت الجزایر است؟سرمقاله نویس لیبراسیون، بسیج 30 هزار نفر پلیس در مقابل چند هزار معترض در الجزایر را گواهی بر آگاهی رژیم حاکم بر نامشروع بودن خود می داند و می نویسد رژیم برای ترساندن مردم از خطر جنگ داخلی صحبت می کند و سعی دارد با تکیه بر زخم های تاریخی جنگ استقلال طلبانه این کشور، میان مخالفان شکاف بوجود آورد.سیاستی که به نظر لیبراسیون نتیجه نخواهد داد و راه حل کهنه دیکتاتور ها نمی تواند مردم الجزایر را از حق دموکراسی محروم کند.لیبراسیون، ایران را نیز در لیست کشورهای عرب قرار داده و تحت عنوان "دنیای جوشندۀ عرب"، عکس العمل جمهوری اسلامی ایران را به تغییرات سیاسی اخیر، در ردیف تونس و یمن و فلسطین منعکس کرده و با اشاره به سخنان مقامات رسمی ایران در مورد تحسین حرکت مردم تونس و مصر و شکست آمریکا در منطقه، از تلاش حکومت در خاموش کردن صدای معترضین داخلی می نویسد."اوبر ودرین"، وزیر سابق امور خارجه فرانسه نگاه دیگری به نقش آمریکا و جامعه بین المللی در منطقه دارد . وی در مصاحبه ای با روزنامه لاکروا، جنبش مردم تونس و مصر را جوششی درونی می داند و معتقد است که آمریکا علیرغم اجرای نقش درارتباط با ارتش مصر، نفوذی محدود دارد.در همین جا باید اشاره کنم که سیاست فرانسه و موضع نیکولا سارکوزی در مقابل مبارک که او را مردی پرجرأت خوانده بود، مورد انتقاد شدید روزنامه اومانیته قرار گرفته که به رییس جمهوری فرانسه می گوید، به جای تحسین حسنی مبارک باید شهامت مردم مصر را تبریک بگوید.به نظر سیاستمدار فرانسوی در لاکروا بر می گردیم و از قول او می خوانیم که غرب باید بپذیرد که مصر آینده، اندکی اسلامی تر و بخصوص ناسیونالیست تر خواهد بود و این حقیقتی است که اروپا باید با پذیرش آن نقش مثبت تر و در عین حال هشیارانه تری ایفا کند. وی به اسراییل نیز توصیه می کند که خود را با مصر جدید تطبیق دهد و تکانی خورده موضع خود را عوض کند.حال که به ضرورت تغییرات سیاسی در روابط اسراییل و اعراب اشاره کردیم، نگاهی نیز به آمادگی مقامات فلسطینی و اسراییلی می اندازیم.فیگارو در مقاله ای با عنوان محمود عباس انتخابات مجلس و ریاست جمهوری را فرا می خواند، می نویسد که رهبر تضعیف شده حکومت خودگردان فلسطین امیدوار است که به این ترتیب قدرت را از دست حماس خارج کند.خبرنگار فیگارو در بیت المقدس، دلایل متعددی برای این امر بر می شمرد که یکی پرکردن خلاء اداری موجود و دیگری جلوگیری از ریختن مردم به خیابان به سبک مصر و تونس، و بالاخره کسب مشروعیت مردمی در رقابت با حماس است که از قدرت گیری اخوان المسلمین در مصر الهام می گیرد.اما چنانچه نویسنده تأکید می کند، امیدی به پیشرفت این طرح نیست زیرا اسلام گرایان که در انتخابات سال 2006 برنده شده اند، هیچ تمایلی به تجدید نظر در موقعیتشان ندارند و از این رو حماس با انتخابات جدید مخالفت می کند. این در حالیست که دولت محمود عباس پس از علنی شدن مذاکرات و توافق های پنهانی با اسراییلیان ضعیف تر شده است.مقصود نویسنده، استعفای صائب عریقات نماینده فلسطین در مذاکرات صلح خاور میانه است که لوموند به تفصیل به توضیح دلایل آن پرداخته است.
دو مطلب کوتاه در ارتباط با افغانستانلیبراسیون: کمک مالی به افغانستان در دوره توقف عملیات جنگی در زمستان، قرار بود تا برای مناطقی که از دست شورشیان خارج شده امکانات توسعه و بهبود زندگی را فراهم سازد.از جمله در حومه قندهار،آیساف از طریق عملیات "همکاری" در مناطق شورشی جای پایی برای خود باز کردند. عملیات دیگری از این نوع انجام شد که "پول در مقابل کار" نام داشتو در آن به افغان هایی که به قصبه خودشان باز می گشتند پولی در مقابل کار پرداخت می شد. هزاران نفر به این ترتیب از ناتو مزد می گرفتند. این افراد اکنون مورد هدف طالبان هستند که حملات آنان در سه سال گذشته افزایش یافته است.لاکروا: جایزه عکاسی معتبر خبرنگار عکاسی امسال به "جودی بیه بر" تبعه آفریقای جنوبی تعلق گرفت که عکسی از چهرۀ بی بی عایشه، زن افغانی که بینی اش توسط طالبان بریده شده بود، گرفته بود. دو عکاس خبرگزاری فرانسه نیز بابت گزارش هایشان از زلزله هائیتی و یک سری عکس در اتباط با آتشفشان برومو در اندونزی جایزه دریافت کردند.
tags: روزنا مه ها

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد