خبر های افغانستان و جهان

خبر های افغانستان و جهان:حامد کرزی رهسپار بریتانیا شد/دو انفجار در مراسم «سگ جنگی»، ده کشته به جا گذاشت /رئیس مجلس نمایندگان افغانستان انتخاب شد/نکات عمده استراتژی امریکا در افغانستان و منطقه /خشونت در لیبا پایان یابد/ «جبهههایی که افغانستان را به بحران میبرند» /قانون جدید «خانههای امن»، ترسناکتر از تهدید مرگ / 'دختران دانش آموز افغان با مشکلات بیشتری روبرو می شوند'/ تصاویر تلویزیونی حمله به 'کابل بانک' منتشر شد/ادامه بحران در مجلس نمایندگان/شورای عالی صلح افغانستان خواستار اعزام هیاتی به گوانتانامو شد/فضل احمد معنوی از باز شماری آراء انتقاد کرد/حضور ناوهاي جنگي ايران در درياي مديترانه اقتدار اين كشور را افزايش مي دهد


٦٥ غیر نظامی افغان قربانی عملیات نظامی ناتو
Reuters
نوشتۀ ناصر اعتمادی
برغم تکذیب ناتو، کمیسیون تحقیق دفتر ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که شصت و پنج غیرنظامی افغان از جمله چهل کودک در نتیجۀ عملیات نیروهای ائتلاف بین المللی در ولایت کُنر کشته شده اند.
بر پایۀ نتایج کمیسیون تحقیقی که به دستور حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان تشکیل شده نیروهای ناتو در اواسط ماه جاری فوریه 65 غیرنظامی افغان از جمله قریب چهل کودک را در ولایت کُنر کشته اند
. کمیسیون تحقیق ریاست جمهوری افغانستان با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که در نتیجۀ یک رشته عملیات نیروهای ائتلاف در ولایت کُنر، 21 پسر، 19 دختر، 10 زن و 15 مرد افغان کشته شده اند. دفتر ریاست جمهوری افغانستان از مقامات حکومتی مسئول امنیت در افغانستان خواسته است که این موضوع را با نیروهای ناتو در میان بگذارند. در این حال، سرهنگ جان دورییان، سخنگوی نیروهای ناتو در افغانستان تأسف عمیق خود را از قربانیان غیرنظامی عملیات ناتو در افغانستان اعلام کرده، اما آمار ارایه شده از سوی کمیسیون تحقیق رییس جمهوری افغانستان را تکذیب کرده است. به گفتۀ سخنگوی ناتو تنها 5 تا 7 غیرنظامی افغان در نتیجۀ عملیات نیروهای ائتلاف زخمی شده اند. سرهنگ دورییان در ادامه افزوده است که تحقیق در مورد شمار قربانیان هنوز خاتمه نیافته است. پنجشنبه گذشته کمیسیون تحقیق افغانستان اعلام کرده بود که 62 غیرنظامی افغان در نتیجۀ عملیات ناتو در منطقۀ قاضی آباد کشته شده اند. در بیستم فوریه گذشته خود حامد کرزی با استناد به گزارش سرویس های اطلاعاتی افغانستان گفته بود که تقریباً 50 غیرنظامی طی چند روز عملیات نظامی در ولایت کُنر کشته شده اند. نیروهای ائتلاف در افغانستان که مرکب از 132 هزار سرباز خارجی و عمدتاً آمریکایی است دائماً از سوی مقامات کابل متهم به کشتن غیرنظامیان افغان طی عملیات نظامی شان علیه طالبان می شوند. کشته شدن غیرنظامیان افغان ضدیت افکار عمومی با نیروهای خارجی در افغانستان را باعث می شود. غیرنظامیان افغان نخستین قربانیان جنگ در افغانستان هستند. از آغاز این جنگ در سال 2001 تاکنون دست کم 2400 غیرنظامی کشته و 3200 تن دیگر زخمی شده اند.
tags: افغانستان


استعفای وزیر خارجه فرانسه
یکشنبه, 27 فبروری 2011
عکس AP
میشل الیوت ماری، به روز یکشنبه بعد از سه ماه دوره خدمت بحیث وزیر خارجه فرانسه، استعفای خود را پیشکش نمود. وی بخاطر اقدامات خود در پاسخ به قیام در تونس، که زمانی یکی از مستعمرات فرانسه بود، تحت انتقاد شدید قرار داشت.
الیوت ماری اولین زنی است که در فرانسه به این سمت تعیین میشود.
نیکولای سرکوزی رئیس جمهور آنکشور بدنبال استعفای الیوت ماغی اظهار داشت که الن جپ، وزیر دفاع حال بحیث وزیر خارجه ایفای وظیفه خواهد نمود.
الیوت ماری چون ارتباطاتی با زین العابدین بن علی رئیس جمهور مخلوع تونس داشت، توجه غیر قابل تائید مردم را بخود جلب نموده بود.
همچنان از وی انتقاد شده بود که در جریان قیام، وی ایام تعطیلات خود را در تونس سپری مینمود.

حمله بمگذاری در مسابقه سگ جنگی
همایون شعیب - افغانستان یکشنبه, 27 فبروری 2011

عکس VOA AFGHANISTAN SERVICE
این مطلب را شریک سازید
مأمورین در افغانستان میگویند در نتیجۀ دو انفجار در جنوب آن کشور حد اقل هشت تن حین تماشای مسابقۀ سنگ جنگی جان شان را از دست دادند.
مأمورین میگویند انفجارات روز یکشنبه در ولسوالی ارغنداب، در حومۀ قندهار صورت گرفت.
مسؤولین امنیتی ولایت کندهار و وزارت امور داخله افغانستان تایید نموده اند که به اثر انفجارات امروزی در ولسوالی ارغنداب ولایت کندهار به شمول دوتن پولیس دوازده تن کشته و به شمول پنج تن پولیس ۱۷ تن از افراد ملکی مجروح گردیده اند .
داکتران شفاخانه میرویس ولایت کندهار می گویند انفجارت ولسوالی ارغنداب که در یک میدان سگ جنگی به وقوع پیوسته است هفت تن از مجروحین که شامل چهار تن پولیس و سه تن از افراد ملکی می باشند به شفاخانه انتقال گردیده اند.
تا هنوز گروهی مسئولیت حمله را به عهده نگرفته، اما طالبان سنگ جنگی را عمل غیر اسلامی عنوان میکنند

رییس جمهور فرانسه از قذافی خواست که استعفا بدهد
07.12.1389
رییس جمهور فرانسه نیکولا سرکوزی دیروز از معمر قذافی رهبر لیبیا خواست که استعفا بدهد.او این درخواست را در جریان بازدید کوتاه مدتش از ترکیه کرد.سرکوزی که در کانفرانس خبری در انقره مرکز ترکیه با همتای ترکیش عبدالله گل صحبت می کرد گفت که قذافی باید کنار برود.وی افزود:« تا جایی که به فرانسه ارتباط می گیرد، موقف ما روشن است. آقای قذافی باید کنار برود. خشونت سیستماتیک و مکرر علیه مردم لیبیا غیرقابل قبول است.»سرکوزی هم چنان خواهان تحقیقات در مورد رژیم قذافی شد.
صادرات برق ترکمنستان به افغانستان پنج برابر افزایش خواهد یافت
07.12.1389
حکومت ترکمنستان از انتقال پروژهء برق به افغانستان خبر داده است که با اتمام آن صادارات برق این کشور به افغانستان پنج برابر افزایش خواهد یافت.سخنگوی وزارت خارجهء ترکمنستان سردار دوردیف دیروز گفت که بعد از سال 2013 میلادی زمانی که کار نصب پایه ها و لین های برق تمام شود، شاید صادرات برق به افغانستان به یک اعشاریه شش ملیارد «کیلووات ساعت» برسد.دوردویف افزود که ترمیم لین های فعلی و نصب پایه های جدید تقریباً 390 میلون دالر مصرف می خواهد که همه اش را ترکمنستان می پردازد.ترکمنستان فعلاً سالانه سه صد بیست و پنج ملیون کیلووات ساعت برق صادر می کند
در اثر یک عملیات ناتو در گردیز 6 طالب کشته شدند
07.12.1389
مقامات ناتو می گویند که شب گذشته در عملیات در گردیز مرکز پکتیا شش تن از طالبان مسلح را دستگیر کردند.آنان به خبرنگار رادیو آزادی در محل گفتند که درین عملیات یک متخصص ساختن بمب های کنار سرک را هم گرفته اند.درین حال، باشنده گان قریهء نیستی کوت گردیز می گویند که قوای خارجی شب گذشته در قریه آنان عملیات کردند و شش تن را با خود بردند، اما مشخص نشده است که این افراد غیرنظامیان بودند یا طالبان.هنوز در مورد این عملیات نه مقام های افغان چیزی گفته اند و نه طالبان
پولیس نماینده مردم هرات در پارلمان را زخمی ساخت
14:06

1389 / 12 / 05
کابل، 5 حوت، خبرگزاری «ریا نووستی» / مامور پولیس سرحدی بر نماینده مردم هرات در ولسی جرگه در روز چهارشنبه بعد از مشاجره لفظی اتش گشود و او را زخمی ساخت، در این باره اژانس اطلاعاتی "پژواک" افغانستان خبر داده است. قرار اطلاع اژانس عبدالهادی جمشیدی نماینده مردم هرات به همراهی محافظین خود هنگام عودت از ولسولی رباط سنگی به هرات در شاهراه هرات- تورغندی با بازرسی پولیس سرحدی مواجه شد و نماینده به جای نشان دادن جواز حمل سلاح به سرزنش ماموران امنیتی پرداخت که در نتیجه پولیس او را در ناحیه پا زخمی نمود.
به گفته محمود بهروزیان سکرتر مطبوعاتی ولایت هرات، تهدید برای جان جمشیدی وجود ندارد و وضع او با ثبات می باشد.
بهروزیان گفت که در باره حادثه استعمال سلاح علیه نماینده پارلمان تحقیقات انجام میگردند.
هیات شورای صلح از انقره می خواهد مهماندار تماس های سیاسی با طالبان باشد

06.12.1389
به اساس گزارش روزنامه آیرش تایمز، یک هیات 10 نفری شورای عالی صلح افغانستان به ترکیه رفته اند تا از انقره بخواهند مهماندار تماس های سیاسی با طالبان باشند. هیات شورای عالی صلح از ترکیه خواهند خواست یک دفتر برای مذاکرات در ترکیه باز کنند تا نماینده گان طالبان با هیات حکومت حامد کرزی آزادانه ببینند. یک منبع به روزنامه گفته است، ایجاد چنین دفتر معنی به رسمیت شناختن طالبان نیست، اما نشان خواهد داد که حکومت کابل و غرب راجع به مذاکره جدی می باشند. این ابتکار همزمان است با یک تغییر عمده سیاست امریکا از تعقیب یک پیروزی کاملاً نظامی بسوی مذاکره با طالبان. چنانچه در هفته گذشته، هیلاری کلنتن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا به تشدید تلاش های دپلوماتیک اشاره نمود.اعضای شورای عالی صلح امیدوارند که بتوانند قوماندانی طالبان را به مذاکره تشویق نمایند. ملا ارسلا رحمانی عضو شورای عالی صلح و سابق یک وزیر طالبان می گوید، مذاکرات به یک پایگاه در یکی از کشور های اسلامی خارج از همسایه های نزدیک یا در بدیوار افغانستان ضرورت دارد. یک جایی باشد که مردم رفته بتوانند و یک دفتر یا آدرس باشد که آنها بتوانند با هم مذاکره نمایند. رحمانی می گوید، محل مورد نظر ما در حال حاضر، استانبول یا عشق آباد در ترکمنستان است. به گفته رحمانی، سایر تدابیرشامل آمد و رفت مصون هیات طالبان و حذف نام های قوماندانان بلند پایه طالبان از لست سیاه ملل متحد می باشد. اما هنوز واضح و روشن نیست که آیا طالبان بطور کل می خواهند مذاکره کنند یا خیر. زیرا طالبان به صورت علنی گفته اند، تا زمانی که نیروهای ناتو در افغانستان حضور داشته باشند مذاکره نمی کنند. یک مقام غربی به روزنامه آیرش تایمز گفته است، طالبان حیثیت و دفتر می خواهند، تا آنها احساس نه کنند که بحیث تروریست با آنها برخورد می شود. این مقام غربی می گوید، هنوز واقعاً بسیار وقت است و من فکر می کنم مردم فقط می خواهند ببینند که چه واقع می شود. ترکیه در حال حاضرنی نه گفته است، اما آنها بسیار ملاحظه کار و محتاط بوده اند.مفکوره داشتن دفتر طالبان در ترکیه، برای بار اول در ماه دسامبر از طرف حامد کرزی در جریان سفرش به ترکیه شنیده شد. آقای کرزی گفت، اگر ترکیه چنین محلی را تهیه کند، ما به حیث حکومت افغانستان خوشحال خواهیم بود تا درین محل که از سوی ترکیه باز گردیده قدم بگذاریم. مقامات کشور ترکیه تاکید دارند که این فقط یک نظر فرضی می باشد. اما وزیر خارجه امریکا می گوید، هدف دپلوماسی ایالات متحده اینست تا حکومت افغانستان را کمک نماید با آنعده از طالبانی معامله کند که با القاعده بریده باشند و القاعده را رد کرده باشند.
یونس قانونی نامزد مقام ریاست ولسی جرگه، پیشنهاد كرسي وزارت را رد كرد
13:57
1389 / 12 / 03
کابل، 3 حوت، خبرگزاری «ریا نووستی» / محمد یونس قانونی خارج از جلسه ولسی جرگه به نمایندگان وسایل اطلاعات جمعی گفت: "من هرگز نمایندگی مردم را به وزارت نمی دهم".
محمد یونس قانونی پیشنهاد رئیس جهمور کرزی را در باره پیشنهاد مقام وزارت امور خارجه رد نكرد، اما گفت که در هیچ صورت حاضر نیست که در عوض اینکه مردم وی را منحیث وکیل انتخاب نموده، ان را به وزارت معامله کند.
قبل از این گزارش هایی منتشر شده بود که گویا کرسی وزارت خارجه به محمد یونس قانونی از جانب رئیس جمهور پیشنهاد شده است تا از نامزدی اش برای کرسی ریاست ولسی جرگه صرفنظر نماید. براساس همين گزارش، محترم كرزي به رقيب یونس قانوني، عبدالرب رسول سياف نيز رياست ستره محكمه را به خاطر امتناع از نامزدی برای مقام ریاست ولسی جرگه پیشنهاد نموده بود.
در اولین دور انتخابات کرسی ریاست ولسی جرگه، قانونی و عبدالرب رسول سیاف به دور دوم انتخابات راه یافتند اما باوجود بدست اوردن تعداد زیاد اراء، هیچ کدام به کسب 50% جمع یک رای موفق نشد.
به گفته قانونی، هیچ فیصله ویا توافقی بدون تصمیم وکلای ولسی جرگه مشروعیت نخواهد داشت. او می گوید که باید هر نوع تصمیم گیری در داخل ولسی جرگه فیصله شود، تا دست بیرونی در داخل شورا دخیل نباشد. از سوی دیگر محمد محقق رئیس این کمیسیون وهمچنان عضو ولسی جرگه به این باور است که رئیس جمهور رجوع به راه حل سیاسی را تائید نموده و می گوید ان طوریکه در انتخابات ریاست جمهوری دست بیرونی دخیل بود، نباید در مساله پارلمان دست بیرونی دخیل باشد .


سنگال با ایران قطع رابطه کرد

محمود احمدی نژاد تابستان گذشته در تهران با عبدالله واد، رئیس جمهوری سنگال دیدار کرده بود
بر اساس گزارش ها، دولت سنگال با طرح اتهام ارسال اسلحه از ایران به شورشیان در جنوب سنگال، روابط دیپلماتیک خود با جمهوری اسلامی را قطع کرده است.
خبرگزاری های بین المللی گزارش داده اند دولت سنگال طی بیانیه ای در تلویزیون این کشور اعلام کرده که شورشیان در جنوب سنگال با استفاده از "تسلیحات پیشرفته" ساخت ایران طی حملاتی چند سرباز ارتش را کشته اند.
دولت ایران هنوز به این اتهام واکنش نشان نداده است.
سنگال روز 21 ژانویه اعلام کرده بود که در پی میانجیگری ترکیه، عبدالله واد، سفیر خود را پس از یک ماه به تهران باز می گرداند.
تنش در روابط ایران و سنگال در پی کشف یک محموله سلاح در نیجریه که مبدا آن ایران بود، آغاز شده است.
سنگال می گوید ایران این تسلیحات را برای شورشیان جدایی طلبی که در گامبیا مستقر هستند، فرستاده بود.
ایران گامبیا را مقصد نهایی محموله اعلام کرده است.
گامبیا این مساله که مقصد نهایی محموله سلاح بوده را رد و سال گذشته روابط دیپلماتیک با ایران را قطع کرد.
محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، تابستان امسال در حاشیه کنفرانس "هم‌انديشی ايران و آفريقا" با عبدالله واد، رئیس جمهوری سنگال دیدار کرده بود.
به گزارش سایت خبررسانی رئیس جمهوری ایران، آقای احمدی نژاد در آن دیدار با اشاره به "افزايش روز افزون مناسبات ايران و سنگال" گفته بود: "استفاده از تمام ظرفيت های موجود در دو كشور به منظور ارتقاي همكاری های همه جانبه به نفع دو ملت و منطقه است".
منوچهر متکی، وزیر امور خارجه سابق ایرانئ سال پیش به سنگال سفر کرده بود تا به بهبود روابط دو کشور کمک کند، اما در حین آن ماموریت به دستور محمود احمدی نژاد برکنار شد.
سنگال یکی از کشور غرب آفریقاست که پیش از این ماجرا، روابط نزدیکی با ایران داشته و رئیس جمهوری آن چند بار به تهران سفر کرده بود.
عظیم آقاجانی تاجر ایرانی که ادعا می شود عضو سپاه پاسداران ایران است به اتهام ارسال اسلحه از ایران که در نیجریه ضبط شد تحت محاکمه قرار دارد.
مأموران امنیتی نیجریه در ماه اکتبر گذشته در جریان بازرسی از یک کشتی تجاری، 13 کانتینر حاوی اسلحه و مواد منفجره را کشف و ضبط کردند که به گفته شرکت صاحب کشتی، از بندرعباس در جنوب ایران بارگیری شده بود.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد