خبر از افغانستان

از سایر مطبوعات:مجلس افغانستان بار دیگر برای تعیین رئیس، انتخابات برگزار می کند/انفجار پایپ لاین گاز در مصر /اخوان المسلمین با دولت مصر 'مذاکره' می کند/*برنده نوبل صلح ۲۰۱۱؛ -خروج احتمالی مبارک از قاهره؛ به آلمان یا شرم‌الشیخ -تصادمات سرحدی بین نظامیان افغان و پاکستانی/سفر وزرای اتحادیه اروپا به تونس/کلنتن: حمله بر خبرنگاران در مصر غیر قابل قبول است / مرگ یک زندانی افغان در بازداشتگاه گوانتانامو/رای سفید همچنان تعیین‌کننده است/رئيس جمهوري افغانستان وارد هند شد/عذرخواهی نخست‌وزیر مصر از خشونت هواداران مبارک /تبادل آتش نيروهاي مسلح افغانستان و پاكستان/خط و نشان جديد مجلس سناي افغانستان براي حامد كرزي/مجلس نمایندگان افغانستان باز هم بدون رئیس ماند/آمریکا خواهان واگذاری سریع قدرت در مصر شد /تبادل آتش راشد غنوشی: من خمینی نیستم /نيروهاي مسلح افغانستان و پاكستان



کارشناسان: ناآرامی های تونس و مصر به شبه جزیره عرب منتقل نمی شود
19:55

1389 / 11 / 14
ابوظبی، 14 بهمن،»/ اعتراضات ملی که مصر را در خود فروبرده و اغتشاشات اخیر در تونس به کشورهای شبه جزیره عرب سرایت نخواهد کرد. این مطلب را کارشناسان ارشد کمپانی سرمایه گذاری NCB Capital عربستان سعودی اعلام کرده اند.
این کارشناسان معتقدند که درآمدهای بالای نفتی شیخ نشینان، آموزش و پرورش و خدمات پزشکی رایگان ، عدم وجود مشکلات مسکن و سطح قابل قبول درآمد ضامن حفظ آرامش در منطقه است.
کارشناسان این کمپانی که به بزرگترین بانک عربستان یعنی NCB تعلق دارد به این مسئله اشاره می کنند که ساکنان بومی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از درآمد بالاتری (از 23 هزار تا 88 هزار دلار) نسبت به ساکنان مصر و تونس برخوردارند که سرانه درآمد آنها از 6 تا 9 هزار دلار در سال است.
به غیر از این در تحقیقاتی که روز چهارشنبه در روزنامه "امارات بیزنس 24/7" منتشر شده گفته می شود که "دول شیخ نشیان شبه جزیره عرب ارتباطات نزدیکتری با نیروهای دفاعی، پلیس و امنیتی دارند". سیستم اداره کشور به شکل پادشاهی در نظام های حاکم براین منطقه به آنها اجازه می دهد که "به بهترین نحو ممکن ارتش و دیگر کانون های اجتماعی در این کشورها را کنترل نمایند".

کاخ سفید خواهان کناره گیری فوری حسنی مبارک است
10:14

1389 / 11 / 15
مسکو، 15 بهمن، خبرگزاری« ریا نووستی»/ دولت "باراک اوباما" رییس جمهور آمریکا در حال بحث با مقامات رسمی عالی رتبه مصر درباره پیشنهاد کناره گیری فوری "حسنی مبارک" از سمت ریاست جمهوری و انتقال قدرت به دولت انتقالی به ریاست "عمر سلیمان" معاون فعلی رییس جمهور است. این مطلب را روزنامه "نیویورک تایمز" در روز پنج شنبه نوشته است.
مقامات رسمی آمریکا و مصر با وجود لجاجت مبارک و عدم تمایل وی به انتقال فوری قدرت طرحی را مورد بحث قرار دادند که طبق آن عمر سلیمان معاون رییس جمهور با حمایت "سامی عنان" رییس ارتش و "محمد طنطاوی" وزیر دفاع روند اصلاحات در قانون اساسی را آغاز می کند.
طبق اطلاعات"نیویورک تایمز"، این پیشنهاد همچنین دعوت از شمار زیادی از گروههای مخالف از جمله جنبش ممنوعه"اخوان المسلمین" به عضویت در دولت ائتلافی با هدف آغاز هر چه زودتر کار نظام انتخاباتی مصر برای برگزاری انتخابات شفاف و آزاد در ماه سپتامبر را در نظر می گیرد.
لازم به یادآوری است که تظاهرات گسترده مردمی در راستای اجرای اصلاحات اقتصادی و سیاسی و همچنین استعفای "حسنی مبارک" رییس جمهور 82 ساله مصر از روز 25 ژانویه (5 بهمن) آغاز شد. طی روزهای گذشته درگیری های شدیدی میان حامیان حسنی مبارک و مخالفان دولت مصر در قاهره اتفاق افتاده است.


ملاقات رهبران هند و افغانستان
پنجشنبه, 03 فبروری 2011

عکس AP
رهبران هند و افغانستان از کشور های پیشرفتۀ صنعتی جهان تقاضا نمودند تا در کاهش خروج گازات که سبب گرم شدن اقلیم میشوند، نقش رهبری را داشته باشند.
من موهن سنگهـ ، صدراعظم هند و حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان ، به روز پنجشنبه در کنفرانس تغیر اقلیم در دهلی جدید با هم ملاقات نمودند.
آنان گفتند که وظیفه حکومات است تا قوانین جدی را برای جلوگیری از آلودگی هوا، وضع نموده، آنرا تطبیق نماید.
من موهن سنگهـ گفت:
«ما باید نظامی از پالیسی های تنظیمی را وضع نمائیم که مانع رفتار مخربانه گردد، زیرا تعین معیار ها کافی نیست. این مقررات، که در بسا موارد بسیار دشوار میباشد، باید پیاده گردد.»
آقای سنگهـ اشاره نمود که حتی اگر هند قادر گردد تمام دفع گازات کشور خود را از بین ببرد باز هم در سطح جهانی جایی را نخواهد گرفت، زیرا میزان دفع گازات هند در مقیاس جهانی فقط ۴ در صد میباشد.
حامد کرزی هم تقاضای صدراعظم هند را تکرار نموده و خواهان تغییر عمیق جهانی در شیوۀ زیست پرهزینه گردید.
کرزی گفت کشورش هم با افزایش کمک ها و سرمایه گذاری ها، تاثیر منفی مصارف گزاف را احساس میکند.
حامد کرزی گفت:
« کابل دیگر شهریکه من بحیث یک پسر خردسال بیاد دارم، قابل تنفس نمیباشد. آلودگی هوای که امروز ما در شهر های خود داریم، زادۀ کار کرد ها، مصارف بیجای و استفادۀ بیحد از موتر ها و مواد سوخت حیوانی و نباتی و غیره میباشد.»
قرار است کرزی و من موهن سنگهـ ، شام پنجشنبه با هم ملاقات نموده و در مورد مشارکت اقتصادی دو کشور مذاکره نمایند.
حامد کرزی بعد از ظهرپنجشنبه با خانم پرتیبا پَتِل، رییس جمهور هند نیز دیدار و گفتگو نمود.
در این دیدار طرفین در رابطه به کنفرانس انکشاف پایدار، و مساعدت های هند به افغانستان تبادل نظر نمودند
.
هلیکوپتر ایساف در ساحه لوای سرحدی افغانستان سقوط نمود
15:49
1389 / 11 / 13
کابل، 13 دلو، خبرگزاری «ریا نووستی» / هلیکوپتر نیروهای بین المللی مساعدت به امنیت در افغانستان (ISAF) صبح روز چهارشنبه هنگام نشست در لوای سرحدی افغانستان در اطراف شهر جلال اباد، مرکز ولایت ننگرهار سقوط نموده است، در این باره زمری بشری سکرتر وزارت داخله افغانستان به ژورنالیستان خبر داد.
به قول موصوف، حادثه حوالی ساعت 8 بجه و 30 دقیقه به وقت محلی رخ داد. هلیکوپتر شدیداً خساره مند گردیده، ولی هیچکس از پولیس افغانستان صدمه ندیده است.
نمایندگان قوماندانی ناتو در زون "شرق" نیز وقوع این حادثه را تائید نموده و همچنان خبر داده که در این حادثه به کسی صدمه نه رسیده است.
قبلاً تلویزیون محلی خصوصی "طلوع" خبر داده بود که در ساحه پایگاه نیروی سرحدی افغانستان در اطراف جلال اباد صبح انفجار قوی رخ داد که علل ان تحقیق می گردند.
طوریکه به خبرگزاری «ریا نووستی» در وزارت داخله افغانستان خبر دادند، هنگام نشست هلیکوپتر شورشیان به سوی ان ماین هاوان شلیک نمودند که در نزدیکی مستقیم هلیکوپتر در ساحه پایگاه فرقه سرحدی افغانستان منفجر گردید.


اربکی ها در قندوز حق فعالیت ندارند....
وزیر امور داخله‌ کشور که به ولایت قندوز سفر کرده است ضمن اشاره به پایدار ساختن امنیت در این ولایت اعلام کرد از این پس ملیشه های اربکی در قندوز حق فعالیت ندارند

،جنرال بسم‌الله محمدی، وزیر امور داخله‌ کشور در سفر روز گذشته خود به ولایت قندوز ملیشه های اربکی فعال در این ولایت را ملغی اعلام کرد.بر اساس گزارشات شامل نبودن این نیرو در تشکیلات پولیس محلی از دلایل لغو ان شمرده می شود .ملیشه های اربکی که از مدتی به این سو در ولسوالیهای دشت ارچی ، امام صاحب و چهاردره ولایت قندوز مصروف فعالیت بودند.شهروندان در ولایات شمال و شمال شرق از چندی بدین سو از موجودیت گروههای مسلح غیر مسؤل شکایت دارند. به گفته این شهروندان این گروهها در موارد متعددی از ناامنی ها دست دارند و پول و اموال مردم را به غارت می بنرد.این در حالی است که رییس جمهور کرزی نیز چندین بار در جلیان شورای وزیران در شناسایی و لغو این گروهها تأکید کرده بود.اکنون جنرال بسم‌الله محمدی، وزیر امور داخله‌ کشور در پی همین شکایات مردم به ولایت قندوز سفر کرده و فعالیت اربکی ها در این ولایت را لغو کرد.در همین حال رییس شورای ولایتی قندوز نیز خواهان بیشتر شدن تشکیل پولیس ملی و محلی در این ولایت شد و گفت که چهارچوب تشکیلاتی پولیس در قندوز به تناسب منطقه‌های این ولایت کوچک است.گفتنی است که شمار دقیق این اربکی ها معلوم نیست اما گفته می شود که آنان در ولسوالی های دشت ارچی،امام صاحب و چهاردره ولایت قندوز جدا از پولیس محلی مصروف فعالیت هستند.وزیر امور داخله تأکید کرد که گروههای یاد شده ؛ پس از این به هیچ وجه حق فعالیت ندارند. به گفته وی قرار است در 4 منطقه آسیب پذیر این ولایت تشکیلات 1200 نفری پولیس محلی منظور و ایجاد گردد.آقای محمدی همچنین گفت مناطقی که در شمال و شمال شرق از وجود طالبان پاکسازی شده دوباره به محل بود و باش شورشیان مبدل نخواهد شد
فابریکه جدید برق حرارتی گازی در شمال افغانستان اعمار میشود
11:50
1389 / 11 / 13
کابل، 13 دلو،» / فابریکه جدید برق که توسط گاز استخراج شده در کشور کار خواهد کرد، بعد ازچهار ماه در شمال افغانستان به بهره برداری سپرده خواهد شد، در این باره در روز سه شنبه وحیدالله شهرانی وزیر معادن افغانستان به نمایندگان وسایل اطلاعات جمعی خبر داد.
به قول موصوف، قدرت تولیدی فابریکه برق حرارتی گازی که در شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان اعمار گردیده به 400 میگا وات میرسد که نه تنها امکان رفع نیازمندی های شهریان، بلکه عده مناطق دیگر کشور را به انرژی برق میسر می سازد.
شهرانی اعلام داشت:" از گاز افغانستان برای اولین بار جهت تولید انرژی برق برای افغانستان استفاده میشود و فابریکه بعد از چهار ماه به بهره برداری سپرده میشود".
به قول موصوف وزارت معادن پروگرام وسیع استخراج گاز را برای رفع نیازمندی های مردم به انرژی در عمل پیاده خواهد کرد.
در اطراف شبرغان چند معدن گاز طبیعی - جرقدق، خواجه گوگردک و یتیم طاق قرار دارند که کار اکتشاف انها را جیولوجستان افغان و شوروی در سال های هفتاد قرن گذشته انجام داده بودند.
به مساعدت اقتصادی - تخنیکی اتحاد شوروی در سال 1967 استخراج گاز طبیعی افغانستان در معدن خواجه گوگردک در شرق شبرغان اغاز گردید. در سال 1967 متخصصین شوروی کار تمدید لوله گاز را از شبرغان تا سرحد اتحاد شوروی انجام دادند.
گاز افغانستان تا سال 1990 از طریق این لوله به جمهوری های اسیای میانه اتحاد شوروی صادر میشد.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

پنج اقتصاد برگ جهان

با ميوه ها آشنا شويد

مصر پایتخت اداری جدید را با هزینه ۴۵ میلیارد دلار می‌سازد